Gå til innhold

Test: Mandriva One 2008 Spring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter med en laptop med 800x oppløsning, og hvis taskbaren er så fullstappa så holder jeg meg til ubuntu(den kjørte standard todelt, en oppe med klokka og "startmeny" og en nede til åpne programmer)

 

Utifra artikkelen ser jeg ikke helt den klare forskjellen mellom ubuntu og mandrina og hva som gjør mandrina bedre/dårligere. Eee støtte er uansett knall, mange som vil nyte godt av det.

Nr1: Testen er av Mandriva, ikke mandrina.

Nr2, det står forklart i artikkelen at den bruker KDE som standard og ikke GNOME, det er bare å laste ned CD-en med gnome i stedenfor den med kde.

 

Mandriva har etter min erfaring:

Bedre hw-støtte, spesielt i Lenovo/IBM Thinkpad leiren, mye hardware som funker problemfritt i mandriva som ikke funker i ubuntu, ofte i sammenheng med compiz(3D).

"Alt" funker fra starten, mp3, mpeg, divx, java, flash osv.

Et ordentlig kontrollpanel.

Bedre wlan konfigurator.

Penere design (personlig).

 

Ellers er vel stort sett linux linux.

 

EDIT: Må forsåvidt nevne at jeg ikke merker noen forskjeller fra Mandriva 2007, unntatt at den har blitt blå i stedet for oransje. Mandriva har etter min mening "alltid" vært over ubuntu. Men om noe feiler så er det et mindre community å støtte seg på. (Noe som ikke er mandrivas feil)

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
En del programmer starter raskere. Generell raskere multitasking, men mye dårligere batteri (dette gjelder alle sammen i grunn). Mer responsivt på mange måter.
Batteritid er diskutabelt da, De nyeste kjernene har bedre styring på dette, men det er jo også helt avhengig av hva man kjører av tjenester, programvare og effekter.

 

Kunne dere installert KDE 4.1 og sett om det løste problemene?
KDE 4.1 er ikke lansert enda, det er 4.1beta (4.0.80) som er ute nå. Jeg kjører 4.0.81.x og selv om den er lovende er det endel å gå på før den er 100%. Opplever blant annet høyt ressursbruk med effekter på og at Compiz ikke fungerer med 4.0.81.x.
Bedre Thinkpad støtte var et stort pluss for meg. Kanskje jeg reinstallerer min gamle T42 med Mandriva nå. Men vil nyeste Mandriva gi noen ytelsesforbedring vs. XP på en M730 maskin?
Man kan vel kanskje si at hvor ressurskrevende en Linuxdistro er avgjøres av kerneloptimalisering mot din maskinvare, hvilken desktop du kjører, hvilke tjenester du kjører og hvilke applikasjoner/programmer du kjører. Dersom du blander flere desktop'er (som KDE/Gnom) blir det tregere.

 

Man kan bruke Arch/Slackware/Gentoo/LFS for å optimalisere, men for de fleste av oss er det enklere med de "vanlige" distroene Mandriva er vel en av disse. Dersom du vil optimalisere en "vanlig" distro tror jeg at jeg vil anbefale en XFce desktop med litt fra Gnome Det er selvsagt avhengig av hvilken programvare du ønsker å bruke. Compiz fungerer med XFce. Så gjelder det å begrense mengden tjenester som f.eks Beagle/Tracker, printerserver osv.

 

Jeg mener T42 skal kunne kjøre Mandriva eller lignende veldig godt. Ankepunktet er vel ati-grafikken tenker jeg.

 

http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

 

T400/T500/W500 ser forøvrig bra ut både når det gjelder spec og trofasthet mot Thinkpadkonseptet - De får Displayport og ATIgrafikk forresten. Her er et bilde :tease:

 

 

 

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Bruker som sagt ikke Mandriva, men det der må det jo gå an å gjøre noe med. Har HP pav DV - der er batteriet like elendig uansett ;o)

 

Spørs litt hva du mener med standard også da, Distroene er som regel ikke direkte optimalisert for bruk med Laptop. Compiz spiser vel litt batteri... I Ubuntu er ihvertfall mange tjenester påslått som default - tjenester jeg greier meg uten. Så jeg slår av printer, bluetooth, tracker, epostovervåkning osv osv...

Lenke til kommentar

Sukk tenkte det kunne være morsomt å prøve en ny distro, men den her var litt tungvind synes jeg.

 

Prøver kjøre update, men etter sånn ca. 125982735 "IS IT OK TO CONTINUE, MON AMI?" så låsern hele maskina. Ser også at en del steder så har jeg russisk tekst på yes, no, cancel menyer.. Var ikke akkurat noen kvalitetsopplevelse for min del det her.

 

Er det bare meg eller er KDE mer krevende enn gnome sånn generelt? Jeg har testet to distroer med KDE nå og begge to synes jeg er alt for sluggish i responsen for min smak.

 

Vel, jeg får fortsette å teste litt til. Masse nye programmer å leke med i alle fall!

 

Edit: Forresten, mens jeg først er på postern - kan noen anbefale en distro til stue-bruk? Skal streame filmer, musikk og imponere gjester på TVen :)

Editedit: Nei, nå er det bare hvit skjerm hver gang jeg prøver å logge inn. Var vel ikke litt kjapt å konkludere med at Mandriva slår Ubuntu ned i støvlene vel? :p

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Når en datamaskin får halvert batteritiden sin, er det ikke unødvendige prosesser og programmer som er problemet. Det er at strømsparing er meget dårlig, eller ikke støttet i det hele tatt. Og det er dessverre tilfelle på enkelte bærbare.

