Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brukte produktregelen på 160ln(7t), siden det er helt ledd? 15 kutta jeg ut. Skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem.

 

Du trenger ikke bruke produktregelene når du har en funksjon ganget med en konstant. Den deriverte av det er uansett konstanten ganger den deriverte av funksjonen. Men på ln(7t) må du bruke kjerneregelen fordi du har en funksjon, ln(u), og en kjerne u=7t. Kjerneregelen forteller deg at den deriverte av dette er den deriverte av ln(u) med hensyn på u, ganget med den deriverte av u med hensyn på t.

 

Edit: Når du ser hva den deriverte er i dette tilfellet kan det være greit å legge det på minnet og droppe å bruke kjerneregelen neste gang du ser ln(k*t). Men å bruke kjerneregelen i alle fall første gangen er lurt og lærerrikt.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Okei.. Skjønte ganske lite, dessverre, men deriverte av ln (7t) = 1 / t fikk jeg. Er det dette som er svaret?

 

Ja! Og da har du lært noe interessant, nemlig at den deriverte av ln(k*t) og ln(t) er akkurat det samme. Og nå ser du også hva den deriverte av T(t) er, siden den deriverte av en konstant ganger en funksjon er konstanten ganger den deriverte av funksjonen.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Aha! Interessant. :grin2: Er det alltid slik? Sånn at man slipper å bruke kjerneregelen?

 

 

Ja, det ser du jo hvis du deriverer ln(kt). En annen måte å se det på uten kjerneregelen er å bruke logaritmereglene til å gå fra ln(kt) til ln(k)+ln(t). Siden ln(k) er et konstantledd forsvinner det når man deriverer.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei folken.

Jeg har for første gang meldt meg i matte s 1 som privatistfor å forbedre karakteren min.jeg har for øyeblikket 2 og jeg føler den karakteren reperesenterer ikke meg eller arbeidsinnsatsen min. Denne karakteren fikl jeg i 2010 og nå se r jg at elevene har fått ny og bedre visjon av min matte ,altså den het sinus 1 ( grå bok).

Jeg lurer da på om hva dere synes angående mate gjenerelt? Kan dere si noe om vanskelighetsgrad mellom s1 og s2? Hvilke emner som kommer sikkert i eksamen? Hva bø r man vektlegge i matte s1 . hva består eksamen av som jeg skal ha til våren? Om noen kunne svart på spørsmålene mine hadde det vært meget fint...

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Hei folken.

Jeg har for første gang meldt meg i matte s 1 som privatistfor å forbedre karakteren min.jeg har for øyeblikket 2 og jeg føler den karakteren reperesenterer ikke meg eller arbeidsinnsatsen min. Denne karakteren fikl jeg i 2010 og nå se r jg at elevene har fått ny og bedre visjon av min matte ,altså den het sinus 1 ( grå bok).

Jeg lurer da på om hva dere synes angående mate gjenerelt? Kan dere si noe om vanskelighetsgrad mellom s1 og s2? Hvilke emner som kommer sikkert i eksamen? Hva bø r man vektlegge i matte s1 . hva består eksamen av som jeg skal ha til våren? Om noen kunne svart på spørsmålene mine hadde det vært meget fint...

Takk på forhånd

 

Du kan jo se selv ...

 

https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV(passord: Eksempel)

Lenke til kommentar

Bruk data i oppg 16.10.2. Test H0 : U større eller lik 18.15 ohm mot H1: U <18.15 ohm. Velg signifikansnivå 1%

 

Vedlegg: oppg 16.10.2:

Ved hjelp av Wheatstone målebro ble det utført seks målinger av en motstand . Resultatene i ohm ble (Xi) 18.08 , 18.11, 18.17, 18.14 , 18.06 og 18.09.

x1, x2, x3,...... x6 antas å være uavhengige og normalfordelt med N(U,o) der U er ukjent og O = 0,030 ohm.

Finn et 90% konfidentintervall for U.

 

 

 

Er helt blank på hvordan jeg skal gjøre denne oppg... læreren svarer ikke på epost, så prøver her.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= f(x)=x^4*e^x

Når grenseverdien går mot negativ uendelig vil f(x) gå mot null, og når det går mot positivt uendelig vil den gå mot uendelig.

Hvorfor går den ikke mot uendelig når f(x) går mot negativ uendelig?

 

 

Mulig jeg tar vann over hodet, at oppgaven er vanskeligere enn jeg forstår... Lurer du på hvorfor ikke f(x) går mot uendelig når x går mot negativ uendelig? Det er vel fordi e^x går mot null når x går mot minus uendelig. Altså vil funksjonen gå mot null.

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= f(x)=x^4*e^x

Når grenseverdien går mot negativ uendelig vil f(x) gå mot null, og når det går mot positivt uendelig vil den gå mot uendelig.

Hvorfor går den ikke mot uendelig når f(x) går mot negativ uendelig?

 

 

 

Hva skjer med negative potenser?

 

e^-1000 = 1/ e^1000

 

Dess høyere potensen blir, dess mindre blir tallet.

 

 

Du får altså minus uendelig * tilnærmet null.

 

Derfor konvergerer løsningen mot 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...