Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Hei, trenger hjelp til å forenkle denne ligninga mest mulig, er litt usikker på hvordan man kan forenkle (ab)^-10/3 blandt annet.

 

Det første du bør gjøre er å skrive om alle røttene til potenser. sqrt(ab)=(ab)^(1/2) for eksempel. Deretter bare bruker du potensreglene som sier at a^n*a^m=a^(m+n) og a^n/a^m=a^(n-m).

 

 

Takker for svar, har prøvd det ut. Kan det stemme at svaret er (ab)^1/2 eller kvadratora*(ab) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei, trenger hjelp til å forenkle denne ligninga mest mulig, er litt usikker på hvordan man kan forenkle (ab)^-10/3 blandt annet.

 

Det første du bør gjøre er å skrive om alle røttene til potenser. sqrt(ab)=(ab)^(1/2) for eksempel. Deretter bare bruker du potensreglene som sier at a^n*a^m=a^(m+n) og a^n/a^m=a^(n-m).

 

 

Takker for svar, har prøvd det ut. Kan det stemme at svaret er (ab)^1/2 eller kvadratora*(ab) ?

 

 

Svaret er (ab)^(1/2), ja. Kan anbefale wolfram alpha for å sjekke svaret på oppgaver, da skriver man det bare inn slik: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28ab%29%5E%28-2%29*sqrt%28ab%29%2F%28%28ab%29%5E%284%2F3%29*%28ab%29%5E%28-10%2F3%29%29

Lenke til kommentar

Hei. Kune noen ha hjulpet med med denne oppgaven ?

 

 

Størrelsen på slipte diamanter som brukt til smykker og ringer blir målt med enheten karat. Tabellen nedenfor viser prisen P(x) i tusen kroner når størrelsen på diamanten er x karat.

 

 

x (karat) P(x) (i tusen kroner)

0,25 3.01

0,30 3.92

0,35 5.11

0,40 6.66

0,60 19.22

 

 

 

 

 

 

d) Hvor mange prosent øker prisen hvis diamanten øker i størrelse med 0,1 karat?

 

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Hei. Kune noen ha hjulpet med med denne oppgaven ?

 

 

 

Størrelsen på slipte diamanter som brukt til smykker og ringer blir målt med enheten karat. Tabellen nedenfor viser prisen [/size]P([/size]x) i tusen kroner når størrelsen på diamanten er [/size]x karat.[/size]

 

 

 

 

 

x (karat) P(x) (i tusen kroner)[/size]

 

 

 

 

0,25 3.01[/size]

 

 

 

 

0,30 3.92[/size]

 

 

 

 

0,35 5.11[/size]

 

 

 

 

0,40 6.66[/size]

 

 

 

 

0,60 19.22 [/size]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d) Hvor mange prosent øker prisen hvis diamanten øker i størrelse med 0,1 karat? [/size]

 

100%/en av p(x) verdiene*en av p(x) verdiene som er 0,1x større Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Hei. Kune noen ha hjulpet med med denne oppgaven ?

 

 

 

Størrelsen på slipte diamanter som brukt til smykker og ringer blir målt med enheten karat. Tabellen nedenfor viser prisen [/size]P([/size]x) i tusen kroner når størrelsen på diamanten er [/size]x karat.[/size]

 

 

 

 

 

x (karat) P(x) (i tusen kroner)[/size]

 

 

 

 

0,25 3.01[/size]

 

 

 

 

0,30 3.92[/size]

 

 

 

 

0,35 5.11[/size]

 

 

 

 

0,40 6.66[/size]

 

 

 

 

0,60 19.22 [/size]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d) Hvor mange prosent øker prisen hvis diamanten øker i størrelse med 0,1 karat? [/size]

100%/en av x verdiene*en av x verdiene som er 0,1 større

 

Hmm, skal du dele på 100% på slutten? Kunne du ha satt inn tallene - blir litt lettere å se da. Men tusen takk. :wee:

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

 

Ja jeg som har skrevet feil, ikke x verdiene men p(x) verdiene. Jeg har redigert første post.

 

Men får ikke svaret 70%? Hmm. :hmm:

 

 

du skal få 169.8 som er 70% større. Evt kan du dele to p(x) verdier på hverandre(der teller er 0.1x større en nevner) og ende opp med noe slikt 1.69. Det finnes mangen veier til rom som de sier men personlig synes jeg måten med å starte med 100% er best ift å forstå hva en holder på med :)

Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg som har skrevet feil, ikke x verdiene men p(x) verdiene. Jeg har redigert første post.

