Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Hmm, oppgaver hver uka ja.. Husker bare jeg så på eksamensspørsmål fra i fjor tror jeg, og mener å huske at det var av typen "lag en liste i python og perl", altså ikke veldig komplisert. Er det såpass lett eller har jeg misforstått? Noen som har tatt kurset som kan utdype litt? Hvordan er vanskelighetsgraden på ukesoppgavene f.eks?

 

Uansett, er jo bare å melde seg opp til begge og hvis det blir for mye driter du i det faget du liker minst.

 

Btw lordjox, siden du sier frist for eksamensmelding 1 november, betyr det at jeg kan melde meg opp til bare eksamen og slippe alle de ukeoppgavene?

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, oppgaver hver uka ja.. Husker bare jeg så på eksamensspørsmål fra i fjor tror jeg, og mener å huske at det var av typen "lag en liste i python og perl", altså ikke veldig komplisert. Er det såpass lett eller har jeg misforstått? Noen som har tatt kurset som kan utdype litt? Hvordan er vanskelighetsgraden på ukesoppgavene f.eks?

 

Uansett, er jo bare å melde seg opp til begge og hvis det blir for mye driter du i det faget du liker minst.

 

Btw lordjox, siden du sier frist for eksamensmelding 1 november, betyr det at jeg kan melde meg opp til bare eksamen og slippe alle de ukeoppgavene?

Du leste feil, jeg skrev 1. september. http://www.ifi.uio.no/studier/studentinfo.html

 

 

I INF3330 lærer man Python, Perl og litt shell scripting. Man kan velge mellom flere løp for å fullføre kurset: http://www.ifi.uio.no/~inf3330/eksamen.shtml

Denne siden inneholder alt man trenger å vite: http://www.ifi.uio.no/~inf3330/index.shtml

 

Eksempel på ukesoppgaver: http://www.ifi.uio.no/~inf3330/exercises.shtml

 

Her står det også hvilke ukesoppgaver som gjøres til hvilken uke. Jeg tok første løpet, altså mappeeksamen med 80% godkjente oppgaver. Det er grunnen til at eksamen er forholdsvis enkel.

Eksamen foregår ved at man får vite 20-25 spørsmål på forhånd og 8-10 av de blir (tilfeldig?) trekt ut. Men kravet for å komme opp til eksamen (et av løpene) garanterer på en måte at kandidatene skal kunne pensumet.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Har tenkt å melde meg opp til inf3330 selv. Etter som jeg har skjønt så er det slik at om man står på min 80% av ukesoppgavene slipper man å gå opp til eksamen. Har jeg totalt misforstått?

 

teflonpanne: Det vil jo avhenge av hvor mye du kan på forhånd. Jeg fant denne på siden

Perl- eller Python-hacker som vil ha vekttallsuttelling for det man har lært på fritiden (men som samtidig aksepterer at eksemplene i INF3330 er irriterende forståelige og barnslige).

i en liste over "hvem passer kurset for". Antar at jeg selv i alle fall faller inn i den kategorien i og med at jeg har aktivt brukt perl siden 1997 :D

Lenke til kommentar
Har tenkt å melde meg opp til inf3330 selv. Etter som jeg har skjønt så er det slik at om man står på min 80% av ukesoppgavene slipper man å gå opp til eksamen. Har jeg totalt misforstått?

Ja, du har misforstått.

Sjekk beskrivelsen av kurset: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF3330/

 

Kontinuerlig vurdering av oppgaver og prosjekter med godkjent/ikke godkjent. Studentene får sine besvarelser vurdert på gruppeøvingene. For å kunne gå opp til eksamen må man enten ha bestått oppgavenene i 10 uker, eller i 5 uker hvis man har bestått en prosjektoppgave i tillegg.

 

De ulike gjennomføringsformene i kurset er beskrevet detaljert på www.ifi.uio.no/~inf3330/eksamen.shtml. Studenter kan bli trukket ut til en muntlig deleksamen midt i semesteret. Alle må avlegge en skriftlig deleksamen i slutten av semesteret. Både skriftlig og evt. muntlig eksamen må bestås og begge må bestås i samme semester. Til skriftlig og muntlig eksamen kan det eksamineres både i teori og oppgaver gitt i kurset.

 

Har fått bruk for python siden. Det er et nyttig kurs, med mye praktisk programmering og man lærer hvordan programmering kan brukes for vitenskapelige utregninger og prosessering av data. :)

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Ah. Slik å forstå. Men jeg antar at eksamen ikke er noe særlig vanskelig?

 

Ukesoppgavene så egentlig forferdelig enkle ut, ikke akkurat et enormt arbeidspress liksom ;)

 

Men vet du hvilket GUI det er snakk om? Antar det er TK? GTK+ hadde vært mye kjekkere, men kjenner jeg utdanningsinstitusjoner rett så er det TK.

Lenke til kommentar

Heh. Jau. Jeg tok en kikk på H07 eksamen. Hadde kurset bare omhandlet perl og ikke python hadde jeg stått på eksamen i dag uten noe som helst problem.

Ut fra de oppgaveneeksempelene du postet virker det som om det er mest python og lite perl (noe som er trist for min del).

Dessuten er jeg skeptisk til TK biten. Tok et kurs i TCL/TK for en del år siden, og det var rett og slett irriterende. Jeg hater TK. Grrrr.

