Gå til innhold

Kineserne nærmere seg verdens største på TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mens markedsandelen for kineserne lå på 21,8 prosent i 2014, er denne økt til hele 27,5 prosent i 2015.

Blant de mest kjente kinesiske produsentene finner vi Hisense og TCL, som begge har en andel på 5,6 prosent hver seg. 

 

 

 

Hvor er resten av det kinesiske gjemt hen? 11,2 % for de to kinesiske selskapene. Hisense er for meg et anonymt navn. TCL har jeg vel hørt navnet på, men ikke så fryktelig mye mer..

 

hisenseLogo.pngtcl.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenk på hvor mange mennesker som bor i Kina og India kombinert. Tenk på befolkning i Vestlige land. Selger du nok TVer i Kina alene så kan du bli verdens største bare av det. Kina har på mange felt vist at den eneste reelle sammenligningen er resten av verden samlet. Og selv da kan de være større enn resten av verden kombinert.

Lenke til kommentar

Har jo nærmest inntrykk av at tv-markedet i Norge er korrupt ?. Går jeg i de lokale elektronikksjappene, kan man omtrent bare velge mellom diverse Samsungmodeller. For 15 år siden var det nesten bare Panasonic. Hvor blir modellene til Sony, Lg, Toshiba, Sharp, Grundig, Philips osv av? Er det slik i andre deler av landet også, eller et lokalt fenomen på sunnmøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jo nærmest inntrykk av at tv-markedet i Norge er korrupt ?. Går jeg i de lokale elektronikksjappene, kan man omtrent bare velge mellom diverse Samsungmodeller. For 15 år siden var det nesten bare Panasonic. Hvor blir modellene til Sony, Lg, Toshiba, Sharp, Grundig, Philips osv av? Er det slik i andre deler av landet også, eller et lokalt fenomen på sunnmøre?

 

Nei dette kjenner jeg meg ikke igjen i, men vet at Samsung nekter å ha sine modeller side om side med Panasonic og Sony...

Lenke til kommentar

Antar disse firmaene dominerer innlandsmarkedet i Kina. Hvem andre vil ha kinesisk TV?

Hvorfor skulle du ikke vill ha det?

 

De selger ingen high end produkter, men hvis du ikke er etter high end produkt er det jo ingen grunn til å betale massevis for en enkel Samsung, om du kan få en enkel TV fra et annet merke som er billigere, pga lavere marginer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Handler man utelukkende basert på kvalitet er det fremdeles Panasonic og Sony som gjelder...

Har vanskelig for å tro det. Det er Samsung og LG som er store i high end, ikke Panasonic eller Sony. Hvis de var så bra ville folk kjøpt det. Vi er en tid der folk kjøper mer og mer basert på kvalitet og erfaring med produktet, og mindre pris. Samtidig gjør Panasonic og Sony det stadig dårligere. Hvis dette stemte burde de gjøre det bra.

Lenke til kommentar

Kineserne er gortsatt langt bak når det gjelder kvalitet. Men det endrer seg vel på samme måte som med japanerne og koreanerne.

De selger ikke til en pris hvor folk forventer skikkelig kvalitet, og de prøver heller ikke så mye å få den høyeste kvaliteten.

 

Hvis, eller skal jeg si når, kineserne blir bedre og har bedre teknologi osv. så kommer de til å være virkelig massive. Se hvor mye Sør-Korea på 50 millioner innbyggere har fått til. Hva med kineserne som har over 1 mrd.? Trenger nødvendigvis ikke gå slik, men det er jo en mulighet.

Lenke til kommentar

Vi er da mer oppfinnsomme enn det. Og det skjer allerede med kinesiske selskaper. Eksempelvis Huawei. Tollmur er det ikke, men svertekampanjer har blitt lansert av hvertfall amerikanske og britiske myndigheter mot dem. En retter blant annet massevis av spionpåstander mot dem. Samtidig som en ikke klarer å finne noe som helst... De leverer tross alt mobilmaster, hvis det er noe i mobilmastene ville det blitt funnet.

 

Var et hotell i NY tror jeg. Byttet eier, men fortsatt (Hilton var det muligens) som drev hotellet. Det skulle derimot bli oppusset og få bedre standard. Da fant amerikanerne ut at her kan vi ikke bo lengre, og all offisiell kontakt ble brutt. Til tross for at det var det hotellet de alltid hadde brukt for president og lignende i NY. På den andre siden, etter dette, så fant kineserne ut at Windows 8 var fullt med spionvare, og det var ikke lov for statsansatte å bruke det (de var sikkert på XP/7 og planla aldri å bruke 8 uansett...).

 

Så hva skjedde etter det? Microsoft sprang rundt i Kina og fikk avtaler med en rekke kinesiske selskaper om å promotere Windows 10 og hjelpe folk med å få det installert. Samtidig kom Huawei og lagde Nexus for Google i USA. Begge for å kontre svertekampanjen mot seg selv(startet av USA). Og det er jo det som er problemet. Microsoft hadde reelt sett slitt med å få folk over på Win 10 i Kina. Huawei har ingen problemer med å selge masse uansett. De har jo såvidt solgt noe i USA til nå uansett. Det fungerer ikke å prøve seg på taktikk som dette eller tollmurer eksempelvis. Kina er ikke et småland, de er verdens største økonomi (om man måler rettferdig), og det vil bli minst like ille for landet, eller gruppen som prøver seg på noe mot dem. Sannsynligvis verre. Kina har langt større kontroll over land og politikk enn spesielt USA. EU er ganske splittet i land, men landene har ganske bra kontroll individuelt. Mot Russland fungerer det strålende, mot Kina? Sannsynligvis blir det verst for USA. Spesielt siden EU sikkert ikke er veldig interessert i å gjøre noe slik.

 

Så om det takler det er en ting, men kan de reelt gjøre noe med det? Det tviler jeg på. Men en har jo Trump da. Han vil jo klare det, bare få all økonomien tilbake til USA. Så amerikanerne får stemme på han, ellers blir nok aldri USA stort igjen.

Lenke til kommentar

Ikke så spennede å få tall om produkter man ikke aner kvaliteten av. Man burde linke til noen tester, av de største kinesiske merkene.

 

Men man skal merke seg fremgangen til de beste kineiske mobilprodusentene. Kvalitet vs pris der, begynner å yppe seg mot de beste i verden.

 

Det samme vi kanskje skje med TV-markedet on 3-4 år.

 

Det største ankepunktet er kanskje Kina sitt politiske trykk mot omverdenen. De er ikke akkurat veldig demokratiske, i sin oppførsel mot f.eks Norge.

Lenke til kommentar

Billigmodellene er dårlige uansett merke. Går en høyere opp i pris så får man en tv som er mer enn en ustilingsmodell som nærmest reklamerer for gode og dyrere modeller. TCL fikk tyn av Lyd og Bilde for noen år siden og magasinet mente klart av den tven bare var der for å lokkr folk over til andre merker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...