Gå til innhold

Test: Mandriva One 2008 Spring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alle linux distroer jeg kjører klarer den ikke å vise skjermbildet ved oppstart. alltid går skjermen i dvale modus fordi den ikke får noe signaler. Det jeg har gjort med andre, ubuntu feks, er å starte den i video safe mode. men dette alternativet var ikke her. Noen tips hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Ingen kompetente brukere som kan svare på om hardware RAID støttes "out of box"? Merkelig... Og hvor blir det av artikkelforfatter?

 

Last ned, test og gi oss tilbakemelding.

 

Artikkelforfatter er forhåpentligvis i ferd med å komme med enda en god artikkel ;)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke Linux distroen som begrenser Raid0 boot funksjonalitet, men Booloaderen. Eks. støtter ikke GRUB bootpartisjon på Raid0.

 

Boot fra/på Raid1 er såvidt jeg vet støttet av eks. GRUB.

 

Men jeg er ingen kompetent Linux bruker, så dere andre får bekrefte eller avkrefte. Jeg har ingen Linux bokser selv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er vel ikke Linux distroen som begrenser Raid0 boot funksjonalitet, men Booloaderen. Eks. støtter ikke GRUB bootpartisjon på Raid0.

 

Boot fra/på Raid1 er såvidt jeg vet støttet av eks. GRUB.

 

Men jeg er ingen kompetent Linux bruker, så dere andre får bekrefte eller avkrefte. Jeg har ingen Linux bokser selv.

 

 

Takk, akkurat det svaret jeg var ute etter. Kan man velge bootloader under installasjon? Ønsker å kjøre RAID0 da det gir som kjent en langt bedre ytelse. I allefall på Vista. Problemet jeg har møtt på tidligere ved å installere Ubuntu, var at selv om jeg valgte en "ikke RAID" partisjon, så fant ikke grub denne og retunerte feilmld: grub error 21.

Lenke til kommentar

jeg googlet litt raid0 og linux for morro skyld

 

A recommended option is to make a small raid1 device and use it as /boot, then commit the rest of drives to raid0 devices.

Ikke et dumt råd kanskje?

Feilen går jo på at GRUB ikke finner og får boota kjerna om /boot ligger på et RAID0 array.

 

Men jeg fant også en tråd på linuxquestions laget av en som installerer slackware på et RAID0 array med LILO som bootloader.

How to do a Raid-0 Installation with one boot :-)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Ingen kompetente brukere som kan svare på om hardware RAID støttes "out of box"? Merkelig... Og hvor blir det av artikkelforfatter? Hmm...
Hardware-RAID støttes av alle OS ut av boksen. Spørsmålet er helller om kontrolleren din støttes. Hvilken kontroller har du? Men det er ikke sikkert Hardware-RAID gir noen fordeler over software-raid med mdadm.
Lenke til kommentar
Er det mulig å lage en CD som jeg har forhåndskonfigurert til å innstalere f.eks Gnome, X og Alsa osv?
Det er mulig, men hvordan det gjøres varierer litt med distro. Tar jeg ikke helt feil må gjerne grafikkdriver installeres i ettertid, men denne kan nok ligge på skiven så...

 

Her er et eksempel med Dreamlinux som er fiffig:

http://www.dreamlinux.com.br/tutorials/3.0...veremaster.html

 

Fedora har verktøy for "spins" - her er noen releaser av spins.

http://spins.fedoraproject.org/

 

Eksempel for Ubuntu 7.10

http://reconstructor.aperantis.com/index.p...ge&Itemid=1

http://www.ubuntugeek.com/creating-custom-...emastersys.html

 

Howto for Mandriva:

http://wiki.mandriva.com/en/Development/Howto/Remaster_ISO

Lenke til kommentar
Ingen kompetente brukere som kan svare på om hardware RAID støttes "out of box"? Merkelig... Og hvor blir det av artikkelforfatter?

 

Last ned, test og gi oss tilbakemelding.

 

Artikkelforfatter er forhåpentligvis i ferd med å komme med enda en god artikkel ;)

 

Det og ;)

 

Har også skole, skriver manus for TV-serie og installerer Arch på nytt etter at det gikk fyken. Men hovedsaklig ny spennende artikkel ;) (har heller ikke peiling på installasjon på raid annet enn at jeg vet det er mulig :p)

Lenke til kommentar
2: Synes Mandriva så veldig spennendes ut, men uten 64-bit version ble det utelukket, dessverre.

Mandriva finnes for x86_64, men det ser ut til at det er kun Free-versjonen og ikke One.

 

Forøvrig så tror jeg det går an å bruke apt hvis man absolutt vil. Selvfølgelig apt mot Mandriva-rpm-er ikke apt mot Ubuntu-dpgk-er. Urpmi funker helt fint, så jeg har ikke noe voldsom trang til å forsøke selv :p

Lenke til kommentar
Som alle linux distroer jeg kjører klarer den ikke å vise skjermbildet ved oppstart. alltid går skjermen i dvale modus fordi den ikke får noe signaler. Det jeg har gjort med andre, ubuntu feks, er å starte den i video safe mode. men dette alternativet var ikke her. Noen tips hva jeg kan gjøre?

bump

Lenke til kommentar
2: Synes Mandriva så veldig spennendes ut, men uten 64-bit version ble det utelukket, dessverre.

Mandriva finnes for x86_64, men det ser ut til at det er kun Free-versjonen og ikke One.

 

Forøvrig så tror jeg det går an å bruke apt hvis man absolutt vil. Selvfølgelig apt mot Mandriva-rpm-er ikke apt mot Ubuntu-dpgk-er. Urpmi funker helt fint, så jeg har ikke noe voldsom trang til å forsøke selv :p

Aha, takk.

 

Er det noe forskjell på x86_64 kontra X64?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...