Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

(Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst

 

Edit:

 

Du har:

 

(X1 . Y1 )

 

(X2 . Y2 )

får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9

og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det ..

 

 

Sorry, min feil. x)

 

Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9

Lenke til kommentar

773939c2d3c60fdf2c107da1d2978d83.png

 

Noen som har peiling hvor den denne sammenhengen kommer fra? Brukes i utledning i elektromagnetisme, klarer ikke gjenkjenne den fra noe sted. Klarer ikke forestille meg intuitivt heller.

 

(Theta er her vinkel fra z-aksen, ikke vinkel fra x-aksen i xy-planet som matematikere ofte opererer med)

 

Enhetsvektoren z definert med sfæriske enhetsvektorer. Det er gjerne lettest å se hvis du tegner opp et punkt i xy-planet (dvs. theta=90 grader).

Lenke til kommentar

 

 

(Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst

 

Edit:

 

Du har:

 

(X1 . Y1 )

 

(X2 . Y2 )

får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9

og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det ..

 

Sorry, min feil. x)

 

Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9

 

greit det :)) men hvordan finner jeg likevekslinje då da? jeg bare vet at y=d når det gjelder vekslinja :s

Lenke til kommentar

 

 

 

(Y1 + Y2)/2 skal gi amplitude. Hva er henholdsvis Y1 + Y2 ? Les oppgavetekst

 

Edit:

 

Du har:

 

(X1 . Y1 )

 

(X2 . Y2 )

får ikke samme svar som står i fasiten , svaret er a= 1,9

og når jeg plusse 7,1 med 3,3 og dele på 2 får ikke det ..

 

Sorry, min feil. x)

 

Ikke + mellom Y'ene. Skal være (7,1 - 3,3)/2 = 1,9

 

greit det :)) men hvordan finner jeg likevekslinje då da? jeg bare vet at y=d når det gjelder vekslinja :s

 

sånt har jeg gjort nå 7,1-1,9 og jeg fikk rett svar ,men hvorfor sånt da?

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har tatt opp eksamen i 2p-y som privatist 4 ganger og strøket på alle sammen.

Har vært innom ppt og fått dokumentert mattematikk vansker.

Jeg har søkt meg inn på hioa 4 ganger uten hell, så i år har jeg bestemt meg for å prøve engang til og se om jeg klarer å bestå denne gangen.

Jeg bare lurte på om det er noen der ute som har hatt eksamen i dette som kunne sende meg eksamenoppgaver og løsningforslag til meg sånn at jeg kan forberede meg mer og huske hvilken utregning jeg skal bruke på de forskjellige oppgavene.

Men det jeg sliter mest på er del 2, det er de med grafene dem har jeg aldri skjønt en bær av.. jeg også usikker på hvordan jeg bruker kalkulator for å finne svar når det kommer til del 2 av eksamenheften på 2p-y. om noen kan gi meg forsalg på dette her også så vil jeg bli super glad.

Jeg tar imot all salg hjelp så lenge det hjelper meg med å bestå.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har tatt opp eksamen i 2p-y som privatist 4 ganger og strøket på alle sammen.

Har vært innom ppt og fått dokumentert mattematikk vansker.

Jeg har søkt meg inn på hioa 4 ganger uten hell, så i år har jeg bestemt meg for å prøve engang til og se om jeg klarer å bestå denne gangen.

Jeg bare lurte på om det er noen der ute som har hatt eksamen i dette som kunne sende meg eksamenoppgaver og løsningforslag til meg sånn at jeg kan forberede meg mer og huske hvilken utregning jeg skal bruke på de forskjellige oppgavene.

Men det jeg sliter mest på er del 2, det er de med grafene dem har jeg aldri skjønt en bær av.. jeg også usikker på hvordan jeg bruker kalkulator for å finne svar når det kommer til del 2 av eksamenheften på 2p-y. om noen kan gi meg forsalg på dette her også så vil jeg bli super glad.

Jeg tar imot all salg hjelp så lenge det hjelper meg med å bestå.

 

Her finner du tidligere eksamensoppgaver i 2P-Y, med løsningsforslag for noen av dem. Jeg vet ikke helt hva forskjellene er mellom 2P og 2P-y, men regner med det er mye overlapp, så her er tidligere eksamensoppgaver i 2P, med løsningsforslag for nesten alle.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= f(x)=\lim_{x\to 0}\frac{e^{x^2}-(x+1)e^{-x}}{sin(x^2)}

 

Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn.

 

Jeg fikk grenseverdi chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}, men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi.

 

Er det ikke slik at chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^+ skal være lik chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^-? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}

 

 

 

Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+?

Lenke til kommentar

 

chart?cht=tx&chl= f(x)=\lim_{x\to 0}\frac{e^{x^2}-(x+1)e^{-x}}{sin(x^2)}

 

Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn.

 

Jeg fikk grenseverdi chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}, men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi.

 

Er det ikke slik at chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^+ skal være lik chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^-? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}

 

 

 

Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+?

 

Hehehe, facepalm incomming in three, two, one... :tease:

 

Forøvrig tror jeg problemet med brøker og potens-potenser kun er forumets in-line-formattering. Benytt en ekstra parantes for å pynte litt om du føler det er nødvendig.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{e^{(x^{(2)})}}{g(x)}

Lenke til kommentar

 

chart?cht=tx&chl= f(x)=\lim_{x\to 0}\frac{e^{x^2}-(x+1)e^{-x}}{sin(x^2)}

 

Det skal stå e^{x^2} men den nekter av en eller annet grunn.

 

Jeg fikk grenseverdi chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}, men vil dobbeltsjekke om det eksisterer grenseverdi.

 

Er det ikke slik at chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^+ skal være lik chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to \frac{3}{2}^-? Jeg får dem ulik, men det skal eksistere grenseverdi i chart?cht=tx&chl=\frac{3}{2}

 

 

 

Hvorfor ser du på grenseverdien når x går mot 3/2? Det at grensen går mot 3/2 når x går mot 0 forteller deg ikke noe om grenseverdien når x går mot 3/2. Eller mente du å skrive at du får ulik grense når x går mot 0- og 0+?

 

Jeg trodde av en eller annet grunn at man skulle se på den grensen, den går mot. Jeg ser feilen min. Takk for oppklaringen

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

10171336_10205147193670787_558995991_o.j

 

Kan noen forklare meg oppgave b og c? Oppgaven ligger under delkapittelet produktregelen, så man skal visst brukte den.

 

Produktregelen = (u*v)'=u'*v+u*v'

Med andre ord så er det altså når det er multiplikasjon mellom leddene, så skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå fram når det er +-. Skjønner heller ikke hvordan jeg skal bruke den på c heller, som sagt.

 

Takk på forhånd:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...