Gå til innhold

Massedonasjoner til tsunamiofre i Japan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge Google er summen av alle donasjonene nevnt i artikkelen ikke mer enn ca. 6,5 millioner dollar. Dette synes jeg ikke er spesielt mye fordelt på alle disse store internasjonale firmaene.

 

Det har til sammenligning tidligere blitt nevnt at skadene kommer til å totalt koste minst 500 milliarder kroner.

Lenke til kommentar

Japanske myndigheter har vist satt av 1000 milliarder kroner til restituering etter katastrofen.

 

Men det er selvsagt grenser for hvor mye store selskape kan bidra uten å utfordre egnen økonomi ennå mer. De fleste selskapene har hatt en del kostnader i forbindelse med katastrofen. Om ikke direkte skader så i hvert fall driftsstans ved flere anlegg i en periode.

Lenke til kommentar

Jepp ser ut som det genererer 3 ganger så mye som Nikon :cool:

Unnskyld meg, men dette her var vel ingel veloverveid uttalelse?

 

Ettersom Canon som firma er ca 5x større enn Nikon, så skulle Canon ha donert 5 ganger så mye som Nikon for å komme "likt".

 

Uansett - slike kommentarer blir bare dumt og flåsete. Og en cool smiley hjelper ikke akkurat heller ...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jepp ser ut som det genererer 3 ganger så mye som Nikon :cool:

Unnskyld meg, men dette her var vel ingel veloverveid uttalelse?

 

Ettersom Canon som firma er ca 5x større enn Nikon, så skulle Canon ha donert 5 ganger så mye som Nikon for å komme "likt".

 

Uansett - slike kommentarer blir bare dumt og flåsete. Og en cool smiley hjelper ikke akkurat heller ...

 

Mulig, men at enkelte ikke takler en liten spøk er heller ikke overraskende, spesielt om det er jeg som har skrevet den, rart det dær må vel skifte brukernavn så forsvinner det vel :whistle:

Hvor stort/lite et firma er her er vel ikke saken, men at det ene gir større overføring enn det andre er jo fakta om en liker det eller ei.

Case closed.

Lenke til kommentar

Mulig, men at enkelte ikke takler en liten spøk er heller ikke overraskende, spesielt om det er jeg som har skrevet den, rart det dær må vel skifte brukernavn så forsvinner det vel :whistle:

Hvor stort/lite et firma er her er vel ikke saken, men at det ene gir større overføring enn det andre er jo fakta om en liker det eller ei.

Case closed.

 

Tomsi er vel ikke den som har "mobbet" deg eksepsjonelt ?

 

Er enig med tomsi at kommentaren/spøken din er litt usmakelig, spesielt pga. av det bakenforliggende.

 

Edit: det beste her hadde vært og vise litt ydmykhet da ingen forsto at det var en spøk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Edit: det beste her hadde vært og vise litt ydmykhet da ingen forsto at det var en spøk.

Folk som kommer med en spøk bruker gjerne en ;) for å indikere at de spøker i de tilfellene det kan være vanskelig å skjønne om det spøkes eller ikke.

 

:cool: brukes normalt når noen andre har postet noe kult, når man har funnet en kul link eller lignende. Ikke fordi at man synes at man selv er kul ...

Lenke til kommentar

Mulig, men at enkelte ikke takler en liten spøk er heller ikke overraskende, spesielt om det er jeg som har skrevet den, rart det dær må vel skifte brukernavn så forsvinner det vel :whistle:

Hvor stort/lite et firma er her er vel ikke saken, men at det ene gir større overføring enn det andre er jo fakta om en liker det eller ei.

Case closed.

 

Tomsi er vel ikke den som har "mobbet" deg eksepsjonelt ?

 

Er enig med tomsi at kommentaren/spøken din er litt usmakelig, spesielt pga. av det bakenforliggende.

 

Edit: det beste her hadde vært og vise litt ydmykhet da ingen forsto at det var en spøk.

 

Vel en må jo kunne spøke selv om det er en tragedie som har skjedd og når en slettes ikke spøker med tragedien eller de som er rammet ja da ser jeg ikke at det er usmakelig, men mulig at det føles usmakelig av andre grunner for noen her .:)

 

PS: får inderlig håpe jeg brukte rett smily denne gangen.

Lenke til kommentar

Vel en må jo kunne spøke selv om det er en tragedie som har skjedd og når en slettes ikke spøker med tragedien eller de som er rammet ja da ser jeg ikke at det er usmakelig, men mulig at det føles usmakelig av andre grunner for noen her .:)

 

PS: får inderlig håpe jeg brukte rett smily denne gangen.

