Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Poenget er om nok personer aktivt går ut imot dritten, så vil det kanskje spre seg til å bli en nyhet itaviser osv tar opp, f.eks gamer.no.

Og om det blir nok bråk rundt det, kan det være en mulighet for at det blir fjernet.

 

Så hvordan det gikk med sony og deres rootkit på cdplatene

 

Det skjønner jeg. Desto flere det blir jo sterkere blir man til å kunne kjempe for sin sak. Men jeg føler at jeg ikke vet nok om denne SecuROM 7 til å være imot det, jeg må teste litt selv, se om det er de bivirkningene som folk sier at det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner meg mer om en KeyLogger. Jeg tviler sterkt på at en så stor spillutvikler som EA hacker de som spiller spillene deres, det er som om bensinstasjonene raner kundene sine:P

Men at det er en mulighet at det ligger noe annet bak filen, enn det som står kan godt være mulig.

Lenke til kommentar

Tilleggsproblem med Spore...

 

ACHTUNG!

 

As if SecuROM wasn't bad enough, there is also a MASSIVE SECURITY LEAK in Spore: If you EVER share ANY content with ANYONE, be warned that YOUR COMPUTER USERNAME is ENCRYPTED INTO THE CREATURE "IMAGE" FILE. YOU WILL NOT BE ABLE TO REMOVE THIS INFORMATION BY HEXING! This means that ANYONE who downloads it will know what your username is on your computer.

 

This represents a MASSIVE security breach because many people (foolishly) encode their real names into their Windoze username. Even if you don't, revealing this username to the world presents a point of vulnerability for attack by hackers. By sharing any Spore content ANYWHERE, you are leaving your computer open to attack and leaving yourself open to stalking and identity theft.

 

 

Woops...

Lenke til kommentar
syns bare det høres rart ut at en så stor spillutvikler skal "tukle" med pc'en til kjøperne deres :S

noen andre som tenker sånn?

 

Det er arroganse og grådighet. Akkurat som musikkselskapene så er de redde for at nedlasting spiser av profitten deres. At f.eks EA tjener en milliard kroner pur profitt i året osv. det er ikke nok for aksjonærene deres. Og særlig EA har null respekt både for sine kunder og sine ansatte. F.eks tvinger de sine egne ansatte til å jobbe ubetalt overtid eller se seg om etter ny jobb.

 

Det er den slags arroganse og sosiopat- kultur vi har med å gjøre her. Så at de nå begynner å hacke maskinene til sine kunder, eller hvertfall installere hacks som har muligheten til å gjøre slike ting, det overrasker meg OVERHODET ikke.

Lenke til kommentar
Ikke sjangs at SecuRom er istand til å skru av windows firewall, AVG Anti-Spyware, Avira eller Spybot SD - Resident. Hva er det for noe tull å komme med slike påstander?

 

Ja det er bare tull, for skrudde den av disse så ville du merke det. Men rootkits har mulighet til å bypasse alt slikt om dem vil uten at du merker det. Dvs. den kan potensielt lage filer uten at de virussjekkes, koble seg til server på nett utenom brannveggen... Men hovedproblemet er at den installerer seg helt inn i kjernen og dermed vil enhver svakhet i SecuRom väre en potensiell bombe for samtlige brukere som har den installert. Så mye som MS allerede sliter med å holde Windows stabilt og sikkert tror du denne greia i det innerste hellige av sikkerhetsnivåer med full tilgang til ALT av hw og data bidrar på noen positiv måte?

 

Denne er litt interessant

http://www.blackhat.com/presentations/bh-u...6-Tereshkin.pdf

og http://info.drweb.com/show/3342/en om den er faktisk eller bare ei myte er vel litt i lufta enda. Orka ikke å lese ferdig diskusjonen hos Sysinternals :-)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Så mye klaging og syting har jeg ikke hørt på minst ei uke. Tror alle her kan ha godt av å lese dette:

 

Copy Protection/Activation

 

Since Mass Effect is a single-player game with no multiplayer component, and thus is generally more susceptible to piracy, BioWare/EA have decided that the best way to protect it is to incorporate an online verification system into the game. This type of online 'Activation' is similar in theory to that used in both Windows XP and Vista, as well as games like BioShock (details here) and even Valve's Steam content delivery/Digital Rights Management (DRM) platform. The specific protection method used for Mass Effect is based on SecuROM technology, and details of how it works are provided in this Mass Effect Activation FAQ.

