Gå til innhold

Intels neste prosessor har fått spesifikasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen revolusjon med andre ord. Untatt på grafikkdelen, men så kjøper man heller ikke CPU av den grunn.

Det er en større forbedring enn overgangen fra Sandy Bridge -> Ivy Bridge.

 

Det er gjort ganske mye i mikroarkitekturen på Haswell. Det er også lagt til hardwarestøtte for transaksjonsbasert minne samt AVX2.

 

Tipper vi der en 5-20% forbedring ut i fra hvilke programmer man tester på. Muligens enda mer hvis programmene bruker AVX2 eller TSX (Transactional Synchronization Extensions)

 

Edit:

Høyere TDP og samme klokkefrekvens?

Det må være noen solide forbedringer på IPC-siden for å forklare dette, alternativet er at Intel HD Graphics 4600 er begrenset av effektforbruk.

Ut i fra hva jeg fikk demonstrert på IDF i år så ligger strømforbruket mye lavere i praksis, grunnen til at maks TPD er litt høyere er en litt mer konservativ måte å regne det ut på.

 

Haswell vil få mye mer "fine-grained" power management, det er en av grunnene til at Intel bytter sokkel.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

De som kjøpte x58 og 980x 6 core ved lansering, har gjort et sinnsykt godt kjøp ;)

Faktisk et av de beste kjøpa med tanke på levetid.

Enig, synes også min 3 år gamle X58 med W3520@4GHz også har vært et av de bedre kjøpene jeg har gjort ift. levetid og ytelse over tid ift. nyere generasjoner. X58 var den gang et meget godt kjøp men jeg heller mer mot LGA1155 eller lignende når jeg oppgraderer. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forbløffende lite forskjell mellom Sandy bridge, Ivy bridge og Haswell. Enten har utviklingen stagnert eller så har konkurransen stagnert.

Begge deler tror jeg. Jeg ser ingen grunn til å bytte ut min i7 2600K enda. Hvis Haswell overklokker veldig bra (5.x Ghz på luft) så skal jeg kanskje vurdere den. Eller kanskje AMD får pengene mine neste år.

Lenke til kommentar

Dagens high-end-CPUer kommer til å forbli de kraftigste i et halvt år etter Haswell, så ikke forvent at Haswell kommer til å by på særlig bedre ytelse. Intels fokus er lavere effektforbruk på eksisterende ytelsesnivå. Mer krevende brukere bør uansett se på Sandy Bridge-E og etter hvert Ivy Bridge-E. Vi vil trolig se en prisreduksjon på i7-3930K etter hvert.

 

Ikke uventet vil Haswell-prosessorene kjennes igjen ved at modellbetegnelsen begynner med et 4-tall – for nåværende Ivy Bridge er det et 3-tall og gamle Sandy Bridge har et 2-tall.
En rekke Sandy Bridge-modeller har 3-tall, f.eks. i7-3930K.
Lenke til kommentar

Forbløffende lite forskjell mellom Sandy bridge, Ivy bridge og Haswell. Enten har utviklingen stagnert eller så har konkurransen stagnert.

 

Må si meg uenig i dette. Når "ny" prosessorarkitektur lanseres annethvert år, så kan man ikke forvente store hopp hver gang. Hvor mange år hadde vi Pentium 4 og AthlonXP lissom ... Egentlig går utviklingen slik den har gått de siste årene, for det er stor forskjell mellom første og siste AthlonXP, og første og siste Pentium 4. Det eneste er at folks mentalitet endres når en CPU-serie gis et nytt navn.

Lenke til kommentar

Eneste som frister med disse "oppgraderingene" er lavere strømforbruk, har etterhvert begynt å innse at med dagens totale mangel på pushing av teknologi og grafikk i PC-spill og det faktum at Intel ikke lenger ser ut til å få noen som helst reell konkurranse når det gjelder high-preformance CPU så er det utrolig fristende å få ned både størrelse, lydnivå og strømforbruk på maskinen.

 

 

Tidligere ville jeg normalt alltid gå for en av de kraftigste prosessorene, en solid mengde RAM, stort kabinett og et hovedkort med mulighet for massevis av utvidelser så man er godt rustet for fremtiden og veldig god kjøling for kjøling av kraftig skjermkort (kanskje til og med multi-GPU oppsett) og overklokking av prosessor.

 

Men her blir den stasjonære mindre og mindre brukt, brorparten av bruke er flyttet over på bærbar og det som nå blir gjort på stasjonær er gjerne serverrelatert (torrentserver, musikkserver og liggende, noe man heller kan bygge en liten strømeffektiv sak å stappe i klesskapet..) også er det spilling da. Og det er jo ikke sånn at du trenger noen kraftplugg av noen maskin for å spille lenger heller, klarer deg sikkert fint med en fin strømeffektiv Intel Core i7-4675T eller it-4770T, bruke det integrerte skjermkort til alt annet utenom spilling hvor du har et GeForce GTX 660 - GTX 680 som uansett kjører downclocked og ikke drar så fryktelig mye strøm for utenom når du faktisk fyrer i gang spill.

