Gå til innhold

Specsene til din første datamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min første opplevelse med en PC var en bærbar med 4 MB harddisk eller noe, 256kb RAM, ukjent prossessor og svart-hvit-skjerm. Har den bak meg as we speak. Windows 3.1 var toppen.

Dette kombinert med en stasjonær drit som jeg ikke husker specs på, men den hadde fargeskjerm og kun et dritdårlig golfspill, så det avanserte var å koble skjermen til den bærbare og spille Commander Keen (4 tror jeg).

Lenke til kommentar
Min første opplevelse med en PC var en bærbar med 4 MB harddisk eller noe, 256kb RAM, ukjent prossessor og svart-hvit-skjerm. Har den bak meg as we speak. Windows 3.1 var toppen.

Dette kombinert med en stasjonær drit som jeg ikke husker specs på, men den hadde fargeskjerm og kun et dritdårlig golfspill, så det avanserte var å koble skjermen til den bærbare og spille Commander Keen (4 tror jeg).

Haha, jeg hadde større harddisk en deg :p (10MB)

Lenke til kommentar

Åh,det var tider det med EGA,CGA var det vel og så VGA grafikk..4-8-12 farger før VGA med hele 640*480 i oppløsning og en haug med farger!!

 

Hadde vel noe som 111 prosessor tror jeg,med 8/12MHz(måtte trykke inn turbo for å få 12MHz!

mener vi oppgraderte den til 186-286-386 og til slutt 486!!

Hadde vel 640 kb ram(husker ikke helt)

 

Husker jeg måtte koble ut musen og skippe windowsen for å kjøre et'lar annet boksespill

Autoexec.bat->REM xxxx

 

Det var en TCI tror jeg,ble vel kjøpt i 1990.

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar

Min første selvkjøpte maskin var fra Multicom til konfirmasjonen, skal se om jeg husker speccs:

 

AMD K6-2 450 MHz

Aopen AX59 Pro 1MB onboard cache

128MB SD-RAM

IBM 10 GB harddisk

ATI RAGE FURY 128 ST GL TV-OUT ENGLISH VERSION

Diamond Monstersound MX300 lydkort med Vortex2 lydbrikke og A3D 2.0 i HW, dette har jeg enda.

Aopen kabinett så gammelt at de ikke har den i sitt museumgalleri.

 

Men etter bare et par måneder ble jeg tilbudt et ASUS P2B-D og to Intel P3 450 MHz for et par tusen av et par banditter. Den komboen varte minst tre år om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Fikk en amiga tidlig, men den var halvdød så spilte heller hos venner, så en 486 pappa kjøpte billig av en venn av'n, den ble brukt 96% av tiden av meg, så kjøpte han en Packard bell 166mhz, som også kom med modem og jeg ble kjent med internett, var kun jeg som brukte den selv om den var familiens :p Men første pc'n jeg kjøpte for egne penger hadde følgende specs:

 

AMD K-II 400mhz

ATI RAGE 128 Pro

64MB ram

AOpen AX59 Pro

Aopen kabinett jeg senere spraya gull innvendig og svart utenpå)

Creative Soundblaster something :p

6x Creative DVD Spiller (Den lever fortsatt, noe den burde, for den var svindyr!)

8GB Quantum Fireball HDD (Ble raskt oppgradert til 40gb ^^)

(brukte 15" packard bell skjermen fra gamlepc'n, den ble brukt helt til tidlig i år :o)

 

En av de beste pc'ene jeg har hatt, overlevde både cola og pilssøl på seg, den er uheldigvis død nå men.

 

Som med JohndoeMAKT var også denne kjøpt på multicom for konfirmasjonspengene :p

Endret av arthoz
Lenke til kommentar

Tror faktisk ikke jeg hadde noe før Commodore 64..

 

Min første "PC" var en 286 et eller annet.. Så ble det MASSIV oppgradering til en 486 DX50 (mens alle andre suckers hadde dx2-50 !! haha! jeg hadde 50 MHz bus eller noe slikt, mens de hadde 25 MHz (derav DX-2.. 2x multiplier)

Husker at vi oppgraderte til 32MB minne! Vi var helt klin kokos i følge enkelte.. kunne jo få en ny PC for summen jeg vi brukte på minne! (men photoshop ble MYE raskere!)

 

Mulig betegnelsene mine er litt feil.. lenge siden..

Mener på at 486-en ble kjøpt i 1989... hmm.. og 286-en hadde vi en GOD stund før dette. 3-4 år faktisk??

Lenke til kommentar
arthoz: Nice. :)

 

Jeg kan legge til at jeg også hadde en Pioneer slot-in DVD-leser som aldri fikk lese en eneste DVD-plate.

Det ble også kjøpt inn en no-name 17" skjerm som tok 1024x768 i 85Hz og alt under i 100Hz og et Mitsumi-tastatur av denne typen samt at jeg brukte en gammel Microsoft ballmus av den klassiske typen.

 

Nice indeed :D

 

Selv har jeg ikke peiling på hva mus jeg hadde før jeg fikk en Logitech iFeel tror jeg den het i julegave, denne hadde force feedback og jeg skal ha den her et sted (FF-motoren er tatt ut for lengst men), var en tidlig optisk mus i alle fall og jeg husker at jeg hadde 20(!) i sense i CS med den for den var røti :p

Når det gjelder tastatur brukte jeg sikkert packard bell tastaturet til jeg ødela det, var en periode jeg knuste mange tastatur :D

Ellers kan det jo nevnes at jeg overklokka CPU'n til 450mhz (4.5x 100mhz tror jeg det var) med switchene som var på hovedkortet, jeg turte ikke gå opp til 500mhz ^^;

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...