Gå til innhold

Test: Asus RT-AC68U


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker Asuswrt-Merlin Fw på denne, da Asus sin FW hadde en del bugs ved release.

 

http://www.smallnetbuilder.com/forums/showthread.php?t=7846

 

"The primary goals of this project are to fix bugs, add a few basic features and tweaks to the original firmware. This firmware will try to remain as close as possible to the original firmware. If you are looking for a slew of advanced features, then this project is not for you. Look at TomatoUSB or DD-WRT, two excellent products that might suit your needs better."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utseende er da vitterlig ikke identisk med RT-AC66U? Denne her kan så vidt jeg ser kun stå oppreist og har jo et underparti som er langt tykkere enn forgjengeren, eller er det bare forferdelig misvisende bilder?

 

Det som er spennende med denne er jo Broadcom SoC som er en dobbelkjerne ARM som blant annet muliggjør for firmware som gir mulighet for ting som tidligere ikke har vært tilgjengelig som blant annet Apple Time Machine support for backup av Mac-er og litt annet småsnacks.

 

 

Prisen er jo dog temmelig voksen, denne har vell en innmat som er 99% lik nye Apple AirPort Extreme og Apple AirPort Time Capsule og brorparten av de kjente nettbutikkene tar altså godt over 2'000kr her mens AirPort Extreme starter fra 1'700kr, du kan jo stortsett plukke opp en Time Capsule med innebygget harddisk på et par terrabyte til denne prisen.

 

Betaler tydeligvis for merkevaren (Asus som har gjort seg veldig populær blant forbrukersegmentet innen nettverk med RT-N66, AC66 og nå AC68) og enkelheten rundt firmware, ganske rett frem å legge inn alt fra DD-WRT, Asus-Merlin osv osv.. Stock firmware er jo temmelig solid den også selv om Asus har en tendens til å rote mye frem og tilbake med de trådløsedriverne som har skapt en del kluss med RT-AC66U med endel forskjellige versjoner. Er selvsagt også synd at AC-ytelsen skuffer litt, det blir jo litt to skritt frem, ett tilbake sammenlignet med RT-AC66U og de øvrige AC alternativene som har dukket opp nå.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Storselgeren har fått en etterfølger.

 

Test: Asus RT-AC68U

Testen er grei nok den, lett å lese og oversiktlig. Det jeg savner er mer informasjon om hvordan testen ble gjennomført. F.eks. versjon av firmware, om dere satte to like rutere og testet hastigheten mellom disse, eller var det med vanlige klienter. Mener at i testen av RT-AC66U så var det mellom to rutere.

 

Er jo sparsommelig med 3x3 802.11ac-kort på klientsiden, men det finnes et par: Asus PCE-AC68 og det som sitter i Macbook Retina 2013. Begge er basert på samme 4360-chipset fra Broadcom, men det hadde jo vært interessant likevel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vurderer denne som min nye router. Ser det nevnes over her at ac hastighetene har blitt forbedret siden lansering, noen som har noen sammenligninger før og etter ? Har utstyr jevnt fordelt som støtter det en og andre av standarder, så en god allrounder er viktig for meg. Ser denne leverer utrolig godt på n-fronten, og det er jo meget tiltalende det også.

 

Linja mi oppgraderes fra 70 til 100mbit fra mnd.skiftet av, så det er jo også en faktor. Dette takler jo denne routeren greit har jeg lest.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...