Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Nei det er innen systemutvikling jeg vil spesialisere meg. Så jeg leter også etter en videregående kurs for INF-1050, men eneste fag som jeg kan se er inf5100 som jeg ikke har mulighet til å ta så lenge jeg er på bachelor.

 

Du har mulighet for å SØKE inn 2 masteremner i din bachelorgrad. Se siste avsnitt her: http://www.matnat.uio.no/studier/studieinf...nede_emner.html

 

Du må kanskje søke om studierett for masteremner i Søknadsweb.

 

Har samlet en liste over emner som på hvert sitt vis kanskje fanger opp noe av ånden fra INF1050. Nå har INF1050 blitt forandret mye siden jeg tok det, så man har kanskje ikke noe database(-modellering) i pensum lengre? INF5500 tror jeg må være det nærmeste man kommer "INF1050-II" :)

 

Høst

INF5500 - Empiriske metoder og evidensbaserte beslutninger i systemutvikling

INF1300 - Introduksjon til databaser

INF5150 - Uangripelige IT-systemer

INF4270 - Information systems development in organizations

 

Vår

INF2120 - Prosjektoppgave i modellering

INF5180 - Produkt- og prosessforbedring innen systemutvikling

INF5120 - Modellbasert systemutvikling

INF3100 - Databasesystemer

 

Men husk at masteremner ofte krever mye mer arbeid og at du jobber mye mer selvstendig! Du har ikke nødvendigvis gruppelærere som nærmest henger over skulderen din... :(

Endret av ashore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei det er innen systemutvikling jeg vil spesialisere meg. Så jeg leter også etter en videregående kurs for INF-1050, men eneste fag som jeg kan se er inf5100 som jeg ikke har mulighet til å ta så lenge jeg er på bachelor.

INF2120 - Prosjektoppgave i modellering

Et tillegg til listen over, når det gjelder spesialisering innen systemutvikling.

 

Jeg tar dette semesteret:

INF5040 - Åpen distribuert prosessering

INF5071 - Performance in distributed systems

INF5750 - Open Source Software development

 

Det er spesialisering mot distribuerte systemer. (anbefalt for ND og DMMS) :)

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Er det noen som kan si hva som egentlig er forskjellen på 1000 2000 og 3000 fag? Jeg tok nemlig INF2820 i vår og syntes det var rart at det var et 2000 fag. (Forøvrig absolutt et kurs å anbefale. OE er en glimrende foreleser, og kurset er lite så man får veldig god kontakt)

 

I tillegg. Er hundremeterskogen åpen for alle, eller må man ta kurs på rett program for å få tilgang der?

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som en fornuftig forklaring.

 

Vell. Det virker som de fleste som henger der ikke bruker Linux. Opplevde bare en gang i løpet av forrige semester at alle Linuxmaskinene var i bruk da jeg kom. Forøvrig hørte jeg rykter om at antall Linux maskiner var dobblet i løpet av sommeren :D

Lenke til kommentar

Lurer på en liten ting. I INF1800 skal jeg ha gruppe følgende sted på følgende tidspunkt:

Tirsdag kl. 12:15 -13:00, Seminarrom 508 ( i perioden 26. august til 9. desember)

PC-stua (Hundremeterskogen) ligger i Forskningsparken

 

Det er hvertfall det som står på kurssiden. Spørsmålet mitt er da, hvor er dette? Trodde PC-Stua (Hundremeterksogen) var en stor termstue slik som den på VB? Og; Forskningsparken er den store bygningen ved siden av IFI? Rett der man går over brua altså.

Lenke til kommentar

Noen som har tatt operativsystemer (det faget man skal lage et os), kompilatorteknikk eller funksjonell programmering? Håper på å få tatt de neste vår, bortsett fra operativsystemer som jeg må ta neste høst, gleder meg som en liten unge. Vurderer å få pressa inn digital signalbehandling et sted der også og kanskje ta det samtidig med kalkulus og lineær algebra eller lineær algebra. Men hvordan er strykprosenten på de kursene? Regner med at man må jobbe ganske mye for å komme seg gjennom de.

Lenke til kommentar

Har tatt funksjonell programmering. Er egentlig et morsomt kurs, men Asbjør (foreleser) er rotete og vanskelig å følge med på. Derfor tok jeg kurset uten foreleser og grupper, men lærte mye scheme og begynte å like det. Spessielt da vi startet med strømmer som var et ganske interessant emne. Men hvis du er avhengig av en god foreleser kan faget bli ganske tungt.

Lenke til kommentar
Noen som har tatt operativsystemer (det faget man skal lage et os), kompilatorteknikk eller funksjonell programmering?

Jeg har tatt alle tre og alle er fine og spennende kurs. Operativsystemer var to kurs på 10sp hver da jeg tok det, men nå er det vel ett 20sp kurs i stedet? Uansett; antagelig det mest lærerike og morsomme kurset du kommer til å ta, men det er mye arbeid hvis du vil ha A.

 

Kompilatorteknikk var forsåvidt greit nok, men jeg synes det ble litt vel mye parse-teori og teori om forskjellige grammatikker (LL, LR, LALR, SLR osv). For min del måtte jeg jobbe en del med akkurat den delen av teorien, alt annet var ganske greit.

 

Funksjonell programmering er vel det jeg tok på HF. Artig kurs, jeg kunne vel egentlig Lisp/Scheme ganske godt fra før, så det var forholdsvis enkle poeng. Jeg husker ikke at jeg var på en eneste forelesning, så antagelig var jeg ikke overimponert over foreleseren jeg heller :)

Lenke til kommentar

Har forsåvidt aldri vært på hundremeterskogen, men mener å huske at det er den minste termstua på blindern.

 

Skal du ha gruppe nr. 6?

Jepp

 

Noen som har tatt operativsystemer (det faget man skal lage et os), kompilatorteknikk eller funksjonell programmering?

 

Har kun tatt operativsystemer. Det er 20 poeng nå og mye å gjøre men et av kursene man burde ta på IFI. Det er også anbefalt av endel av forskingsgruppene hvis man skal ta Master. Man lærer veldig mye om hvordan operativsystemer fungerer på et veldig lavt nivå (innenfor hardware og software). I tillegg blir man rimelig flink i C. :)

Veldig gøy når man skjønner ting og man får til implementasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...