Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har begynt på Cipralex. Noen andre som har erfaringer?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg har vært hos lege flere ganger på grunn av søvnproblemer knyttet til sosial angst og depresjon, så har han satt meg på en liten dose (5mg) Cipralex daglig.

 

Er det noen andre som har erfaringer med denne eller andre anti-depressiver?

 

"tenker" man mindre på ting?

 

Noen som har opplevd de bivirkningene det blir snakekt om at man kan få i starten (Ekstra angst, depresjon, selvmordstanker..)

 

Er anti-depressiver noe man "burde" gå på resten av livet, eller er dette noe man kun burde bruke i en periode for å få vekk angsten slik at man kan få litt mer orden i livet?

 

Jeg kjenner jeg får litt angst av å tenke på angst-bivirkningene. (Oh the irony...) Anonym poster: 46bf561c4254f2f4fd0b0e174c123e13

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har tidligere gått på cipralex i ca et halvt år av samme årsaker som deg. faktisk er det omtrent som om jeg skulle skrevet innlegget selv.

 

For min del, så merket jeg egentlig veldig lite i begynnelsen, men etterhvert så "tenkte" ikke så mye som før. det ble litt bedre, men det gikk så gradvis at jeg ikke merket det før det hadde gått 3-4mnd. det ble bedre, men det kurerte ikke problemene. har hatt mer nytte av kognetiv-terapi enn jeg har hatt av medikamenter, men en kombinasjon kan vel også være greit :)

 

det er også viktig å bryte dårlige vaner, og prøve å komme seg litt ut og gjøre noe når man blir depressiv, møte nye folk osv. det suger hardt, men det er det som hjelper mot sosial angst. og for all del ikke bruk alkohol som sosial-katalysator. det gjør bare ting verre :pAnonym poster: acb81fef44208335522114647b0ce0b3 Anonym poster: acb81fef44208335522114647b0ce0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått på Cipralex i snart 3 år, å jeg merker at ting er mye bedre nå enn det var når jeg begynte på de.

Det tar litt tid før det fungerer skikkelig, kan ta opptil 6mnd før man merker effekt.

 

Jeg merket ikke så mye til bivirkninger annet enn at ting nedentil ikke ville fungere som det gjorde før, men heller det enn å ha konstant angst.

 

Du kan jo høre med legen om du kan få noen Sobril eller Vival for å komme deg igjennom den første perioden visst du opplever økt angst.

Lenke til kommentar

har tidligere gått på cipralex i ca et halvt år av samme årsaker som deg. faktisk er det omtrent som om jeg skulle skrevet innlegget selv.

 

For min del, så merket jeg egentlig veldig lite i begynnelsen, men etterhvert så "tenkte" ikke så mye som før. det ble litt bedre, men det gikk så gradvis at jeg ikke merket det før det hadde gått 3-4mnd. det ble bedre, men det kurerte ikke problemene. har hatt mer nytte av kognetiv-terapi enn jeg har hatt av medikamenter, men en kombinasjon kan vel også være greit :)

 

det er også viktig å bryte dårlige vaner, og prøve å komme seg litt ut og gjøre noe når man blir depressiv, møte nye folk osv. det suger hardt, men det er det som hjelper mot sosial angst. og for all del ikke bruk alkohol som sosial-katalysator. det gjør bare ting verre :pAnonym poster: acb81fef44208335522114647b0ce0b3 Anonym poster: acb81fef44208335522114647b0ce0b3

Godt å vite at jeg ikke er alene i situasjonen :)

 

Planen er vel å bruke Cipralex som en slags pause fra angsten og depresjonen jeg har, slik at jeg for arbeidet med de tingene som gjør meg deprimert, samtidig som jeg kan arbeide med angsten.

 

Jeg ser ikke for meg (eller jeg håper ikke.) at jeg kommer til å bruke medisiner resten av livet, men at kanskje etter toppen 1-2 år så har jeg fått såpass orden på livet mitt at jeg ikke lenger har behov for det.

 

Alkohol drikker jeg ekstremt sjeldent (ca. 4 cider en gang annenhver måned.), og jeg kunne aldri tenke meg å drikke får å få vekk depresjonen.

