Gå til innhold

Bildet over alle bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket fotografi har aller størst betydning for deg?

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/bildet_over_alle_bilder/100643" title="Bildet over alle bilder">Bildet over alle bilder</a>

Litt artig. Ikke det at det har stor personlig betydning for meg, men det foerste bildet jeg tenkte paa var bildet fra studentopproeret i Kina, som var det foerste bilde i artikkelen. I og med at Kina har en stab paa antatt rundt 30000 som jobber med aa sensurere nettet, og dette bilde er sterkt prioritert, saa kan man anta at det har sterkt budskap. Har man ett diktaturstyre saa er det nok oenskelig aa skjerme befolkningen fra enkelte bilder og tekster.

 

Et av de mest kjente bildene i verden maa vel det av vaere Che Guerava.

 

Tror jeg maa grave litt nedover i hukommelsen for aa finne frem til hvilket bilde som har hatt stoerst betydning for meg ...

Lenke til kommentar

wtc-9-11.jpg

kilde:http://politikkmenneskerettigheter1011.wikispaces.com/file/view/wtc-9-11.jpg/196454982/wtc-9-11.jpg

 

bildene av flammehavet ut fra det andre tårnet i det det andre flyet braserinn, mens glass og ild spyttes ut mens vi ser røyken fra første tårn på WTC 11.sept er vel noe av det som har brent seg inn i hukommelsen. Vel hadde vi sett mye styggedom før i verden, men å gjøre noe slikt midt på onkel Sams hjemmebane og med så store ødeleggelser..

Nei, dette trodde vi nesten ikke da vi hørte det på radioen på vei fra jobb men fikk jo raskt se bildene på tv. Ufattelig inntrykk.

Endret av Manskow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jorden, sett 6 milliarder kilometer borte fra Voyager I sonden.

 

Pale_Blue_Dot.png

 

Carl Sagan kommenterer dette bildet mye bedre enn meg:

 

From this distant vantage point, the Earth might not seem of any particular interest. But for us, it's different. Look again at that dot. That's here, that's home, that's us. On it everyone you love, everyone you know, everyone you ever heard of, every human being who ever was, lived out their lives. The aggregate of our joy and suffering, thousands of confident religions, ideologies, and economic doctrines, every hunter and forager, every hero and coward, every creator and destroyer of civilization, every king and peasant, every young couple in love, every mother and father, hopeful child, inventor and explorer, every teacher of morals, every corrupt politician, every "superstar," every "supreme leader," every saint and sinner in the history of our species lived there – on a mote of dust suspended in a sunbeam.

 

The Earth is a very small stage in a vast cosmic arena. Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot. Think of the endless cruelties visited by the inhabitants of one corner of this pixel on the scarcely distinguishable inhabitants of some other corner, how frequent their misunderstandings, how eager they are to kill one another, how fervent their hatreds.

 

Our posturings, our imagined self-importance, the delusion that we have some privileged position in the Universe, are challenged by this point of pale light. Our planet is a lonely speck in the great enveloping cosmic dark. In our obscurity, in all this vastness, there is no hint that help will come from elsewhere to save us from ourselves.

 

The Earth is the only world known so far to harbor life. There is nowhere else, at least in the near future, to which our species could migrate. Visit, yes. Settle, not yet. Like it or not, for the moment the Earth is where we make our stand.

 

It has been said that astronomy is a humbling and character-building experience. There is perhaps no better demonstration of the folly of human conceits than this distant image of our tiny world. To me, it underscores our responsibility to deal more kindly with one another, and to preserve and cherish the pale blue dot, the only home we've ever known.

 

Wiki artikkel

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Historien om Capa-bildene gjør at de bildene (samlet) får enorm verdi. Men som enkeltbilder er de ikke så utrolig spesielle hvis man ikke kjenner bakgrunnshistorien om både fotografen, D-dagen og selvfølgelig andre verdenskrig. Men hvem gjør vel ikke det?Stoltenberg-bildet er veldig aktuelt akkurat nå, men er ikke så interessant ellers. Jeg syntes bildet skal fortelle leseren noe i seg selv for å bli et skikkelig Nyhetsbilde, og der er det Dotten sitt bilde med månens overflate i forgrunnen som er en klar vinner. Og så er det jo tatt på Hassblad, så da er det to grunner ;p

