Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!


Anbefalte innlegg

Det er vel bare å følge opp ved å kontakte medietilsynet, men i den sammenheng lurer jeg på om det finnes noen kilder som kan oppgis. Halvrabulistiske sider og wikipedia tror jeg ikke duger i denne sammenhengen.

Kan evt. begynne med selskapets egen sales pitching/propaganda (også kalt en FAQ):

http://www.securom.com/support_faq.asp

 

Alle som vil kan se at det ikke er paranoia å hevde

1) Programvare installeres, som (minst) når et "beskyttet" spill startes sjekker både CD-er/DVD-er (fy-fy å benytte en backup-CD) og programvare (å kjøre det "beskyttede" spillet fra en virtuell drive via et emuleringsprogram er også fy-fy, spiller ingen rolle om spillet ble kjøpt lovlig i utgangspunktet) -

http://www.securom.com/support_enduser.asp?t=2&ts1=3

2) At SecuROM installeres uten din viten og samtykke

(Sims2 FAQ, Maxis, pkt. 16)

 

Absolutt forbrukerfiendtlig, altså. Og burde bli ulovlig, hvis det ikke allerede er det. Enda verre blir det når man legger til produktaktiveringer og tilhørende vær-så-snill-kan-jeg-få-spille-spillet-jeg-har-kjøpt-seanser med kundesupport. Skjønner ikke helt hvordan dette kan komme utenfor Forbrukerrådets mandat.

 

Når det kommer til mer drøye påstander skal jeg ikke kategorisk avvise dem, men jeg trenger noenlunde seriøse kilder og ikke skremselspropaganda. Joda, det går an å hevde at offisielle kilder aldri ville finne på bekrefte slike dunkle "sannheter". Akkurat samme logikk benyttes av 11 sept.- og "amerikanerne landet aldri på månen"-galningene, men det kan jeg la ligge. Gi oss i det minste en sikkerhetsekspert eller et sikkerhetsfirma med en viss tyngde (da ihvertfall jeg personlig har visse motforestillinger mot å stole på wanna-be l33t-hackere som skriver "Windoze" og "$ecuROM", eller på folk som er kjent som å være alt annet enn hardcore PC-folk (massene av Sims-fans), eller på folk som har så lite evne til å se flere sider av en sak at de lager propaganda sites som "SecuROMcrushedMyPenisAndDestroyedMySexlife.com").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på de som boycotter jeg. I faq til securom står det at det er "bra" for forbrukeren. Jeg ville ikke akkurat sett på det som en positiv ting at man må aktivere flere ganger, og hvis man har endret hw eller installert det på mer en f.eks 3 pcer så må man ringe til kundeservice for å be på dine knær om at du skal få lov til p bruke et produkt som DU har BETALT for.

 

Det er ikke akkurat bevis, men hvis du ser på ting som er i faq og åsen programmet fungerer så kommer det klart fram at skaperne bak securom 7 lyver eller prøver å skjule det med å si at det er "bra" for forbrukerne.

 

EDIT:

 

Jeg brenner en del musikk cder og backup cder til eget bruk, av produkter og ting jeg har betalt for eller er freeware. I tilegg så bruker jeg mye DAEMON Tools for å ikke ødelegge original cdene/dvdene. Det er tross alt lov til å ta backup av ting du har hvis det er til eget bruk.

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
Det er vel bare å følge opp ved å kontakte medietilsynet, men i den sammenheng lurer jeg på om det finnes noen kilder som kan oppgis. Halvrabulistiske sider og wikipedia tror jeg ikke duger i denne sammenhengen.