I andre tilfeller er batterilevetid endel bedre på GNU/Linux enn på Windows, bla.a. på en Toshiba Centrino-basert pc jeg benytter litt.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert Mandriva One 2008 Spring på min laptop, sammen med Vista. Maskinen er nettopp restartet og står å laster ned oppdateringer. Det som umiddelbart slo meg var hvor snedig installasjonen var. Fullt på høyde med Ubuntu og mye enklere enn tidligere utgaver. Partisjonsprogrammet fungerte perfekt! Av negative ting har jeg merket at når jeg starter noe er vinduet helt hvitt. Jeg må legge det ned på oppgavelinja og så åpne det igjen for å klare å lese noe. Kanskje noe som retter seg etter neste restart, vi får se. Ellers så ser mandriva lovende ut. Er spent på farten på OS! 8.04 var litt for tregt, synes jeg. Kan være bare meg :)

Lenke til kommentar
Når en datamaskin får halvert batteritiden sin, er det ikke unødvendige prosesser og programmer som er problemet. Det er at strømsparing er meget dårlig, eller ikke støttet i det hele tatt. Og det er dessverre tilfelle på enkelte bærbare.
Kjenner ikke detaljene på R61 - men det kan godt hende at flere grep må til ja. Her er noen artikler som kan være aktuelle i forbindelse med strømsparing. Se bort ifra distro - dette er bare for å illustrere at det er mulig å spare, Ikke alt er like nytt . CpuDYN er f.eks en pakke i Hardy som fokuserer på dette...

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=645433&page=2

http://www.linlap.com/wiki/Increasing+batt...ife+under+Linux

http://www.lesswatts.org/projects/powertop/

Lenke til kommentar

Hvordan er støtten for Broadcom trådløse nettverkskort? (Har et kort som ikke tok lang tid i Ubuntu, men så lenge at jeg ikke gidder å bytte distro hvis det samme skulle oppstå)

 

Konkret hvordan er batteri"tapet" sammenlignet med f.eks Ubuntu? ( På fullt batteri har jeg 3t 50 min, er det da snakk om 5 min tap eller opp mot 15 og det som værre er?)

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle batteritiden bli lavere enn i Ubuntu? Hvor godt strømsparingsfunksjoner fungerer bestemmes hovedsaklig av kernelen, og der er det ikke store forskjeller mellom de to distroene. Så er det selvfølgelig applikasjoner og bakgrunnsprosesser, men jeg ser ingen grunn til å tro at det skal være noen betydelige forskjeller her heller.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvor godt strømsparingsfunksjoner fungerer bestemmes hovedsaklig av kernelen, og der er det ikke store forskjeller mellom de to distroene.
De koker jo gjerne sammen sin egen kernel? Både Ubuntu og Mandriva bruker 2.6.24, men de de kan jo modifisere den alt etter hvilke egenskaper de ønsker. Derfor kan noe være "default" i én distro mens man må legge det til selv i andre.

 

Strømsparing bør jo være rimelig relevant uansett i disse dager, men det betyr ikke at de har prioritert likt. Det kan derfor være en god idé å sjekke hva en selv kan gjøre for å optimalisere batteritiden. Dersom dette er viktig for den brukeren det gjelder. På lesswatts.org kan man lese litt om dette og så kan man se om det man finner er relevant for ens egen maskin og distro/oppsett.

Hvorfor skulle batteritiden bli lavere enn i Ubuntu? Så er det selvfølgelig applikasjoner og bakgrunnsprosesser, men jeg ser ingen grunn til å tro at det skal være noen betydelige forskjeller her heller.
Igjen prioriterer distroene forskjellig. Ubuntu har blant annet bestemt seg for at harddisken min til enhver tid skal være indeksert. Jeg har organisert informasjonen på min maskin selv. Jeg har oversikten og sparer strøm ved å slå av Tracker. Det samme gjelder Evolution som absolutt skal gå i bakgrunnen dersom man har startet den. Jeg bruker ikke bluetooth, så hvorfor skal dette stå påslått? Jeg er tilkoblet nettet via HSDPA, så wifi er som regel deaktivert. Aner ikke hva Mandriva gjør på dette området, men de har kanskje funnet på noen sprell de også?

 

Man KAN stort sett oppnå de samme egenskapene i de forskjellige distroene. Men distroene prioriterer noen egenskaper for brukeren, og om brukere foretrekker andre egenskaper kan det hende det lønner seg å se litt på hva man kan tilpasse selv. Uavhengig av hvilken distro man bruker.

 

Hvordan er støtten for Broadcom trådløse nettverkskort? (Har et kort som ikke tok lang tid i Ubuntu, men så lenge at jeg ikke gidder å bytte distro hvis det samme skulle oppstå)
Jeg har ikke gode erfaringer med Ubuntu 8.04 Hardy og Broadcom. Nå har det kommet en fix for Broadcom 4312 rev 2 (i kernel 2.6.24.19 som jeg installerte fra backports), men det ser ikke ut til at det hjelper meg ettersom jeg har 4312 rev 1. For andre kort kan det være helt smertefritt i begge. (Mitt fungerer med OpenSuse og Ubuntu 8.04 med det samme jeg installerer Ubuntu. Det fungerer også med debiankernel i 8.04). Du må nesten kjøre "lspci", finne hvilket kort du har og google med den distroen du ønsker å prøve. Endret av omaha
Lenke til kommentar
Ok, så biten som gjenstår i Linux distroer er strømsparing? Hvor stor reduksjon i batterikapasiteten er det snakk om?
Fra og med kernel 2.6.24 har jeg sett en del tester som viser 10-20% bedre batterilevetid enn i XP. Intel har vissnok gjort mye arbeid med det i kjernen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...