Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

DVD-brenning og slikt fungerte SELVSAGT før jeg installerte Spore, Mass Effect og Bioshock. Hadde ikke det vært saken, måtte jeg ha vært veldig dum...

 

Tror faktisk jeg skal plukke opp en ubrukt disk, installere windows på den, installere et SecuROM-spill, og så teste brennern. Får se. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen folk merker problemer, andre ikke, slik er det bare.

Jeg merker problemer, og kan dermed ikke bruke PCen slik jeg vil. Min nykjøpte DVD-brenner står ubrukt og gråter i stillhet.

 

Synes det er ganske merkelig. Jeg tror dette er mere bi-effekter enn faktisk hensikt. Min DVD-brenner er en av de nyere NEC modellene og både leser og brenner mer eller mindre alt. Har ikke hatt noen som helst problemer. Hvis SecuROM faktisk prøvde å sabotere slike enheter skulle jeg tro at dette hadde gått ut over min modell (og mange andres også).

 

I og med at det finnes omtrent like mange forskjellige konfigurasjoner av PC'er som det finnes faktiske PC'er rundt om kring i verden, kan problemet være mer komplekst enn så. Hvis din DVD-brenner er helt ny, ville jeg ha byttet denne hos forhandler til en annen modell, f.eks. NEC som jeg kan gå god for virker :)

 

Øh, det er ingen som tror at SecuRom gjør dette med hensikt. Problemet er at du har en software som installeres uten aktiv godkjenning av brukeren. (Ikke lest EULA på noen av spillene så regner med at det står der et eller annet sted) Og denne softwaren er skrevet på en slik måte at den KAN forstyrre hardware. I tillegg så er det sikkerhetsaspektet, det er påstått at den kan utgjøre en potensiell risiko. Les første post og følg linkene så får du "worst case scenario"

Lenke til kommentar
Dette tror jeg blir litt krangling omkring definisjonen av "hensikt" Slik jeg mente posten er hensikten med SecuROM å hindre piratkopiering, ikke å ødelegge hardware eller lignende. At dette er konsekvensen av SecuROM er jeg ikke uenig i.

 

[edit]

 

Leste posten din en gang til litt nøyere, og vi er faktisk helt enig. Jeg leste den vel litt raskt første gang og misforstod.

Lenke til kommentar

Dersom SecuROM er så horribel som det antydes, er det merkelig at alt jeg har av antivirus/brannmur/sikkerhetsprogramvare fortsatt fungerer problemfritt. Ikke er maskinen ustabil, det går fint an å brenne alt jeg vil at DVD/CDer også, ikke er maskinen infisert av noe uhumsk heller.

 

Jeg mistenker at noen forsøker å si at 'worst case scenario' er det som skjer med alle brukere, og det blir jo litt feil. Selvsagt er det ingen garanti for at ikke dette kan skje med en enkelt bruker, men dersom dette skjedde med alle brukere hadde nok folk visst om dette rimelig kjapt.

 

Blir litt som å si at det å installere Daemontools osv. forårsaker at datamaskinen formaterer seg selv, tar fyr og faller utfor et stup. Samtidig. :) Selvsagt er dette mulig, men det blir meeeeget sjeldent.

Lenke til kommentar
Må vaske opp på PC når jeg kommer hjem...

 

eg har securom på dataen, alt går fortsatt like knirkefritt som det alltid har gjort.

Eg likar ikkje at programmet er på maskina mi, men sålenge no harm is done bryr eg meg heller mindre. antivirus, brenneren osv fungerar utmerket.

 

Desse problema som oppstår kan kome frå heilt andre kjelder enn securom. Eg tørr tippe at ein god majoritet av folka som har "problem" med securom ikkje får dei same problema om dei formaterar maskina, innstallerar XP/VISTA og eit EA spel av nyare dato.

Lenke til kommentar

Det påstår han nok ikke. Men det er meget mulig at problemet oppstår med en spesifikk kombinasjon av drivere og maskinvare som ikke nødvendigvis kan skyldes SecuROM.

 

Man kan jo kjapt finne ut av dette ved å installere Windows, patche opp alt til nyeste versjon, installere AV/brannmur og deretter installere et spill med SecuROM.

 

Fungerer alt knirkefritt er det nok ikke SecuROM som er problemet.

Lenke til kommentar

Nå er securom identifisert som kilden til endel problemer. Det at det legger seg inn som et annet spyware/addware/rootkit program burde jo være nok.

 

"nei se, et vepsebol i stua, jaja, de har jo ikke stukket meg, så trenger ikke fjerne det, jeg får sette meg å lese avisen så lenge"

 

Dårlig eksempel, men du tar forhåpentligvis poenget.

Lenke til kommentar
Nå er securom identifisert som kilden til endel problemer. Det at det legger seg inn som et annet spyware/addware/rootkit program burde jo være nok.