 

 

Jeg har gått på Cipralex i snart 3 år, å jeg merker at ting er mye bedre nå enn det var når jeg begynte på de.

Det tar litt tid før det fungerer skikkelig, kan ta opptil 6mnd før man merker effekt.

 

Jeg merket ikke så mye til bivirkninger annet enn at ting nedentil ikke ville fungere som det gjorde før, men heller det enn å ha konstant angst.

 

Du kan jo høre med legen om du kan få noen Sobril eller Vival for å komme deg igjennom den første perioden visst du opplever økt angst.

Er på dag 1 nå av medisineringen, og hvis jeg har forstått det korrekt, så vil det ta noen dager før bivirkningene dukker opp. Håper virkelig ikke at jeg møter på noen av dem. Anonym poster: 46bf561c4254f2f4fd0b0e174c123e13 Anonym poster: 46bf561c4254f2f4fd0b0e174c123e13

Lenke til kommentar

Studerer og leste litt om Cipralex. Gjorde meg noen notater: Cipralex er en av de selektive serotoninopptakshemmer (SSRI) og blir gitt i vanlige doseringer med opptrapping og nedtrapping, som navnet tilsier så hemmer det opptaket av serotonin og derfor blir det en økt konsentrasjon av signalstoffet mellom nervene(synapse). Dette påvirker reseptorer som igjen gjør endringer i nervecellens indre struktur og signalveier. En opptakshemmer blir kompansert i kroppen ved å produsere mer av signalstoffet. Vanlig behandling strekker seg til over 4 mnd og ofte kontinuerlig fra behandlingen starter hos pasienter, effekten starter først etter 2-4uker. Lykkepille er et annet ord for SSRI. Escitalopram er legemidlet(virkestoffet) i Cipralex.

 

Virkningen beskrives ofte fra pasienter som en avflatning av topper og bunner i følelser og tanker de hadde problemer med før behandlingen startet. For å kunne forstå selve virkningen er det viktig å først vite hvordan signalstoffene virker normalt uten behandling. Ofte har pasienter KAT(Kognetiv Adferds Terapi) behandling eller en parallell behandling som har som formål å gjøre endringer i livet (altså ikke medikamentell beh.). Men ved letter depresjon klare ofte pasienten å gjøre de nødvendige endringene i livet uten hjelp fra støtte apparater. Videre har behandling med Escitalopram blitt beskrevet av pasienter som en pause i tankekjør og problemer, som har gitt dem mulighet til å forbedre sin egen situasjon til et betraktig nivå der medikamentell behandling ikke lenger er nødvendig. Lykkepille er derfor en misvisende betegnelse, men for en pasient som har opplevd depresive tanker og følelser over lang tid, kan en pause fra problemet føles som lykke - derav navnet (og kanskje markedsføringen) Lykkepille. For at behandlingen skal være optimal krever det en innsats av pasienten selv, og pasientens miljø/situasjon og tanke mønster avhengig av alvorlighetsgrad. SSRI har flere ganger blitt beskrevet som et medikament som ikke løser problemet, men som kan være hjelpemiddel på veien til forbedring - altså der forbedring betegnes som økt livskvalitet og en vei ut av depresjon og svingninger i livet. Ofte blir pasienter værende på det medikamentelle nivået uten at andre variabler påvirkes. På grunn av virkningen på hjernen er det ikke anbefalt å kutte ut legemidlet uten nedtrapping og støtte preparater/behandling.

 

EDIT: Noterer samtidig at dette ikke er en oppskrift eller en fasit - kun notater gjort på egenhånd i studier.

