Gå til innhold

Strømming av musikk tar av ? piratkopiering stuper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen etter, musikkbransjen! Gikk fra "verste kriminelle svinet landet har sett" til lovlydig borger da Spotify kom. Før det var det ikke så stort annet å gjøre enn å laste ned musikken. Nå er det en helt annen tilværelse. Hadde bare Spotify hatt alt, eller i alle fall alt det store ville det vært perfekt. Noe må dessverre fortsatt lastes ned, for å supplere listene med det jeg ønsker, men det er svært få sanger det er snakk om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg så også en liknende artikkel i Aftenposten. Dette er typisk, veldig beleilig timing, at denne artikkelen brer om seg rett etter at den nye overvåkningsloven fra Tajik og underholdningsindustreien kom. Dette har jo selvfølgelig med Spotify, WiMP, Netflix etc. tjenester som har kommet de siste årene. Musikknedlastning har synket kontinuerlig fra 2008, tv-serier fra 2011. Skulle ikke forundre meg om APs inkompetente politikere tar æren for dette også...

 

For øvrig tror jeg ikke det blir noe bedre år for musikkindustrien, hvis de forstsetter å flomme markedet med estetisk, intellektuelt og moralsk makkverk. Det finnes selvsagt dyktige band og artister der ute, men når man skrur på TVen eller radioen, er det som regel ikke disse man hører/ser. I stedet er det Miley Cyrus, Rihanna og gudene vet hva...

Endret av Mac_31
  • Liker 8
Lenke til kommentar

For meg er det greit at artistene tjener halvparten, de har det greit nok uansett med hus til 759 millioner ( http://www.celebuzz.com/mariah-careys-125-million-dream-s95141/). At noen skal kunne bruke så mye penger på et hus er bare bortenfor virkeligheten for meg, og gir ingen mening at så mye rikdom skal plasseres på én person.

 

Piratkopieringen "stupte" samtidig som at den nye piratloven blir iverksatt... Jeg tipper VPN-salget økte like dramatisk :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lastet ned musikk på åresvis, fordi jeg har brukt Spotify. Netflix blir brukt daglig, både via PC, Smart-TV og faktisk mobil. Hvor i all verden er overraskelsen at det blir mindre piratkopiering når man har billigere og mye enklere løsninger nå enn tidligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner fremdeles en enkel og grei måte å kjøpe musikk digitalt på utenom iTunes. Sist jeg sjekket var flere tjenester som Amazon MP3 o.l. kun tilgjengelige i Nord-Amerika, i Norge ser det ut til å være et valg mellom streaming eller iTunes.

Lenke til kommentar

Takk til tjenester som Spotify. Og den musikken jeg ikke finner der den lytter jeg på via youtube. Men det er heldigvis bare en veldig liten prosent da. Ellers så skjønner jeg ikke bæret om at artistene ikke tjener så mye på streaming, jeg finner mine favorittplater og lytter til de om og om igjen. Og ofte har jeg hatt de samme platene på cd før også, så de skal egentlig ikke tape noe på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei, dette skyldes da ikke Spotify og andre liknende tjenester. Grunnen er at de har fått så mange flotte kopisperrer og har greid å skremme folk vekk fra TPB med straffeforfølgelse og knuste kneskåler. Nå når de tjener mer penger igjen så kan de bruke enda mer på slike tiltak, det har jo vist seg svært effektivt!

Det vanlige mannen i gata har sannsynligvis ikke engang hørt om de nye piratlovene. Dersom du tror at det er den eneste orsaken er du bare ignorant.

Se på statistiken fra noen år tilbake. Vet du hvor mye piratkopiering stupte når Spotify kom ut av lukket betamodus?

 

Jeg piratkopierer ikke musikk lengre. Filmer og TV serier er en annen sak. Etter jeg fikk meg nettflix sluttet jeg og piratkopierere i noen månder, men etterhvert som jeg hadde sett ut det av interesse på netflix gikk jeg tilbake til piratkopiering.

Hadde Netflix faktisk skjerpest seg og bygd en skikkelig tjeneste med et godt utvalg hadde jeg sluttet og piratkopiere med en gang.

Endret av oddsmurf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, bare 1.200.000.000 sanger piratkopiert i 2008?

Copyright-matten slår til igjen ser jeg!

 

På ett år "stjal" altså norges befolkning over 4500 år med musikk, gitt en gjennomsnittlig lengde på sangene på 120 sekunder. Ikke værst!

 

Det blir vel ca 250 sanger per statsborger om man antar 5.000.000 innbyggere i norge? Per år?

 

Så da kan vi vel fortsette med bransjens metode å tenke på, det har sikkert vært så ille siden 2003. 250 sanger per år per innbygger i 10 år betyr at gjennomsnittlig størrelse på en ulovlig musikksamling i Norge er 2500 sanger. Det inkluderer spedbarn, og de eldste blant oss.

 

Vi burde dra ut hele befolkningen på torget og piske de offentlig for disse enorme tyveriene mot denne stakkars bransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nei nei, dette skyldes da ikke Spotify og andre liknende tjenester. Grunnen er at de har fått så mange flotte kopisperrer og har greid å skremme folk vekk fra TPB med straffeforfølgelse og knuste kneskåler. Nå når de tjener mer penger igjen så kan de bruke enda mer på slike tiltak, det har jo vist seg svært effektivt!
Det vanlige mannen i gata har sannsynligvis ikke engang hørt om de nye piratlovene. Dersom du tror at det er den eneste orsaken er du bare ignorant. Se på statistiken fra noen år tilbake. Vet du hvor mye piratkopiering stupte når Spotify kom ut av lukket betamodus?

 

Innlegget du svarte på hadde ingen spor av sarkasme i seg. Ingen i det hele tatt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg spår at platebransjen kommer til å tjene mye mindre i 2013 enn tidligere. Forresten, siden man møter 66% av kundene sine på strømmetjenester, så trenger vel artister strengt tatt ikke platebransjen lenger, de kan behold hele inntekta sjøl og sparke parasitten i baken ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...