Kan evt. begynne med selskapets egen sales pitching/propaganda (også kalt en FAQ):

http://www.securom.com/support_faq.asp

 

Alle som vil kan se at det ikke er paranoia å hevde

1) Programvare installeres, som (minst) når et "beskyttet" spill startes sjekker både CD-er/DVD-er (fy-fy å benytte en backup-CD) og programvare (å kjøre det "beskyttede" spillet fra en virtuell drive via et emuleringsprogram er også fy-fy, spiller ingen rolle om spillet ble kjøpt lovlig i utgangspunktet) -

http://www.securom.com/support_enduser.asp?t=2&ts1=3

2) At SecuROM installeres uten din viten og samtykke

(Sims2 FAQ, Maxis, pkt. 16)

 

Absolutt forbrukerfiendtlig, altså. Og burde bli ulovlig, hvis det ikke allerede er det. Enda verre blir det når man legger til produktaktiveringer og tilhørende vær-så-snill-kan-jeg-få-spille-spillet-jeg-har-kjøpt-seanser med kundesupport. Skjønner ikke helt hvordan dette kan komme utenfor Forbrukerrådets mandat.

 

Når det kommer til mer drøye påstander skal jeg ikke kategorisk avvise dem, men jeg trenger noenlunde seriøse kilder og ikke skremselspropaganda. Joda, det går an å hevde at offisielle kilder aldri ville finne på bekrefte slike dunkle "sannheter". Akkurat samme logikk benyttes av 11 sept.- og "amerikanerne landet aldri på månen"-galningene, men det kan jeg la ligge. Gi oss i det minste en sikkerhetsekspert eller et sikkerhetsfirma med en viss tyngde (da ihvertfall jeg personlig har visse motforestillinger mot å stole på wanna-be l33t-hackere som skriver "Windoze" og "$ecuROM", eller på folk som er kjent som å være alt annet enn hardcore PC-folk (massene av Sims-fans), eller på folk som har så lite evne til å se flere sider av en sak at de lager propaganda sites som "SecuROMcrushedMyPenisAndDestroyedMySexlife.com").

 

Dette var interesant lesning, angående svaret fra Forbrukerrådet kan dette like gjerne skyldes det jeg sendte dem av forklaring på problemet.

Kanskje flere burde kontakt dem med samme sak, om ikke annet for å genere litt støy?

Lenke til kommentar
Dette var interesant lesning, angående svaret fra Forbrukerrådet kan dette like gjerne skyldes det jeg sendte dem av forklaring på problemet.

Kanskje flere burde kontakt dem med samme sak, om ikke annet for å genere litt støy?

Ja :)

Jeg er med. Men hvordan kunne vi evt. gått frem i en sånn sak?

Lenke til kommentar

jeg bare tenker tilbake en liten stund til da jeg spilte Lotro hadde problemer med skjermdrivere, DVD/CD brenning og masse annet dette skjedde først etter at det var en pathc som ble lasta ned men etter at jeg avinstalerte og kjeørte div ad-aware og antivirus programmer gikk det fint. har alderig opplevd så mye dritt med en PC som da. dessuten sugde spillet mega som er en annenting som gjør at spillet ikke burde kjøpes. nei jeg mener nå da som altid at piratkopier er best. men det har jeg jo altid vist ettersom tilog med det norske data tilsynet har sin egen cracka verson av windows. men jeg har da kun spilt Lotro fra EA som jeg husker sån umiddelbart men det er da sletta og jeg tror jeg brukte 5 dager på å få PC'n brukbar og normalt kjapp. det endte jo med att etter 2 dager dro jeg den ut av nettet og brukte en annen maskin til å laste ned det jeg trengkte for å rese og la det over på min for så å bruke 3 dager på å fjerne al dritten men det funka. merklig nokk fucka den opp bare Nvidia skjerm kortet onbord gikk bra det kjørte så jeg brukte det til jeg hadde fiksa det. men men er jo ikke alle som ahr den luksus å ha to kort. men skal man ha noe er pirat tingen :thumbup::new_woot:

Lenke til kommentar
Dette var interesant lesning, angående svaret fra Forbrukerrådet kan dette like gjerne skyldes det jeg sendte dem av forklaring på problemet.

Kanskje flere burde kontakt dem med samme sak, om ikke annet for å genere litt støy?

