Gå til innhold

Tjener mer på Mac enn iPad


Anbefalte innlegg

Mange tror nok de må ha det dyreste fordi de mener det gir dem status. Tror det er litt der det ligger.

Hvis produktene hadde kostet det halve av det dem gjør, som kanskje er reell verdi, hadde ingen syns det var noe spesielt med dem.

De blir kjøpt rett og slett fordi de er dyre, og mange tror det gir status. Dagens samfunn er mye basert på fasade utad og fremstå som vellykket på bilder og stadig fremheve og skryte av seg selv på internett. Spesielt dagens ungdom under 25 de er jo faen totalt mobilavhengig og har trynet nedi skjermen minst halve dagen, mens de går på gata, sitter på dass, er på butikken. Folk må være utrolig viktige tenker jeg som har så stort behov for å kommunisere. En dyr telefon passer fint inn i denne fasade-tingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det du sier der er med respekt å melde bare tull, det er en mengde synergier som ikke blir målt, eller som er vanskelig å måle.

 

Jeg har ikke sagt at bare er arbeidere som skaper verdi, eller at man ikke kan skape verdi på et kontor, men det er mengder at kontorjobber som ikke skaper verdi, og som er godt betalt.

 

 

Nå snakker du plutselig om noe annet. 

 

Det er absolutt ingen som har sagt at ikke det finnes ikke-trivielle synergier å måle (og du som stiller så høye krav til korrekthet hos andre burde sett det). Du kom med et konkret eksempel på en type synergi, og den mener jeg er noe man absolutt har kontroll på om man har peiling. At Olympus har effekter av å både lage optikk for kameraer og medisin er åpenbart og ganske enkelt å ha en mening om. I hvilken grad Samsung gir mer verdi til samfunnet ved å både lage båter, biler, skip, hus, generatorer, skjermer og telefoner er noe mer ullent for meg. Men du tok det opp, så du ser kanskje noe jeg ikke ser. 

 

Som du sier, det viktige er summen av de positive og negative effektene. Jeg ser ikke hvorfor Apples sum skal være mindre (eller større) enn andre selskapers, og dermed ikke hvorfor i alle dager dette ble trukket inn her. 

 

 

Vel det var jo valgt som et eksempel nettopp på en tydelig synergi for å illustrere :) Men når det er sagt, det er heller ingen lett synergi å måle verdien av.

 

Vanskelig å si selvfølgelig, da verden uten en aktør er vanskelig å vite akkurat hvordan er, men et par ting som er negativt med apple er at det fører skeivere ressursfordeling (men seff ville jo de fleste andre selskaper karret til seg like mye om de kunne), og at de ikke er så bra for standardisering, samhandling og frihet for tredjeparter. Men de har jo også ting som er spesielt positivt i forhold til andre selskap. Varier også litt etter størrelse, jeg har tidligere uttalt at apple er et bra selskap når de har en ikke spesielt stor, men ikke minimal markedsandel, og det mener jeg fortsatt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

De blir kjøpt rett og slett fordi de er dyre, og mange tror det gir status...

...eller at de rett og slett bare funker...

...eller at de passer best inn sammen med andre dingser man har fra Apple...

...eller at man liker Apple litt bedre enn andre merker og modeller...

...eller at man bare har mest lyst på noe fra Apple...

...eller at man har hatt Windows i mange, mange år og nå har man lyst på noe annet...

...eller...