Jeg har ikke problemer med med litt spøk og galgenhumor også i tragiske situasjoner - noen ganger så trenger vi det som en sikkerhetsventil; ellers så blir tilværelsen uholdbar.

 

Det som vi har lett for å glemme er at ansiktsuttrykk og og kroppsspråk ikke eksisterer i et diskusjonsforum; slik at det er veldig lett å misforstå en kommentar.

 

----

En :) - : ) - er en forbedring; men ;) - ; ) - er lurest. Er muligens en noe unorsk gest - vi har kanskje ikke vane for å blunke med et øye når vi tøyser?

Lenke til kommentar

Litt uryddig artikkel.

Hvem troner øverst på lista? Sony, Panasonic eller Canon? Alle gir bort like mye.

 

21 millioner kroner? Dette er ingen ting, da kunne de likegodt la være mener jeg. Burde gi så det monner i stedet for å dille rundt med noen fåtalls millioner kroner.

 

Regner med at flere av de store bilprodusentene også bidrar med sitt, noe jeg tror vil være mer enn kameraprodusentene spytter inn.

Lenke til kommentar

Bare fordi katastrofen er enorm, betyr det ikke at de har mulighet til å bla ut med en enda større prosentandel av sin egen inntekt. Jeg er sikker på at noen millioner dollar vil hjelpe litt, selv om det ikke er mye i forhold til totalkostnadene.

Jeg er enig at dette vil hjelpe - sannsynligvis er dette midler beregnet på nødhjelp her og nå. Og i såfall kan det ha stor betydning.

Lenke til kommentar

21 millioner kroner? Dette er ingen ting, da kunne de likegodt la være mener jeg. Burde gi så det monner i stedet for å dille rundt med noen fåtalls millioner kroner.

 

Regner med at flere av de store bilprodusentene også bidrar med sitt, noe jeg tror vil være mer enn kameraprodusentene spytter inn.

 

Alle monner drar vet du! ;) Samt ikke glem at det kan hende det gis mer i fremtiden, de ser an situasjonen om noen uker etc. Ikke alt klarer man å få fikset på kort tid, så dette er ett langt arbeid for Japan å rydde opp i, og jeg håper de får mye internasjonal hjelp både i form av økonomisk og arbiedskraft/amteriell etc.

 

Og heller ikke glem at mange av disse selskapene også blir økonomisk påvirket av tragedien. Flere selskaper stenger fabrikker i en periode, de mister inntekt ved å ikke klare å produsere like mye som før i en periode etc.

 

Så dette er ikke bare å slenge ut millioner på millioner etc.

 

Personlig så tror jeg at toppledelsens i mange av de store japanske selskapene har hatt ett møte og kommet fram til at maks 300 millioner yen i første omgang. Dette for å unngå at de mister ansikt om man gir mindre enn konkurrenten etc, japan er ett stolt land med endel "rare" skikker i forhold til vesten. Jeg jobber i ett Japansk konsern (norske kontoret) som også er stort (ikke nevnt i artikkelen) og de gir også 300 millioner yen. Selskapet jeg jobber i har ingen døde eller skadede fra sine fabrikker, og ingen fabrikker som er knust av tsunamien. Men grunnet sikkerhet og noe bygningstekniske problemer (sprekker i mur(?) etc?) så er 7 fabrikker stengt helt eller delvis inntil videre.

 

Uansett så håper jeg Japan kommer seg raskt på bena igjen og at de får den internasjonale støtte og hjelp som de fortjener! Samt stor ære og beundring til de 180 som jobber med atomreaktorene og risikerer sitt liv for å hjelpe alle der nede!

Lenke til kommentar

Nå er det ikke penger Japan eller ting man kan kjøpe for penger Japan trenger mest. Det er et styrtrikt land som klarer seg fint selv. Jeg skjønner det samvittighetsmessige aspektet, men hvis man har litt perspektiv så bør man sende de pengene til Haiti i stedet for. De trenger det MYE mer enn Japan, selv et år etter jordskjelvet der.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke penger Japan eller ting man kan kjøpe for penger Japan trenger mest. Det er et styrtrikt land som klarer seg fint selv. Jeg skjønner det samvittighetsmessige aspektet, men hvis man har litt perspektiv så bør man sende de pengene til Haiti i stedet for. De trenger det MYE mer enn Japan, selv et år etter jordskjelvet der.

 

 

 

Enig....men "with all due respect" så var det vel ikke Haiti denne tråden dreide seg om....? Men jeg lar oppfordringen gå videre ... doner til Haiti !!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...