Endret av Green_Monster
Lenke til kommentar

Dama har gått på Cipralex i et par år, hun har opplevd akkurat det samme som dere over. Jeg synes hun har blitt en annen person, i negativ forstand. Hun har nå totalt sluttet å forsøke å forandre livet sitt til det bedre og ligger bare på sofa og ser TV og leker med iPad. Hver dag, hele dagen. En gang iblandt snakker hun om selvmord og slikt. Både legen hennes og jeg vil derfor at hun skal avslutte og gå til kognitiv terapi som foreslått over. Anonym poster: ebdc15750773a5df1d99192893f699b8

Lenke til kommentar

Jeg har gått på Cipralex i snart 2 månender, mine erfaringer så langt er nedsatt lyst på sex og problemer med ereksjon, utenom så har jeg ingen bivirkninger. Er overhodet ikke avflatet på noe sett og vis, føler alt av glede på gode dager og har da også dager jeg føler det motsatt. Går på 20mg noe jeg skal gjøre i lang tid fremover ser det ut til.

Lenke til kommentar

Jeg var sammen med en som gikk på 20 eller 25 mg cipralex. Det jeg merket mest var at han nesten aldri kunne komme under sex. Man MÅ ikke ha sprutorgasme for å nyte sex, men av og til så likte jeg at han aldri ''ble sliten'' eller at han ikke hadde noen problemer med at han kom for tidlig (selv om han gjorde det innimellom også.. jeg er jo tross alt 'flink' :p ).

 

Han glemte rett og slett å ta pillene daglig etter at vi hadde vært sammen en stund, og sluttet å ta dem etterhvert. Det gikk veldig fint i hans situasjon.

Lenke til kommentar

Det var bra han ikke behøvde piller når han hadde deg. :) Det jeg er mest skeptisk til med depresjon er det med stresshormoner, og den nedbrytende effekten de har på hjernen og kognitiv funksjon. Jeg tror dessuten det bryter ned på en måte som gjør at skaden fra stresshormonene gjør det lettere å igjen få depresjon. Jeg er skeptisk til at lykkepiller greier å få tilbake det stresshormonene har brutt ned. Jeg har sett noen studier som går på kognitiv funksjon hos de med depresjon og det ser verre ut på aktiviteter som måler evne til organisering sammenlignet med folk med ADHD. De som har fått behandling har mye bedre kognitiv funksjon, men ikke like bra som de som ikke har hatt depresjon.

Lenke til kommentar

En ting jeg har merket som ikke akkurat går på depresjon er at endel LED skjermer, strobo og mye mer kan ha en slags fimring som utløser plagsomme symtomer. En ser ikke selve flimringen så godt, men om en ser på en sånn skjerm og plutselig slukker får det helt mørkt, vil en se det flimrer, fordi hjernen vil prøve å filtrere det som ikke lenger er. Spesielt LED laptops med litt lav oppfrisking hastighet som er dimmet ned kan utløse problemet. Skjermer med lysrør har ikke problemet. En led kan ha høy refresh, men lysrør har tusenvis av ganger høyere. Og en Plasma har tregere og bløtere flimring som er mer organisk.

 

Enda en ting som er plagsomt er TV apparater som har etterslep. Det er svært plagsomt, selv på moderne nye LED skjermer synes jeg. Når en ser ansikter bli dratt i alle mulige retninger. Det slipper en på plasma, bildet på en plasma er mer organisk og mye mer naturlig. Det er ikke alle som tenker over det, men jeg syns det er plagsomt, men det er enda verre med flimmeret på gamle 50 hz TV apparat og en ser hver frame står og hakker.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Gikk på Citalopram i 7 år. Er visst veldig mye det samme som Cipralex. Ubehaget du føler i form av angst vil som regel bli bedre(i mitt tilfelle fraværende). Depresjonen vil som regel også gå bort, foruten om følelsen av tomhet da..

 

Nå som jeg har sluttet merker jeg mer energi, men føler fortsatt tomheten som kom gradvis når jeg gikk på medisinen.

 

Kjenner jo fortsatt angst og depresjon, men angsten er noe helt annet enn for 7 år siden. Da var jeg gjennomvåt av svette og blek i ansiktet med pupiller store som klinkekuler "bare" jeg skulle på butikken..

 

Jeg tror absolutt det kan hjelpe deg, men for min del har det forandret meg i ettertid. Men sånn er det vel, alle forandrer jo seg...

 

 

PS. som noen har nevnt, kognitiv tanketerapi har jeg absolutt tro på mtp på depresjon.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...