Gå til innhold

Så bra blir framtidens skjermoppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, CRT med full HD-oppløsning eller mer har aldri vært vanlig.

Jo. De siste årene støttet selv CRT-skjermer til 1000,- to megapixler oppløsninger og et par hundrelapper opp fikk du tre megapixler. Min Samsung SyncMaster 959NF støtter 2048x1536 og billigere modeller som SyncMaster 957MB støtter 1920x1440.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Faktisk ikke. Dell leverte bærbare 15'' tidlig på 2000 tallet med 1600 x 1200 oppløsning. Min 15'' Acer fra 2002 hadde 1400 x 1050, og min 14'' Lenovo fra 2007 hadde 1400 x 1050.

 

Dette med lav oppløsning er i realiteten noe som vel så mye har kommet de siste årene ved masseproduksjon av billige maskiner med 16:9 skjermer. Det er også en realitet at Windows har hatt en elendig skalering på skjermen. slik at det å bruke avvikende skriftstørrelse etc ikke fungerte veldig bra. Og så hadde svært få greie på denne funksjonen og syntes skrift ble for lita.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sittet med en HP Compaq 6715b laptop i mange, mange år nå nettopp fordi det var tilnærmet umulig å oppdrive en (rimelig) laptop med tilsvarende oppløsning (1680x1050). Kjøpte til slutt en ny laptop nå for et par måneder siden, og salgsargumentet var pris kombinert med 1920x1080 skjerm.

 

Fatter ikke at det ikke har vært satset mer på høyere oppløsning på hele rekken av laptops, billige så vel som dyre, for mange år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er etter min mening svært unyttig med så høy oppløsning om man ikke kan senke størrelsen på objekter. Har man en 27" med WQHD så er høy oppløsning forståelig, for da har man mer plass til tekst, ikoner eller lignende, men med en knøttliten tablet-skjerm så kan man ikke gjøre dette fordi det blir umulig å lese, og enda vanskeligere å treffe med pølsefingrer, så da får man ingenting annet enn pittelitt rundere kanter, noe som kun en OCD-person ville brydd seg om.

 

Skjermoppløsning har gått fra å være praktiske egenskaper til "Hvor mange piksler kan du se med mikroskopet ditt?".

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Artikkelforfatter eller andre som har prøvd: hvordan var frameraten, både med standard oppløsning og HiDPI? er det "brukbart" eller må man vente på at pekeren skal bevege seg? Og hvor mye "båndbredde" tar dette av wifi nettet?

Regn det ut selv:

2048 x 1536 = 3 145 728 piksler

3 145 728 piksler * 32bit fargedybde = 100 663 296 bit

(100663296/1000)/1000 = 100,663 Mbit/s * 60hz

Med andre ord så burde du ha en form for komprimering om du skal overføre dette på et WiFi-nettverk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...