Gå til innhold

Test: Mandriva One 2008 Spring


Anbefalte innlegg

Er det noe forskjell på x86_64 kontra X64?
Bare to av mange forskjellige navn på samme ting.

Ja, nå begynte jeg å lure. Navnet tilsier vel egentlig at det er en 32bits version som er omgjort til en 64bits version, kansje, slik tenkte ihvertfall jeg :)

 

32-bit er jo egentlig x86_32 :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med å få sett DVD-filmer i Mandriva, det til tross for at jeg har installert libdvdcss2.

Pakkebrønner med disse pakkene kan enkelt legges til ved å gå innom denne siden:

http://easyurpmi.zarb.org/

 

Det som skjer er at jeg kun får et blått bilde når jeg skal spille DVD-er.

 

En av tingene som har holdt meg fra Mandriva tidligere er at det kan være litt knotete og få lagt til støtte for alt av multimediakodeks, noe som kan være veldig viktig for de som ønsker å ta i bruk Linux. Ser iallefall ut som om Mandriva er på bedringens vei på det området.

 

Pakkesystemet virker noe treigt, men det er bare kjipt rett etter jeg har installert en distro og må installere de programmene og pakkene jeg benytter meg av.

Lenke til kommentar
Hei, noen som vet hvordan man får ordnet lyd i Mandriva spring 2008? Finner ingen mikser i Kmix. Lyden er Conexant ac-97 onboard. Pc er en hp pavillion zv6000 laptop.

Håper noen kan hjelpe.

 

Takk

Conexant generelt har store problemer i linux, og forøvrig også i windows xp SP3

Lenke til kommentar
Hei, noen som vet hvordan man får ordnet lyd i Mandriva spring 2008? Finner ingen mikser i Kmix. Lyden er Conexant ac-97 onboard. Pc er en hp pavillion zv6000 laptop.

Håper noen kan hjelpe.

 

Takk

Conexant generelt har store problemer i linux, og forøvrig også i windows xp SP3

Husker at jeg måtte tulle endel på en lappis med Conexant, tror det var en HP ja. Søk litt på Ubuntuforums osv, det går vanligvis i det samme. Fikk det til til slutt, men det er over ett år siden så husker ikke hva jeg gjorde. Ikke min laptop.

Lenke til kommentar
De fleste nyere linuxdistroer er nå så bra at det er liten forskjell på hvilken du velger. Om man må bruker 5-10 min mer for å konfigurere Ubuntu fremfor Mandriva er totalt ubetydelig, da installasjon av operativsystem er noe den vanlige bruker gjør relativt sjelden..

 

En ting som Ubuntu har gjort bedre enn de andre er å tilby flere varianter med forskjellige skrivebordsmiljøer pre-installert. Tenker da på KUbuntu (KDE) og XUbuntu. Personlig er jeg allergisk mot KDE, så her kjøres det Ubuntu (Gnome) 8.04.

 

Hvem tilbyr ikke flere varianter med ulike skrivebordsmiljøer? Mandriva One finnes i tre hovedvarianter: KDE, Gnome og XFCE. I tillegg finnes hver av disse i tre utgaver med ulik språkstøtte. Fedora og OpenSuse også støtte for både KDE og Gnome. Jeg kan ikke se hva som er så unikt med at Ubuntu finnes i flere varianter. Hva som derimot er unikt er å kalle hver variant for en egen disto, noe som sannsynligvis utelukkende er gjort av markedføringshensyn. Det er kanskje nettopp markedsføring som er hovedforskjellen mellom Ubuntu og de tradisjonelle distroene? Ser man på produktet, er det kun Ubuntu som kan måle seg med Mandrivas Gnome-versjon. Kubuntu ligger kilometervis bak Mandrivas KDE-versjon. Xubuntu har jeg ikke testet, men utfra denne testen: http://beranger.org/index.php?page=diary&a...e-2008-spring-x skulle man tro Mandrivas Xfce-implementasjon også er *minst* like god.

Lenke til kommentar
En ting som Ubuntu har gjort bedre enn de andre er å tilby flere varianter med forskjellige skrivebordsmiljøer pre-installert. Tenker da på KUbuntu (KDE) og XUbuntu. Personlig er jeg allergisk mot KDE, så her kjøres det Ubuntu (Gnome) 8.04.
Dersom valget av distro utgår i fra valg av desktop er Kubuntu for meg uaktuell. (Det måtte isåfall være i form av LinuxMCE 7.10). Ellers kan man stort sett installere hvilken som helst desktop i hvilken som helst distro. Fedora har jo sitt spin-system, OpenSuse har et par forskjellige alternativer (pluss at de har bortimot alt av desktops i repo). Blant *buntuene er det vel kanskje Ubuntu Studio med realtimekernel, Mythbuntu og LinuxMCE som utmerker seg synes jeg.

