Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal ha en 500 gb ssd disk, når jeg leser tråden her blir jeg usikker ihenhold til Samsung/Sandisk etc.

 

Hva er best av Sandisk Ultra II 480 gb og Samsung EVO 840 500 gb?

 

Sistenevnte er står det litt negative kommentarer om i denne tråden(?).

 

Er det andre aktuelle til samme pris? Evo 850 er jo alternativ, men skulle helst hatt tak i denne før jul.

 

 

 

Jeg står for at det bare er 2 ssder som det er vits i å velge nå.

Den beste 850pro og den som gir mest for pengene MX100.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skal ha en 500 gb ssd disk, når jeg leser tråden her blir jeg usikker ihenhold til Samsung/Sandisk etc.

 

Hva er best av Sandisk Ultra II 480 gb og Samsung EVO 840 500 gb?

 

Sistenevnte er står det litt negative kommentarer om i denne tråden(?).

 

Er det andre aktuelle til samme pris? Evo 850 er jo alternativ, men skulle helst hatt tak i denne før jul.

 

 

 

Jeg står for at det bare er 2 ssder som det er vits i å velge nå.

Den beste 850pro og den som gir mest for pengene MX100.

 

Må han velge mellom disse to, hadde jeg valgt Sandisk Ultra ll. Da denne disken vel er noe av det nærmeste du kan komme en Samsung Pro. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skal ha en 500 gb ssd disk, når jeg leser tråden her blir jeg usikker ihenhold til Samsung/Sandisk etc.

 

Hva er best av Sandisk Ultra II 480 gb og Samsung EVO 840 500 gb?

 

Sistenevnte er står det litt negative kommentarer om i denne tråden(?).

 

Er det andre aktuelle til samme pris? Evo 850 er jo alternativ, men skulle helst hatt tak i denne før jul.

 

 

Jeg står for at det bare er 2 ssder som det er vits i å velge nå.

Den beste 850pro og den som gir mest for pengene MX100.

Må han velge mellom disse to, hadde jeg valgt Sandisk Ultra ll. Da denne disken vel er noe av det nærmeste du kan komme en Samsung Pro. :)
Sandisk extreme pro er den som er lik vel. Er ikkje ultra 2 midrange?

 

Ville valgt Ultra 2 om jeg skulle valgt mellom den og 840 evo ja.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg står for at det bare er 2 ssder som det er vits i å velge nå.

Den beste 850pro og den som gir mest for pengene MX100.

Må han velge mellom disse to, hadde jeg valgt Sandisk Ultra ll. Da denne disken vel er noe av det nærmeste du kan komme en Samsung Pro. :)
Sandisk extreme pro er den som er lik vel. Er ikkje ultra 2 midrange?

 

Ville valgt Ultra 2 om jeg skulle valgt mellom den og 840 evo ja.

 

Det er ikke slik at jeg er låst til Sandisk eller Samsung, men skulle helst hatt noe til rundt 2000 kroner, som er tilgjenglig før jul(denne uken).

 

Slik jeg ser det er det kanskje Sandisk og MX100 som er aktuelle da. MX100 tilbyr 32 gb mer, samt ca like ytelser i tester som jeg kan se. Eneste negative for min del er at den må bestilles i nettbutikk. Da er det vel kanskje den som er aktuell med mindre det er noe spesielt å sette fingern på.

 

 

Lenke til kommentar

Wow. Jeg har en Samsung Evo 840, og har installert Samsung Magician i tillegg. Da jeg slo på maskinen i dag fikk jeg en popup med beskjed om at det fantes en oppdatering til Magician, fra 4.4 til 4.5, og ja/nei til installering. Jeg valgte ja, oppdateringen skjedde, jeg skrudde på Rapid mode igjen (det måtte slås av under oppdateringen), maskinen skrudde seg av og ... ville ikke starte igjen.

 

Windows-logoen rakk så vidt å vise seg på skjermen før det kom en blåskjerm som varte i et kvart sekund. Så rett inn til noe diagnostiseringsverktøy i Windows. En scan der fant ingen løsning, jeg fikk beskjed om å koble fra eventuelle USB-duppeditter (ingen var koblet til) og prøve igjen. Jadda...