 

Because many people are concerned about Mass Effect's Activation process, below is a step-by-step rundown of how it works:

 

1. The user installs the game as normal, entering their serial number. At this point no checks are made, so uninstalling and reinstalling the game can be done as many times as desired. Note that installing the game installs SecuROM, however SecuROM is not spyware and does not run in the background when the game is not active.

 

2. Upon double-clicking on the game's desktop icon, a Launcher initiates, providing a range of options.

 

3. The very first time the option to Play is chosen from the launcher, or the main MassEffect.exe executable found under the \Program Files\Mass Effect\Binaries directory is run, the game begins the Activation process.

 

4. The user must be connected to the Internet for the Activation process to succeed. The first time the game is launched it will connect to EA's SecuROM server and verify that the serial number entered during installation is legitimate. No personal information is taken from your computer. There are no prompts or progress indicators - if the process is successful you will eventually arrive at the intro movies and finally the main game menu; note that this may take a minute or two while it appears the game has hung.

 

5. If the process fails, you may receive an error message, or you may simply see a frozen black screen or get a crash. Typically you must ensure the following:

 

# You have an active Internet connection.

# Your Firewall is not blocking the game's connection attempts.

# You do not have more than 3 separate installations of the game at the same time.

# You are not running the Process Explorer utility from Sysinternals in the background.

# You are not running any emulation software or software designed to bypass SecuROM.

# If running under Vista with UAC enabled, try launching the game by right-clicking on the main executable and selecting 'Run as Administrator'.

 

One major benefit of this process is that due to online verification, BioWare/EA have removed any disk checks for Mass Effect; you do not need to keep your DVD in the drive while playing.

 

It is important to note that although initially BioWare/EA had planned for regular 10-day Activation checks, this was dropped before release. Instead now Activation only occurs the first time the game is run, and again whenever new content such as a patch is downloaded and added to the game. So the only time you need to have an active Internet connection is the first run of the game and when updating it. At all other times, you can play the game while online or offline and not worry about any checks.

 

Note however that there is a 3 Activation limit, which essentially limits you to only having 3 concurrent installations of the game. This is not the same as only being able to install the game three times. If you have any problems with Activations, see the FAQ link above, as well as the Troubleshooting Tips section of this guide for more details and links to EA Support resources. For example if you require more than 3 Activations for a legitimate reason, BioWare has said that EA Support will provide you with this.

 

In terms of concerns over whether EA/BioWare will maintain this protection in the future, and what will happen if they take down their SecuROM servers, it has been hinted quite strongly that they will remove the protection in the future, probably via a patch, if they feel they can no longer support the game. So concerns that you won't be able to play your legitimately purchased game later on appear to be unfounded.

 

Ultimately while this form of DRM might be an annoyance to some users, for the most part it is fairly straightforward and does not require any user input or action to work. The benefits include the removal of the DVD check common to most other games, and the fact that there appears to be no performance impact on the game itself. At least within the first week of release, this protection method was successful in making it difficult for people to play pirated versions without various problems. Hopefully more people have considered actually paying for the games they play as a result, as Mass Effect is definitely worth the purchase price.

Kjøpte spillet idag, kjører det smertefritt og alt fungerer helt topp. Brannmuren er ikke av, virusprogrammene er ikke av og sikkerheten er på topp. Det som var merkelig var at selv om jeg hadde fjerna begge Mass Effect oppføringene på exception list i Windows Firewall, så fikk den allikevel verifisert spillet.

