Gå til innhold

Tjener mer på Mac enn iPad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo smått absurd at Apple kan oppnå slike tall tatt i betraktning prisklassen de opererer i. Salget av iPhone er jo rett og slett spinnvilt, når "fiaskomodellen" iPhone 5C ser ut til å selge mer enn Samsung sine mest populære modell så setter det jo ting i perspektiv.

 

Apple klarer jo rett og slett ikke å produsere et stort nok antall telefoner effektivt nok, med iPhone 6 og 6 Plus så har det jo vært en generell manko på telefoner selv 4 mnd etter lansering, og det har jo ikke vært et resultat av at det vært få telefoner som har blitt produsert.

 

De har jo forøvrig flere store markeder i Asia osv som de enda ikke har inngått operatøravtaler osv.. Mye er sikkert på grunn av at det ikke er forsvarlig med tanke på produksjonsantallet, men til sammenligning så har jo Samsung som er Apple's eneste reelle konkurrent på volum av enkeltmodeller hatt avtaler med stortsett samtlige relevante operatører over hele verden i et par år nå. Likevel så ser jo Apple ut til å regelrett knuse salgstallene.

 

 

 

Utfordringen til Apple blir vel hva i allverden de skal gjøre med alle pengene? Nå jobber de vel på spreng for å få på plass det nye hovedkvarteret som kan inneha et langt større antall ansatte, samtidig som det gamle hovedkvarteret skal videreføres så da kan de vel kanskje ekspandere organisasjonen en smule. Per nå så er jo Apple som selskap om vi ser på antallet ansatte og antallet produktkategorier osv et relativt lite selskap satt opp imot Google, Microsoft, Samsung osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utfordringen til Apple blir vel hva i allverden de skal gjøre med alle pengene? Nå jobber de vel på spreng for å få på plass det nye hovedkvarteret som kan inneha et langt større antall ansatte, samtidig som det gamle hovedkvarteret skal videreføres så da kan de vel kanskje ekspandere organisasjonen en smule. Per nå så er jo Apple som selskap om vi ser på antallet ansatte og antallet produktkategorier osv et relativt lite selskap satt opp imot Google, Microsoft, Samsung osv..

 

Det er ikke noe problem. De kan enten kjøpe egne aksjer og slette dem, eller gi pengene til aksjonærene (disse to tingene er de samme i praksis). De kan også kjøpe selskaper, men det gir kun begrenset mening om ikke de finner selskaper med ca. samme kultur og segment, noe som i praksis vil si at de ikke får brukt noe særlig penger på kjøp. De trenger ikke kjøpe Facebook, Google eller Microsoft, liksom. 

Lenke til kommentar

Eventuelt kan de jo begynne å kjøpe opp selskaper på råvare-siden, og la de styre seg selv. Jeg vet ikke hva et aluminiumsverk koster i disse dager, men jeg antar Apple kunne kjøpt en neve av dem uten å merke stor forskjell.

Om det er noe poeng er en annen sak. Det er helt ved siden av alt de driver med, men det hadde sikkert ikke skadet om de kunne prioritert å levere til seg selv først og solgt overskuddet. Det hadde også vært en separat inntekt som følger litt andre svingninger enn alt annet de selger, så ... kanskje?

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Slett ikke rart at macbook gjør fremskritt, jeg studere vedsiden av jobbe og har prøvd meg på å kunn bruke ipaden til å studere med. det funker greit, men er ikke optimalt. så etter 20 år med windows bestemte jeg meg for å prøve en mac. For å si det rett ut, mac er sinnsykt bra og enkelt å sette seg inn i, og hvordan produktene deres snakker sammen rett ut av boksen er bare helt genialt. selv om jeg har vært trofast til windows maskiner i 20 år. så kan jeg med hånden på hjerte si at windows er veldig dårlig på forbruker opplevelse kontra Mac. jeg Sier ikke at windows er dårlig. personlig liker jeg begge systemene men jeg kan lett se at andre som ikke er så interesert i teknologi og leser teknologi aviser daglig. syns at apple sitt system er lett, enkelt, og oversiktlig.

