Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hva er grunnen til at datasalene blir kalt termstue og ikke datasal/datarom?

Tidligere var ikke termstuene fylt med "PCer" slik som står der i dag, men med terminaler av ymse slag (tynne klienter er vel det moderne ordet i dag). De eneste som var igjen da jeg startet var Sun Ray'er i et brakkebygg, men før det vet jeg det var masse forskjellige terminaler. (Jeg husker ikke om Indy'ene med IRIX var tynne klienter...?)

Lenke til kommentar

Oblig 1 i INF1000 gjør du på 15-30 min. På oblig2 møter mange veggen, på oblig 3 enda flere. Oblig 4 var ganske lett i forhold til oblig 3 synes jeg.

 

Obligene i 1040 er ok. Gjør de godt fordi du vil få igjen en del av det på eksamen (brant meg på at jeg ikek husket noe html). Tar ikke veldig lang tid i grunn. Man kan samarbeide på oblig 2 og 3 så vidt jeg husker.

 

Mat1001 obligene vet jeg ikke noe om, men regner med at de blir i samme gate som mat1000. Der var det en del greie oppgaver og noen vanskelige. Sett dere sammen og regn de sammen. Det lærer man mest av synes jeg.

 

Maus er en festlig kar ja ;)

Lenke til kommentar

Man kan riktignok samarbeide om de fleste oppgavene (bortsett fra eksamen og med mindre det eksplisitt står) og det er noe instituttet oppfordrer til. Men samarbeid er ikke det samme som å dele eller kopiere kode / formuleringer, det har blitt advart om dette på forelesningen. Å bli utvist fra universitetet for fusk er kanskje ikke det værste som kan skje folk, men det er ikke noen man akkurat skryter av i et jobbintervju eller til familie og venner.

 

Men det å samarbeide om problemer, diskutere og løse problemer sammen er veldig viktig for studiemiljøet og for egen læring. Og ikke minst motivere for videre nysgjerrighet innenfor informatikken.

 

Angående forelesere, så er mange ikke bare det men også forskere innenfor sitt felt. Det er ikke som de retter oppgaver til laveregradstudenter men forsker videre på problemstillinger, veileder Masterstudenter osv. Så naturlig nok kan de ha en ganske trang timeplan og virke litt stresset til tider. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er oppfordret til p samarbeide. Men på 2 av obligene i 1040 mener jeg at man kunne 2 og 2 levere samme besvarelse. Husker en del brant seg på å dele obligen på midten slik at en gjorde første del og en annen gjorde andre del. På denne måten lærte ikke begge to det samme.

 

I INF220 har jeg Einar Broch Johnsen. Virker som en ok foreleser, forholdsvis ung og ikke blitt bitt av professorsyndromet som blant annet Dag Normann har.

 

I INF1800 har jeg Roger Antonsen. Hadde han som plenumsregner i MAT1030 i fjor og han er veldig flink synes jeg. Engasjert om det han foreleser om og da blir det mer spennende for oss som hører på.

Lenke til kommentar

Hehe Hobbes. Tror du treffer Maus ganske greit i den beskrivelsen der. Han virker litt som den typiske professoren som lever delvis i sitt eget lille univers. Maus er derimot ekstremt god på sitt felt og er regnet som en veldig god foreleser. Det samme kan jo for så vidt sies om Lingjærde også, bortsett fra at han virker en del mer jordnær.

Lenke til kommentar

Man kan jo undersøke om det er mulig å ta kurs for 1. og 2. semester som enkeltemne student, søke bachelor / profesjon ved neste opptak, få godkjent studiepoengene for graden og fortsette med normal progresjon på 3. semester? Det som er nedturen er at man kommer sist i køen for opptak til kurs riktignok... Kjenner et par som har gått over fra informatikk bachelor til digitale medier bachelor og fått godkjent de inf- kursene man har tatt.

 

Ville hørt med studieinfo på ifi.uio.no om muligheter til å studere hvis man absolutt ikke har noe annet valg. Bedre å gjøre noe enn ingenting et år. Jobbe, reiseår eller folkehøyskole er jo selvsagt en mulighet.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Hadde i grunnen tenkt å ta INF3151 dette semesteret, men det virket litt risikabelt å satse 20 studiepoeng når jeg ikke har skrevet noe i C siden 1997 og faget som gir meg fritak ble tatt for 5-6 år siden :D og særlig siden jeg bare trenger vekttallene ikke fagene og starter uansett på en master fra våren av.

 

INF 4151 er samme kurset, men på masternivå, ikke sant?

Lenke til kommentar
Hadde i grunnen tenkt å ta INF3151 dette semesteret, men det virket litt risikabelt å satse 20 studiepoeng når jeg ikke har skrevet noe i C siden 1997 og faget som gir meg fritak ble tatt for 5-6 år siden :D og særlig siden jeg bare trenger vekttallene ikke fagene og starter uansett på en master fra våren av.

 

INF 4151 er samme kurset, men på masternivå, ikke sant?

Ja.

Hehe, man får virkelig brynet seg i INF3151/INF4151. Og ja, man burde kunne C eller kunne sette seg inn i det forholdsvis raskt. Det er også anbefalt kurs for endel av forskningsgruppene man knytter seg til når man skal skrive masteroppgave.

Lenke til kommentar

Hehe. Tror det er en fordel om jeg tar inf1060 :D Regner med det blir inf3330 (om jeg kommer inn). Det høres ut som et kurs som burde være kakestykke. Hva de siste 10 poengene blir vet jeg ikke helt, lurer kanskje på om jeg tar inf2100. Ikke særlig spennende fag, men jeg tror det er lette poeng :D

Lenke til kommentar

Hmm, henger litt etter mtp. poeng, så tenkte å kanskje ta enda et ekstra fag. Nå tar jeg 40 poeng, altså 4 fag, bla. inf3330, men det tror jeg ikke at jeg trenger å lese så mye på, så jeg tenkte å kanskje melde meg opp til inf2100 i tillegg for litt ekstra poeng. Men er det mulig å ettermelde seg til inf2100 eller er det for sent? Noen som vet hvor jeg kan sjekke det?

 

Er det forresten eksamen i det kurset, eller bare prosjektoppgaven?

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Er forsåvidt endel å gjøre i INF3330, så ville ikke tatt det så lett på. Det er obligatoriske oppgaver til hver uke f.eks. Man lærer forsåvidt endel praktisk og det er bra.

 

Frist for siste eksamensoppmelding er 1.september sist jeg sjekka...

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...