 

Når det kommer til å snike seg forbi firewall så gjør mange spill det. Under innstallasjon kan man bli spurt "vil du at spillet skal førest opp under exceptions list i Windows Firewall?" eller du blir ikke spurt i det hele tatt. Svært mange online-spill gjør dette, ingen har klaget på det før. Og når dere snakker om piratkopier og torrents: Det er et helvete å prøve å finne riktig torrent. Enten venter du i to dager og finner ut at ingenting fungerer, eller så får du et spill som bare fungerer delvis, enkelte steder gjør at spillet kræsjer eller fryser. Så er det problemet med å finne cracks og ja, jeg ville vært imponert om noen her på forumet faktisk hadde funnet en velfungerende Mass Effect torrent som fungerer 100% (utenom de russiske versjonene).

 

Så mye som MS allerede sliter med å holde Windows stabilt og sikkert tror du denne greia i det innerste hellige av sikkerhetsnivåer med full tilgang til ALT av hw og data bidrar på noen positiv måte?

Jo det er skummelt, og jeg hater selvsagt SecuRom.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hmm, jeg får ikke noe melding om at mine sikkerhetsprogrammer er "bedøvet". Slik ser det ut:

post-118993-1215009482_thumb.jpg

Er dette en feilmelding? Lyser alt grønt, mens systemet er som en ost? Muggen og hullete?

 

-All security features are working correctly and are up to date.

-Anti-virus active

-Anti-spyware active

-E-mail scanner active

-Resident shield active

-AntiVir Guard Activated

-Firewall on

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Selvfølgelig kan ikke SecuROM tukle med maskinen uten at noen merker det. Selv om et antivirus ikke har SecuROM på listen som virus, så vil fortsatt et antivirus og brannmurer reagere hvis registernøkler, porter, og tastetrykk blir logget.

 

Det at de lammer antivirus går heller ikke ann, da de har selvbeskyttelse, og ingen fra utsiden kan gjøre noe som helst.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
*legge til Mine Inlegg liste*

 

Har foresten sendt en mail til EA norge og tipset om denne forumtråden, syns alle som kan gjør det samme så sier vi iffra :)

 

Får de nok klager og oppmerksomhet på dette som et problem for oss forbrukere så kansje de gjør noe med det.

 

Den eneste mailen jeg fant på siden dems var denne:

 

[email protected]

 

 

Min mail:

 

Jeg syns dere skal ta en titt på problemene deres Secure-Rom 7 kopisperre fører til for oss forbrukere, ta en titt i denne forumtråden for å se forbrukernes reaksjoner:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972352

 

 

Skal holde dere oppdatert om jeg får noe svar.

 

Fikk faktisk svar idag:

 

"Support, Norge" to Christian

show details 9:17 am (8 hours ago)

 

Hei!

 

 

Takk for tilbake meldingen, om noen ønsker å fjerne secure rom så må dem kontakte secure rom selv, vi anbefaler igne til og avinstaller eller fjerne secure rom fra PC-en.

 

 

 

Med vennlig hilsen

Sherzad Nader CS Agent

 

EA-Support: 08 / 546 645 70

Oppentider: Mån - Fre 13 - 17

 

Electronic Arts Sweden AB Johanneslundsvägen 2, 19461 Upplands Väsby Sweden Reg. No. 556502-9062

 

Vær Vennlig svar på denne email – send ikke en ny, Beskriv gjerne problemet så nøye som mulig sånn att vi kan feilsøke mer effektivt, send med gjerne filen dxdiag.txt samt screenshot på ett eventuellt feilmelding. Instruktioner for hvordan man får fram dxdiag.txt-filen finns i spillmanualen.

Lenke til kommentar

Som sagt, mye paranoia og misforståelser ute å går. Og jeg vil be folk ikke stole blindt på hva SecuROM-motstandere sier - åpenbart sprer mange av dem gladelig rykter og feilinformasjon hvis de tror det tjener saken.

