Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Ser ut til at det er mange som studerer informatikk på uio her, og tenkte at det kunne være nyttig med en egen tråd.

 

Personlig skal jeg starte på bachelor i Informatikk til høsten, så jeg ville høre erfaringer fra dere :)

 

Har noen spørsmål selv:

Stemmer det at i de forrige årene har nesten halvparten droppa ut etter de første månedene?

Jeg skal gå over til å programmere i Java, siden det er det vi lærer på UiO, hvilke bøker blir brukt?

 

 

Snakk i vei! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Velkommen til Universitetet i Oslo og informatikk! :)

 

Da jeg startet min bachelor høsten 2004 så droppet godt over halvparten etter det første semesteret. Kullet startet som ca. 300 og var godt under 150 påfølgende semester.

Da jeg var ferdig med min bachelor ifjor kjente jeg igjen kun 10-20 fra da jeg startet. Kun noen ytterst få av 2004 kullet startet på Master.

 

Pensumet som brukes i INF1000, det første programmeringskurset på bacheloren er: Brunland, Hegna, Lingjærde og Maus: Rett på Java, 2. utg (Universitetsforlaget, 2007)

Lenke til kommentar

Hei!

Takk for det! :)

 

Hadde programmering (i VB) på VGS, som gikk veldig bra, så jeg burde hvertfall kunne det grunnleggende.

 

Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som hopper av, aner du hvorfor?

Hva synes du om livet rundt studiene da?

Du trives regner jeg med, siden du skal fortsette på mastern :) Hva skal du fordype deg i?

 

edit: småfeil

Endret av -OleChristian-
Lenke til kommentar

Hei. Jeg begynner på mitt tredje år nå til høsten. Har det samme inntrykket som over, at det er mange som forsvinner bort. Jeg tror det skyldes at det i lengre tid har vært få eller ingen grenser for å komme inn på studiet. Et studie som faktisk er endel tyngre enn mange tror før de begynner. Det forsvinner veldig mange iløpet av de 4 obligatoriske innleveringene i INF1000 (Innføring i objektorientert programmering), opp mot 50%, hvis ikke jeg husker tallene feil (var gruppelærer i kurset H07)

 

Bare spørr hvis du har flere spørsmål.

 

LordjOX: ser at vi tok 3190 sammen nå, hvordan gikk eksamen?

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for det! :)

 

Hadde programmering (i VB) på VGS, som gikk veldig bra, så jeg burde hvertfall kunne det grunnleggende.

 

Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som hopper av, aner du hvorfor?

Hva synes du om livet rundt studiene da?

Du trives regner jeg med, siden du skal fortsette på mastern :) Hva skal du fordype deg i?

 

edit: småfeil

 

Virker som om folk dropper fordi det er mye og gjøre eller de ikke skjønner seg på programmering. Det kan være veldig tungt i starten. Lista på å komme inn har vært litt lav også.

 

Studiemiljøet synes jeg er knall. Kommer man på skolen hver dag, blir man kjent igjen og videre blir kjent med folk. Så kan man ta en pils på RF f.eks.

 

Jeg har tenkt å fordype meg i programmering eller databaser. Får se hva masteroppgaven blir.

 

macfjott: Hjemmeeksamene gikk så bra som det går an. Men avsluttende var veldig hard synes jeg, spesiellt siden vi ikke hadde noen tidl. oppgaver å sammenlikne med som var relevante.

Lenke til kommentar

Ah, se der ja.

 

Så 1/3 av studieprogrammet består av obligatorisk matte?

Tenkte jeg skulle fortsette på mastern, hvis det gikk bra på bachelor.. Det du sier da er at jeg burde velge noen emner med matte?

 

LordjOX: Høres bra ut! :)

Endret av -OleChristian-
Lenke til kommentar
Ops kom med litt feil ordbruk her, er snakk om 20 studiepoeng og ikke 20 vekttall som er ifra gamle dager.

 

Hele bachelor er på 180 studiepoeng, altså er det kun snakk om 1/9 av studiet som er matte, men du kommer nok til å få bruk for kunnskapene i matte i diverse fag tenker jeg.

 

Ok, jeg trodde det var mye mer matte enn det i programmeringsstudier, men jeg regner med at det vil være lurt av meg å ikke bare velge bort matte?

 

Jeg må nok sette meg mer inn i hvordan opplegget er, mtp emner, mye nytt ;)

Lenke til kommentar
Ok, jeg trodde det var mye mer matte enn det i programmeringsstudier, men jeg regner med at det vil være lurt av meg å ikke bare velge bort matte?

