Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Fikk denne på en eksamen:

 

sin(x)y'-cos(x)y=tan(x)

 

Ønsker å finne y, med x som variabel.

 

Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x))

Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning?

 

Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor?

 

 

Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt?

 

 

En av faktorene er den andres deriverte. Det gjør at substitusjon burde vurderes med en gang. Prøv en! :)

 

 

Takk, den burde jeg selvfølgelig ha sett. Da ordner egentlig hele oppgaven seg. Ergerlig når man ikke ser grunnleggende ting man egentlig kan. Ble B uansett :p

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal bevise at en funksjon er one-to-one. Det jeg lurer på er om en one-to-one funksjon er bare injektiv eller er både injektiv og subjektiv?

 

At en funksjon er en-til-en betyr at den er injektiv. En bijektiv funksjon (både surjektiv og injektiv) kalles en en-til-en korrespondanse. Litt forvirrende terminologi ...

Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan hjelpe meg med dette oppgåvene her, for ikke til:(

 

Tusen tusen takk for hjelpen om dere gidd å hjelpe mej:)

 

Camilla har et mobilabonnement. Hun betaler 99 kr i fast pris per måned og 0,49 kroner per ringeminutt, t. Kostnadene, k, ved å bruke mobiltelefonen en måned kan vi skrive som

 

K(t)= 0,49t+99 Der t varierer fra og med 50 til og med 200.

 

A) hva er definisjonsmengden til k?

B) tegn grafen til k? ( geogebra)

C) finn grafisk hvor mange minutt Camilla har ringt når kostnadene er 160 kroner.

D) finn verdimengden til k.

 

Tusen takkkk for alt betyr utrolig mye for mej:)

 

 

Hjelp mej versåsnill, sliter veldig med dette :(

Endret av blomsterhjerte
Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven (ligger som vedlegg)!

 

Takk ?

Du ser at frem til x=1,5 så er den deriverte positiv, men synkende. Det betyr at grafen vokser i verdi frem til x=1,5, men veksten er avtagende. Ved x=1,5 så er den deriverte 0, det betyr at funksjonen har et topppunkt her. Etter x=1,5 så er den deriverte negativ, og synkende. Det betyr at grafen antar i verdi, og at den avtar mer og mer i verdi.

 

Samtidig så skal funksjonen ha verdi 0 ved x=1.

 

Håper denne skissen gir litt mening. Det er ikke riktig "dimensjoner" her altså, men det peker på det vesentlige tror jeg. Det som er det du skal "ha med deg" er forholdet mellom grafens stigning/synkning og den deriverte.

 

(Noe annet du kan merke deg er at funksjonen til den deriverte ser ut til å være lineær, altså noe med kun x i. Det betyr i såfall at funksjonen er noe med kun x^2. Men dette henger jo sammen med integrering tror jeg, så det er kanskje ikke på pensumet ditt.)

 

     |
     |                       +
0- - - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - + - - - - - -
     |  +                                        + 
    +|                                              +
 +   |                                                +
+    |                                                 +
     |         |             |
     0         1            1,5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...