Lenke til kommentar

Jeg ser det er mange rom-bilder her, men jeg føler det nest viktigste mangler (nest viktigst etter hubble deep space)

 

post-3851-0-24028000-1312522421_thumb.jpg

Capability milestones

 

* The first untethered spacewalk was made by American Bruce McCandless II on February 7, 1984, during Challenger mission STS-41-B, utilizing the Manned Maneuvering Unit. He was subsequently joined by Robert L. Stewart during the 5 hour 55 minute spacewalk. See photo at right. Such a self-contained spacewalk was first attempted by Eugene Cernan in 1966 on Gemini 9A, but Cernan could not reach the maneuvering unit without tiring.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extra-vehicular_activity

http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_McCandless_II

Lenke til kommentar

Det bildet fra National Geographic av kvinnen med de jadegrønne øynene er vel det jeg kommer på i farta. Ansiktsuttrykket og øynene har holdt meg fanget ved bildet i lange perioder av gangen..

Afghan Girl, av Steve McCurry

 

Jeg har gitt Steve McCurry's bok Looking East (som bla inneholder dette bildet) en kort omtale her

 

 

Mange sterke flott bilder er allerede trukket fram, men.., poenget var vel ikke å poste en masse bilder her? Men heller å skrive en kort tekst om bildet, og om opplevelsen / betydningen det har hatt for meg, slik at det kan brukes i en artikkelserie? Jeg synes ideen er så god at jeg håper riktig mange tar seg tiden til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten tvil bildet som awesnes la til. Intent bilde har gjort så stort inntrykk som det. Det er hjerteskjærende, og en påminner om lidelsene vi mennesker er i stand til å påføre hverandre.

 

Det er ihvertfall det første bildet jeg tenkte på. Om det er bildet over alle bilder blir kanskje en annen sak. Det er mange bilder som kan slåss om oppmerksomheten. Et bilde av Eminem er ikke blant dem...

 

Bildet av Stoltenberg er sterkt, men satt i sammenheng med lengre historie er det likevel mange som er viktigere.

Lenke til kommentar

Bildet fra Vietnamkrigen, lagt inn av awesnes, er et MEGET sterkt bilde!

 

Nick Ut fikk Pulitzer-prisen for bildet av den 9 år gamle Vietnamesiske jenta Kim Phuc som løper naken og livredd bort fra fly som bomber med napalm i Vietnam i 1972.

Han (Nick Ut) sørget også for å få henne til sykehus og behandling. Hun gjennomgikk mer enn et dusin operasjoner og lå 14 måneder på sykehus. Hun var naken fordi klærne hun hadde på seg brant opp i napalmeksplosjonen.

Lenke til kommentar

Her er et knippe andre bilder jeg mener har hatt stor betydning på ulike måter:

 

post-3851-0-42319900-1312527694_thumb.jpg

Det mest minneverdige bildet fra Pink Floyd, et av de bandene jeg liker best. Også et svært behagelig bilde å se på, et som har facinert meg lenge. Jeg skulle gjerne hatt det i mye større oppløsning og eventuelt som plakat (det blir vel snekkerboden pga WAF-faktoren).

 

post-3851-0-95945100-1312527687_thumb.jpg

Det bildet jeg synes er nest mest minneverdig fra musikkhistorien, selv om jeg aldri var noen stor tilhenger av musikken deres.

 

post-3851-0-83021600-1312527705_thumb.jpg

Vitenskap er veldig viktig for meg og dette bildet er kanskje det viktigste bildet fra vitenskapen. Vitenskap kan være tørt, men det kommer helt an på hva man gjør det til. Einstein hadde det gøy og kunne gjøre noen sprell. Det er en viktig egenskap for å kunne motivere seg selv og inspirere andre.

 

post-3851-0-95057400-1312527711_thumb.jpg

Et viktig bilde for meg fordi det er et fantastisk godt bilde og fordi Marilyn Monroe er en facinerende historie.

 

post-3851-0-40921700-1312527700_thumb.jpg

Historien bak er ikke så viktig for meg, men det er et fantastisk fotografi.

 

post-3851-0-76788300-1312528161_thumb.gif

En hjerteskjærende historie som satt en stopper for en ellers så facinerende flyteknologi. Et sterkt bilde på linje med den forbrente jenta i Vietnam. Etter min mening.

 

Men jeg synes det er en umulig oppgave å velge det aller viktigste.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...