Gå til innhold

BIOS skal erstattes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en artikkel det nesten er umulig å forstå. Masse påstander oversatt direkte fra engelske sider, uten at de er forklart. Og selvfølgelig et elendig stock-foto.

 

"BIOS er et gammelt og utdatert system som er på tide å oppgradere – egentlig er det ganske merkelig at at det fortsatt brukes." Hva i all verden betyr dette?

 

"Blant mange fordeler med UEFI er at det skal bety vesentlig raskere PC-oppstart. Det dreier seg om en oppstart på noen få sekunder." Vil selvsagt ikke hjelpe på en laptop med 5400 rpm-disk og ett år gammel W7.

 

HW.no må beskrive og forklare mer. 5 setninger oversatt av en av skribentene deres er absolutt verdiløst.

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

 

"Blant mange fordeler med UEFI er at det skal bety vesentlig raskere PC-oppstart. Det dreier seg om en oppstart på noen få sekunder." Vil selvsagt ikke hjelpe på en laptop med 5400 rpm-disk og ett år gammel W7.

 

 

 

Nå er heller ikke UEFI beregnet på gamle maskiner men kommer som en erstattning på nyere hovedkort til dagens BIOS som er brukt som standard.

Dette betyr at ingen pcer som bruker bios i dag blir berørt og fungerer akkurat som før, nyere pcer vil komme med UEFI og dermed få raskere oppstart og alle nyere features UEFI har.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

en ting jeg lurer på? Har UEFI samme funksjoner som bios? som clokcing mulighetene osv?

Nei, UEFI skal ikke oppfylle alle funksjonene vi i dag forbinder med BIOS.

 

denne siden finner vi følgende:

Q: Does UEFI completely replace a PC BIOS?

A: No. While UEFI uses a different interface for "boot services" and "runtime services", some platform firmware must perform the functions BIOS uses for system configuration (a.k.a. "Power On Self Test" or "POST") and Setup. UEFI does not specify how POST & Setup are implemented.

 

Justering av klokkefrekvenser og spenninger og enabling/disabling av interne lydkretser osv. er typisk ting som er direkte relatert til ett hovedkort, og slike ting vil ikke omfattes av UEFI. Det vil nok fortsatt bli mulig å taste [Del] e.l. for å komme inn i "BIOS-menyen".

Lenke til kommentar

halvt år gammel artikkel oversatt til norsk uten noe ny info :/

 

Når slike ting postes burde det tagges med noe "retrospektiv, oppdatert artikkel, eldre nyhet, nyttig å vite, eller en eller annet bra navn av den slags stuff"

 

slipper man å tro at det er news, og slipper klager osv +

de som ikke viste det, får vite det.

 

MSI har jo sagt (i juni) at de vil prøve å legge til denne funksjonen på "sandy bridge" linjen til Intel, som intel kaller andre generasjonen av core prossesorer (LGA1155?), mest sansynlig iløpet av 2010.

 

kan være jeg tar feil tho.

Lenke til kommentar

Man oppgraderer ikke hovedkortet til UEFI med software, så det du sier adder1972 er helt irrelevant. Du FÅR ikke UEFI på din "gamle laptop med win7".

 

Ingen beholder vel en gammel pentium prosessor når de kjøper nytt hovedkort heller.

Det adder1972 mener, slik jeg tolker det er at når UEFI blir standard og har vært rundt en stund vil vi kunne se PCer med UEFI, treg harddisk og ett år gammel installasjon av W7. Da vil UEFI hjelpe lite på oppstartstiden.

 

At dagens PCer bruker BIOS er irrelevant, nå snakker vi et par år inn i fremtiden. Eller mener du at trege harddisker og bloatede operativsystem ikke kommer til å eksistere på PCer med UEFI?

Lenke til kommentar

Oppstartstiden er ikke så farlig for min del, men hvordan vil dette påvirke dette med MBR /GPT og størrelse på harddsiker osv? Nok engang tråkket man jo i baret med tanke på harddiskstørrelse, man skulle tro det var lov å tenke ltit framover, og fikse begrensinger i størrelse litt før dagen problemet oppstår i praksis, men den gang ei.

 

AtW

Lenke til kommentar

en ting jeg lurer på? Har UEFI samme funksjoner som bios? som clokcing mulighetene osv?

UEFI er bare et nytt grensesnitt for å konfigurere og starte opp hardware. Det vil i utgangspunktet være mulig å gjøre det samme som i BIOS og mere til, men som du sikkert vet er det veldig stor forskjell på BIOS implementasjoner, f.eks en HP laptop lar deg nesten ikke stille på noe som helst, mens en HP server lar deg fikle til du ser mannen med ljåen. Med UEFI blir det likt, men mulighetene blir langt større. Selv har jeg bare så smått tuklet med UEFI på en HP Integrity BL serie server. Man føler at man jobber med et OS med kompleksitet som DOS heller enn en BIOS, emn jeg regner med UEFI til laptop vil bli langt mer "flashy".

Lenke til kommentar

Syns det virker noe krast å bare si at det ikke er mulig å opppgradere til (U)EFI bios. Visse hovedkort fra ASUS har muligheten til å erstatte vanlig BIOS med EFI-BIOS, samt mulighet til å gå tilbake til "standard" BIOS. Det er blant annet muilghet for dette på mitt P5Q Deluxe.

 

Dog virker det som at det har vært mye problemer med denne, men det indikerer jo at det er mulig i hvert fall!

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?board_id=1&model=P5Q+Deluxe&id=20091019202824968&page=1&SLanguage=en-us

Lenke til kommentar

halvt år gammel artikkel oversatt til norsk uten noe ny info :/

 

Når slike ting postes burde det tagges med noe "retrospektiv, oppdatert artikkel, eldre nyhet, nyttig å vite, eller en eller annet bra navn av den slags stuff"

 

slipper man å tro at det er news, og slipper klager osv +

de som ikke viste det, får vite det.

Artikkelen er tagget med Arsæll. Det pleier å være en ganske god pekepinn på at innholdet er cut&paste/svada/utdatert etc...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...