 

Litt avhengig av hva du vil gjøre, men det meste du kan ta av matte vil være nyttig for programmering og muligheter.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta MAT1100 og ikke MAT1001. MAT1001 vil virkelig begrense hva du kan ta senere.

(Du kan komme deg rundt det til en viss grad, men du vil ha et handikapp i forhold til andre som har de fagene.)

 

Som mange andre har sagt, mange dropper fra studiene fordi det er vanskeligere enn de forventer. Men det er også en gruppe som ikke helt vet hva de vil, det er de som tror informatikk er noe helt annet enn det er, pluss en del som starter på et program bare for å komme inn på et annet.

 

 

Husker en forelesning i matte (2 semester) hvor foreleseren sa at av de 150 fremmøtte ville bare halvparten ta eksamen og bare 60 ville stå på eksamen. Neste forelesning var det bare 100 stk som møtte. Så foreleserne har også en påvirkningskraft.

Lenke til kommentar
Hei!

Takk for det! :)

 

Hadde programmering (i VB) på VGS, som gikk veldig bra, så jeg burde hvertfall kunne det grunnleggende.

 

Skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som hopper av, aner du hvorfor?

Hva synes du om livet rundt studiene da?

Du trives regner jeg med, siden du skal fortsette på mastern :) Hva skal du fordype deg i?

 

edit: småfeil

 

Begynner selv på 3. semesteret nå til høsten, på UiO. Er nok ganske mange grunner til at folk hopper av. Folk liker ikke fagene, folk finner ut at de vil gjøre noe annet osv. Men hovedgrunnen er nok at mange synes det blir for vanskelig. Det er veldig forståelig hvis en ser på INF1000 og oppmøte. Kurset starter nemlig veldig lett, og første obligatoriske oppgaven i kurset er gjort på mellom 5 og 30 minutter. Når så andre obligatoriske oppgave kommer blir det en del vanskeligere og mange, som da ikke har møtt på forelesningene, vil slite masse. Siden du har noe erfaring fra VB vil nok starten gå ganske greit for deg. Første ukene vil nok være litt kjedelige. Det du derimot burde møte på og jobbe en del med er når de starter med objektorienteringen etter oblig 2. Dette var vanskelig å få inn skikkelig med en gang, kan hende det var fordi de ikke fikk gått ordentlig igjennom det med oss, men det er en litt annen tankegangen enn rettfrem kodingen som har vært til da.

Lenke til kommentar

Det største problemet med Inf1000 er læreboka, det må være den verste introduksjonsboka til Java eg nokon gong har lest. Min anbefaling er å droppe den boka og heller anskaffe seg Head First Java http://www.amazon.com/Head-First-Java-Kath...a/dp/0596009208

 

Det er ein fantastisk bok for alle som ikkje har programmert før/eller veldig lite. Eg kan garantere at ein suser forbi sine medstudenter i det faget om ein velger den boka :)

Lenke til kommentar

Der kan jeg si meg enig ja siDDIs, den læreboka er ikke mye å samle på. Eneste der er easyIO, men lær deg heller å bruke java.io og java.util.scanner, så slipper du å bry deg med easyIO som du uansett ikke kommer til å bruke i industrien. Regner med det derimot er godt gjennomgått i Head First Java.

Lenke til kommentar

Har ikke lest Head First Java, så kan ikke si noe om den, men kan si at Rett på Java er mye bedre enn mange andre bøker der ute.

UiO brukte en periode Java Gently, og det er noe av det verste jeg har vært utsatt for!

3de utgaven var kommet til et nivå man kunne bruke, men 1 og 2 var helt forferdelige. Rett på Java var kjempebra i forhold.

 

 

Når det gjelder matte kan du godt ta MAT1100 selv om du bare har 3mz, det krever litt mer av deg, men går. Jeg sliter nå med at jeg har fått begrenset hvilke mastere jeg kan ta pga. av at jeg tok MAT1000 som følge av råd fra en veileder....

Lenke til kommentar

Nå har jeg allerede bestilt Rett på java,men kan vel kjøpe Head First Java også. Hvis det gjør skolegangen min enklere, er det verdt det.

 

Kanskje jeg skal satse på MAT1100, kommer litt an på om det jeg vil fortsette med, krever MAT1100. Får lese litt på hva som kreves i de forskjellige master studiene. Har liksom ikke kommet så langt enda ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...