Gå til innhold

Guide: Julegavetips til småtrollet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gi dem en kjeledress og send dem ut i snøen å leke.

 

Enig, å brenne av flere tusen kr så poden skal bli fornøyd er egentlig ganske meningsløst selv om vi har kjøpt Ipod til guttungen, grunnen er så enkel at alle andre kjøper dyre presanger til barna sine at vi føler nesten vi må vi også så han ikke skal bli stående ute når de andre barna i klassen kommer med nye nettbrett, bærbare, mobiler osv....

 

Jentungen får en dukke som kan gå og krype + litt andre ting.

 

Husker når jeg var liten ble jeg glad bare jeg fikk enkle ting, men både barna og de voksne er blitt så kravstore i dag.

 

At det blir blåst opp og reklamert for i mediene gjør det heller ikke noe bedre.

Endret av Dragonlove
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De små synes det er stor stas med noe så enkelt og low-tech som et eget fotoabum / bildebok.

Med bilder av bestefar og tante og sommeren som var, og oldfar (som for lengst er død), katten og den røde traktoren, alle krabbene, mormor i stripete badedrakt, og selv fra året før ("var jeg så liten?"). ...

Har man i tillegg noen videosnutter der de kan se seg selv på (barne-)TV, så blir det knapt bedre.

 

Men en god kjelke er også bra å ha. Helst en med plass til minst to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig, å brenne av flere tusen kr så poden skal bli fornøyd er egentlig ganske meningsløst selv om vi har kjøpt Ipod til guttungen, grunnen er så enkel at alle andre kjøper dyre presanger til barna sine at vi føler nesten vi må vi også så han ikke skal bli stående ute når de andre barna i klassen kommer med nye nettbrett, bærbare, mobiler osv....

 

Jentungen får en dukke som kan gå og krype + litt andre ting.

 

Husker når jeg var liten ble jeg glad bare jeg fikk enkle ting, men både barna og de voksne er blitt så kravstore i dag.

 

At det blir blåst opp og reklamert for i mediene gjør det heller ikke noe bedre.

 

At dere føler kjøpepress på barnas vegne er vel problemet her? Da blir jo barna mere kravstore også.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Barn nå idag, har vel mer fokus enn noensinne på å følge "moten". Når hele gjengen sitter og leker med Pokemon kort, så nytter det fint lite å komme med en Beyblade med fjernkontroll, eller en 3DS for den saks skyld.

 

Nå har "mote" alltid vært ett fokusområde, med alderen der dette inntreffer, tror jeg er betydelig redusert bare de siste 20 årene. Og det virker nesten som at syklusene endrer seg raskere også. Bare i år har jeg følelsen av at det har haglet både Bakugan, Beyblade og Pokemon kort hos 8-åringen. Men det er mulig Bakugan var i fjor :)

 

Poenget mitt er at vi voksne kan komme med allverdens tips når det gjelder fun-stuff, men om vi ikke treffer hype'n så kan vi omtrent likegodt kaste det i søpla. Da blir det liggende i en skuff å støve ned.

 

Selv om jeg har vanvittig lyst å oppgradere 32" tv'en til Jr til en 42"+ så blir det nok fornuften som seirer og han får ting han trenger som klær istedet fra oss. Så får heller onkler, tanter og besteforeldre fylle på med gizmoes :)

Lenke til kommentar

Barn føler seg utenfor når de ikke har nettbrett, mobiltelefon, laptop og hele pakka. Foreldre blir vel mer eller mindre presset til å kjøpe slike produkter selv om de strengt tatt ikke har noe bruk for det.

 

"Bruk for det" kan vel sees på flere måter vil jeg tro. Jeg er av den oppfatning at jo tidligere man introduserer teknologi til ungene, jo mer fortrolig blir det med. Sønnen min (8 år nå) har for tiden en HTC Mozart som han pjasker med. Jeg spør han om han ikke skal ha med telefonen når han reiser noen plass, og da svarer han: "neis, det er ikke vits i. Det er ingen jeg kjenner som har mobil og ringer meg alikevel når dere (mamma og pappa) er med"

Håpet mitt er at mobil (og pc, nettbrett, consoles osv osv) skal bli en såpass naturtro del av livet hans, at det ikke tar overhånd når de andre begynner å trykke iherdig på telefonene sine i klasserommet eller andre plasser.

 

Gjelder selv for voksne det der. Kjøper man seg ny mobil, så blir det intensiv trykking første tiden. Men fordi vi har så stor erfaring med mobiler, og os, og det er normalt for oss å ha det, så roer det seg forholdsvis fort.

Gi en 15 åring mobil for første gang, og jeg tenker det skoleåret går skikkelig i vasken.

 

Men at det er kjøpepress i samfunnet, ja det er jeg helt enig med deg i. Man kan vel nesten klare å holde pusten mellom reklamepausene på Cartoon Network. Men kjøpepresset har vel igrunn alltid vært der ? De fleste som nærmer seg halvveis i livet husker vel Millet jakker ? Ball gensere ? Docksides sko ? Nike joggesko ? Levi's 501 ? jo-jo ? den der slangen som man kunne lage ball av ? Rubiks kube ?

 

 

Lenke til kommentar

Barn føler seg utenfor når de ikke har nettbrett, mobiltelefon, laptop og hele pakka. Foreldre blir vel mer eller mindre presset til å kjøpe slike produkter selv om de strengt tatt ikke har noe bruk for det.

 

Gjør de? Jeg har ikke inntrykk av at barn som ikke flaskes opp med å være så opptatt av dette føler seg så utenfor.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt overrasket at det anbefales å gi dem en konto på Steam. Da kan ikke barna få tilgang til mine spill (det har jo også fordeler), men mer kritisk så har de ikke tilgan til hverandres spill hvis det er flere av dem. Vanskelig å "arve" spill når man vokser fra dem osv. Det er vel et spørsmål om enkelhet vs. pris.

Lenke til kommentar

Gjør de? Jeg har ikke inntrykk av at barn som ikke flaskes opp med å være så opptatt av dette føler seg så utenfor.

 

AtW

 

Det kommer naturligvis helt an på hvilket miljø det er rundt de. Husker godt selv fra da jeg var liten, lett å føle seg litt utenfor om man ikke hadde de samme tingene som de andre. Super Nintendo, Playstation, fotballkort dominerte en periode, adidas, manchester united.

 

Helt sikkert andre som har en annen oppfatning enn meg, poenget mitt er at det er neppe spesielt kult for avkommet å være den eneste i en klasse på 30 som ikke har en iPad å trykke på.

Lenke til kommentar

Det kommer naturligvis helt an på hvilket miljø det er rundt de. Husker godt selv fra da jeg var liten, lett å føle seg litt utenfor om man ikke hadde de samme tingene som de andre. Super Nintendo, Playstation, fotballkort dominerte en periode, adidas, manchester united.

 

Helt sikkert andre som har en annen oppfatning enn meg, poenget mitt er at det er neppe spesielt kult for avkommet å være den eneste i en klasse på 30 som ikke har en iPad å trykke på.

 

Jeg husker godt når jeg var liten, å ikke ha det samme som andre hadde minimal innvirkning på min lykke som barn.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Umulig å definere lykke.

 

Jeg tror ikke d er et enkelt svar på dette som handler om å gi etter for barnetrend og mote. Her tror jeg foreldrene må være på vakt. Gi heller litt mer av din tid (f.eks. turer ut, på badeland, lekeland etc) enn å gi dem kun materielle goder som tok 5sekunder av din tid å kjøpe. Gi litt mer av deg selv, den største gaven.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...