Gå til innhold

Test: Mandriva One 2008 Spring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HVa er forskjellen på versionen som koster penger og den som er gratis?

 

Powerpack inneholder et abonoment med Cedega (brukt for å spille Windows spill i Linux) og codecene fra fluendo (som skal være bedre enn de du får gratis, etter hva jeg har lest).

 

Er ikke sikker på om det er så mye mer... Du støtter jo også Mandriva ved å kjøpe Powerpack.

Lenke til kommentar

For bare tre uker siden installerte og testet jeg openSuse 10, Mandriva One 2008 Spring, Fedora 9 og Nexenta ( GNU/Solaris med ZFS ) i virtuelle maskiner og mens de andre var i og for seg helt greie ( med Nexenta litt utenfor de andres scope da jeg måtte google og editere i konsoll i 20 minutter bare for å få X til å kjøre ) men Mandriva utpekte seg sterkt i en klasse for seg selv. Den klart beste installen, veldig god pakkebehandler, brukervennlig kontrollpanel og ellers bare veldig mye bedre satt sammen KDE enn det Kubuntu tilbyr. Jeg tror Mandriva blir mitt neste OS når en stabil KDE4 kommer.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lyst til å prøve Mandriva One 2008 etter å ha lest denne artikkelen! Det slo meg også at denne også er brukervennlig nok til å kunne installeres på samboerens PC i en dual boot med hennes eksisterende Windows. Det er jo en stor fordel for nybegynnere og teknisk ukyndige at multimediakodeker er forhåndsinstallert.

Lenke til kommentar

Sitter å koser meg med Mandriva One 2008 Live-CDn nå.

 

Må si meg det er en fryd å kunne forsøke en distribusjon som ikke er så altfor langt unna Windows skrivebordsmiljøet. Har forsøkt meg med Ubuntu utallige ganger. Mandriva One slo meg helt ut! Den er MYE enklere enn en overgang fra XP/Vista-> ubuntu.

 

Syns det er feil av Ubuntu å holde nærmest knallhardt på alt som er "open source" og legge til alternativene med komersielle drivere og programvare. En burde gjøre mer som Mandriva. Start fra andre enden og la det bli mer og mer Open source etter hvert som utviklingen går.. ikke være helt venstreradikal og ha "alt" Open Source.

 

 

Gleder meg stort nå om neste utgave blir enda bedre. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

:hmm:

Lasta ned Live-DVD-en i ettermiddag.

Dette må testes på en-eller-annen-rigg jeg har. :)

 

BTW:

Blir bare mer og mer fornøyd med Open Source/miljøet/software-støtten. :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det mulig å innstalere andre pakkesystemer ala Pacman og Synaptic?

 

Teknisk sett, ja. Du kan bare finne kjeldekoden til Pacman og tilpasse den slik at den passar bra med Mandriva. Men det er ikkje bare "urpmi pacman". :)

 

Synaptic og Pacman er forøvrig to ulike delar. Synaptic er eit GUI for å styre ein ekte pakkehandsamar. Synaptic lastar ikkje ned pakker og installerar dei sjølv, den bare styrer APT, urpmi, eller kva det er sett opp til å styre, og får den til å installere det du vil ha. Pacman tilsvarar APT/urpmi, den gjer den eigentlege jobben (laste ned og installere pakker).

 

synaptic finnes i pakkebrønnen, så det er (kanskje) bare å skrive urpmi synaptic

 

Jeg har ikke prøvd selv, så det kan godt være at du må konfigurere synaptic selv (hvor den skal hente pakkene fra og slikt.) Fra hva jeg fant ut ved å søke på "synaptic mandriva" brukes de samme pakkebrønnene, men jeg skal ikke garantere det (jeg bare skummet gjennom siden.)

 

Synaptic i Mandriva brukar nok dei same pakkebrønnane, det er absolutt det mest fornuftige.

 

Tror Pacman kun brukes i Arch og Arch-baserte Linux-distribusjoner...

 

Sjå over. Frugalware brukar forresten òg Pacman (med sine modifikasjonar, dei kallar den pacman-g2), Frugalware er ikkje Arch-basert. :)

 

Kanskje eg skal prøve Mandriva. Eg likar Arch, det er bare ikkje så festleg å konfigurere alle greiene eg må ha, men ikkje er interessert i å lære om. :p

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Har alltid likt Mandriva, men alltid et eller annet som har trukket meg tilbake til Mint siden jeg testet den distroen. Skal kanskje på tide og gi Mandriva en sjanse igjen :) Ser ut til at Suse også kommer til å gjøre det bra ved neste release.

 

Når folk spør om hvilken distro vi anbefaler dem å laste ned, hvilken distro bør man anbefale; Mepis, Mandriva, PCLinuxOS, Ubuntu, Mint, Suse? Virker som om mange prøver å fremme en eller annen distro, eller slenger ut Ubuntu fordi den er mest populære distroen, uten at de kanskje ikke har prøvd særlig mange av de senere utgavene av de andre store enkle distroene. Er Mandriva det greieste valget per i dag?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål av teknisk art:

 

Støtter mandriva one 2008 RAID "out of box"? Jeg har RAID0 på maskina mi og opplevde at ubuntu ikke lot seg installere på dette med mindre jeg gjorde en del knoting og la til pakken før installasjon. Det fungerte heller dårlig for meg, mulig jeg er n00b, men hvis det fungerer out of box på Vista, så synes jeg det burde være sånn på Linux også.