 

Og til deg som syns at apple tar grove priser.

Det er nå absolut ikke sant. ja man får gjerne en windows laptop til et par tusen. men man finner ikke en windowslap top med høyoppløst skjerm. med front kamera. batterileve tid på 10 timer, backlight tastatur. nyeste teknologi på trackpad. som faktisk ikke virker som viktig, men som virkelig løfter opplevelsen i brukt. samt ssd disk med 1400mb read/write. på toppen av det hele er den skrudd sammen i aliminium. samme gjelder iphone, byggekvaliteten er fantastisk. Mener at den nye samsung galaxy ligger i samme pris klasse som iphone. nå som de har skjønt at forbrukeren også liker litt design og bygge kvalitet.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slett ikke rart at macbook gjør fremskritt, jeg studere vedsiden av jobbe og har prøvd meg på å kunn bruke ipaden til å studere med. det funker greit, men er ikke optimalt. så etter 20 år med windows bestemte jeg meg for å prøve en mac. For å si det rett ut, mac er sinnsykt bra og enkelt å sette seg inn i, og hvordan produktene deres snakker sammen rett ut av boksen er bare helt genialt. selv om jeg har vært trofast til windows maskiner i 20 år. så kan jeg med hånden på hjerte si at windows er veldig dårlig på forbruker opplevelse kontra Mac. jeg Sier ikke at windows er dårlig. personlig liker jeg begge systemene men jeg kan lett se at andre som ikke er så interesert i teknologi og leser teknologi aviser daglig. syns at apple sitt system er lett, enkelt, og oversiktlig.

Og til deg som syns at apple tar grove priser.

Det er nå absolut ikke sant. ja man får gjerne en windows laptop til et par tusen. men man finner ikke en windowslap top med høyoppløst skjerm. med front kamera. batterileve tid på 10 timer, backlight tastatur. nyeste teknologi på trackpad. som faktisk ikke virker som viktig, men som virkelig løfter opplevelsen i brukt. samt ssd disk med 1400mb read/write. på toppen av det hele er den skrudd sammen i aliminium. samme gjelder iphone, byggekvaliteten er fantastisk. Mener at den nye samsung galaxy ligger i samme pris klasse som iphone. nå som de har skjønt at forbrukeren også liker litt design og bygge kvalitet.

:)

De fleste som bytter fra Windows til Apple opplever omtrent det samme som du, meg selv inkludert. Det er fint å ha noe som virker så bra. Det er det som er verdien, ikke tallet på prislappen...:-)

Lenke til kommentar

Slett ikke rart at macbook gjør fremskritt, jeg studere vedsiden av jobbe og har prøvd meg på å kunn bruke ipaden til å studere med. det funker greit, men er ikke optimalt. så etter 20 år med windows bestemte jeg meg for å prøve en mac. For å si det rett ut, mac er sinnsykt bra og enkelt å sette seg inn i, og hvordan produktene deres snakker sammen rett ut av boksen er bare helt genialt. selv om jeg har vært trofast til windows maskiner i 20 år. så kan jeg med hånden på hjerte si at windows er veldig dårlig på forbruker opplevelse kontra Mac. jeg Sier ikke at windows er dårlig. personlig liker jeg begge systemene men jeg kan lett se at andre som ikke er så interesert i teknologi og leser teknologi aviser daglig. syns at apple sitt system er lett, enkelt, og oversiktlig.

 

Og til deg som syns at apple tar grove priser.

Det er nå absolut ikke sant. ja man får gjerne en windows laptop til et par tusen. men man finner ikke en windowslap top med høyoppløst skjerm. med front kamera. batterileve tid på 10 timer, backlight tastatur. nyeste teknologi på trackpad. som faktisk ikke virker som viktig, men som virkelig løfter opplevelsen i brukt. samt ssd disk med 1400mb read/write. på toppen av det hele er den skrudd sammen i aliminium. samme gjelder iphone, byggekvaliteten er fantastisk. Mener at den nye samsung galaxy ligger i samme pris klasse som iphone. nå som de har skjønt at forbrukeren også liker litt design og bygge kvalitet.