...eller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En iPhone gir da virkelig ingen status i Norge i dag. Alle har dem jo!

når alle har skaffet seg en Iphone så har Apple lanser en nye modell som fansen bare må ha før den kommer ut i butikken

at man kan få den til halve prisen 1 halvt år senere går ikke for da er den gammeldags

 

Det er mye som bare funger hvis man lærer seg å bruk det slik det skal brukes

Lenke til kommentar

 

En iPhone gir da virkelig ingen status i Norge i dag. Alle har dem jo!

når alle har skaffet seg en Iphone så har Apple lanser en nye modell som fansen bare må ha før den kommer ut i butikken

at man kan få den til halve prisen 1 halvt år senere går ikke for da er den gammeldags

 

Det er mye som bare funger hvis man lærer seg å bruk det slik det skal brukes

 

 

 

Virker som du synser forferdelig mye her? Du får slettes ikke kjøpt siste utgave av en iPhone til halv pris 6 mnd senere, du får faktisk ikke gjort det 1 år senere heller. iPhone har en veldig høy videresalgsverdi, noe som gjør det langt enklere og rimeligere for de som ønsker å bytte ut telefonen relativt ofte da du får igjen veldig mye for forrige modell som du da kan selge videre.

Lenke til kommentar

 

 

En iPhone gir da virkelig ingen status i Norge i dag. Alle har dem jo!

når alle har skaffet seg en Iphone så har Apple lanser en nye modell som fansen bare må ha før den kommer ut i butikken

at man kan få den til halve prisen 1 halvt år senere går ikke for da er den gammeldags

 

Det er mye som bare funger hvis man lærer seg å bruk det slik det skal brukes

 

 

 

Virker som du synser forferdelig mye her? Du får slettes ikke kjøpt siste utgave av en iPhone til halv pris 6 mnd senere, du får faktisk ikke gjort det 1 år senere heller. iPhone har en veldig høy videresalgsverdi, noe som gjør det langt enklere og rimeligere for de som ønsker å bytte ut telefonen relativt ofte da du får igjen veldig mye for forrige modell som du da kan selge videre.

 

nå var det ikke "halv pris" som var poenget heller , men  billigere pris

 

mange har ikke tid til å vente til telefonen er kommet ned i en fornuftig pris , om det tar 6 eller 12 måner er relevant , de må ha den når den har høyest pris 

og når det kommer en ny modell 6 måneder senere så må de ha den også selv om forskjellen er minimal

Lenke til kommentar

 

mange har ikke tid til å vente til telefonen er kommet ned i en fornuftig pris , om det tar 6 eller 12 måner er relevant , de må ha den når den har høyest pris 

og når det kommer en ny modell 6 måneder senere så må de ha den også selv om forskjellen er minimal

...og dette gjelder jo for enkelte uavhengig av om de er innen Apple eller Android...

 

Men for de aller fleste, også uavhengig av hvilken "leir" de tilhører, så kjøper de nok stort sett nye dingser etter behov og ikke etter lanseringsdatoen...

Lenke til kommentar

 

...

De blir kjøpt rett og slett fordi de er dyre, og mange tror det gir status...

...eller at de rett og slett bare funker...

...eller at de passer best inn sammen med andre dingser man har fra Apple...

...eller at man liker Apple litt bedre enn andre merker og modeller...

...eller at man bare har mest lyst på noe fra Apple...

...eller at man har hatt Windows i mange, mange år og nå har man lyst på noe annet...

...eller...

...eller...

Jeg antar alt dette er naturlige argumenter å påberope seg etter en drøy måned i telt utenfor en eplebutikk...

Lenke til kommentar

Jeg antar alt dette er naturlige argumenter å påberope seg etter en drøy måned i telt utenfor en eplebutikk...

Det kan godt hende, du får nesten spørre de som gjør sånne ting. Folk ligger jo i telt for mange ting; noe fra Apple, billetter til filmer og konserter, populære arrangement...+++ Men jeg har aldri hørt om noen som har ligget i kø en drøy måned, det vil jeg gjerne høre mer om, så fortell mer...

 

Jeg vet ikke hva som driver denne type begjær, for sånt driver ikke jeg med. Men du må gjerne dele hvis du finner ut av det...

