Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blyioner ja, og ettersom du kan drite i elektronmassen, så veier de det samme som blyatomer. Men her er det en ting å merke seg - når man spalter et atom, f.eks. uran, så får man to atomer ut (pluss et par nøytroner etc.). Disse atomene veier noe - så hele massen til det spaltede atomet blir ikke gjort om til energi, bare forskjellen mellom det spaltede og det som kommer ut. Og det er litt morsomt at det faktisk er en forskjell - helium veier mindre enn 4 ganger hydrogen, selv om hver av protonene og nøytronene i helium veier like mye som protonet i hydrogen. Forskjellen er at helium er sterkere bundet - og dermed får helium mindre energi (potensiell energi kommer inn med negativt fortegn) enn hydrogen. Og som kjent er jo m = E/c^2 (som faktisk var formen Einstein opprinnelig skrev den berømte likningen på...) - så ettersom energien til helium ikke 4-dobles, 4-dobles ikke massen.

 

Når det gjelder LHC:

Man skal kjøre en del forskjellige eksperimenter i LHC, både proton-proton (eller var det proton-antiproton? Hmm... burde jeg vite...), og proton-tungion (tungion = blyion, gullion, og også noen lettere kjerner, tror de også skal teste med oksygen, nitrogen etc.)

Lenke til kommentar

Jeg tror det er fullt mulig at det vil kunne dannes mikroskopiske sorte hull i den nye akseleratoren i CERN. :thumbup:

 

Det er ikke selve massen som direkte avgjør om det dannes et sort hull, men det er konsentrasjonen av massen. Når masse samles ekstremt tett under så høyt "trykk" at kjernekreftene ikke klarer å stå imot, vil dette føre til at de smelter sammen, og det er slik de fleste sorte hull dannes i kjernen av en tung stjerne.

 

Nå husker ikke jeg den eksakte formelen for gravitasjonskreftene mellom to masser, men jeg husker at jo nærmere to masser er hverandre, jo større blir kreftene som virker mellom dem. Dersom avstanden går mot 0, vil kreftene gå mot uendelig. Dette er som regel ikke noe problem ettersom kjernekreftene sørger for at masser sjeldent kommer tett nok innpå hvernandre, men dersom to masser sendes mot hverandre med ekstremt høy hastighet vil dette kunne være nok til at de kollapser sammen til én masse.

 

Dersom den nye massen har en "hendelseshorisont" (sett matematisk utifra formelen for gravitasjonskrefter) som strekker seg utenfor kjernekreftenes virkeområde vil dette kunne gjøre at fler og fler partikler kollapser inn mot denne massen, og vi har et sort hull.

 

Det vil imidlertid ikke være noe særlig fare for at så små hull vil kunne fortsette å spise opp nye partikler ettersom de raskt "fordamper" på grunn av hawkings-stråling. Vi snakker altså om surte hull med ekstremt kort levetid!

 

Mange forskere mener faktisk at det dannes slike små sorte hull kontinuerlig over hodene våre når kosmiske partikkler kommer med hastigheter nært lysets hastighet inn mot atmosfæren og treffer andre partikkler i atmosfæren.

 

Fant ingen kilder nå i farta, men skal se om jeg finner noen etterhvert..

Lenke til kommentar

De fryktet også at en atombombe sin eksplosjon ville fortsette å ekspandere og sluke hele jorden i en enorm eksplosjon. :whistle:

 

Ikke en veldig dårlig gjetting (da de kan bli ganske store), men allikevel en stor overdrivelse. Så det kan kanskej hende det oppstår et lite mikroskopisk svart hull, men det kommer nok ikke til å sluke jorda nei. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Dette prosjektet er jo blitt planlagt i over ti år så vidt jeg vet. Jeg synes det er litt rart å tro eller påstå at de som har arbeidet med dette i så lang tid ikke har tenkt over eventuelle farer forbundet med det. De er vel ikke akkurat nybegynnere på feltet heller. :)

Lenke til kommentar

De "frykter" noe hver gang noe skal gjøres som ikke er gjort før.

 

Litt av årsaken til at det skal utføres praktiske tester, er at vi ikke vet alt. En kan regne seg frem til ting, men må gjennomføre eksperimenter i praksis for å få svar på en del spørsmål.

 

Dermed kan ingen med 100 % sikkerhet si at dette er trygt.

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar

Her er det snakk om en kjedereaksjon. Jeg mener vi ikke med 100 % sikkerhet kan si hva som trigget starten på universet, og dermed heller ikke kan vite om det går an å trigge slutten. At dette skal skje pga. eksperimenter gjort i en partikkelakslerator er vel heller usannsynlig, men at det kan oppstå "ekle" resultater når vi prøver ut nye ting kan en ikke utelukke.

Lenke til kommentar

De foretrekker å skape kollisjonene selv, fremfor å vende sine teleskoper mot atmosfæren og vente på at noe skal skje akkurat der de ser. Det gir dem også muligheten til å konstruere nevnte avanserte apparatur for å måle hvilke partikler kollisjonen produserer. Akkurat det er litt vanskelig på avstand. :)

Lenke til kommentar
- Vi prøver å studere universet sånn som det var noen milliontedels sekunder etter «Big Bang». For å få det til, må vi ha avansert apparatur, sier fysikeren.

 

Du får fortelle dem at de bare kan kikke opp i atmosfæren du da, for å få studert dette...

 

Sånn man gjorde det før. Man tok et tåkekammer, en haug med fotografiske plater, og ennå mer rødvin opp på en høyfjellshytte, tok bilder av sporene i tåkekammeret, slepte seg ned igjen noen dager seinere, og lot sportydern'e finne ut hvilke reaksjoner som hadde funnets sted.

Lenke til kommentar

Selv om de klarer å lage et svart hull og dette svarte hullet sluker hele jorda og resten av solsystemet for den saks skyld så er ikke det enden på universet.

 

Finnes mange sorte hull allerede. I sentrum av melkeveien finnes et slikt enormt hull. Og big news universet finnes enda og vil fortsette å finnes hvis vi dør.

Lenke til kommentar
:!: Hvordan kan det utvilke seg til et stort svart hull?

 

Er litt usikker på om det er denne eller en annen partikkelakselerator dette angår, men;

 

Forskerene forventer at sorte hull skal dannes.

 

Og forskerene forventer at disse sorte hullene skal forsvinne igjen.

 

 

Er en sannsynlighet for at dette blir vår undergang, men den tenker jeg er rimelig liten.

Lenke til kommentar

Det jeg syns er morsomt med dette her er at to sannsynligvis vanlige mennesker (vet ikke hva slags utdannelse/grunnlag de har for påstanden) kommer med dette her. Det vet sannsynligvis null og niks om partikkefysikk, sorte hull osv. Men de har hørt at små sorte hull (og alle vet jo at sorte hull er livsfarlige og sluker alt, uansett størrelse) vil dannes i LHC, og da er de skråsikre, med alle sin viten og kunnskap om emnet, at dette er slutten på jorden og menneskeheten. Hvorfor stole på fysikere liksom, som har laget ekstremt avanserte matematiske modleller i flere tiår for hva som vil skje når man skrur på LHC? Dette vet nok disse to kara mer om enn ekspertene på feltet.

 

Og som har blitt nevnt tidligere, blir slike sorte hull skapt hele tida når kosmiske stråler, som forøvrig har *MYE* mer energi enn det LHC vil produsere, kolliderer med atmosfæren. Men siden de er så små så fordamper de på de på noen milliondeler av et sekund (eller raskere?) pga. hawkings radiation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...