Gå til innhold

Windows 7 får DX11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jippi, ny DX!

hvordan var det med ny DirectX i gamle dager? Når man gikk fra f.eks 7 til 8, var det noen ytelsesforbedring der? Eller var det bare nye funksjoner der også? Forskjellene mellom hver utgave blir bare mindre og mindre syns jeg. DX10 var ikke så mye å rope hurra for egentlig, var bare litt penere lyseffekter.

 

Husker i skikkelig gamle dager, da mitt første Voodoo-kort ble plassert i maskinen og Tomb Raider 1 ble startet for første gang (med egen 3Dfx-exe-fil!). Bildet var perfekt, grafikken var helt fantastisk, og den hadde MIPMAPPING! Da sto vi der med store øyne og var helt fasinert av det fantastiske vi så.

Sånn er det dessverre ikke lenger, og det er litt trist

 

Men håper DirectX11 blir bra.

Lenke til kommentar

Spørsmålet om når dx11 tar av tror jeg har en stor sammenheng med suksessen til win7. Utviklere tør vel ikke helt å slippe dx9 før vista/win7 har en ganske stor markedsandel. Ytelse er en ting, en annen ting er hvor brukervennlig rammeverket er ovenfor utviklere. Hvis man kan utvikle et spill på halve tiden og det blir like bra så er jo det helt klart å foretrekke :)

Lenke til kommentar
jippi, ny DX!

hvordan var det med ny DirectX i gamle dager? Når man gikk fra f.eks 7 til 8, var det noen ytelsesforbedring der? Eller var det bare nye funksjoner der også? Forskjellene mellom hver utgave blir bare mindre og mindre syns jeg. DX10 var ikke så mye å rope hurra for egentlig, var bare litt penere lyseffekter.

 

Husker i skikkelig gamle dager, da mitt første Voodoo-kort ble plassert i maskinen og Tomb Raider 1 ble startet for første gang (med egen 3Dfx-exe-fil!). Bildet var perfekt, grafikken var helt fantastisk, og den hadde MIPMAPPING! Da sto vi der med store øyne og var helt fasinert av det fantastiske vi så.

Sånn er det dessverre ikke lenger, og det er litt trist

 

Men håper DirectX11 blir bra.

 

Ting har vel blitt mer perfeksjonert i disse dager, så det ikke er så stor forskjell fra genrasjon til genrasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Windowsteknologien DirectX er uansett noe herk for oss som ikke har Windows, men f.eks Linux eller Mac OS. MS mener visst fortsatt at de har en slags rett til å lage egne lukkede standarder fordi Windows er størst. Hadde det vært sånn i resten av verden kunne lastebilsjåfører gitt blaffen i trafikkreglene fordi lastebilene jo er størst.

Lenke til kommentar
Windowsteknologien DirectX er uansett noe herk for oss som ikke har Windows, men f.eks Linux eller Mac OS. MS mener visst fortsatt at de har en slags rett til å lage egne lukkede standarder fordi Windows er størst. Hadde det vært sånn i resten av verden kunne lastebilsjåfører gitt blaffen i trafikkreglene fordi lastebilene jo er størst.

 

Ja, også eleding at de ikke støtter Xbox360 spill på PS3! Og omvendt! Og hvorfor funker ikke Windows-spill på Mac'en ? Nei, detter er dritt asså! Jeg går over til Linux!

Lenke til kommentar
Windowsteknologien DirectX er uansett noe herk for oss som ikke har Windows, men f.eks Linux eller Mac OS. MS mener visst fortsatt at de har en slags rett til å lage egne lukkede standarder fordi Windows er størst. Hadde det vært sånn i resten av verden kunne lastebilsjåfører gitt blaffen i trafikkreglene fordi lastebilene jo er størst.

 

Ja, også eleding at de ikke støtter Xbox360 spill på PS3! Og omvendt! Og hvorfor funker ikke Windows-spill på Mac'en ? Nei, detter er dritt asså! Jeg går over til Linux!

 

Det er vel ikke så vansklig å skjønne at et mer standarisert opplegg hadde vært en fordel? Også for windowsbrukere...

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Windowsteknologien DirectX er uansett noe herk for oss som ikke har Windows, men f.eks Linux eller Mac OS. MS mener visst fortsatt at de har en slags rett til å lage egne lukkede standarder fordi Windows er størst. Hadde det vært sånn i resten av verden kunne lastebilsjåfører gitt blaffen i trafikkreglene fordi lastebilene jo er størst.

 

Ja, også eleding at de ikke støtter Xbox360 spill på PS3! Og omvendt! Og hvorfor funker ikke Windows-spill på Mac'en ? Nei, detter er dritt asså! Jeg går over til Linux!

 

Det er snakk om å ha en standard som alle plattformer kan benytte seg av, ikke å få Xbox360 spill til å fungere på PS3.