 

Eksamen foregår ved at man får vite 20-25 spørsmål på forhånd og 8-10 av de blir (tilfeldig?) trekt ut. Men kravet for å komme opp til eksamen (et av løpene) garanterer på en måte at kandidatene skal kunne pensumet.

Hvor lang tid i forveien får man vite spørsmålene? Syntes det hørtes ut som en alt for lett eksamen ;)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Der har du et poeng. Jeg tenkte egentlig ut fra min egen kunnskap, og for meg virker det egentlig ganske trivielt.

 

Da satser jeg på at det blir

inf2100

inf1060 og

inf3330 for min del

 

Tror det bør bli et passende avslappet semester. I alle fall sammenlignet med INF2820 som jeg tok i vår.

Lenke til kommentar
Hvor lang tid i forveien får man vite spørsmålene? Syntes det hørtes ut som en alt for lett eksamen ;)

Tror det var ca. 2 uker på forhånd.

Som sagt, den lette eksamenen forutsetter et av løpene som gir lov til å gå opp til eksamen og det er ikke alltid det er triviellt. :)

 

På eksamen i INF3330 holder det IKKE med 40% riktig for å stå (faget er bestått / ikke bestått) som i andre fag, men ALLE oppgavene på eksamen må bestås.

 

For at en oppgavene skal bestås forventes det (tilnærmet?) korrekt / gyldig programkode eller riktig svar. Komplisert syntaks man ikke husker, kan man skrive hvor man vil slå opp / søke for å finne ut av.

 

Eksamen er absolutt ikke umulig, men lett å dumme seg ut ;)

Lenke til kommentar

14% er ikke lite når vi snakker om fag der man må gjøre omtrent alle oppgaver før man omtrent kan stille til eksamen.

 

Men driver å leser på kurslitteraturen, faget virker meget spennende. Synd at faget skal legges ned etter iår. Får nesten litt lyst til å ta det selv om jeg egentlig ikke har plass i timeplanen ei heller har prøvd meg på perl eller python før.

Lenke til kommentar

Tja. Jeg antar at den prosenten også inkluderer de som ikke ble ferdige med alle oppgavene til noen av løpene og derfor ikke stod?

 

Blåbær: Om du hverken har brukt perl eller python før, tror jeg i alle fall du ikke bør ta det kurset her som ekstra i tillegg til 30 studiepoeng. Om du ikke har noe erfaring med noen av språkene tipper jeg at kurset er svært mye jobb.

 

Kurset skal jo komme tilbake i omarbeidet form med ny kode. Du kan jo kanskje sende en mail og spørre om hva som kommer til å endres? Kurset har jo også en masterkode.

Lenke til kommentar

Har du ikke fått godkjent ett av løpene, får du heller ikke gå opp til eksamen - og er dermed ikke med i statistikken.

 

Det stemmer at det er litt jobb med ukesoppgavene..men man lærer av det :)

 

Endringene i nytt kurs vil nok gå mye på at det forventes at man kjenner Python fra før, siden det (trolig) vil bygge på INF1100. Om det forstatt vil være praktisk rettet eller om det vil rettes mer inn mot vitenskaplig programmering er vel heller uvisst..?

 

Masterkoden (INF4330) fases ut på sikt. Les mer: http://www.matnat.uio.no/studier/studieinf...nede_emner.html

Endret av ashore
Lenke til kommentar
Tja. Jeg antar at den prosenten også inkluderer de som ikke ble ferdige med alle oppgavene til noen av løpene og derfor ikke stod?

 

Blåbær: Om du hverken har brukt perl eller python før, tror jeg i alle fall du ikke bør ta det kurset her som ekstra i tillegg til 30 studiepoeng. Om du ikke har noe erfaring med noen av språkene tipper jeg at kurset er svært mye jobb.

For meg er det snakk om enten inf1400 eller inf 3330. Var på forelesning fredag for inf1400, faget virket artig nok og lite arbeid men vet ikke om hvor relevant faget vil være. Så om det kreves litt ekstra arbeidsinnsats men at jeg får mer igjen for det så tror jeg kanskje prøver meg på faget og skjærer det seg så får det bare gjøre det.

Lenke til kommentar
For meg er det snakk om enten inf1400 eller inf 3330. Var på forelesning fredag for inf1400, faget virket artig nok og lite arbeid men vet ikke om hvor relevant faget vil være. Så om det kreves litt ekstra arbeidsinnsats men at jeg får mer igjen for det så tror jeg kanskje prøver meg på faget og skjærer det seg så får det bare gjøre det.

 

De to fagene ligger (nesten) i hver sin ende av arbeidsmengdeskalaen når det gjelder INF-fag :)

 

INF1400 har ikke så mange direkte bruk for...men lette poeng!

 

Tenker du masteroppgave innen ROBIN eller NANO bør du ta det.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det hadde du tenkt å ta dette som et ekstra kurs. Altså at du tar 40 studiepoeng dette semesteret? Min tidligere erfaring sier at da er det smart å ta de "billigste" kursene. Dog er det jo ikke sikkert at du tenker likt som meg.

En annen sak er at INF3330 er et kurs som også kan tas som master. Selv har jeg egentlig lyst å ta erstatteren som kommer til neste år som master i stedet, men problemet er at det er det eneste kurset jeg fant som passet inn i tidstabellen samtidig som jeg ikke allerede har tilsvarende kurs fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...