Gå til innhold

Fullstendig kaos hos Telenor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ikke bra dette her. I en hverdan hvor stadig flere kaster bort fasttelefon til fordel for mobil, bør mobilnettet være like stabilt som det gamle fastnettet. Men såklart; 100% feilfritt er det vel egentlig umulig å få et system som administreres av mennesker... :p

 

Håper de får nødnumrene i drift kjapt iallefall. Ja, også må Amobil få link fra artikkelen til denne tråden (kanskje ikke like kritisk?)

Skrevet

Er spent på hva som egentlig er årsaken her, ser ikke helt hvordan kabelbrudd kan forårsake at "DNS-koblingene" blir på syre.

 

Er jo rett og slett en ganske så imponerende feil som ikke skal skje.

Skrevet

Nå syns jeg Telenor har hatt mye feil, er ikke lenge sia 112 ble ute av drift i øst...

Får ikke Telenor noe påpakning slik som Netcom fikk?

Virker som Telenor er så helig at de ikke kan røres eller at det får konsekvenser for videre drift når de driver på slik?

Gjest Slettet+9871234
Skrevet

Eg håpar staten tek tak og pålegg telefonoperatørar til å ha fungerande naudlinjer. I verste fall kunne liv ha gått tapt ...

Skrevet

Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme.

Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder.

Skrevet

Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger. Sånn er det i vår tidsalder, dessverre - vi er avhengige av alt som er elektronisk. Derfor er det en million forskjellige kabler i bakken, så jeg har forståelse for at sånne ting kan oppstå. Heldigvis ble feilen raskt rettet.

 

Uansett er GSM-nødnummeret 112 alltid en mulighet, så det var neppe liv i fare.

Skrevet
Det irriterer meg voldsomt at det er så mange kabelbrudd på grunn av gravearbeid. Det er med andre ord svært ofte ikke operatørenes egen feil, men feil fra graveentreprenører som graver av helt andre grunner som ødelegger.

Njaa, nå er ikke kabler i norge bra nok dokumentert heller da, og entrepenørene vil nok jobbe mer effektivt enn å måtte sjekke med kabelsøker til enhver tid

Skrevet
Eg håpar staten tek tak og pålegg telefonoperatørar til å ha fungerande naudlinjer.

 

Det gjør de naturligvis også, men at pålegge noe betyr selvsagt ikke at det dermed er 100% bombesikkert...

 

Men utover det, så er denne feil veldig mystisk. At det angivelig er pga kabelbrudd høres ut som en nød-løgn. Her har der vært en feil på en sentral med selve nummer-analysen som er prosessen som bestemmer hvor oppkald routes.

Skrevet
Dette burde ikke skjedd. Jeg liker å sammenligne fordelingen av samtaler med ruting av pakker på et nettverk. De baserer seg på det samme.

Man har redundante løsninger om en viktig kobling skal falle ut. Men her er det tydelig at de som har satt opp nettet har tatt noen snarveier eller bare ikke sjekket etter mulige feil-kilder.

 

her er det ikke mye snakk om fysisk kabling som har vært på bærtur men heller en "router" som har fått problemer i svingen ;)

 

om en skal dra nettverksanalogien så blir det som da pakistan klarte å torpedere ett helt subdomene mens dem egentlig bare skulle stenge tilgang for det fra folk i pakistan.

 

hadde det være kabelbrudd uten backup så hadde en rett og slett ikke kommet gjennom, ikke blitt koblet til vilt fremmede...

Skrevet

Viser bare hvor vanvittig avhengig vi er av at teknologien må funke

til enhver tid. Synes alt for mange ting er automatisert, hvor

kanskje noen områder det er for lite. En enkelt EMP og vi er totalt

handikappet...

Skrevet (endret)

tja, kommer an på hvor mye en er vant til å leve på pizzabudets nåde det ;)

 

kanskje flere skulle tatt seg en skikkelig hyttetur innimellom?

 

og da snakker jeg ikke geilo, men 2 timer fra nærmeste vei uten innlagt vann og strøm...

Endret av hobgoblin
Skrevet (endret)

Telenor kan ikke klandres for en feil som dette. Ikke varte det lenge heller, blei selv rammet. Var ikke værre en og ringe opp igjen 2-3 ganger eller vente i 1 minutt + -, så funka det. Ja, om det hadde vært en nødstilfelle så er 1 min lenge, men uansett.

 

Vi er så forbanna bortskjemte!.

 

Edit: og ikke minst kritiske. Vi snakker om ting som holdes konstant oppe hvert BIDIGE sekund året rundt. Om det blir borte (eller bare ustabilt som det blei i dag) så er det ingen som tar noe særlig skade av det.

Endret av Kjetil_90
Skrevet

Ja fullstending kaos og krise nå folkens. Fiberkabel blir skadet av et annet selskap, så rydder Telenor opp på 3 timer. Bruddet kom klokken 10:10 og kort tid etter hadde driftsenteret på fornebu kontaktet montør. Klokken 13.53 var feilen rettet.

Gjest Slettet-IHWlGMJn
Skrevet

Merket dette selv og for min opplevde jeg en veldig rart sak.

 

Jeg ble oppringt av noen jeg trodde var fadern.. i og med at det var hans nummer som kom opp på displayet. Men da jeg svarte telefonen var det en eller annen dame i andre enden som ville ha tak i redningsselskapet. Når jeg ringte fadern rett etterpå kunne han fortelle at han faktisk hadde prøvd å ringe, men plutselig fikk han bare opptattsignal...

 

Snodig sak dette :S

×
×
  • Opprett ny...