 

:)

 

Endel av det apple selger er konkurransedyktig priset, men det er jo helt åpenbart at de i snitt tar grove priser når de har et så høyt overskudd per omsetning. De selger det dyrt fordi de kan. Det blir som andre ting innen markedet, en bieffekt er en ressursfordeling som er helt latterlig.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig å se hvordan mange her blir blendet av tall og forherligelse. Jeg liker Apple og har mange produkter fra de men jeg forherliger dem ikke. Ta sjekk salgs tallene til Lenovo. Apple har mye penger på book. Det hat google også. Men ingen av disse to er store i omfang slik Lenovo og Samsung er som har vanvittig mange fabrikker og tre ganger flere ansatte enn det Apple har eller google. Hverken Apple eller Google kan skryte på seg av å ha konstruert de største skips maskinene som beveger seg på vår klode. Eller å ha stått for konstruksjon og bygging av El Kaliffa skyskraperen eller hva den nå heter slik som Samsung har. Hvis man leser historien til selskapet så vil mann se at det har vært mange Steve Jobss og styrt det fra begynnelsen av. Med mange små og større revolusjoner har selskapet begynt å bli verdens leder innenfor flere bransjen. Husk det var Samsung som vippet av Nokia og Sony i mobil bransjen. Og både Samsung og Lenovo stiger på alle rangeringer. Så en av de blir det neste Apple og måten selskapene tilpasser seg så blir det ganske snart.

Lenke til kommentar

Et stort antall ansatte er ikke nødvendigvis en fordel for vekst.

 

Lenovo og Samsung har mange ansatte fordi de eier fabrikker. Fabrikkansatte er lite verdt og skaper lite verdi pr. hode.

 

Apple, Microsoft og Google derimot har kun "verdifulle" ansatte som produserer stor verdi pr. hode. Det å skalere salg uten å samtidig skalere størrelse er en fordel, ikke en ulempe. 

 

Samsung kommer aldri til å bli noe "nytt Apple", men de kan helt fint leve side med side med dem. 

 

Forøvrig omsatte Samsungs 489.000 ansatte for $305B i fjor. Apples 98.000 omsatte for $180B, eller ca tre ganger så mye pr. hode. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Utrolig å se hvordan mange her blir blendet av tall og forherligelse. Jeg liker Apple og har mange produkter fra de men jeg forherliger dem ikke. Ta sjekk salgs tallene til Lenovo. Apple har mye penger på book. Det hat google også. Men ingen av disse to er store i omfang slik Lenovo og Samsung er som har vanvittig mange fabrikker og tre ganger flere ansatte enn det Apple har eller google. Hverken Apple eller Google kan skryte på seg av å ha konstruert de største skips maskinene som beveger seg på vår klode. Eller å ha stått for konstruksjon og bygging av El Kaliffa skyskraperen eller hva den nå heter slik som Samsung har. Hvis man leser historien til selskapet så vil mann se at det har vært mange Steve Jobss og styrt det fra begynnelsen av. Med mange små og større revolusjoner har selskapet begynt å bli verdens leder innenfor flere bransjen. Husk det var Samsung som vippet av Nokia og Sony i mobil bransjen. Og både Samsung og Lenovo stiger på alle rangeringer. Så en av de blir det neste Apple og måten selskapene tilpasser seg så blir det ganske snart.

Samsung er helt sikkert et imponerende selskap. Og ja, de driver med mye, veldig mye. Imponerende i seg selv med disse kolossene.

 

Lenovo er også et stort sett bra selskap. Fikk en stygg ripe med noe programvare, men har forhåpentlig tatt lærdom av det.

 

I tillegg finnes det mange flere imponerende selskap.

 

 

Men ingen har helt klart å få til det Apple har klart. Men mange skulle nok ønske det...:-)

Lenke til kommentar

Et stort antall ansatte er ikke nødvendigvis en fordel for vekst.

