Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel ikke noe med SSDer å gjøre. Det har noe med at Norske økonomien er skutt sønder og sammen for tiden som gjør det. Det er vel bare at det er litt treghet i systemet slik at vi måtte vente noen uker på at prisen faktisk endret seg.

 

Å hamstre SSDer nå tror jeg ikke er noe smart. Nå er jeg ikke akkurat en særlig dreven spekulant, men tror vi er innom en ganske heftig topp som kommer til å falle om krona går opp igjen etter hvert (som igjen er delvis bestemt av at Oljeprisen går opp igjen også).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

30 sept var 1 usd = 6.40 Nok

i dag er det 7.40

 

Prisjakt historikk viser 200 kr økning fra 1650 til 1850 for mx100 512 fra sept til des.

Mx100 512 koster litt i overkant av 200 usd på newegg.

Variasjon på Amazon har vært 210 - 200 fra sept til des.

 

Så det synes for meg veldig naturlig å tilskrive det svekket krone mot usd sammen med at nettbutikkene kjøper inn nye lagerbeholdning av varene.

1 kr pr dollar utgjør jo rundt de 200 kr for denne ssd.

Lenke til kommentar

Innlegget mitt var ment mer som en spøk, selv om det egentlig er en sannhet i det også.

Som sagt, my luck, har ikke hastverk, men den maskina jeg skal ha disken til har levd litt på overtid med tanke på å skaffe en SSD og å formatere den.

Men med disse prisene så klarer jeg å vente å se om noe blir satt ned på ett eller anna nyttårs salg eller hva det kalles, tviler på at noe blir satt ned, men skader ikke å vente uansett for øyeblikket slik som ting er nå.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

30 sept var 1 usd = 6.40 Nok

i dag er det 7.40

Prisjakt historikk viser 200 kr økning fra 1650 til 1850 for mx100 512 fra sept til des.

Mx100 512 koster litt i overkant av 200 usd på newegg.

Variasjon på Amazon har vært 210 - 200 fra sept til des.

Så det synes for meg veldig naturlig å tilskrive det svekket krone mot usd sammen med at nettbutikkene kjøper inn nye lagerbeholdning av varene.

1 kr pr dollar utgjør jo rundt de 200 kr for denne ssd.

Det så ut som prisen hadde steget fra laveste til høyeste med differanse på 400,- og dermed virket det litt mye til å bare tilskrives valutakurser som da bare forklarer 50% av prisøkningen, selv om det er den enkleste forklaringen.

 

Men kronekursen er som vi alle vet på sitt verste på lang tid og det er lenge siden norsk og svensk valuta var dønn lik, noe den ble før jul. Dog er ikke usd en særlig sterk eller stabil valuta så det blir spennende å se utviklingen fremover.

 

EDIT:

Ja det var som jeg trodde. Fra 1450,- til 1900,- som tilsvarer differanse på 450,- og er vesentlig mer enn kronekursen. Men å ta utgangspunkt i ytterpunktene blir misvisende da det ligger andre markedsvariabler bak disse. Ser man på medianen blir nok resultatet mer i tråd med valutakurser.

 

EDIT:

Et mer edruelig tall fra prishistorikken er 350,- som ligger mer mot medianen fra et raskt visuelt overblikk. Dog likevel en del mer enn 200,- Det meste tilskrives nok kronekursen på bakgrunn av olje og rentenivå men jeg tror nok prognoser i samme retning også spiller en rolle her.

 

Konklusjonen kan være at all prisøkning kan tilskrives tilstand på norsk økonomi i sammenheng med olje og andre momenter i norsk økonomi.

 

USD og deres økonomi har dog slitt i stor grad siden 2008 og jeg tror det kan komme en stor svingning motsatt vei utover nyåret.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg satt ny personlig rekord i hastighet på installere windows 8.1 fullt oppdatert fra USB minnepinne :D

 

Brukte en ny Corsair Voyager GTX 128GB minnepinne, og installerte på Intel P3700 pci-e ssd. :eek:

 

Jeg synes det gikk raskt før med en vanlig patriot usb3 minnepinne, men dette var morro :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg satt ny personlig rekord i hastighet på installere windows 8.1 fullt oppdatert fra USB minnepinne :D

 

Brukte en ny Corsair Voyager GTX 128GB minnepinne, og installerte på Intel P3700 pci-e ssd. :eek:

 

Jeg synes det gikk raskt før med en vanlig patriot usb3 minnepinne, men dette var morro :green:

Er denne tilsvarende den SanDisk Pro Extreme 128GB USB 3 jeg har (helt rå) så er det blitt veldig gøy å bruke "USB minne pinner igjen".

Men nå har jeg ikke hatt gleden av å tukle med P3700 "enda", kan tenke meg at det blir mer moro da.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg satt ny personlig rekord i hastighet på installere windows 8.1 fullt oppdatert fra USB minnepinne :D

 

Brukte en ny Corsair Voyager GTX 128GB minnepinne, og installerte på Intel P3700 pci-e ssd. :eek:

 

Jeg synes det gikk raskt før med en vanlig patriot usb3 minnepinne, men dette var morro :green:

Er denne tilsvarende den SanDisk Pro Extreme 128GB USB 3 jeg har (helt rå) så er det blitt veldig gøy å bruke "USB minne pinner igjen".

Men nå har jeg ikke hatt gleden av å tukle med P3700 "enda", kan tenke meg at det blir mer moro da.

Faktisk enda bedre enn Sandisk pro extreme. 450MB/les og meget bra 4k rr på 32MB/s.

 

Ser ut som Sandisk pro extreme blir slakta av Voyager GTX i forhold:

 

http://www.anandtech.com/show/8755/sandisk-extreme-pro-usb-30-flash-drive-capsule-review/2

 

Corsair Voyager GTX støtter TRIM! :dribble:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg satt ny personlig rekord i hastighet på installere windows 8.1 fullt oppdatert fra USB minnepinne :D

 

Brukte en ny Corsair Voyager GTX 128GB minnepinne, og installerte på Intel P3700 pci-e ssd. :eek:

 

Jeg synes det gikk raskt før med en vanlig patriot usb3 minnepinne, men dette var morro :green:

 

Off-topic da, men hva slags program kjører du på minnepennen for å bruke den til å installere windows fra?

Lenke til kommentar

 

Jeg tror jeg satt ny personlig rekord i hastighet på installere windows 8.1 fullt oppdatert fra USB minnepinne :D

 

Brukte en ny Corsair Voyager GTX 128GB minnepinne, og installerte på Intel P3700 pci-e ssd. :eek:

 

Jeg synes det gikk raskt før med en vanlig patriot usb3 minnepinne, men dette var morro :green:

 

Off-topic da, men hva slags program kjører du på minnepennen for å bruke den til å installere windows fra?

 

 

F.eks dette programmet.

 

http://joshcellsoftwares.com/products/zotacwinusbmaker/

 

eller denne:

 

http://unetbootin.sourceforge.net

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ca tid brukt?

 

Ok tok en install igjen :D

 

Win. 8.1 med alle oppdateringene integrert tilogmed Oktober. 2014.

 

Tok tiden fra jeg valgte partisjon jeg skulle installere på. Her Intel P3700.

 

Etter 19 sekunder var windows filene kopiert.

etter 2min:50sec , så var det første restart.

 

ca 15 sekunder til så var det andre restart (ready settings bla bla)

 

Da var alt ferdig installert. installere apps som kommer etter at man har valgt brukernavn etc tok ca 10-15 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...