 

Men det er IKKE OK at et program som tar seg så store friheter installeres uten din viten. Jeg synes heller ikke 3 aktiveringer er akseptabelt (det er spesielt et problem for folk som ofte oppgraderer maskinen sin / reinstallerer windows). Dette er nok en ting som bare plager betalende kunder. Stemmer at man kan kontakte EA Support for å få en ny, men det er jo likevel helt lattelig - skal man virkelig akseptere å ydmykt måtte be om å få spille et spill man har kjøpt? Er man nok bevandret på Internett klarer man nok finne en virusfri crack istedet, men det er jo også noe man som betalende kunde burde slippe å gjøre!

 

Personlig kommer jeg muligens til å kjøpe Mass Effect og Spore. Men jeg kommer til å tenke meg godt om før jeg anser et SecuROM-"beskyttet"/aktiveringsbegrenset spill som et må-ha spill. (Er fullt klar over at SecuROM er på maskinen min alt, så dette er av prinsipp (slik skal ikke betalende kunder behandles) og ikke for å unngå det.)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan ikke SecuROM tukle med maskinen uten at noen merker det. Selv om et antivirus ikke har SecuROM på listen som virus, så vil fortsatt et antivirus og brannmurer reagere hvis registernøkler, porter, og tastetrykk blir logget.

 

Det at de lammer antivirus går heller ikke ann, da de har selvbeskyttelse, og ingen fra utsiden kan gjøre noe som helst.

 

Klart det går an, jeg har vært å fikset pcene til kunder som har fått inn virus/adware/spyware som har disablet både firewall, antivirus og rettigheter til brukern.

 

Spørsmålet er om securom gjør dette uten at noen legger merke til det, som skal litt til, da det er mange som følger med på hva software gjør på pcen sin.

 

Edit: La til quote

Endret av lain
Lenke til kommentar
Som sagt, mye paranoia og misforståelser ute å går. Og jeg vil be folk ikke stole blindt på hva SecuROM-motstandere sier - åpenbart sprer mange av dem gladelig rykter og feilinformasjon hvis de tror det tjener saken.

 

Tør jeg spørre hvilken sak det er du referer til, og nøyaktig hva det er du tror vi tjener på det?

 

SecuROM påvirker alle maskin og programvareoppsett forskjellig. 90% av maskinene vil sansyneligvis ikke merke noen ting. Andre maskiner vil derimot ikke boote, noen får AVG/Norton og andre antivirus slått ut, brannmurer forbigås og slås ut, ting installeres i root, det finnes bakdører, den tar over 16 bit operasjoner, mange forsøker også å sende tilbake sensitiv user og program- data osv. listen er ganske lang.

 

Å avfeie det som paranoia, og som en annen skrev, syting, er noe dere får stå for selv. Jeg forsøker bare å opplyse folk om hvilke RISIKO de løper. Jeg sier ikke at maskinen ders VIL kollapse. Jeg sier bare at programmets natur tilsier at du overgir alle dine rettigheter og tilgang til alt som ligger på maskinen din til EA, Sony, og andre hackere, som når som helst også kan bestemme seg for å oppdatere dette programmet mot din vilje til å gjøre ennå mer skremmende ting, skulle f.eks kongressen bestemme seg for at de har lov til å bruke slik informasjon til å fange pirater.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men personlig misliker jeg at multinasjonale korporasjoner bryter loven, begår datainnbrudd på maskinen min, installerer ulovlig programvare som gjør maskinen sårbar, og potensielt også ødelegger maskinen min og alle data som ligger på den.

 

Er det konspirasjonstull, paranoia og syting, ja så står jeg for det. Faktum er at SecuROM er MALWARE, og at MALWARE er ikke noe man frivillig bør installere på sin maskin, ei heller er det noe selskaper har med viten LOV til å gi ut.

 

Forøvrig er det latterlig morsomt å quote' tech support og FAQ'er ifra de som har gitt den forutvente trojanske spy/mal-waren og bruke DEN som sannhetsmal. Enhver sans for ansvar ovenfor sine brukere har disse selskapene forlengst forlatt.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar
Tilleggsproblem med Spore...

 

ACHTUNG!