 

 

Mer direkte til mitt svar du siterer fra, så kan du godt bytte ut Apple til Android/Windows, og du får et eksempel på hvorfor de kundene kjøper sine produkter og løsninger innen den plattformen. Det er nemlig mange av de samme årsakene, men man har bare valgt forskjellige plattformer...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

 

mange har ikke tid til å vente til telefonen er kommet ned i en fornuftig pris , om det tar 6 eller 12 måner er relevant , de må ha den når den har høyest pris 

og når det kommer en ny modell 6 måneder senere så må de ha den også selv om forskjellen er minimal

...og dette gjelder jo for enkelte uavhengig av om de er innen Apple eller Android...

 

Men for de aller fleste, også uavhengig av hvilken "leir" de tilhører, så kjøper de nok stort sett nye dingser etter behov og ikke etter lanseringsdatoen...

 

 

du kan nå si hva du vil her men du kommer ikke bort fra at Apple leder an i dette

hver gang Apple lanser noe nytt er det personer som ligger i kø for å få tak i "eksemplar nr 1" 

Det ser jeg sjelden hos de andre

 

dette er personer som har ingen hevninger angående hvor mye de vil betale

Lenke til kommentar

 

du kan nå si hva du vil her men du kommer ikke bort fra at Apple leder an i dette

hver gang Apple lanser noe nytt er det personer som ligger i kø for å få tak i "eksemplar nr 1" 

Det ser jeg sjelden hos de andre

 

dette er personer som har ingen hevninger angående hvor mye de vil betale

Helt riktig, det er mange som legger seg i kø for å kjøpe nye produkter fra Apple. Tipper omtrent hvert eneste firma på kloden ønsker seg det samme fra sine kunder, men de får det ikke helt til...:-)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor man skal ønske seg sånt ufattelig hysteri for noe så dumt.

Typisk 1.verdens problem dette, hvor skal vi gjøre av alle penga våre. Kan jo lure på hvordan verden utvikler seg når man hører på radioen at en ny iphone eller noe annet fra den produsenten snart skal lanseres, og da er det liksom en viktig nyhet. Så en som betalte en uteligger for å kjøpe en, det var jo forsåvidt godt tenkt og snilt gjort da. Fikk han tjent seg noe grunker uten å gjøre særlig annet enn det han pleier hver natt. Kanskje applefolk blir de som redder uteliggerne, da var det kanskje ikke så ille likevel dette.

Lenke til kommentar

Det de minner mest om der de står på gata midt på natten er jo enten totalt idioter, merkefantaster eller uteliggere.

Men dette er sikkert over din fatteevne og jeg kan godt forstå det ikke synes gjennom dine 1" tykke briller.

De er antagelig en blanding av mye rart, men merkefantaster er de nok ganske sikkert. Generelt. Altså tror jeg kanskje det kan gjelde for ALLE som ligger ute i flere dager for å skaffe seg noe, enten det er noe fra Apple eller de skal ha noe helt annet. Som allerede sagt, jeg driver ikke med sånt og forstår ikke helt hvilket begjær som driver noen til sånt. Men jeg må innrømme at det er litt artig, for eksempel å se folk som kler seg ut i StarWars-kostymer for å ligge i kø for å kjøpe billetter til en kinofilm. Eller Hobbit-ting. Eller for den saks skyld, uten kostymer i en Apple-kø. Jeg vet ikke hva som driver dette.

 

Nå har jeg ikke så veldig tykke briller. Jeg vet ikke om dette er over din fatteevne, men selv om jeg har valgt Apple som min plattform, så har jeg altså ingenting mot de andre produsentene. Google og Microsoft gjør mye bra greier, og de aller fleste store maskinvareprodusenter av Android og Windows sine dingser leverer helt sikkert mye bra. Jeg har ingenting i mot noen av dem.

 

Men det kan kanskje være vanskelig å forstå for du ser ut til å ha utviklet et totalt uforståelig hat mot Apple. Likevel virker du langt over snittet opptatt av hva Apple gjør. Det syns jeg kanskje virker noe besatt og kan minne om en merkefantast.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...