Gå til innhold

Nå begynner det og bli maaaange utenlendinger!


Anbefalte innlegg

Trur aldri jeg har sitt en i fra somalia jobbe.

 

Vel det har også sine årsaker. Sist jeg sjekket bodde ca 12.000 somaliere her i Norge. Av de er vel halvparten arbeidsmyndig noe som utgjør ca 5.000-6.000 somaliere som kan regnes som arbeidskraft. Dvs. sjansen for at du treffer på en i arbeidssituasjon er veldig liten.

Tull. Sjansen for å møte en somaliere som jobber - forutsatt at man til tider oppholder seg i Oslo-regionen - er veldig stor. Nesten halvparten av innvandrere fra Somalia bor i Oslo-regionen. Selv med lav arbeidsdeltakelse vil det fortsatt tilsi et par tusen arbeidende somaliere i Oslo (kvalifisert anslag, ut fra statistikk som viser 4-5000 tusen somaliere i arbeid for landet som helhet i fjor). Jeg tør påstå at det ikke er mulig å leve et aktivt liv i landets hovedstad uten å møte på en arbeidende somalier. Men de tusenvis av arbeidende somaliere gjør mindre inntrykk på den offentlige debatten enn de 4 - fire - somaliere som i fjor ble dømt for seksualforbrytelser. Og det er lettere å fokusere på at deres arbeidsdeltakelse er relativt lav, enn at det er nesten er 5000 somaliere i jobb. Den arbeidende somaliske mannen er ikke et avvikende fenomen, eller et sjeldent unntak. Nesten like mange jobber som ikke gjør det (og selv for landet som helhet jobber kun 70% av de i arbeidsfør alder, dvs kun litt flere enn 2 av 3).

 

Så jeg er sterkt uenig i at sjansen for å treffe en somalier i arbeidsituasjon er liten - forutsatt at man er i et område de bor i (for praktiske formål, Oslo).

 

http://www.ssb.no/emner/06/01/innvregsys/t...8-06-24-09.html

 

 

Majoriteten av befolkningen bor ikke i Oslo dermed forsterkes min argumentasjon.

 

Poenget med min påstand var å poengtere for han at det bor veldig liten andel av somaliere her til lands, noe som i seg selv er et argument mot de som overdriver innvandrings mengde for denne gruppen innvandrere. Denne forholdsvis mindre gruppe innvandrere fra Somalia i forhold til andre nasjonaliteter samt deres sentralisering rundt Oslo region gjør at majoriteten av befolkningen ikke omgås med somaliere, og dermed er sjansen mindre at man møter disse i en jobb sammenheng. Hvis han i tillegg bor i fylket som har moderat eller ingen innvandring så er sjansen enda mindre.

 

4.529 somaliere her i Norge er sysselsatt noe som utgjør 35,5 % fra denne gruppen innvandere. Slik sett skiller de seg ut i forhold til andre innvandrere som i gjennomsnitt ligger på 65 %. De er faktisk underrepresentert i forhold til andre innvandrere når det kommer sysselsetting. Mye tyder på at vi trenger omstrukturering av integreringsprosessen i forhold til denne innvandringsgruppen for vi har ikke lykkes godt nok i forhold til disse. 35 % er ikke tilfredsstillende dermed må det konkrete tiltak til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gjentar jo det jeg skrev; at mange somaliere bor i Oslo samt at de har lavere arbeidsdeltakelse enn andre grupper? Poenget er jo at det er en myte at det knapt finnes somaliere som jobber. Selv det lavere tallet som omfatter begge kjønn støtter ikke en slik påstand, 1 av 3 er ikke en sjeldenhet. Når nesten halvparten av somaliske menn jobber blir påstanden enda mer hul.

