Gå til innhold

Windows 7 får DX11


Anbefalte innlegg

Del : Det ser ut som du mener at jeg ikke har noe å uttale meg om her i saken og jeg har følelsen av at du har en formening om hva jeg kan om OpenGl vs DirectX. Jeg er neppe noen utvikler selv her og du har nok rett i at MS har greid å presse på plass sin egen løsning, men det er ikke til å unngå at noe har MS gjort riktig når det gjelder DX i forhold til hvilke løsninger OpenGl har kommet med når flere utviklere foretrekker førstenevnte til spillutvikling.

 

Men tror du kan spare deg for å prøve å skolere meg på den måten du går fram på (selv om jeg setter pris på nyttig informasjon), det føles både arrogant og hånende fra din side, mulig jeg kun er litt grumpy i dag men jeg hadde satt pris på en annen ordlegging fra din side.

 

Personlig så hadde jeg foretrukket at OpenGl hadde vært brukt langt mer til utvikling av spill nettop fordi på den måten så hadde vi ikke vært like bundet til et OS og et propietært format som DX er, men jeg tror nok at for at dette skal skje så må man sørge for at OpenGL vil være den løsningen som blir foretrukket av alle pga at det er overlegent DX til spillutvikling.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Del : Det ser ut som du mener at jeg ikke har noe å uttale meg om her i saken og jeg har følelsen av at du har en formening om hva jeg kan om OpenGl vs DirectX.
Det har jeg ikke, jeg bare reagerte negativt på at du ignorerte informasjonen jeg ga i forutgående post, og gjentok feil som jeg allerede hadde kommentert. Det handler ikke om håning eller arroganse, det var ihvertfall ikke intensjonen. Det handler om at jeg brukte betydelig tid og energi i min post, og har da et ønske om at mottaker også legger ned litt tid og energi. Jeg beklager at du tok det personlig.
Personlig så hadde jeg foretrukket at OpenGl hadde vært brukt langt mer til utvikling av spill nettop fordi på den måten så hadde vi ikke vært like bundet til et OS og et propietært format som DX er, men jeg tror nok at for at dette skal skje så må man sørge for at OpenGL vil være den løsningen som blir foretrukket av alle pga at det er overlegent DX til spillutvikling.
Du er nær kjernen av problemet. Det spiller ingen rolle hvor god OpenGL er. Visste du at MS lenge offentlig holdt fast ved at OpenGL ikke ville bli støttet i Vista? De klarte sikkert å skremme noen fra å satse på OpenGL i den perioden. Så innså MS at industrien stilte krav om OpenGL, og at GNU/Linux faktisk var et reelt alternativ i industrien. Hovedproblemet her er at folk blander sammen API og verktøy, og denne sammensausingen er i MS sin interesse. Du kan i utgangspunktet ha de samme verktøy uavhengig av API, så OpenGL eller Direct3D burde vært helt uvesentlig. Så kan man da spørre seg hvorfor MS har brukt utallige lisenspenger på å utvikle et konkurrerende API, som de da krydrer med verktøy som kun kan brukes med dette API'et.
Lenke til kommentar

Takket være deg del så skal jeg sette meg langt mer inn i denne problemstillingen, og etter å ha lest din siste post ser jeg jo at jeg har nok vært litt "grumpy" i dag, har sikkert litt med andelen sprit jeg fikk i meg i går.

 

Er nok lite pro Ms her i gården, men har nok vært villedet når det gjelder selve situasjonen og fått et feil inntrykk, tror nok at sådan så har jeg litt å lese for å rette dette opp.

Lenke til kommentar
Visste du at MS lenge offentlig holdt fast ved at OpenGL ikke ville bli støttet i Vista?

Konflikten lå vel mellom Aero grensesnittet og OpenGL, der man ikke kunne kjøre OpenGL med Aero på (fullscreen var dog ikke et problem). Det var snakk om en DX -> OpenGL wrapper for Aero med redusert ytelse, men heldivis ble Aero fullt ut akselerert og kompatibelt med OpenGL for windowed mode OpenGL applikasjoner.

Det var aldri snakk om å sperre for full OpenGL ICD slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Visste du at MS lenge offentlig holdt fast ved at OpenGL ikke ville bli støttet i Vista?

Konflikten lå vel mellom Aero grensesnittet og OpenGL, der man ikke kunne kjøre OpenGL med Aero på (fullscreen var dog ikke et problem). Det var snakk om en DX -> OpenGL wrapper for Aero med redusert ytelse, men heldivis ble Aero fullt ut akselerert og kompatibelt med OpenGL for windowed mode OpenGL applikasjoner.

Det var aldri snakk om å sperre for full OpenGL ICD slik jeg har forstått det.

Her tror jeg nok du har misforstått. Det var snakk om å sperre OpenGL slik at det kunne bare kjøre via Direct3D, altså ikke direkte tilgang på hardware (ref. http://www.neoseeker.com/news/6039-opengl-...rted-by-vista/).
Lenke til kommentar
Her tror jeg nok du har misforstått. Det var snakk om å sperre OpenGL slik at det kunne bare kjøre via Direct3D, altså ikke direkte tilgang på hardware (ref. http://www.neoseeker.com/news/6039-opengl-...rted-by-vista/).

