Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Er bare å sjekke oppbyggingen på studiet ditt det (link).

 

kXJxClY.png

 

Som du ser så kan 40 studiepoeng være hva som helst av fag bra Blindern (eller legge til fra andre studier du har tatt tidligere). Så du kan om du vil ta innføringsfag fra andre fakulteter du synes er interessant. Er i samme situasjon som deg, og tenker å kanskje bare ta noe enkeltemner/innføringsfag i statistikk eller språk (om du tenker å ta utveksling), evnt noe annet du finner interessant. Endel av de andre informatikkstudiene skal ha MAT1001, det kunne kanskje også vært greit å ta.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Så ikke denne tråden før nå, og håper den fremdeles kan gjenopplives. Postet noen spørsmål om bachelorprogrammet i Informatikk: språk og kommunikasjon (UiO) i en egen tråd, men noen av dere kan kanskje svare på noen av spørsmålene mine? Kopi fra min andre post:

---

Jeg og min samboer har tenkt å begynne på bachelorstudiet i Informatikk: språk og kommunikasjon ved UiO til høsten. Er det noen som studerer/har studert dette, som kan svare på noen spørsmål?

 

1) Vi kommer begge til å studere rettvitenskap ved siden av, og lurer derfor på hvor mye obligatorisk undervisning vi kan vente oss. Er det et relativt tungt studie, dersom dere har noe annet å sammenlikne med?

 

2) Min samboer har kun gamle 1MY, og vi lurer derfor på hvor matteintensivt studiet er. Jeg ser at studieprogrammet er det eneste informatikkprogrammet ved UiO som formelt ikke krever matte, og at man får fritak fra kravet der emnene "egentlig" krever dette. Jeg har selv gamle 3MX (+ mattevalgfag og 3FY) fra VGS, slik at jeg regner med å kunne hjelpe henne der matten blir tung, men det er fint å vite hva vi går til. Dessuten er det nesten 9 år siden VGS for min del.  ;)

 

3) Er det noen som ellers har generelle tips i forhold til studiet, vil jeg være evig takknemlig!

---

Mange takk!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri gått på ISK. Men har jo noen år på IFI bak meg så kan svare på noe av det.

 

1. Ikke veldig mye obligatorisk oppmøte på IFI. Merk at de første 4 ukene er det obligatoriske gruppetimer i innføringskursene. Men utenom det så er det kun obligatoriske oppgaver.

Hvor tungt det er vanskelig å svare på. Men det kan være til tider mye jobb. Personlig hadde jeg få problemer med innføringsemnene, men kjenner folk som har jobbet ræva av seg for å bare klare å komme seg gjennom de.

Å komme seg gjennom 2 fulltidsstudier og samtidig klare det bra begge steder krever mye.

 

2. Det er ikke mye tung matte. Men måten man lærer å tenkte i matematikken på vgs er nok en fordel. Og bare ha førsteklasse matten i bakgrunn kan bli tungt, men ikke uoverkommelig.

 

3. Ikke bare sitt hjemme. IFI har et fantastisk studentmiljø om du selv er villig til å gå inn i det.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Jeg har aldri gått på ISK. Men har jo noen år på IFI bak meg så kan svare på noe av det.

 

1. Ikke veldig mye obligatorisk oppmøte på IFI. Merk at de første 4 ukene er det obligatoriske gruppetimer i innføringskursene. Men utenom det så er det kun obligatoriske oppgaver.

Hvor tungt det er vanskelig å svare på. Men det kan være til tider mye jobb. Personlig hadde jeg få problemer med innføringsemnene, men kjenner folk som har jobbet ræva av seg for å bare klare å komme seg gjennom de.

Å komme seg gjennom 2 fulltidsstudier og samtidig klare det bra begge steder krever mye.

 

2. Det er ikke mye tung matte. Men måten man lærer å tenkte i matematikken på vgs er nok en fordel. Og bare ha førsteklasse matten i bakgrunn kan bli tungt, men ikke uoverkommelig.

 

3. Ikke bare sitt hjemme. IFI har et fantastisk studentmiljø om du selv er villig til å gå inn i det.

Tusen takk for gode svar!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Prøver meg her også. Har eksamen i MAT1001 i morgen. Fikk 22/34 på midtveiseksamen. På denne eksamenen er det 66 mulige poeng. Det er 40% som kreves for å stå, er det ikke? Isåfall trenger jeg 18/66 poeng.

 

Dersom jeg ikke skulle klare det, og må ta konteeksamen i januar (som var på 66 poeng i fjor). Vil det da si at jeg tar med meg poengene mine fra midtveiseksamen dit også? Eller?

 

Lurer jeg meg selv når jeg tror at 40% rett er minimum for ståkarakter? Snakket med noen medstudenter angående eksamen i INF2220, og de mente at ståkarakter der ikke ville kreve mer enn 20-25%.

 

Noen som kan opplyse meg? :) 

Lenke til kommentar

Eksamener fra Matematisk Institutt følger vurderingskriteriene/poengfordelingen herfra, der 0-39 gir F. De har emner der det er forholdsvis lett å utarbeide eksamener med lik/forutsigbar vanskelighetsgrad fra år til år, og dermed sørge for at de har normalfordeling med helt faste poengintervaller.

 

Institutt for Informatikk har derimot ikke faste poengintervaller, og poengsummen som kreves for de ulike karakterene varierer derfor etter vanskelighetsgraden på eksamen. INF2220 er vel regnet som det vanskeligste obligatoriske faget på bachelornivå, så at kravet for ståkarakter kan komme ned under 30% om eksamenen for det året er vanskelig, er nok mulig. (Uten at jeg kan si sikkert - vi får jo alltid kun vite karakter og ikke poengsum).

 

På konteeksamen tar du med deg poengene fra midtveiseksamen. Konten som var i fjor var egentlig ganske fint utformet - den startet med to svært lette oppgaver, slik at alle uinteresserte informatikkstudenter skulle klare å stå. Men så hadde de lagt inn en sisteoppgave som var svært vanskelig, og som en måtte få til for å ha sjans på bedre enn C.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke alltid gitt hvordan de setter poengene i en gitt oppgave. Eksempelvis, om du svarer "halvparten rett" på en oppgave vil det variere fra kurs til kurs om du får halv score, eller mindre enn dette. Jeg ramlet borti et kjemifag hvor man strøk med god margin om man tok med halvparten av momentene i alle oppgavene på eksamen, rundt 2/3 ville såvidt holdt til å bestå (noe som medfører at det var bedre å naile deler av pensum 100% og svare blankt på neste oppgave enn å ha tålelig god kontroll på begge ting). Jeg vil tro dette også kan variere avhengig av om eksamen er vrien eller ikke, slik at det ikke er så lett å gjette hvor godt/dårlig en litt mangelfullt besvart oppgave blir vurdert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...