Lenke til kommentar
Du gjentar jo det jeg skrev; at mange somaliere bor i Oslo samt at de har lavere arbeidsdeltakelse enn andre grupper? Poenget er jo at det er en myte at det knapt finnes somaliere som jobber. Selv det lavere tallet som omfatter begge kjønn støtter ikke en slik påstand, 1 av 3 er ikke en sjeldenhet. Når nesten halvparten av somaliske menn jobber blir påstanden enda mer hul.

 

Men hva er definisjonen på jobb? deltid, heltid, bod på trovet?

 

Uansett syns jeg 1/3 er lite. Hadde det vært hele norges befolkning så hadde vi hatt en ledighet på 66%!

Lenke til kommentar
Unskjyld både skrivefeil og mulig korka spørsmål.

 

HVA er det dere har imot innvandrere ?

 

Jeg har ingenting imot innvandrere, men hvilken rett gir dem å være her når de bare sitter raua og tar penger fra staten som egentlig skulle blitt brukt på eldreomsorg og andre statlige virksomheter.

Man trenger ikke være rasist bare fordi man mener at kriminelle innvandrere og mer eller mindre "slappe" innvandrere skal ut av Norge. Det Norge gjør feil er at vi sender ut barn som ikke har noe å komme tilbake til!

La innvandrerene skaffe seg jobb.. ikke bare sitte på raua å ta fra eldreomsorg osv!

Lenke til kommentar
Unskjyld både skrivefeil og mulig korka spørsmål.

 

HVA er det dere har imot innvandrere ?

 

Jeg har ingenting imot innvandrere, men hvilken rett gir dem å være her når de bare sitter raua og tar penger fra staten som egentlig skulle blitt brukt på eldreomsorg og andre statlige virksomheter.

Man trenger ikke være rasist bare fordi man mener at kriminelle innvandrere og mer eller mindre "slappe" innvandrere skal ut av Norge. Det Norge gjør feil er at vi sender ut barn som ikke har noe å komme tilbake til!

La innvandrerene skaffe seg jobb.. ikke bare sitte på raua å ta fra eldreomsorg osv!

 

Å si at de kun sitter på ræva er irrasjonelt. Majoriteten av innvandrere er sysselsatt og bidrar til fellesskapet gjennom nåværende skatteordninger. I gjennomsnitt er ca 65 % av dem sysselsatt noe som er tilfredsstillende hvis vi sammenligner dem med innvandrere i andre vesteuropeiske land. I tillegg er mange av de uten avklart situasjon og dermed ikke har arbeidstillatelse og kan dermed ikke bli sysselsatt til tross for at ønsker det selv. Samtidig er mange diskriminert i forhold til jobbsøking der majoriteten av jobbene går til nordmenn med mindre kvalifikasjoner enn innvandrere med høy utdannelse.

 

Når jeg da, til tross for de overnevnte elementer, ser at enkelte innvandringsgrupper har sysselsetting så høyt som 70-75 %, dvs på lik linje som etnisk nordmann, så blir jeg positivt overrasket.

 

Hvis du tror at fullstendig stopp i inntaket av innvandrere her til lands resulterer i frigjøring av ressurser til eldreomsorg så ber jeg det om å tro igjen. Den dårlige eldreomsorg er ikke resultat av manglende ressurser, for ressurser i form av penger har vi i bøtter og spann, men i form av manglende arbeidskraft. Hvis du da fjerner alle de innvandrere som jobber innenfor eldreomsorg så fjerner du også eldreomsorg.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva svaret ditt er roberteh, men jeg vil be deg fundere litt over om det du opplevde at de muslimene hadde vært en etnisk norske (sett bort fra mangel på norsk språk), hvordan ville du reagert da? (Har faktisk selv opplevd naboer som hev søppel rett ut vinduet, en norsk og en innvandrer).

