Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan løser jeg denne difflikningen?

y'=0,30y(4-y)

 

Jeg har komt til integrasjon på begge sider, gjort delbrøkoppspalting, men nå sitter jeg fast

 

Du kan ikke bruke delbrøksoppspalting her, det er ingenting å faktorisere. Substituer u=4-y eller legg merke til hva som skjer om du legger til og trekker fra 4 i teller.

 

Edit: Sorry, det jeg sier er bare tull. Tenkte på (y/(4-y)dy av en eller annen grunn. Se nojac sitt svar i stedet.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvordan løser jeg denne difflikningen?

y'=0,30y(4-y)

 

Jeg har komt til integrasjon på begge sider, gjort delbrøkoppspalting, men nå sitter jeg fast

Dette er jo en separabel differensialligning, og det ser ut til at du tenker rett med delbrøkoppspaltingen etter separering.

 

Men på notatet ditt ser det ut til at y og (4-y) ikke er havnet i NEVNEREN av delbrøkene.

 

Ved integrasjon får du så to ln-uttrykk som vil kreve litt jobb for å finne y.

 

 

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket

 

(ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket

 

(ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er.

 

Den regelen kan jeg, men jeg har ikke 1/y. Jeg har 1/4/y

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at jeg vet ikke hvordan jeg informer dette uttrykket

 

(ln(y))'=1/y, altså er integralet av 1/y ln|y| (absoluttverdi fordi ln(y) ikke er definert for negative verdier). Dette er et av de integralene du MÅ huske utenat. For det andre leddet kan du substituere hvis du ikke ser direkte hva den integrerte er.

 

Den regelen kan jeg, men jeg har ikke 1/y. Jeg har 1/4/y

 

 

Konstante faktorer kan holdes utenfor integrasjon, så det spiller ingen rolle.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Fikk denne på en eksamen:

 

sin(x)y'+cos(x)y=tan(x)

 

Ønsker å finne y, med x som variabel.

 

Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x))

Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning?

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Fikk denne på en eksamen:

 

sin(x)y'-cos(x)y=tan(x)

 

Ønsker å finne y, med x som variabel.

 

Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x))

Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning?

 

Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor?

Lenke til kommentar

 

Fikk denne på en eksamen:

 

sin(x)y'-cos(x)y=tan(x)

 

Ønsker å finne y, med x som variabel.

 

Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x))

Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning?

 

Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor?

 

 

Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt?

Lenke til kommentar

 

 

Fikk denne på en eksamen:

 

sin(x)y'-cos(x)y=tan(x)

 

Ønsker å finne y, med x som variabel.

 

Prøvd å løse den ved å dele på cos(x) og bruke f=1/tan(x) og F= ln tan(x). Ender da opp med y=(int(tan(x)/cos(x)dx)/tan(x))

Dette aner jeg ikke hvordan jeg skal få løst. Noen som har en bedre løsning?

 

Hva med å dele på sin(x) og så bruke integrerende faktor?

 

 

Tenkte tanken men da sitter jeg fast når jeg prøver å integrere cos(x)/sin(x). Føler at uansett hvordan jeg angriper det så kommer jeg ikke unna et uttrykk jeg ikke klarer å integrere, og uttrykket over var igrunn det mest komplette uttrykket jeg klarte å få. Mulig det her er enkle regler jeg rett og slett har glemt?

 

 

En av faktorene er den andres deriverte. Det gjør at substitusjon burde vurderes med en gang. Prøv en! :)

Lenke til kommentar

 

Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem?

?? Det går fint å bruke l'Hopital, du må bare trikse litt.. Hvordan kan du skrive dette som et "0/0"-uttrykk?

 

Ja, så klart; Men har forsøkt å trikse for å få til 0/0 utrykk uten hell. Vi må vel fjerne ln(x), ettersom ln(0) ikke er definert? Har du noe hint til meg? :)

Lenke til kommentar

 

 

Det går ikke an å bruke L'hopital ettersom det ikke går an å bruke 0, men hvordan går jeg frem?

?? Det går fint å bruke l'Hopital, du må bare trikse litt.. Hvordan kan du skrive dette som et "0/0"-uttrykk?

 

Ja, så klart; Men har forsøkt å trikse for å få til 0/0 utrykk uten hell. Vi må vel fjerne ln(x), ettersom ln(0) ikke er definert? Har du noe hint til meg? :)

 

 

Det gjør ingenting at ln(0) ikke er definert, poenget er bare at grensen må være definert. For å gi deg et hint til omformingen: I stedet for å gange to ting sammen, kan man dele dem på en slik måte at det blir ekvivalent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...