Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt store problemer etter jeg sluttet på Cipralex (antidep)

 

 

Jeg har daglig gått på 5mg Cipralex i overkant av 5 år. Legen har anbefalt denne typen uten at jeg har på noen måte har fått inntrykk at det kan resultere i store sideeffekter. Jeg har ikke tatt større doser enn nevnt ovenfor, så ingen trenger utvidet informasjon for å sette seg i situasjonen jeg sitter i.

 

*Slutter på Cipralex

Det hele startet med at jeg har gått på Cipralex i 5 år uten problemer. Nedtrapping etter denne lange perioden ble gjort riktig.

Det hele startet når jeg sluttet.

Etter min lange kur med Cipralex var tanken å avslutte. Dette gikk helt fint i 2 måneder. Jeg merket ingen form for avhengighet til å ha mer og alt gikk veldig fint.

 

*2 måneder etter jeg sluttet

Uten å ha tatt en eneste Cipralex på 2 måneder starter helvete (mildt sagt)!

Når jeg legger meg er jeg utsatt for noe som er kalt for "brain zaps", "brain sheeve", etc.

(Jeg skal forklare følelsen veldig spesifikk, så det ikke er noen misforståelser:

  1. Mange har sikkert opplevd når du sitter i sofaen og ser på tv sent på kvelden så sovner man gradvis inn, i det du sovner blir du vekket av en slags "zap", som utgjør at kroppen gir en slags refleks. Det kan være både armer og ben som rykker til, noe som gjør at man skvetter til).
  2. Det kjennes også ut som at man tar på et strømgjerde i hjernen, slags sjokk, men det gjør ikke vondt i den forstand som smerte).

Jeg får rett og slett ikke sove om nettene, overhode! Jeg blir vekt så mange ganger i løpet av en natt og det forekommer MANGE ganger pr. natt.

Alt dette gjør at morgenen er hard grunnet lite søvn, jeg må sykemelde meg fra jobben og generelle ting i hverdagen blir ikke bra med tanke på at dette ikke vil gi seg.

Løsningen for søvn med disse "zapsa" er sovemedisiner, mange sovemedisiner (sobril).

I går måtte jeg ta så mange sovemedisiner for å kunne få søvn, som medførte til at morgendagen ga hangover og kjentes ut som jeg var dopa. Sovemedisinene har ikke noe med "zapsa" å gjøre.

 

* 5 måneder siden kontakter jeg legen

For 5 måneder siden gikk jeg til legen som foreslår at jeg starter på Cipralex igjen (da jeg gikk på Cipralex de 5 årene var alt dette ikke "zapsa" et tema). Så jeg startet med det igjen og "zapsa" har ikke forsvunnet.

 

* Jeg har vært på sykehus besøk den siste tiden

Jeg har rett og slett vært og pratet med noen som skal ha peil på dette og i dag fikk jeg rett og slett "konstantert" (de konstanterte det ikke, men jeg skjønner hvordan de legger ordene når de ikke har snev av peil) at de ikke har funnet feilen og de vet ikke hva de skal gjøre.

 

* Flere som har problemet enn meg

Jeg leser rundt at det er flere enn meg som sliter med zaps etter man har sluttet med forskjellige typer anti dep. Har lest mange som har gått til eksperter og nevrologer (skal visstnok være meget dyktige folk) og utført hjernescan osv osv, uten at dette har gitt dem noe konklusjon på en løsning!

 

Konklusjon:

Her sitter jeg, har egentlig lyst til å hente en motorsag og kutte i husveggen i irritasjon/frustrasjon over dette (ja, det var metaforisk :wee: ) og er veldig redd for at dette aldri vil slutte!

Hadde jeg visst om en som kan kurere dette ville jeg satt meg på første fly i natt!

Håper det er en løsning på dette straks

Er det noen som har dette og vet hva som kan gjøres?

 

På forhånd, takk!

 

 

(Jeg vil oppdatere dere om det skulle forekomme en løsning)

Endret av Slemdorull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sluttet du gradvis på medisinen ?

 

Det værste du gjør er i alle fall og slutte momementat.

 

Har du gått på det i 5 år kan det være lurt å trappe ned veldig gradvis over tid. Du vet jo hva du skal se etter i form av abstinensreaksjoner så der har du jo noe helt konkret å justere dosen etter.

Lenke til kommentar

Sluttet du gradvis på medisinen ?

 

Det værste du gjør er i alle fall og slutte momementat.

 

Har du gått på det i 5 år kan det være lurt å trappe ned veldig gradvis over tid. Du vet jo hva du skal se etter i form av abstinensreaksjoner så der har du jo noe helt konkret å justere dosen etter.

 

Nedtrappingen foreligger "etter boka". Beklager hvis det ikke ble nevnt overfor.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å høre med legen om å øke dosen på Cipralex. 5mg er vanligvis bare en startdose for å minske bivirkninger. Det vanlige er vel å ligge på mellom 10 og 20mg daglig, selv bruker jeg 40mg daglig.

 

Har selv opplevd de strømstøtene man får når man har vært uten medisin, å de er ikke behagelige.

Fikk også en slags jordskjelv lignende følelse som var enda værre, så jeg spurte legen om å få begynne på Cipralex igjen. Ikke opplevd noe av det siden.

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å høre med legen om å øke dosen på Cipralex. 5mg er vanligvis bare en startdose for å minske bivirkninger. Det vanlige er vel å ligge på mellom 10 og 20mg daglig, selv bruker jeg 40mg daglig.

 

Har selv opplevd de strømstøtene man får når man har vært uten medisin, å de er ikke behagelige.