Vel min erfaring er at med Norske mennesker går det faktisk an å snakke til uten at de skriker rasist hvis du ytrer deg i negativ retning. Dette var uansett uaktuelt da disse menneskene ikke kunne Norsk, og heller ikke gjorde noe for å prøve å lære seg det. Hadde antagelig reagert på samme måte om dette hadde vært Norske mennesker, da de også i mange tilfeller er folk med feil og mangler, men jeg kan ikke godta at en innvandrer eller asylsøker skal behandles på samme måte som en Norsk person, da disse mennesker er forskjellige både kulturelt, men også ideologisk sett. Vi har også forskjellige grunnleggende verdigrunnlag, en for eksempel. Muslimer.

 

Har du positive opplevelser med muslimer? Jeg har, jeg har mange. Så da, hvorfor skal jeg la en negativ opplevelse med en muslim diktere mitt syn på muslimer generelt sett? Hvorfor skal ikke det positive synet diktere dette? Er det i det hele tatt relevant når det kommer til hvordan man skal behandle dem som gruppe?

Ja, jeg har positive opplevelser av muslimer, men det er dessverre et fåtall. De muslimer som jobber, lærer seg Norsk og integrerer seg for å bidra til det Norske samfunnet har jeg ei noe imot. Jeg behandler de heller ikke som en gruppe, men som enkeltmennesker. Selv om det ofte er lett og skjære alle under en kam, men du gjør jo akkurat det samme, bare motsatt fra meg, altså positivt.

 

For det blir et verdispørsmål. Skal vi ha ett regelverk og en reaksjonsform overfor de nevnte muslimer, mens vi skal ha et annet for de etnisk norske?

Lover gjelder da uansett om du er svart eller hvit, men min mening er at innvandrere slipper alt for billig unna når de ikke oppfører seg som folk. En ide er umiddelbar utvisning fra lander om de gjør noe galt for eksempel når de venter på statsborgerskap. Innvandrere som voldtar, dreper og kriminaliserer Norge, er ingen tent med selv ikke innvandrende.

Lenke til kommentar
Ingen bør få stemmerett dersom de ikke består en omfattende norsktest. Den må være så vanskelig at bare de som virkelig går inn for å integrere seg kan klare den. Ikke flervalgstest for da vil de jukse. Rett og slett et element av skolestil som rettes av en politisk nøytral lektor.

Rent bortsett fra at det neppe er så enkelt å finne en "politisk nøytal lektor", så er vel dette strengt tatt en test man burde benytte for alle som ønsker å stemme, uansett opprinnelsesland.

 

Har du gjort deg noen tanker om hvordan det ville slå ut dersom de som er dårlige i norsk ikke fikk lov til å stemme? Hvilke partier ville gå tilbake? Hvilke ville gå fram?

Lenke til kommentar

Et spørsmål!!

 

Hvorfor skal vi her i Norge ta i mot kriminelle innvandrer (da snakker jeg ikke om alle) som bare gjør faenskap her i landet? Så senest i dag på TV at mange av de som kommer selger hasj, og alt annet drugs for å tjene penger. Er det - det vi trenger her i Norge, samtidig som de lever på skattebetalerne?? HVOR SKAL VI BETALE FOR DET? VI SOM JOBBER??

Ok, noen vi kanskje si at de norske narkomanen er dumme/idioter som kjøper rusen. Men en ting skal dere vite. Vi må TA VARE på våres folk før vi slipper inn andre!!!!!

 

 

Kan vi fortsette å leve sånn??

Lenke til kommentar
Synes noen av asylmottakene burde plasseres der toppbyråkratene og sjefsredaktørene bor. Nordberg, Tåsen,Vindern, Gressbanen, Ullern og selvfølgelig Asker og Bærum...........

Støttes!

Et asylmottak er plassert i Lier, på grensen til Asker. Ikke så langt unna..

Lenke til kommentar
Ingen bør få stemmerett dersom de ikke består en omfattende norsktest. Den må være så vanskelig at bare de som virkelig går inn for å integrere seg kan klare den. Ikke flervalgstest for da vil de jukse. Rett og slett et element av skolestil som rettes av en politisk nøytral lektor.