 

"nei se, et vepsebol i stua, jaja, de har jo ikke stukket meg, så trenger ikke fjerne det, jeg får sette meg å lese avisen så lenge"

 

Dårlig eksempel, men du tar forhåpentligvis poenget.

 

At det er en *mulig* kilde til problemer er jo så. Men jeg holder meg heller til en definitiv testing av en maskin i hvert enkelttilfelle da synsing ikke er så veldig til å stole på.

 

Et skikkelig feilsøk slår synsing i 99.99% av tilfellene. Og som tidligere sagt, det er mye variasjon av maskinvare og programvare ute og går som også kan påvirke resultatet for den enkelte bruker, derfor bør man være forsiktig med å generalisere.

Lenke til kommentar
Nå er securom identifisert som kilden til endel problemer. Det at det legger seg inn som et annet spyware/addware/rootkit program burde jo være nok.

 

"nei se, et vepsebol i stua, jaja, de har jo ikke stukket meg, så trenger ikke fjerne det, jeg får sette meg å lese avisen så lenge"

 

Dårlig eksempel, men du tar forhåpentligvis poenget.

 

At det er en *mulig* kilde til problemer er jo så. Men jeg holder meg heller til en definitiv testing av en maskin i hvert enkelttilfelle da synsing ikke er så veldig til å stole på.

 

Et skikkelig feilsøk slår synsing i 99.99% av tilfellene. Og som tidligere sagt, det er mye variasjon av maskinvare og programvare ute og går som også kan påvirke resultatet for den enkelte bruker, derfor bør man være forsiktig med å generalisere.

 

Riktig.

 

Synes forøvrig overskrifta tek litt vel av. Ja, dette securom kunne vi alle klart oss utan og det er svært unødvendig, men ved størsteparten av tilfella trur ikkje eg at det skapar merkbart trøbbel for folk flest.

 

skulle egentlig berre mangle at securom kan skape trøbbel for nokre, om det viser seg å slå ut på visse program. Men viss det er så gale, så vil eg ha folk til å formatere maskina, reinnstallere og deretter sjå om same problem oppstår.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Orket ikke lese 15 sider opp og ned, så vet ikke om dette er sagt.

 

 

Hva med å pirat'e spillet, men samtidig kjøpe det? Bruke ISO fila til install, mens du har cd-keyen selv?

 

 

Vet ikke om jeg har lov til å si dette, men en admin/mod får fjerne det hvis det var ulovlig ;)

Problemet med denne løsningen er at man da gir penger til selskapene som driver med slikt. Det eneste som kan få EA (og andre) til å slutte med dette tullet er om de begynner å tape penger, og det eneste som kan få dem til å tape penger er om folk slutter å kjøpe spillene deres. ;)

Lenke til kommentar
hvorfor gidder da slike selskaper å lage slike "problem" kopibeskytelser, når denne uansett og hele tiden blir knekt av hackere, og som videre lager piratkopierer spill...

Det er faktisk ikke tilfellet! Jeg hadde problemer med å finne en skikkelig torrent til Mass Effect. Det var mange som ikke fungerte, problemer med cracks også videre. Det er ikke gøy å laste ned 7-9 gb for så å finne ut at det ikke virker. Så jeg kjøpte like greit spillet, rett og slett fordi Mass Effect var et vanskelig spill å finne en god torrent til. Har ikke hatt noen problemer med systemet siden. Anti-virus er på, brannmur er på og dvd-brenneren fungerer optimalt.

Lenke til kommentar

Og ved å bruke slike 'uoffisielle' metoder for å spille spillet utsetter man seg jo for langt verre ting en SecuROM.

 

Jeg tror jeg heller holder en knapp på SecuROM, jeg.

 

Dessuten, om det var så mye som en eneste prosent av brukerne som opplevde slike problemer med kopibeskyttelsen hadde nok ting blitt gjort for å endre dette.

Lenke til kommentar
Og ved å bruke slike 'uoffisielle' metoder for å spille spillet utsetter man seg jo for langt verre ting en SecuROM.

 

Jeg tror jeg heller holder en knapp på SecuROM, jeg.

 

Dessuten, om det var så mye som en eneste prosent av brukerne som opplevde slike problemer med kopibeskyttelsen hadde nok ting blitt gjort for å endre dette.

Jeg lukter uvitenhet.

 

De "uoffisielle" metodene er 100% trygge å bruke når du laster ned fra trygge nettsider. Å laste ned cracks fra russiske, kinesiske og lignende sider er ganske så dumt.

Ting blir ikke "endret", bare fordi folk får problemer. Det finnes et ekstremt mindretall av personer som støtter metodene som blir brukt her. Her blir SecuROM installert på PCen din uten ditt samtykke, det ligger og kjører i bakgrunnen, og for et par uheldige individer, blir PCen herpet.

 

Å ignorere slike problemer fordi det ikke skjer "mesteparten" er rett og slett arrogant og idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...