 

På tredje forsøk med det verktøyet fikk jeg åpnet system restore og rullet tilbake til før Magicianoppdateringen, og maskinen virker igjen.

 

Magician maser på nytt om oppdatering. Ikke helt sikker på om det er så lurt...

 

Noen som vet hvordan jeg slår av Magician's automatiske søk etter oppdateringer? Jeg finner det ikke i programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow. Jeg har en Samsung Evo 840, og har installert Samsung Magician i tillegg. Da jeg slo på maskinen i dag fikk jeg en popup med beskjed om at det fantes en oppdatering til Magician, fra 4.4 til 4.5, og ja/nei til installering. Jeg valgte ja, oppdateringen skjedde, jeg skrudde på Rapid mode igjen (det måtte slås av under oppdateringen), maskinen skrudde seg av og ... ville ikke starte igjen.

 

Windows-logoen rakk så vidt å vise seg på skjermen før det kom en blåskjerm som varte i et kvart sekund. Så rett inn til noe diagnostiseringsverktøy i Windows. En scan der fant ingen løsning, jeg fikk beskjed om å koble fra eventuelle USB-duppeditter (ingen var koblet til) og prøve igjen. Jadda...

 

På tredje forsøk med det verktøyet fikk jeg åpnet system restore og rullet tilbake til før Magicianoppdateringen, og maskinen virker igjen.

 

Magician maser på nytt om oppdatering. Ikke helt sikker på om det er så lurt...

 

Noen som vet hvordan jeg slår av Magician's automatiske søk etter oppdateringer? Jeg finner det ikke i programmet.

Last ned og bruk autoruns.exe og huk av i ruten oppstart av Samsung Magician. :green:

Lenke til kommentar

Googlet litt og ser at det er flere som har hatt samme problem. Kan virke som det er noe issues med Rapid mode i Magician 4.5.

 

http://www.overclock.net/t/1529593/samsung-magician-4-5-update

http://www.overclock.net/t/1529130/samsung-magician-4-5-released/10

 

 

Just got a reply from Support

Thank you for contacting us.

Your information you provided will be sent out to our engineers in Korea to help fix the blue screen issue caused by enabling RAPID mode in Magician 4.5.

We will be in contact you once a fix has been released.


Total Tech Solutions, Inc.
Samsung Factory Service – Retail SSD/RAM/SD CARD
Fax: (201) 935-0672
E-mail: [email protected]

Lenke til kommentar

Intel Haswell-E has SATA RST-driver issue :

http://www.guru3d.com/news-story/intel-haswell-e-has-sata-rst-driver-issue.html

 

 

The Intel X99 chipset for Haswell-E processors seems to be having an issue. The problem surfaced after Intel pulled their RSTe drivers for its platform. You will notice that version 4.1.0.1046 of the Intels Rapid Storage Technology Enterprise driver has been revoked everywhere, you won't find it at the download huns from motherboard manufacturers like Asus, ASRock, Gigabyte and MSI either. After checking it became apparent that the driver at the very least does not offer trim support in a raid-0 Installation.

 

Word right now is that a new version of the driver that fixes the issue is not planned, this enforces end-users to use the standard AHCI or SATA 600 driver.

 

You can use an older RST-driver with revision 13.1, however that one is not optimized for X99 and you would only be able to use 6 SATA ports maximum, the rest will need to be controlled by the AHCI driver. The revoked RSTe driver is responsible for providing ten sata600 ports. Intel has not responded on this issue just yet. Since the problem seems to focus on RAID users only the issue could be limited for most of you guys.

 

Så det vil si at verson 13.1.0.1058 som jeg bruker nå funker kun med 6 porter...wtf?!

Lenke til kommentar

Jeg står for at det bare er 2 ssder som det er vits i å velge nå.

Den beste 850pro og den som gir mest for pengene MX100.