 

Når det gjelder artikkelen til Skinney har jeg bare et punkt som kanskje bør presiseres:

Gparted ligger i menyen på Ubuntu LiveCD. Jeg foretrekker å ta partisjoneringen i en egen prossess før installasjonen - det gir litt bedre kontroll synes jeg.

 

Dette kan du gjøre i Mandriva også. Når du har startet opp live-CD-en, start Mandriva Kontrollsenter og velg partisjoneringsverktøyet. Der kan du partisjonere og endre størrelse på partisjonene som du ønsker før du setter igang installasjonen. Du kan også installere gparted eller qtparted fra pakkebrønnen mens du kjører live-CD-en om du foretrekker disse. Men Mandrivas verktøy støtter raid og LVM (i motsetning til gparted) slik at det er unødvendig å installere gparted. Dessuten, når vi snakker om Ubuntu: Har du en LVM partisjon vil ikke Ubuntu finne den. De nødvendige kernel-modulene blir ikke lastet automatisk slik at Ubuntu ikke finner partisjonene. Dette problemet kan f.eks. oppstå om du har valgt standard partisjonering når Fedora innstalleres. I så fall vil du ikke kunne installere Ubuntu uten å bruke en annen distro til å ordne partisjoneringen på forhånd.

Lenke til kommentar
1: Da må jeg nok omformulere spørsmålet mitt: Er det mulig å bruke Pacman og Apt i Mandriva? :)

 

2: Synes Mandriva så veldig spennendes ut, men uten 64-bit version ble det utelukket, dessverre.

 

3:Er Mandriva og Arch debian-basert? Da burde det vel egentlig ikke trenge så veldig masse konfigurasjon for å bytte til Pacman eller Apt.

 

4:Har dere en anbefaling til en ferdig konfigurert, men alikevel "lett" og rask distro? Har prøvd arch og fikk innstalert det meste, men det var samtlige ting jeg ikke fikk til og som var nokså "buggy" og tregt.

 

Mandriva finnes i 64-bit versjon!

Men da må du enten innstallere Free, Powerpack eller den 64-bit versjonen av Xfce live-CD-en. One KDE og Gnome finnes kun i 32-bit.

Lenke til kommentar
Ingen kompetente brukere som kan svare på om hardware RAID støttes "out of box"? Merkelig... Og hvor blir det av artikkelforfatter? Hmm...

 

Software-Raid funker ut av boksen i Mandriva. Jeg er usikker på hvordan det er om du bruker de proprietære driverne. Uansett er jo linux software-raid bedre enn hardware-raid i 80% av tilfellene. Men det kan kanskje bli problematisk om du dual-booter med Vista.

Lenke til kommentar

Joda, finner lyden og allt er konfigurert i alsa, men Kmix kan ikke finne noen mixere, lydkortet fungerer stort sett hele tiden, er av og til at jeg har mista lyden i Ubuntu, men ikke uten at jeg har gjort noe. Nå har jeg bare installert alsaconf, men finner ikke noen mixer i Kmix, hva er galt??

 

Kan artikkelforfatter evt legge ut link om hvor han fant svar på sitt lydproblem i artikkelen? Hadde kanskje funnet ut av problemet da.

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar
Kunne noen forklart en linux noob kjap og greit hva som gjør mandriva bedre enn ubuntu?

 

 

Godt spørsmål for ut i fra artikkelen finner jeg ingen grunn til at Mandriva skal vippe Ubuntu av pinnen. Noen vil sikkert ut i fra smak og behag finne seg mer hjemme i Mandriva enn i Ubuntu, og noen liker KDE bedre enn Gnome og andre ville foretrukket mora fremfor dattera. Det som er sikkert er at mange med lang erfaring med GNU/Linux finner seg godt til rette i Ubuntu, og det er ikke uten grunn. Det samme med nybegynnere. Og da er det ikke så rart at Ubuntus herskare er stor.

