Gå til innhold

Ny lydbrikke fra Creative


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker litt som å skjære smør med motorsag...

 

Og å gjøre lyden bedre enn orginalinnspilingen? Hype hype hype.

Det er det vel heller ikke snakk om - det blir som å si at "digital lyd er digital lyd", og at en CD-spiller til 200 kroner spiller like bra som en til 100.000 - det er snakk om prosessen i å gjøre om fra digital til analog.....

 

Er det noen som vet om dette kan bety at man er ett skritt nærmere DVD-Audio / SACD-avspilling fra PC'en ?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om dette kan bety at man er ett skritt nærmere DVD-Audio / SACD-avspilling fra PC'en ?

det er vel en del gimmic i det.

 

En mp3 film på 128 kbs kan ikke bli så mye bedre enn det den er, man kan ikke legge til infomasjon som ble borte ved omgjøring. Men det kan hende det er snakk om noe lignende noen CD spillere har, der det oppsampler signalet, slik at det kommer mindre feil, og signlaet blir renere.

 

Men en regel som ALLTID gjelder: "Dritt inn=dritt ut".

 

Tipper man vil få best effekt av det de snakker om når man spiller av CDen direkte, og kanskje MP3 ol. i høyere oppløsning. Men for de fleste så vil man nok ikke merke forskjellen. Det hjelper ikke å ha ett godt lydkort, hvis man ikke har noe bra høytallere. Har man ett 5.1 system som koster under 1000,- så er det ingen vits. Heller ikke hvis man bruker digitalt til en skikkelig forsterker.

 

 

Og det med at denne lydbrikken vil ta over en del av arbeidsoppgavene med lyden, blir vel litt å ljuge siden deler av det jobbes med i software som CPU må ta seg av, men deler av dette er sikkert flyttet over, slik at det skjer i hardware.

 

 

Men tipper man vil få en utrolig bedring på veien fra digital til analogt. Moro blir det sikkert.

Lenke til kommentar

Sikkert bra for profesjonelle, men jeg har nok neppe bruk for det selv. (Har stereoannlegg til laaangt under 10.000 kr, og selv orginale CD'er og lossless komprimert CD-musikk har jo maksimalt 96dB SNR) For meg holder nok de nye integrerte lydbrikkene i lange baner. Ikke at jeg bryr meg om det tar opp mot 1% av ytelsen til CPU heller. (Jeg spiller aldri, derfor bare 1%)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, da mangler vi bare at noen skriver et program som utnytter regnekraften i lydkortet til å gjøre andre oppgaver, så får man (mis)brukt det og :) (på lik linje med de som lagde et program som brukte regnekraften i skjermkort til andre matematiske beregninger enn grafikk).

 

Men on topic:

Gleder meg til det kortet der blir alment tilgjengelig, for da synker (sansynligvis) prisen på tidligere kort.

Lenke til kommentar
Virker litt som å skjære smør med motorsag...

 

Og å gjøre lyden bedre enn orginalinnspilingen? Hype hype hype.

Det er det vel heller ikke snakk om - det blir som å si at "digital lyd er digital lyd", og at en CD-spiller til 200 kroner spiller like bra som en til 100.000 - det er snakk om prosessen i å gjøre om fra digital til analog.....

 

Er det noen som vet om dette kan bety at man er ett skritt nærmere DVD-Audio / SACD-avspilling fra PC'en ?

Var det ikke snakk om noe software? Da er det vel snakk om endringer i det digitale domene, ikke i DA-konverteringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitter med et Audigy2 ZS Platinum kort nå og har Logitech Z 640 høytalere (5.1)

 

Er jo forsåvidt fornøyd med dette , men urte på om dere der ute har noen tips til andre høytalere . Kjekt om dere tar med noenlunde pris og

 

Blir nok ingen oppgradering av lydkortet med det første så tenkte d var heller greit å "fikse" litt i andre enden.

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg også lurte på - hvor er AC3 Directsound3D/omkoding (eller eventuelt en annen standard som DTS) ? Creative har tidligere sverget til analogt, men nå har vi allerede et greit selvstendig lydkort som takler AC3 ut i spill. 2/3xPCM digitale utganger holder ikke hvis kun Creative sine høytalere takler dette :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...