 

Men får ikke svaret 70%? Hmm. :hmm:

 

 

du skal få 169.8 som er 70% større. Evt kan du dele to p(x) verdier på hverandre(der teller er 0.1x større en nevner) og ende opp med noe slikt 1.69. Det finnes mangen veier til rom som de sier men personlig synes jeg måten med å starte med 100% er best ift å forstå hva en holder på med :)

 

Ahh, takk - det er vel de to p(x) verdiene som jeg da foretrekker å dele på hverandre. Men problemet mitt er egentlig hvorfor man skal dele de to p(x) verdiene med hverandre - hvorfor ikke ta differansen feks, hvorfor akuratt dele?

 

Tusen takk for at du tar deg bryet til dette - har prøve på torsdag ser du, hehe. :wee:

Lenke til kommentar

 

0=1/2(e^(x)-e^(-x))

 

Trenger hjelp med denne ! Fort.

 

Gang med 2 og flytt e^(-x) over på andre siden. Det er egentlig ikke så vanskelig å se hva svaret må være da, men hvis du vil løse det helt: Bruk den naturlige logaritmen for å fjerne eksponentialene.

 

Takk! _ :)

 

Men bare en ting til.

 

Når kan man opphøye alle faktorer i e eller 10?

 

her kan alle faktorene opphøyes i e:

in x^2=1+in2

 

mens ikke her:

in 2x + inx^2 =in 16

 

Hvorfor det?

Hvilke betingelser gjelder.

Trenger svar litt fort, har prøve imorgen.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar

 

 

0=1/2(e^(x)-e^(-x))

 

Trenger hjelp med denne ! Fort.

 

Gang med 2 og flytt e^(-x) over på andre siden. Det er egentlig ikke så vanskelig å se hva svaret må være da, men hvis du vil løse det helt: Bruk den naturlige logaritmen for å fjerne eksponentialene.

 

Takk! _ :)

 

Men bare en ting til.

 

Når kan man opphøye alle faktorer i e eller 10?

 

her kan alle faktorene opphøyes i e:

in x^2=1+in2

 

mens ikke her:

in 2x + inx^2 =in 16

 

Hvorfor det?

Hvilke betingelser gjelder.

Trenger svar litt fort, har prøve imorgen.

 

 

Du kan alltid opphøye e i begge sider av en ligning, men i iigning nr. 2 blir det da ikke e^(ln2x)+e^(lnx^2)=e^(ln16), men e^(ln2x+lnx^2)=e^(ln16). Det er viktig å være oppmerksom på at det er to ulike ting. Trikset for å løse den er å bruke regelen om at ln(a*b)=lna+lnb.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hvordan løser man en tredjegradslikning uten kalkulator?

 

Tja. Det finnes strengt tatt formler for det, men de er ikke særlig praktiske. Ofte er det greieste å gjette på en løsnings og så bruke polynomdivisjon slik at du får en andregradsligning som kan løses. Men det er selvfølgelig avhengig av at ligningen har en løsning som er lett å gjette på. Hvis ikke har du også numeriske løsningsmetoder, f.eks. newtons metode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oja, takk for svar!

 

Har et annet spørsmål ang. derivasjon. Jeg har funksjon f'(x), har nullpunktene til f'(x) og nullpunktene til f(x). Hvordan kan jeg utifra dette finne koordinasjonene til topp-/bunnpunktene til f(x)? Eller hvordan tegne f(x) utifra f'(x) generelt? Sliter mye med derivasjoner, så får det ikke helt til!

Lenke til kommentar

Oja, takk for svar!

 

Har et annet spørsmål ang. derivasjon. Jeg har funksjon f'(x), har nullpunktene til f'(x) og nullpunktene til f(x). Hvordan kan jeg utifra dette finne koordinasjonene til topp-/bunnpunktene til f(x)? Eller hvordan tegne f(x) utifra f'(x) generelt? Sliter mye med derivasjoner, så får det ikke helt til!

Den deriverte funksjonen f'(x) viser hvordan f(x) stiger og synker. Nullpunktene til f'(x) er de punktene der f(x) hverken stiger eller synker (tangenten til punktet er vannrett), her har du altså et topp- eller bunnpunkt.

 

Har du f'(x) kan du se når f(x) stiger; når f'(x) er positiv, når den synker; når f'(x) er negativ, og når du har et stasjonært punkt; f'(x)=0. Ut i fra det kan du skissere f(x).

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...