Fikk også en slags jordskjelv lignende følelse som var enda værre, så jeg spurte legen om å få begynne på Cipralex igjen. Ikke opplevd noe av det siden.

 

Ser nå at det er informasjon jeg har glemt, dessverre. Når jeg startet igjen økte legen doseringen med 3, altså 15mg i forhold til det jeg er vandt med. Dette har ikke gjort noe bedre.

  • Hvordan opplever du det?
  • Hvor lenge hadde du det?
  • Hadde du det som jeg har det?

Lenke til kommentar

Hvordan jeg opplevde det? Du tenker da på strøm og jordskjelv følelsen? Den strøm følelsen føltes litt som om noen tok sånn narrepenn å ga hjernen min et lite støt hvert minutt. Jordskjelv følelsen var omtrent sånn som man får etter at man har vært på båt lenge, altså at alt gynger.

 

Jeg var uten Cipralex i 14 dager før jeg startet opp igjen, det tok vel 2-3 uker før ting var normalt igjen.

Gruer meg til den dagen jeg skal slutte, kommer til å bli et helvette for å si det på godt Norsk.

Lenke til kommentar

Siden du har gått såpass lenge på de, så tror jeg nok du trenger en lang nedtrapping å. Legen min har snakket om 1 års nedtrapping når jeg skal slutte på de.

 

Enig der. Jo lengre man har gått på medisinen, jo tregere kan kroppen være på å tilpasse seg. Det er det som er "bra" med å ha symptomer som man kan gå etter for å justere dette helt optimalt.

 

Oi! Min nedtrapping var en så lang periode!

Hva mener du burde gjøres for å bli kvitt dette, eller er det ingen endelige svar? Starte på høy dose over en periode igjen og trappe ned et år? Det er tydeligvis litt å sette seg inn i :/

 

Du trenger ikke ta høyere dose enn det som trengs for å maskere de symptomene du misliker, men det er lurt å kjenne til erfaringsmateriellet som gjelder det spesifikke medikamentet du tar sånn at du håndterer dette best mulig i forhold til å oppnå resultatet du vil ha.

 

Grunnen til at legen ønsker å øke doser mener jeg er fordi kroppen har hatt tid til å generere mottrekk mot medisinen som den anser som noe uønsket, men samtidig blitt avhengig av. Da trengs ofte større dose for å oppnå samme virkningen av medisinen, noe som igjen roter til ting mer, siden du har større motstandskraft mot noe du har gjort deg avhengig av.

 

Forhør deg rundt med dem som har erfaring med dette. Psykriatre, leger og psykologer samt farmasøyter kan være gode støttespillere. Det er også flere som har delt sine erfaringer på nettet.

Du bør kanskje også se etter alternativer til farmakologisk behandling, sånn at du ikke står helt uten noen form for support når du slutter.

 

Du finner en del info hvis du googler;

seponering av cipralex

Lenke til kommentar

Oi! Min nedtrapping var en så lang periode!

Hva mener du burde gjøres for å bli kvitt dette, eller er det ingen endelige svar? Starte på høy dose over en periode igjen og trappe ned et år? Det er tydeligvis litt å sette seg inn i :/

Jeg ville ha spurt legen om å få tatt en speiling, da tar han en blodprøve for å finne ut hvor mye av virkestoffet du har i blodet. Når jeg gikk på 20mg daglig så var min dose for lav, så jeg økte til 30mg som fremdeles var litt for lavt. Nå går jeg på 40mg daglig å fungerer endelig som et menneske igjen :)
Lenke til kommentar

Kom over denne tråden fordi jeg sliter med tung tung depresjon etter å ha sluttet med Cipralex. Jeg fikk utskrevet Cipramil for første gang i 2002 og har gått på SSRI siden. Det viktigste å få frem her er at det tar lang tid å slutte med disse medisinene. Veldig lang tid. To år for meg, men da fra effexor via Cipralex til ingenting. Og da tenker jeg bare på å bli ferdig med zaps eller elektriske støt i hodet. Om hjernens eget serotonin system noensinne blir seg selv igjen vet vel egentlig ingen.

 

Jeg brukte over ett år på nedtrapping av effexor men klarte rett og slett ikke å fungere uten pga lyn som slå ned i hjernen hver gang jeg beveget øynene, mistet balansen osv og ble til slutt sengeliggende. Heldigvis kom jeg over på internett noen som hadde klart å slutte på effexor ved hjelp av Cipralex. Og det fungerte. Etter å ha stabilisert systemet på Cipralex spiste jeg en om dagen i et års tid før jeg begynnte å trappe ned. Først over på en halv tablett i flere måneder før jeg begynte å la det gå en dag mellom hver halve, altså en halv tablett annenhver dag. Etter noen måneder med dette kunne jeg klare to dager mellom hver halve pille osv. Det ble da etterhvert slik at jeg tok en halv tablett når det var nødvendig, altså at bivirkningene meldte seg. Nå har jeg ikke spist Cipralex på flere uker. Helt uten problemer med lyn eller zapping eller problemer med balansen.

På den annen side er jeg ufattelig deprimert og alt synes meningsløst og jeg har fått en kraftig forverring av tinnitus. Dette kan godt henge sammen med at kroppen ikke fungerer uten Cipralex...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Har gått på Cipralex i 8 år, de siste årene 10 mg annenhver av og til 3.hver dag. Sluttet helt for 2mnd siden. Merket noe svimmelhet den første mnd ellers gitt det greit. Trenger også mye mindre søvn men det er helt greit ettersom jeg sov veldig mye når jeg gikk på tabletter. Merker ingenting av den zapingen heldigvis☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...