Ja :)

Jeg er med. Men hvordan kunne vi evt. gått frem i en sånn sak?

Tja, det jeg savner (må innrømme at jeg ikke har lett noe særlig) er informasjon fra seriøse aktører innen spillindustrien eller innen datasikkerhet. Hvis programmet fungerer som det hevdes (noe jeg ikke tviler på siden det er bunnlinjen som styrer alle selskaper, også EA)så trenger man litt dokumentasjon. En kjapp mail med skrivefeil og leet-speak tror jeg ikke blir behandlet utover at den sendes til søppla.

En seriøs henvendelse med linker til SecuRom FAQ og andre "seriøse" sider, uten sarkasme og sinne er veien å gå.

Ellers så kaster jeg ballen videre til journalistene på forumet, dette er en typisk sak hvor 4. statsmakt kommer til sin rett. (hvis det er belegg i påstandene om SecuRom). Tror de fleste av journalistene her er freelance så dette er sikkert noe en større avis kunne finne på å trykke.

Men som sagt, trenger kilder.

 

[edit]

Regnet med at Wired hadde noe om dette, men fant bare noen blogger

http://www.wired.com/search?query=securom&...p;x=10&y=11

 

20sided viser til et intervju hvor de hevder at Mass Effect ikke lenger skal bruke SecuRom (glemte linken, doh)

http://www.shamusyoung.com/twentysidedtale/?p=1685

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Et par dager siden fikk jeg et oppdrag av min eldre far. Brenn noen filer på en CD.

Det er jo lett, tenkte jeg. Utrustet med en splitter ny CD/DVD-brenner, tomme CDer og en kraftmaskin uten like.

 

Men neida. Idet jeg trykker høyre musknapp på DVD-rommen, stopper det opp. Timeglasset snurrer, Explorer får "Not Responding", og Task Manager kneler i forsøk på å stoppe Explorer. Videre forsøk på å starte andre programmer, eller i det hele tatt å restarte maskinen er umulig. Jeg må faktisk ty til 5-sekunders-regelen. BZAP!

 

Det var jo litt underlig. Så sjekker jeg litt på nettet. Hmm, SecuROM? Lage problem? Finnes i Mass Effect og Bioshock? Ojda.

Og jada, jeg fant. Og jeg fjernet.

 

Det finnes ikke et ENESTE spor av SecuROM på min datamaskin nå, men FORTSATT kan jeg verken brenne eller lage ISO-filer. Den minste tanke på å brenne min fars filer på en CD kan jeg bare drømme om.

 

Og jeg som hadde tenkt å kjøpe spillene, for å vise min støtte...

Lenke til kommentar

Jeg prøver alltid å brenne et CD image av spill CDer for å mounte dem i Nero. Om det går bra så liker jeg å slippe å ha CDn i når jeg spiller, og en reinstall går kjempefort. Jeg skulle mounte en spill CD etter jeg installerte Bioshock og siden har jeg ikke kunnet bruke DVD brennern. Den kan lese, men ikke brenne. Jeg har forsøkt en full reinstall av systemet. Noe lignende hendte engang jeg skulle spille av en DVD fra sony og hele maskinen skar seg (det er en stund siden nå).

 

Jeg har fått skadet maskinvare og blitt påført kjempe store ekstra jobber. Feilsøking og full reinstall tar noen dager). Jeg kan ikke bevise at dette skyldes skult kopibeskyttelse, men har sett nok til at jeg ikke kvier meg for å advare mot denne type teknologi. Det er særlig alt hemmelighetskremmeriet rundt det som gjør at jeg mister all tillit til selskaper som distribuerer slikt. Det eneste reaksjons måten en forbruker har i praksis er boycott.

Lenke til kommentar

Finnes det en tråd hvor reelle unike erfaringer med SecuRom er samlet? Det ville vært interessant med tanke på dokumentasjon overfor medietilsynet. Slik at hvis man viste til diskusjonen slapp de bla seg gjennom 14 sider med diverse synspunkter.