 

Hvordan er det med muligheter for å kjøre switchless graphics på stasjonær? Kan systemet automatisk bytte mellom integrert og dedikert etter behov som på bærbar?

 

 

Alt dette kan man jo fint putte inn i et Micro ATX tower, eller bare gå Mini ITX og gjøre ting knøttlite mens man er i gang, alt lagres enten på NAS eller dedikert server så det holder med en eller to stykk SSD av ok størrelse, og kanskje en 2.5" disk for lagring, eventuelt kjøre Intel SSD Caching.

 

Hell, kan jo faktisk bare skaffe en iMac 27" med GTX 680MX og i7, er strømeffektiv, tar minimalt med plass, har knall skjerm og kan fint boote Windows 8 native via EFI for spilling og kjøre OS X ellers.

 

 

 

Det er dog et eller annet som holder meg igjen, er liksom ikke klar til å gi slipp på mitt Rampage IV Extreme, Intel Core i7-3960X og alt det jeg har i mitt Big-Tower selv om jeg innerst inne vet at det er total waste av ytelse som aldri blir utnyttet og at jeg knapt bruker min stasjonære lenger og at sist jeg spilte ett spill var for flere måneder siden. Det mest omfattende jeg har gjort i det siste er å ompakke MKV til MP4.. Mye strøm bruker det jo også, kan spare masse penger, selge det jeg har for en god penge men avventer nok litt for å se om next-gen konsoller (Xbox 720 og PlayStation 4) kanskje kan få i gang litt pushing av maskinvare på PC-fronten igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbløffende lite forskjell mellom Sandy bridge, Ivy bridge og Haswell. Enten har utviklingen stagnert eller så har konkurransen stagnert.

Wow! Du mener virkelig dette? Skal innrømme at CPU-forbedringene mellom SAndy Bridge og Ivy Bridge ikke er spesielt store, men det er de heller ikke solgt som av Intel.

Skuffende at en så erfaren bruker som deg uttaler seg så skråsikkert om ting du tydeligvis ikke vet noe om...

 

Her er noen av endringene:

 

Ivy Bridge:

- Første prosessor i volumproduksjon på 22nm med Tri-gate transistorer.

- CPU-delen er ikke endret, men det er også en del av Intel sin Tick-Tock strategi. Først ny arkitektur (SB) så ny prosess (IB). Det blir samme med Haswell og Broadwell.

- Fullstendig re-designet GPU, nå med full støtte for DirectX 11 og OpenCL.

 

Haswell:

- GPU på Haswell kun en liten oppdatering fra IB, flere regneenheter.

- Mediaprosessor på Haswell er re-designet, med blant annet støtte for SVC (Scalable Video Codec)

Noen modifikasjoner på CPU:

- Antall reservasjonsstasjoner på pipeline er økt. I stedet for 6 slik Intel har brukt siden Nehalem er det nå støtte for 8. I tillegg er OoO (Out-of-Order execution) vinduet gjort større, brach prediktor er modifisert, større L2 TLB

- Støtte for AVX2 instruksjoner, inneholder blant annet full støtte for 256-bit INT, avanserte bit-manipulasjonsinstruksjoner, støtte for gather.

- Doblet bredden til L2 og L2 cache

- TXS: Hardwarestøtte for transaksjonsbasert minne

- Power management er kraftig forbedret. Ringbussen på CPU kjører nå i eget klokkedommene, blant annet mulighet til å "power-gate" eksekveringsporter i pipeline på CPU

- Flere nye powerlevels for å spare strøm (S0ix) og mye raskere bytte mellom forskjellige levels.

- Optimering av instruksjoner for VM, mye raskere å bytte mellom guest og host.

 

Klokke for klokke sier Intel 10-20% ytelsesforbedring (selvsagt med unntak) det passer godt med hva jeg så i "hands-on" tester på IDF i år.

 

Edit:

I følge Intel selv så er Haswell 4. generasjons Core-arkitektur.

1. generasjon: Conroe

2. generasjon: Nehalem

3. generasjon: Sandy Bridge

Endret av HKS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får se når faktiske benchmarks kommer hos de vanlige store nettstedene. Jeg har selv sagt jeg skulle oppgradere når Haswell kom, håper ytelsen på i5-4670 (det blir vel den, i så tilfelle) ligger en del over i7-860 som jeg har nå. Alternativt kan jeg overklokke min nåværende, selv om jeg egentlig har lagt overklokkingsdagene bak meg. Men strømforbruket på Lynnfield går jo opp en god del når man jekker opp spenningen, så what to do...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...