 

Lenovo og Samsung har mange ansatte fordi de eier fabrikker. Fabrikkansatte er lite verdt og skaper lite verdi pr. hode.

 

Apple, Microsoft og Google derimot har kun "verdifulle" ansatte som produserer stor verdi pr. hode. Det å skalere salg uten å samtidig skalere størrelse er en fordel, ikke en ulempe. 

 

Samsung kommer aldri til å bli noe "nytt Apple", men de kan helt fint leve side med side med dem. 

 

Forøvrig omsatte Samsungs 489.000 ansatte for $305B i fjor. Apples 98.000 omsatte for $180B, eller ca tre ganger så mye pr. hode. 

 

Spørs vel hva man legger i "skaper verdi", eller "verdifulle ansatte". Om man kun måler omsetning/inntekt, og kun ser på direkte målbare effekter så ja.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Verdi for selskapet". Ikke som mennesker eller arbeidere, såklart, men i bidrag til topp- og bunnlinje. 

 

Å sammenlikne hele Samsung med Apple er uansett en meningsløs greie, da det ene er et konglomerat av forskjellige selskaper og det andre er et fokusert selskap som kun har noen få produkter. 

 

Litt usikker på hvilke ikke-målbare effekter man skulle sett på i denne sammenhengen og hvorfor du trekker det frem her. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

"Verdi for selskapet". Ikke som mennesker eller arbeidere, såklart, men i bidrag til topp- og bunnlinje. 

 

Å sammenlikne hele Samsung med Apple er uansett en meningsløs greie, da det ene er et konglomerat av forskjellige selskaper og det andre er et fokusert selskap som kun har noen få produkter. 

 

Litt usikker på hvilke ikke-målbare effekter man skulle sett på i denne sammenhengen. 

 

Ja, det er jo sant når man kan outsource mye av det som faktisk skaper verdier for samfunnet til underbetalte arbeidere (det gjelder både apple, samsung og andre selskaper, er ikke noe konkret med apple, jeg bare har ikke noe særlig sans for at folk og bedrifter belønnes for å foreta mindre viktige oppgaver, og til tider uviktige eller skadelige oppgaver, mens folk som gjør viktige ting avspises)

 

For å ta et veldig enkelt eksempel: Olympus lager kamera og objektiv til kamera, det tjener de ikke noe på, men de tjener godt på å levere medisinsk bildetagningutstyr, her er det antakelig en ikke-målbar fordel av å ha en fotodivisjon.

 

Det er jo fett nok å bare være noen flytter rundt på verdier og administrerer underselskaper som gjør det faktiske arbeidet, men særlig nyttig er det ikke. (Hverken apple eller samsung er forøvrig selskaper som bare gjør det)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Den typen synergier er bare ikke-målbare om man er ræva på å måle. 

 

Dessuten er jeg dypt uenig i den tullete ideen om at de som "faktisk skaper verdier" er de som "gjør jobben", som om det å skru sammen iphones på en eller annen måte er mer verdiskapende enn å jobbe med R&D hos Apple (eller Samsung eller hvem som helst andre). Begge deler er selvsagt viktig, men verdier skapes i aller høyeste grad også der de ikke-materielle jobbene gjøres. 

 

Forøvrig mistenker jeg at også Apple sin virksomhet har en del positive eksternaliteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den typen synergier er bare ikke-målbare om man er ræva på å måle. 

 

Dessuten er jeg dypt uenig i den tullete ideen om at de som "faktisk skaper verdier" er de som "gjør jobben", som om det å skru sammen iphones på en eller annen måte er mer verdiskapende enn å jobbe med R&D hos Apple (eller Samsung eller hvem som helst andre). Begge deler er selvsagt viktig, men verdier skapes i aller høyeste grad også der de ikke-materielle jobbene gjøres. 

 

Forøvrig mistenker jeg at også Apple sin virksomhet har en del positive eksternaliteter. 

 

Det du sier der er med respekt å melde bare tull, det er en mengde synergier som ikke blir målt, eller som er vanskelig å måle.