Rent bortsett fra at det neppe er så enkelt å finne en "politisk nøytal lektor", så er vel dette strengt tatt en test man burde benytte for alle som ønsker å stemme, uansett opprinnelsesland.

 

Har du gjort deg noen tanker om hvordan det ville slå ut dersom de som er dårlige i norsk ikke fikk lov til å stemme? Hvilke partier ville gå tilbake? Hvilke ville gå fram?

 

Høyre ville gått fram kraftig.

Lenke til kommentar
Synes noen av asylmottakene burde plasseres der toppbyråkratene og sjefsredaktørene bor. Nordberg, Tåsen,Vindern, Gressbanen, Ullern og selvfølgelig Asker og Bærum...........

Du veit det asylmottaket som ble skutt på, har du peiling på hvor det ligger?

 

og i tillegg det som ligger på Tanum....fordommer sverter enkelte i denne tråden (ikke deg mastema)

Lenke til kommentar
Synes noen av asylmottakene burde plasseres der toppbyråkratene og sjefsredaktørene bor. Nordberg, Tåsen,Vindern, Gressbanen, Ullern og selvfølgelig Asker og Bærum...........

Du veit det asylmottaket som ble skutt på, har du peiling på hvor det ligger?

 

og i tillegg det som ligger på Tanum....

Og snart kommer det et på Dikemark (til tross for heftige protester fra lokalpolitikerne). Tror folk må freshe opp geografi kunnskapene sine..

Lenke til kommentar
4.529 somaliere her i Norge er sysselsatt noe som utgjør 35,5 % fra denne gruppen innvandere. Slik sett skiller de seg ut i forhold til andre innvandrere som i gjennomsnitt ligger på 65 %. De er faktisk underrepresentert i forhold til andre innvandrere når det kommer sysselsetting. Mye tyder på at vi trenger omstrukturering av integreringsprosessen i forhold til denne innvandringsgruppen for vi har ikke lykkes godt nok i forhold til disse. 35 % er ikke tilfredsstillende dermed må det konkrete tiltak til.

 

Somalisk kvinne hardt ut mot eget miljø men hva det hjelper når mannfolk har all makt i miljøet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612223.ece

 

En av de største innvandrergruppene i Norge, rundt 20 000. 45 prosent bor i Oslo. Over halvparten er kommet de fem siste årene. De færreste har gått på skole. 13 prosent av mennene og 8 prosent av kvinnene har høyere utdannelse.

 

Over halvparten av somalierne i Norge er under 20 år. Ingen annen minoritetsgruppe har høyere ledighet og lavere inntekt. Over halvparten av inntektene til de somaliske husholdningene er statlige overføringer

 

Lavest sysselsetting av alle innvandrergrupper, 28 prosent (2006). Lavinntekt - selv etter ti år i landet fortsatt lavest inntekt, ifølge SSB.

 

Skilsmisser utbredt . Somaliske kvinner har høyeste andel kvinnelige aleneforsørgere.

 

Kilder: Statistisk sentralbyrå, forsker Katrine Fangens bok "Identitet og praksis. Klasse og kjønn blant somaliere i Norge". Rapporten "Somaliere i Norge, noen erfaringer" (2006).

 

On-topic: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2612177.ece

Samtidig som flere land i Europa stenger dørene etter flere år med vekst, er flyktningestrømmen til Norge i særklasse hittil i år.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jada, jeg vet det er noe i Asker. Men hvor er mottakene på Oslo Nord/Vest?

 

Så vidt jeg ser er det ikke noen i Oslo overhode, men hvorfor er du så opptatt av nord og vest? Det er allerede bevist at man har flere på vestkanten.

Kan det slå deg inn at å plassere asylmottak midt i bykjernen, eller nære ikke er en genistrek, eller er du så opptatt av fordommer til ikke å kunne se lengre ref. ditt tidligere innlegg?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...