 

As if SecuROM wasn't bad enough, there is also a MASSIVE SECURITY LEAK in Spore: If you EVER share ANY content with ANYONE, be warned that YOUR COMPUTER USERNAME is ENCRYPTED INTO THE CREATURE "IMAGE" FILE. YOU WILL NOT BE ABLE TO REMOVE THIS INFORMATION BY HEXING! This means that ANYONE who downloads it will know what your username is on your computer.

 

This represents a MASSIVE security breach because many people (foolishly) encode their real names into their Windoze username. Even if you don't, revealing this username to the world presents a point of vulnerability for attack by hackers. By sharing any Spore content ANYWHERE, you are leaving your computer open to attack and leaving yourself open to stalking and identity theft.

 

 

Woops...

 

*rister på hodet* At de får vite brukernavnet gir kun en teoretisk mulighet for å bli hacket. Så, de får vite brukernavnet ditt. De får *ikke* vite passordet ditt, og heller ikke IP-adressen din. Du har større sjanse for å vinne i Lotto enn at du blir hacket ved at noen kun vet brukernavnet ditt. Du har også 4,294,967,296 IP-adresser som må søkes gjennom før de har sjanse til å finne deg, og kun hvis du lar datamaskinen din stå ubeskyttet.

 

Det å hause opp dette som en seriøs sikkerhetsrisiko er paranoia på høyt nivå.

 

EDIT: Etter å ha lest gjennom artikkelen som er sitert blir jeg mer og mer overbevist om at den må være skrevet av noen med meget lite peiling på hvordan Internett er bygd opp, men som er ute etter oppmerksomhet. Det klages på Spore, men vedkommende vet neppe at man sannsynlig gir ut langt mer informasjon, deriblant din egen IP-adresse, ved et vanlig oppslag på en nettside. :)

Endret av Kharan
Lenke til kommentar

Hvorfor må man vite så jævla mye om Securom for å tillate seg å være imot det? Noen installerer noe på maskinen min uten å spørre, noe som hadde vært "ikke helt greit" hvis jeg bare hadde fått til å fjerne det, men som er helt forjævlig på trynet når de ikke tilbyr en ordentlig uninstall. I tillegg gjør dette at det lovlige tilbudet er dårligere enn piratkopien. Det burde holde.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Hvorfor må man vite så jævla mye om Securom for å tillate seg å være imot det? Noen installerer noe på maskinen min uten å spørre, noe som hadde vært "ikke helt greit" hvis jeg bare hadde fått til å fjerne det, men som er helt forjævlig på trynet når de ikke tilbyr en ordentlig uninstall. I tillegg gjør dette at det lovlige tilbudet er dårligere enn piratkopien. Det burde holde.

Enig! Vet ikke så mye om SecuROM eller skadevirkningene, men den er helt klart ulovlig og svært forbrukerfientlig. Det er mer enn nok til at jeg boikotter absolutt alle spill som inneholder denne dritten. Selv om Mass Effect og Spore kanskje er de spillene jeg har gledet meg mest til på lenge. Hvis Dragon Age også blir infisert med dette tullet, kommer jeg til å flippe. :cry:

 

Som jeg også skrev i en annen tråd, så er det denne meldingen som blir vist når/hvis man slipper opp for aktiveringer i Mass Effect. Å kjøpe et nytt spill er EA/Biowares løsning på problemet.

post-22020-1215017411_thumb.jpg

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan ikke SecuROM tukle med maskinen uten at noen merker det. Selv om et antivirus ikke har SecuROM på listen som virus, så vil fortsatt et antivirus og brannmurer reagere hvis registernøkler, porter, og tastetrykk blir logget.

 

Det at de lammer antivirus går heller ikke ann, da de har selvbeskyttelse, og ingen fra utsiden kan gjøre noe som helst.

altså... jeg har opplevd flere ganger at andre programer har låst antivirus. Jeg hjalp en nabo med dette. det var så vidt det hjalp og reinstalere driten.

Så det at det IKKE går ann at andre program tukler med antivirus, tror jeg er tvilsomt.

 

og du som ikke har opplevd så mye klaging på èn hel uke, hvor jobber du?

i barnehagen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...