 

Jeg skal kjøpe ny SSD til PCen, men lurer på hvilken jeg bør velge. Har en SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC fra før av. Tenker å kjøpe en rundt 500 GB.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan en PRO f. eks. er bedre enn MX100? Går det raksere å installere programmer? Går det rakere å starte programmer? Kjører PCen bedre osv. Og i hvor stor grad?

 

Jeg lurer på hvordan og hvor mye en bra SSD er bedre enn en mindre bra.

Lenke til kommentar

Som Nizzen skrev, vil du ha den raskeste velger du Samsung 850 PRO, og vil du ha en som ikke koster så mye så velger du MX100. Du vil nok ikke merke forskjell i normal bruk, så om det er verdt pengene må du bestemme selv. Hvor mye raskere den er finner du i tester på internett. Det viktigste er at du har en SSD til Windows, programmer og spill.

Lenke til kommentar

Nå som regnskapsåret straks tar slutt, så tenkte jeg å bygge meg en ny boks i den øvre enden av ytelsesskalaen. Det rasjonelle valget er åpenbart en 850 pro.

 

Men, mye vil alltid ha mer, og derfor frister det selvfølgelig med Intel P3x00. Har forsøkt å finne noen sammenlikninger på nett som viser ytelsesforskjellene mellom Intel og Samsung, men har egentlig ikke funnet noe særlig.

 

Intels minste alternativ, P3600, koster grovt regnet tre ganger så mye per byte, men ytelsen er vel neppe selv det dobbelte i annet enn et par øvelser. Uansett blir det jo også først og fremst et spørsmål om opplevd forskjell i reell bruk, og således ser jeg for meg at hovedargumentet for Intel, er den varme følelsen man får av å vite at man har det beste selv om det i daglig bruk egentlig ikke merkes i praksis.

 

Noen som vet om tester og/eller artikler som tar for seg P3x00 vs 850 Pro?

Lenke til kommentar

Nå som regnskapsåret straks tar slutt, så tenkte jeg å bygge meg en ny boks i den øvre enden av ytelsesskalaen. Det rasjonelle valget er åpenbart en 850 pro.

 

Men, mye vil alltid ha mer, og derfor frister det selvfølgelig med Intel P3x00. Har forsøkt å finne noen sammenlikninger på nett som viser ytelsesforskjellene mellom Intel og Samsung, men har egentlig ikke funnet noe særlig.

 

Intels minste alternativ, P3600, koster grovt regnet tre ganger så mye per byte, men ytelsen er vel neppe selv det dobbelte i annet enn et par øvelser. Uansett blir det jo også først og fremst et spørsmål om opplevd forskjell i reell bruk, og således ser jeg for meg at hovedargumentet for Intel, er den varme følelsen man får av å vite at man har det beste selv om det i daglig bruk egentlig ikke merkes i praksis.

 

Noen som vet om tester og/eller artikler som tar for seg P3x00 vs 850 Pro?

 

 

Tja... Jeg har begge deler, og kan fortelle at opplevd ytelse på P3700 VS 4x 850pro faktisk er tilstede. Tingen med P3700 er at den har så latterlig lav average latency, at den tygger unna det som er. Aldri har det gått fortere å installere programmer, og ting går faktisk mere "snappy" Det er ikkje uendelig forskjell, men jeg merker faktisk forskjell. Kanskje fordi jeg har hatt det meste innen lagring, og det er min "fetish" :p

 

Hvis man bare surfer på nett, så merker man ikkje forskjell ;)

 

For min del, så er NVMe en gamechanger for OS og hoved stasjon. Alle mine mest brukte spill og programmer er der, mens jeg har Areca 1883 med noen 850pro i raid-0 som scratch/dump/temp etc stasjon.

64863.png

 

64349.png

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del, så er NVMe en gamechanger for OS og hoved stasjon.

Ja, av det lille jeg har rukket å lese meg opp, så er det nok særlig det teknologiske kvantespranget man får med NVMe som frister.

 

Kjenner at det heller i favør Intel, men kanskje jeg klarer å stagge meg med en 3600. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...