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Og her er sannheten on den nye "pirat beskyttelsen" brukt i Mass Effect.

 

http://venturebeat.com/2008/07/21/e3-persp...lectronic-arts/

 

"There is a longer-term transition from a disk-based model for retail sales to an “average revenue per user” model. Five to seven years from now, investors will look at EA as how we have 100 million customers where we have an ARPU relationship that amounts to so many dollars a month. It’s different from selling so many disks a month at wholesale prices. It’s a gradual evolution. But we need the tools to be able to do that. The ARPU model is a better margin business for us. It’s less cyclical. It’s a better business. Some of our businesses have characteristics like that: EA Mobile, Pogo.com, and The Sims. We want to move in that direction. People predicted the demise of the DVD rental model for Blockbuster a long time ago. I don’t want to be the guy with a retail store renting DVDs in a world that has moved to Netflix and pay-per-view."

 

 

Tror "fan made patches" kommer til å bli mer populært en noen gang før.

Lenke til kommentar
Tror "fan made patches" kommer til å bli mer populært en noen gang før.

 

:D

Beste navnet på cracks jeg har sett til nå. Men spøk til side så er jo flere beveget seg dit allerede, eller de har alternative måter å distribuere på, som feks. STEAM.

Noe må gjøres når prisen for å utvikle et spill går opp, og mye av fortjenesten forsvinner pga piratkopiering. Hadde vært artig å se tallene fra COD 4 hvor de så på hvor mange som spilte med piratkopierte linsenser.

Bare man ikke ender opp med noe som er verre enn SecuROM... :ermm:

Lenke til kommentar

Gah, jeg søkte etter SecuROM på registryen min, og den fant det ...

 

Har innstallert CnC: The First Decade og CnC3 etter formateringen, og det er de eneste spillene fra EA. Er det en eldre versjon. Tror jeg må teste om brenning av CD/DVD fungerer ...:ermm:

 

EDIT: Det funka å brenne en CD i Windows Media Player. Betyr det at jeg har en eldre versjon av SecuROM?

Endret av Marius-kun
Lenke til kommentar

Er det virkelig bare meg som ikke har noe som helst problemer med SecuROM? Jeg har C&C3+Kane's Wrath, Crysis, Spore Creature Creator, mm. installert på pc'en (alt er kjøpt i butikken jeg jobber i), og kan ikke si at det gjør meg noe som helst. Sitter på Vista Ultimate 64bit (også kjøpt der jeg jobber;)) og kan brenne cd'er, mount'e imager (f.eks. FF7/FF8, som ikke vil fungere ved å bruke bare platene, har laget imagene selv), og alt annet som dere andre ikke får til.

 

Maskinen min er langt fra treg, spill laster rimelig fort, og pc'en min klikker aldri. Faktisk over 6 mnd siden jeg fikk blåskjerm, og det var nok fordi jeg hadde en litt hissig overclock. Har også flere venner som har f.eks. Sims 2 med alle expansions, og de har heller ikke noen slike problemer.

Lenke til kommentar
Noen folk merker problemer, andre ikke, slik er det bare.

Jeg merker problemer, og kan dermed ikke bruke PCen slik jeg vil. Min nykjøpte DVD-brenner står ubrukt og gråter i stillhet.

 

Synes det er ganske merkelig. Jeg tror dette er mere bi-effekter enn faktisk hensikt. Min DVD-brenner er en av de nyere NEC modellene og både leser og brenner mer eller mindre alt. Har ikke hatt noen som helst problemer. Hvis SecuROM faktisk prøvde å sabotere slike enheter skulle jeg tro at dette hadde gått ut over min modell (og mange andres også).

 

I og med at det finnes omtrent like mange forskjellige konfigurasjoner av PC'er som det finnes faktiske PC'er rundt om kring i verden, kan problemet være mer komplekst enn så. Hvis din DVD-brenner er helt ny, ville jeg ha byttet denne hos forhandler til en annen modell, f.eks. NEC som jeg kan gå god for virker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...