Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Joda, sjakta er lukka, men dette er et gammelt bilde. Fra 2006, da jeg var på CERN for å kable TPCen før den gikk under bakken.

Det var en del kabler. To sider, med 18 sektorer på hver side med seks partisjoner på hver sektor. I hver partisjon er det en fiber for data (Detector data link, DDL), en fiber for trigger og en vanlig nettverkskabel (TCP/IP). Det skulle bli:

2*18*6*3 = 648

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, kabler i lange baner :) Var inne på USIT (it-avdelinga til UiO) sitt serverrom i dag og titta på titan, et digert monster av en tungregnemaskin. De hadde en "søt" og "liten" infiniband-switch:

http://hpc.uio.no/index.php/Magnum

 

:D

 

Nesten like gøy som når vi var på "klassetur" til CERN i høst, og fyren som viste oss rundt på serverrommet pekte på et rack og sa "x% av europas internett-trafikk går igjennom det rack'et der borte", og så brått var vekk... Vi fant kabelen til Oslo (husker ikke om det var generellt "Oslo" eller om det var en dedikert linje for Fysisk institutt ved UiO - tror faktisk det siste)

Lenke til kommentar

Det kretser hundretusenvis av meteroritter rundt jorden hele tiden, og hver eneste av disse er mer enn store nok til å ødelegge alt livet på jorden om de skulle kollidere.

 

Supervulkanen under Yellowstone nasjonalpark i USA har regelmessig utbrudd ca hvert 600.000 år, og siste utbrudd var for ca 620.000 år siden. Neste utbrudd kan ha skjedd når jeg skriver dette, og det kan skje om flere tusen år. Alt vi vet er at det vil skje, og når det skjer vil store deler av Nord-Amerika bli utslettet.

 

Det er allerede mat- og vannkrise over store deler av verden, og det blir bare verre og verre hele tiden.

 

Tredje verdenskrig kan starte når som helst, og da snakker vi atomkrig. Eller som Einstein sa det. "Jeg aner ikke når tredje verdenskrig starter, men fjerde verdenskrig vil bli kjempet med stein og trespyd." ;)

 

For å nevne noe. Hvem bryr seg om et teit eksperiment? Det er nok av andre trusler om truer oss. ;)

Lenke til kommentar
Det kretser hundretusenvis av meteroritter rundt jorden hele tiden, og hver eneste av disse er mer enn store nok til å ødelegge alt livet på jorden om de skulle kollidere.

Nix. Disse steinene kretser ikke rundt Jorda, det eneste som kretser rundt Jorda er månen, en drøss menneskeskapte satelitter og en hel del romskrap (som er mest farlig for satelittene). Dessuten er disse steinene verken meteorer eller meteoritter når de ferdes ute i verdensrommet. Da er de bare større og mindre steiner. Meteorer blir de først når de entrer atmosfæren og begynner å gløde på utsiden på grunn av luftmotstanden. I de tilfellene et slikt stjerneskudd eller en slik ildkule er stor nok til å ikke fordampe i atmosfæren, men faktisk overlever helt til den lander på bakken, først da blir meteoren til en meteoritt. En meteoritt er altså en meteor som har krasjlandet på Jordas overflate, og en meteor er et naturlig objekt som faller ned mot Jorda.

 

Påstanden om at "hver eneste en er stor nok til å utrydde alt liv på Jorda" er direkte usant. I såfall ville livet blitt utryddet hvert eneste sekund hele året. Det faller nemlig ned ganske mange tonn stein fra verdensrommet hvert eneste år. Det meste brenner opp på vei ned (og sees som såkalte stjerneskudd). På enkelte netter er mulig å se flere stjerneskudd hvert minutt. Hadde de virkelig vært fallende stjerner (slik man trodde i gamle dager) hadde stjernehimmelen faktisk blitt helt tom for stjerner på få sekunder, så mange stjerneskudd/meteorer er det. De er stilige og ikke det spor farlige.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Dette eksperimentet her minner meg litt om begynnelsen i Half Life 1, når Gordon Freeman skal inn i testrommet og flytte på en objekt inn i en eller annen slags ting, også blir hele systemet lammet med monstre osv.. Citadel i Half Life 2 minner meg om et bilde lengre opp i tråden, forrige side, der de lagret alle dataene.

 

Litt sprøtt å tenke på at nå skal vi bekjempe monstre og kanarifugler fra verdensrommet. :p

Lenke til kommentar

SeaLion: Samme hva de kalles, det er ikke nøye. Steiner ramler ned på jorden hver eneste dag, men heldigvis er de fleste så små at de brenner opp i atmosfæren. Men det er likevel svært mange som er mer enn store nok til å ødelegge at livet på jorden, og svært mange av dem igjen er en direkte trussel. Faktisk har slike meteoritter, asteroider eller hva man nå kaller dem allerede kræsjet med jorden flere ganger, så det er bare et tidsspørsmål før det skjer igjen.

 

Men uansett, det var bare et eksempel. Hva med global oppvarming? Ny istid? Romvesener? (du tror ikke seriøst at vi er de eneste intelligente skapningene i hele universet?)

Lenke til kommentar
Romvesener? (du tror ikke seriøst at vi er de eneste intelligente skapningene i hele universet?)

Det var da voldsomt? :dontgetit:

• Selvsagt er jeg så godt som hundre prosent sikker på at det finnes andre skapninger i verdensrommet et sted som er minst like intelligente som oss.

• Samtidig er jeg så godt som hundre prosent sikker på disse skapningene der ute er altfor intelligente til gidde å reise hit til vårt solsystem langt her ute i periferien av galaksen. Og hvis noen av de ved et uhell skulle forville seg ut hit likevel, så er det i hvert fall ikke for å bøye ned korn i sirkler etter mørkets frembrudd.

 

Eller som forfatteren og matematikeren Arthur C. Clarke (oppfinneren av geostasjonære satelitter og romheisen) sa i 1996:

I'm sure the universe is full of intelligent life. It's just been too intelligent to come here.

Lenke til kommentar
• Samtidig er jeg så godt som hundre prosent sikker på disse skapningene der ute er altfor intelligente til gidde å reise hit til vårt solsystem langt her ute i periferien av galaksen.

Hvis de fant oss og har mulighet er det nesten garantert at de vil komme å ta en kikk, akkurat som vi ville reist og undersøkt hvis vi fant liv utenfor solsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...