Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for svar.

 

Men noen som vet hvor jeg kan finne siste frist for etteranmelde meg til fag? Meldte meg opp til inf2100 nå, og det så ut som det gikk greit, men vil gjerne være sikker..

http://www.ifi.uio.no/studier/studentinfo.html

 

19. august 2008: Etteranmeldingen åpnes for emner som fremdeles har ledig kapasitet. Etteranmelding skjer via StudentWeb tidligst dagen etter første forelesning og frem til og med den 1. september 2008.
Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Har man endelig fått et system for elektronisk innlevering av obliger? :) På tide!

 

Jeg husker da jeg var gruppelærer og mottok ørten obliger på epost og noen på papir. Det var ikke alltid like greit å holde oversikten.

Elektronisk innlevering med plagiatkontroll. Det er som nevnt kun i INF1000 og INF1010.

I de fleste andre kursene går det fremdeles med epost metoden. :)

 

Hva slags timer er "Øvelse" greienet? Skal ha det i INF1040

Det er vel seminar type øvelser. Tegning og forklaring av pensum på tavle i plenum.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

På gruppegreier går de ikke uten videre utover pensum nei. En gjør/går gjennom oppgaver samt har muligheten til å få hjelp til opgaver/obliger eller svar på spørsmål en har som ikke er like lett å stille i en sal med 200 andre i. Er vel kanskje på sin plass å også advare de som tar INF1000 om at selv om det starter lett er det mange som går på en smell på oblig 3. Jobb jevnt og ikke sov fordet om ting virker enkelt, det blir nok vanskelig nok.

Lenke til kommentar
ok takk :)

 

edit: og på gruppegreier så lærer man ikke noe nytt vel? Man bare gjør oppgaver til det man har lært på forelesningene?

 

Nei, målet er at man skal lære det som er pensum for den uken. Å starte å programmere kan være veldig tungt for noen og det vil alltid være noen som aldri kommer til å skjønne det uansett hvor hardt de prøver. Kommer primært til å gjennomgå oppgaver som er av teoretisk natur på teoritimene og ta de praktiske ukesoppgavene på terminaltimene. Det er også vanlig med løsing av oblig / oblighjelp på terminaltimene. Så vil gruppelærerne alltid være tilgjengelig via e-post hvis det er spørsmål som krever litt fyldigere svar uten at det går inn det ene øret og ut det andre.

 

I tillegg vil også grunnleggende begreper bli gjenomgått på tavle.

 

Gruppene er også et bra sted å samarbeide med andre og knytte kontakter ved å løse oppgaver sammen med medstudenter. Ikke noe er kjipere enn å ta kurs alene eller uten å ha noen å diskutere med. Det løfter også egen læring å hjelpe eller løse problemer med andre og kan nesten garantere at det vil få en positiv innvirkning på akademiske resultater.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Gruppene er også et bra sted å samarbeide med andre og knytte kontakter ved å løse oppgaver sammen med medstudenter.

Jeg må bare få støtte akkurat det her. Jeg møtte folk på gruppetimene det første året mitt som jeg ble gode venner med og fikk nye bekjente hvert år gjennom gruppetimene. Det er absolutt en fin ting å kjenne mange på Ifi :) Da møter man hverandre igjen år etter år når man tar forskjellige kurs og da er det fint å alltid treffe noen kjente.

Lenke til kommentar
Noen som har greie på hvordan jeg får satt opp easyIO på en linux-maskin? Jeg har kopiert over .jar-filen til /ext i java-mappen, men når jeg prøver å kompilere så spyr det bare ut errors.

Sjekk om CLASSPATH miljøvariabelen er satt riktig.

Skriv: echo $CLASSPATH i shellet

 

Den skal være satt til :

joakibj@kyrkja ~ $ echo $CLASSPATH

/local/opt/java/classes:.

 

på standard IFI oppsett.

 

Hvis du er på egen maskin så legger du til CLASSPATH ved å ha i .bashrc eller .bash_profile (scriptene som kjøres når shellet startes):

export CLASSPATH=/path/til/easyIO.jar (evt bare til overliggende mappe, tror det skal fungere)

 

Tungvint måte:

javac -cp /path/til/easyIO.jar ProgrammetDitt.java

 

Hvis du lurer på sånt og ikke får det til sjekk om svaret finnes på kurssidene ellers send din gruppelærer en epost!

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...