 

Mine erfaringer med Mandriva er gjennomgående ustabilitet, dog har jeg ikke hatt tålmod nok til å finne ut av årsaken, når andre alternativer er så lett tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Nå vil dette variere med hvilken hardware man har, men showstopper-bugs er det nok av i Hardy. Man trenger slett ikke å bruke Mandriva for å finne bugs. Her er en liten summering fra Launchpad over antalle bugs rapportert for Ubuntu. (Disse er alle filtrert som "releasecritical" i Launchpad.) Nå skal det tilføyes at for Feisty og Gutsy ble mange åpne bugs bare flyttet over til neste release, og det er en vesentlig mer vanskelig oppgave i Hardy fordi den er en LTS. Ikke fullt så enkelt å skyve problematikken under teppet (dersom det er det de gjør da). Heldigvis ser det ut til at nyrapportering av bugs i Hardy har avtatt de seneste dagene.

 

Versjon Bugs

hardy 409

gutsy 164

feisty 124

edgy 118

 

Merk: Ikke alle eksponeres for alle bugs, noen er rapportert men ikke reelle og det er langt ifra alle som distroen har ansvaret for. Enkelte bugs i Hardy har definitivt gått ut over min bruk av maskinen, men det betyr ikke at jeg klassifiserer den som ustabil. Dog er det tilstrekkelig til at jeg sannsynligvis bytter ut Hardy.

 

Jeg reagerer litt på bruken av "Ustabil" uten noen form for informasjon om hvilke problemer man opplever. Det en ganske grov påstand som bør inneholde LITT utdypende info ihvertfall.

 

Som et eksempel på noe som KAN føre til problemer i Mandriva er at de anvender den offisielle versjonen av Firefox: 2.0.0.14. Da bruker man gjerne libflashsupport for å få Flash 9.x til å fungere. Hele denne kombinasjonen har vært lite tilfredsstillende, og problemet blir først redusert med Firefox 3 / Flash 10.

 

Dette lar seg nå løse i "alle" distroer ved bruk av FF 3rc og Flash 10beta som ikke trenger libflashsupport, men har fint lite med distroen å gjøre.

 

Aner ikke om Firefox/flash er et stort problem med Mandriva, men mange distroer har fått på pukkelen for "instabilitet" som følge av dette.

Lenke til kommentar

Ser ut som om det er flere som deler ditt syn Skinney.

 

I LinuxFormat fikk Ubuntu 7/10, og de klager på Ubuntu henger igjen på 70-tallet. Mandriva fikk 9/10 med konklusjonen: "This could be the Mandriva release that changes your mind. Try it now" :)

 

Liker helt klart Mandriva over Ubuntu selv også, men synd mange av de store distroene gjør det vanskelige å installere libdvdcss og win32-codecs.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Hvorfor får jeg ikke sett windows shares etter install? Står at jeg må skru på lisa daemon ellerno sånt, men etter en time leting ble jeg ikke særlig mye klokere.

 

Windows shares fungerer utmerket her rett etter install...

Veldig pussig. Når jeg forsøkte å browse nettverk og klikke meg igjennom så kom det opp en dialogboks om at "lisa-daemon" ikke kjørte og måtte aktiveres. Jeg lette og lette etter hvor man starta, stoppa og satte services til automatic, men til ingen nytte :p Jeg tror jeg måtte lage egen config fil med hvilke ip-ranges den skulle scanne osv. og da var det på huet ut. Jeg var kanskje litt kjapp, men windows shares fungerte *ikke* i alle fall...

 

hmm, sikker på at det ikke er en av dine typiske "ingen problemer for meg! Alt helt tipp topp! Krig i verden? Aldri sett noe til det jeg ass"? :D

Lenke til kommentar
Hvorfor får jeg ikke sett windows shares etter install? Står at jeg må skru på lisa daemon ellerno sånt, men etter en time leting ble jeg ikke særlig mye klokere.

 

Windows shares fungerer utmerket her rett etter install...

Veldig pussig. Når jeg forsøkte å browse nettverk og klikke meg igjennom så kom det opp en dialogboks om at "lisa-daemon" ikke kjørte og måtte aktiveres. Jeg lette og lette etter hvor man starta, stoppa og satte services til automatic, men til ingen nytte :p Jeg tror jeg måtte lage egen config fil med hvilke ip-ranges den skulle scanne osv. og da var det på huet ut. Jeg var kanskje litt kjapp, men windows shares fungerte *ikke* i alle fall...

 

hmm, sikker på at det ikke er en av dine typiske "ingen problemer for meg! Alt helt tipp topp! Krig i verden? Aldri sett noe til det jeg ass"? :D

 

Veldig sikker, testa det på virtual machine og søster sin pc nu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...