En ser jo at både linux og OS X (spesielt OS X) blir mer og mer populært blant ola nordmann, og siden en mac i dag gjerne er så kraftig spesifisert at en fint kan spille på den mener jeg det er galt at denne brukergruppen blir holdt utenfor på grunn av at microsoft nærmest låser spillprodusentene fast til DirectX.

 

For ordens skyld skal det nevnes at jeg ikke bruker OS X

Lenke til kommentar
Windowsteknologien DirectX er uansett noe herk for oss som ikke har Windows, men f.eks Linux eller Mac OS. MS mener visst fortsatt at de har en slags rett til å lage egne lukkede standarder fordi Windows er størst. Hadde det vært sånn i resten av verden kunne lastebilsjåfører gitt blaffen i trafikkreglene fordi lastebilene jo er størst.

 

En utrolig dårlig sammenligning.. Selfølgelig har MS rett til å lage egne lukkede standarder. Det er ingen lover som sier noe annet.

 

Det er snakk om å ha en standard som alle plattformer kan benytte seg av, ikke å få Xbox360 spill til å fungere på PS3.

En ser jo at både linux og OS X (spesielt OS X) blir mer og mer populært blant ola nordmann, og siden en mac i dag gjerne er så kraftig spesifisert at en fint kan spille på den mener jeg det er galt at denne brukergruppen blir holdt utenfor på grunn av at microsoft nærmest låser spillprodusentene fast til DirectX.

 

For ordens skyld skal det nevnes at jeg ikke bruker OS X

 

 

 

Nå er det vel ingen som kjøper en mac eller linux boks for å spille dataspill i utgangspunktet. Jeg antar at de som velger å kjøpe dette vet hva de får.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen som kjøper en mac eller linux boks for å spille dataspill i utgangspunktet. Jeg antar at de som velger å kjøpe dette vet hva de får.

 

At man vet hva man får betyr ikke at man ikek kunne ønske seg at bedre alternativer var tilgjengelig.

 

AtW

 

 

Skal man benytte maskinen til spilling trenger man ikke ønske at det fantes bedre alternativ enn linux og os x. Det finnes allerede.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg maskinen til og spille(80%), surfe(10%) og msn(10%). Jeg vil bruke et OS som bruker minst mulig kraft for og gi spill bedre ytelse. Med DX og windows så brukes mye resurser til OS'et og derfor vill jeg bruke et bedre OS for spilling noe som ikke går siden DX er for windows.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen som kjøper en mac eller linux boks for å spille dataspill i utgangspunktet. Jeg antar at de som velger å kjøpe dette vet hva de får.

 

At man vet hva man får betyr ikke at man ikek kunne ønske seg at bedre alternativer var tilgjengelig.

 

AtW

 

 

Skal man benytte maskinen til spilling trenger man ikke ønske at det fantes bedre alternativ enn linux og os x. Det finnes allerede.

 

Det beste alternativet er å være låst til windows, noe som er et alternativ med betydlig forbedringspotensiale, derfor er det helt forståelig at folk ønsker seg noe bedre. Det gir jo ingen mening å avskrive dette med "man vet hva man får". Om du bodde i et østblokkland der det bare var et par typer trabant tilgjengelig som biler, så betyr ikke det at alt er bra, bare fordi man "vet hva man får".

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå er det vel ingen som kjøper en mac eller linux boks for å spille dataspill i utgangspunktet. Jeg antar at de som velger å kjøpe dette vet hva de får.

 

At man vet hva man får betyr ikke at man ikek kunne ønske seg at bedre alternativer var tilgjengelig.

 

AtW

 

 

Skal man benytte maskinen til spilling trenger man ikke ønske at det fantes bedre alternativ enn linux og os x. Det finnes allerede.

 

edit: jeg missforstod

 

Jeg jobber for tiden med OpenGL og jeg er piss forbanna på dette, på grunn av OpenGL 3.0 som skulle være OpenGL sin redning, men ble til en flopp. Hvorfor er ikke GL_EXT_GEOMERY_SHADER forfremmet til ARB og tatt med i GL_ARB_SHADER_OBJECTS? Dette har da Direct3D hatt i et helt jævla år nå! Khronos burde VIRKELIG få rævva i gir.

Hvor ble det av immutable buffers og slikt? buffer objects? og hvorfor er state funksjonene som glBegin/glEnd der fortsatt? hvem i helsike bruker enda disse funsjonene?

Jeg satt akkurat med å implementere geometry shaders i min egen grafikkmotor (Glorg) og måtte få ut litt damp.

 

I tillegg har Microsoft sitt DirectX bibliotek veldig mange innebyggede funksjoner, som matriser, vertex funksjoner, tekstur import osv. samt en wrapper for .NET, i TILLEGG til å ha lyd og video med.

 

I Open Source verden er SDL det nærmeste du kommer.

 

Dette gjør DirectX til et dessverre overlegent spillutviklingsverktøy, og Linux eller Mac OS har ikke noen like bra alternativ.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...