 

Jeg har ikke sagt at bare er arbeidere som skaper verdi, eller at man ikke kan skape verdi på et kontor, men det er mengder at kontorjobber som ikke skaper verdi, og som er godt betalt.

 

Helt sikkert som bedrifter flest av en viss størrelse, men det viktige er vel summen av de positive og negative.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg er redd for at mange blir lurt til kjøpe dyre ting fra Apple fordi de tror at de får så mye bedre produkt

 

det blir lit som cocacola effekten.

marm må bare ha det fordi noe har sagt at de er bedre .

kanskje er det alle de billige tingene mange kjøper som gjør at man denne gangen må kjøpe en Apple

 

jeg begynner å bli lei dette maset om at det funger ikke hvis det ikke er en mac

 

jeg begynner også å bli lei at mac ikke omtales som pc

 

det er diskutert uttalelige ganger om hva som er best av windows pc , apple pc elle linux pc uten at noen ble enige

 

så det at appl tjener "ulovlig" mye penger på slaget sitt kommer nok mye av at mange blir lurt til å tro at Mac er så mye bedre

nå vet man jo også at mange må ha de nyeste utgavene hele tiden.

Det tjener de nok mye på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det du sier der er med respekt å melde bare tull, det er en mengde synergier som ikke blir målt, eller som er vanskelig å måle.

 

Jeg har ikke sagt at bare er arbeidere som skaper verdi, eller at man ikke kan skape verdi på et kontor, men det er mengder at kontorjobber som ikke skaper verdi, og som er godt betalt.

 

 

Nå snakker du plutselig om noe annet. 

 

Det er absolutt ingen som har sagt at ikke det finnes ikke-trivielle synergier å måle (og du som stiller så høye krav til korrekthet hos andre burde sett det). Du kom med et konkret eksempel på en type synergi, og den mener jeg er noe man absolutt har kontroll på om man har peiling. At Olympus har effekter av å både lage optikk for kameraer og medisin er åpenbart og ganske enkelt å ha en mening om. I hvilken grad Samsung gir mer verdi til samfunnet ved å både lage båter, biler, skip, hus, generatorer, skjermer og telefoner er noe mer ullent for meg. Men du tok det opp, så du ser kanskje noe jeg ikke ser. 

 

Som du sier, det viktige er summen av de positive og negative effektene. Jeg ser ikke hvorfor Apples sum skal være mindre (eller større) enn andre selskapers, og dermed ikke hvorfor i alle dager dette ble trukket inn her. 

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er uansett den viktige forskjellen på Apple og Samsung for meg oppsummert i ett bilde. 

 

galaxy-s6-bottom-alignment.jpg?itok=TUOg

 

For mange er denne forskjellen fullstendig meningsløs. Og da vil man mene Apple-produkter er for dyre og at man får det samme andre steder. Men om man setter pris på skikkelig gjennomtenkt håndverk (som glipper noen ganger, f.eks antenner i 4, macbook-skjermkort, sprekkende plast og maps - men jeg anerkjenner ikke bøyinga!) er sånt som dette faktisk viktig. Å aligne alle hull på den måten der er ekstremt vanskelig og mange ganger så mye jobb som å bare plassere dem der det teknisk sett er enklest (som er det Samsung åpenbart har gjort).

 

Som man gjerne sier "om de brukte så mye tid på småting som dette, tenk hva de brukte på de store!"

 

Det er alle de små tingene der som gjør at jeg ikke føler at Apple-hardware er dyr. Betyr ikke de tingene noe for deg, vel da er den unødvendig dyr. For jeg sier ikke at det er rett å mene at sånne ting er viktige, bare at det også er et gyldig synspunkt. 

 

(Softwaremessig vil jeg si Google er foran Apple for tiden. Android Lollipop er helt fantastisk og milevis foran Apple på interaksjonsdesign, men dessverre har det og telefonene det er å få på noen store mangler som gjør at jeg endte opp med å gå tilbake til iPhone rett før helga etter en måned med Nexus. Prøvde også en Samsung S6 edge noen dager men måtte gi opp pga føkkings Touchwiz som rota til Android på altfor mange viktige steder)

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...