Jeg er ikke så sikker på at jeg har misforstått. Fra det jeg kunne finne ut var dette i kort problemstillingen:

 

As soon as an ICD is loaded the composited desktop is turned off on Windows Vista. If you want the composited desktop Aeroglass experience, you will need to make your application go through Microsoft's OpenGL implementation, which is layered on top of DirectX. As pointed out earlier, this layering can have performance implications. Their implementation supports OpenGL version 1.4 only, without extension support.

 

Regards,

Barthold

3Dlabs

- http://www.opengl.org/discussion_boards/ub...674&fpart=2

 

Ikke at OpenGL skulle sperres helt foruten via en OpenGL->D3D wrapper.

 

Altså hvordan OpenGL kunne kjøres på Vista i utgangspunktet:

1. MSOGL - this is an implementation of OpenGL 1.4 that uses Direct3D under the covers to hardware accellerate the application.

 

2. Legacy ICD's - These are the ICD's that are available today for use on Windows XP. These will continue to work on Windows Vista, but will disable the DWM when they are loaded in to the process of the application that's using OpenGL. The reason for this is that Legacy ICD's operate directly on the GPU without going through Windows at all, and we have no way of redirecting application's output in a stable, predictable manner.

 

og til slutt:

3. Windows Vista ICD's - this is a new path for 3rd party ICD's introduced for Windows Vista that will work in a way that is compatible with desktop composition. Essentially allowing direct access to the GPU for hardware accellaration, but then having the final surface that appears to be the front buffer to the application actually be a shared surface that gets composed by the DWM
Lenke til kommentar
Jeg er ikke så sikker på at jeg har misforstått. Fra det jeg kunne finne ut var dette i kort problemstillingen:

 

As soon as an ICD is loaded the composited desktop is turned off on Windows Vista. If you want the composited desktop Aeroglass experience, you will need to make your application go through Microsoft's OpenGL implementation, which is layered on top of DirectX. As pointed out earlier, this layering can have performance implications. Their implementation supports OpenGL version 1.4 only, without extension support.

 

Regards,

Barthold

3Dlabs

- http://www.opengl.org/discussion_boards/ub...674&fpart=2

 

Ikke at OpenGL skulle sperres helt foruten via en OpenGL->D3D wrapper.

Dine referanse er ett år nyere enn ryktene rundt sviktende OpenGL støtte i Vista. Hvis du leser begynnelsen av tråden du linket til, så bekrefter den at mange fryktet at kun emulering av opengl ville bli mulig. Bekreftelsene på det motsatte kom gjennom testing på Beta-versjonen av Vista, ikke gjennom at MS gikk ut og forsikret noen. Min oppfatning av den situasjonen er at MS i god stil brukte FUD. Ganske interessant å se Rob Targosz sine mindre sympatiske innlegg i tråden. Hvis du hadde vært ansvarlig for en spillutvikling i tidsrommet 2004-2006, ville du våget å satse på OpenGL?

 

Når det er sagt, så hadde i grunnen ikke nyansen du tar opp betydd stort. Å måtte disable desktop for å kunne nyte noe nyere enn en delvis OpenGL 1.4 støtte er nok til å drepe OpenGL, om enn saktere. Akkurat som litt ActiveX juice er nok til å binde brukere til IE.

Det vil ikke bli noen endringer ift. OGL på W7 vil jeg tro? Iom at det er Vista R2 og bygger på det samme.
Det eneste du kan være sikker på er at OpenGL vil bli støttet så lenge miljøet som støtter det er sterke nok til å temme MS. Vista-floppen er den beste garantien for videre OpenGL-støtte. Hvor mye forvarsel fikk du på virtualiseringsstøtten? Endret av Del
Lenke til kommentar
Må si jeg måtte le litt av sammenligningen mellom brukervennligheten av fildeling i Solaris og Windows.

 

Folk må vel snart begynne å forstå at brukervennlighet er subjektivt og derfor behovs- og situasjons-avhengig.

 

Hvis du bare vil ha noe til å fungere, og ikke trenger noen spesielle tilpasninger etc, vil et enkelt pek-og-klikk system være overlegent brukervennlig. Men hva om man har behov for funksjonalitet som rett og slett ikke er tilgjengelig - hvor brukervennlig er dét?

 

Når dette er sagt forstår jeg frustrasjonen i "Solaris-innlegget" - ZFS ER brukervennlig, og absolutt verdt å gå gjennom ilden for. ;)

 

Nå var det snakk om brukervennlighet for mannen i gata og da er Solaris langt langt unna Windows, man må være hjernevasket for å påstå noe annet. Selvfølgelig har Solaris sine bruksområder, men dette er for "spesiellt intereserte" og ikke for Ola Nordmann som ønsker ei maskin som er lett å sette opp og som kan brukes til "SSG". Og da er som du selv sier Microsoft overlegent Solaris.

 

Så ett tips for fremtiden: Sett deg inn i hvilken sammenheng ting blir sagt i....

Endret av zicoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...