 

Nok om det, jeg vil kjøre dualboot og jeg har Vista på RAID partisjonen min. Der vil jeg også ha Linux. Og jeg vil ikke ha Fedora9, men Mandriva One 2008. Jeg fikk innmari lyst på denne distroen etter å ha lest testen.

 

Så takk til tester! Godt gjort, men kan du neste gang inkludere f.eks RAID oppsett da jeg tror mange brukere har sånt.

 

EDIT:

Ser det er issues med bootloader og software raid, men jeg har hardware raid0 og vil bare vite om jeg kan installere på dette eller om jeg må bryte raid'et som jeg måtte med ubuntu. Ergo var ubuntu uaktuelt for meg.

 

Kanskje artikkelforfatter vet? Venter i spenning på svar her...

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Er det mulig å innstalere andre pakkesystemer ala Pacman og Synaptic?

synaptic finnes i pakkebrønnen, så det er (kanskje) bare å skrive urpmi synaptic

 

Jeg har ikke prøvd selv, så det kan godt være at du må konfigurere synaptic selv (hvor den skal hente pakkene fra og slikt.) Fra hva jeg fant ut ved å søke på "synaptic mandriva" brukes de samme pakkebrønnene, men jeg skal ikke garantere det (jeg bare skummet gjennom siden.) Grunnen til at synaptic er såpass lett tilgjengelig er nok at mandriva spiste opp conectiva, som brukte synaptic.

 

Pacman har jeg ikke hørt om noen som har brukt i mandriva.

 

Tror Pacman kun brukes i Arch og Arch-baserte Linux-distribusjoner...

Fra wikipedia : In addition to Arch Linux, Pacman is used by AegeanLinux and Frugalware.
Lenke til kommentar

1: Da må jeg nok omformulere spørsmålet mitt: Er det mulig å bruke Pacman og Apt i Mandriva? :)

 

2: Synes Mandriva så veldig spennendes ut, men uten 64-bit version ble det utelukket, dessverre.

 

3:Er Mandriva og Arch debian-basert? Da burde det vel egentlig ikke trenge så veldig masse konfigurasjon for å bytte til Pacman eller Apt.

 

4:Har dere en anbefaling til en ferdig konfigurert, men alikevel "lett" og rask distro? Har prøvd arch og fikk innstalert det meste, men det var samtlige ting jeg ikke fikk til og som var nokså "buggy" og tregt.

Lenke til kommentar
3:Er Mandriva og Arch debian-basert?
Nei

Mandriva er en RPM distro, orginalt basert på Red Hat, versjon 5.1 i følge wikipedia

Arch er inspirert av CRUX, og Slackware også vel, og er så vidt jeg vet byggd fra bunn uten basis i en spesiell distro.

 

4:Har dere en anbefaling til en ferdig konfigurert, men alikevel "lett" og rask distro? Har prøvd arch og fikk innstalert det meste, men det var samtlige ting jeg ikke fikk til og som var nokså "buggy" og tregt.
Forsøk Zenwalk. Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Generelt sett:

KDE fungerer bedre på "dårlige" CPU, men liker da godt med minne.

Gnome er glad i godt med minne også, men tyngre å dra med dårlig CPU

 

Spesifikt Ubuntu mot Mandriva kommer også ann på f.eks. hvor mange tjenester som kjører i bakgrunnen etc

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

1. Nei, det er som sagt ikkje bare å installere Pacman/APT. Prøvar du å installere ei pakke frå ein annan distribusjon (f.eks. Debian eller Arch) risikerar du at den plasserar filer andre stader, sidan den distribusjonen gjer det slik og slik. Er ikkje dei alternativa du har i Mandriva gode nok? Dei gjer same jobben, har bare eit anna namn.

 

3. Nei, ingen av dei. Mandriva heitte før Mandrake, eg lurar på om denne var basert på Red Hat Linux (ikkje Red Hat Enterprise Linux, men den som var før, siste var vel versjon 9), det er eg ikkje sikker på. Arch er sjølvstendig utvikla. Arch brukar ein del prinsipp og metodar frå BSD-verda, men den er ikkje bygd på ein annan distribusjon.

 

4. Distrowatch: Search distributions

Bruk skjemaet til å setje dine kriterie, så finn du nok noko. :)

 

-Edit-

 

Svar var til todda7.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Har alltid likt Mandriva, men alltid et eller annet som har trukket meg tilbake til Mint siden jeg testet den distroen. Skal kanskje på tide og gi Mandriva en sjanse igjen :) Ser ut til at Suse også kommer til å gjøre det bra ved neste release.

 

Når folk spør om hvilken distro vi anbefaler dem å laste ned, hvilken distro bør man anbefale; Mepis, Mandriva, PCLinuxOS, Ubuntu, Mint, Suse? Virker som om mange prøver å fremme en eller annen distro, eller slenger ut Ubuntu fordi den er mest populære distroen, uten at de kanskje ikke har prøvd særlig mange av de senere utgavene av de andre store enkle distroene. Er Mandriva det greieste valget per i dag?

 

 

Jeg anbefaler folk å prøve forskjellige distroer. Selvom de er basert på samme kjerne så ser de og oppfører seg litt forskjellig.

 

En av de store fordelene med linux er at det finnes mange distroer å velge i fra.

 

Når det er sagt, så synes jeg personlig at Mandriva One er en førsteklasses distro. Den er godt egnet både til nybegynnere og vante linux brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...