Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål bare, har mer med sorte hull enn med CERN å gjøre, men hvis jeg har forstått ting rett så er en av de mest grunnleggende av fysikkens regler at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare omdannes. Og hvis jeg ikke er helt på jordet, er lys energi? Altså, hva skjer med lyset som slukes? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Lite spørsmål bare, har mer med sorte hull enn med CERN å gjøre, men hvis jeg har forstått ting rett så er en av de mest grunnleggende av fysikkens regler at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, bare omdannes. Og hvis jeg ikke er helt på jordet, er lys energi? Altså, hva skjer med lyset som slukes? :hmm:

Det vert verande. Sjå for deg eit svart hòl som ein djup brunn. Ljoset vert verande nedi hòlet. :)

Lenke til kommentar
Og hva skjer med det sorte hullet da, bare fortsetter det evig?

Hadde de levd evig, så hadde selv de mikrohullene som eventuelt oppstår i CERN-akseleratoren utgjort en potensiell fare. Imidlertid vil de hvis de ikke får tilført tilstrekkelig ny materie/energi rett og slett "fordampe" via såkalt Hawkings-stråling (oppkalt etter oppdageren, fysikeren Stephen Hawking).

Lenke til kommentar
Og hva skjer med det sorte hullet da, bare fortsetter det evig?

Hadde de levd evig, så hadde selv de mikrohullene som eventuelt oppstår i CERN-akseleratoren utgjort en potensiell fare. Imidlertid vil de hvis de ikke får tilført tilstrekkelig ny materie/energi rett og slett "fordampe" via såkalt Hawkings-stråling (oppkalt etter oppdageren, fysikeren Stephen Hawking).

 

hawking har ikke oppdaget dette fenomenet da det enda ikke finnes noen observasjoner som støtter teorien. hawking var derimot den første som argumenterte for et slikt fenomen.

Lenke til kommentar

Både ja og nei. For det første, så ville det tatt millioner av år før det ville slukt Jorden, siden det er så lite, og sannsynligheten for å det i det heletatt vil sluke et eneste atom er ikke særlig stor.

 

I tillegg, så skjer slike parikkelkollisjoner øverst i atmosfæren hele tiden, og de kan skape - og har mest sannsynlig skapt - slike mikroskopiske svarte hull. Ingen av disse har slukt oss, så det er rimelig sikkert. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Men det er ikke et krav for et svart hull at det må sluke noe etter det har blitt dannet. Så lenge vi danner det, ser jeg ingen grunn til at det må sluke noe for å kalles et svart hull. Jeg vet ikke helt hva som er poenget med å danne de, om det er mikroskopiske svarte hull vi skal observere, men er det det, regner meg med at det er for å studere hawking-stråling, for å se om den kan brukes til å si noe om hva hullet har slukt, eller består av, så dette gjerne kan brukes senere til å finne ut hva større sorte hull i universet har slukt.

Lenke til kommentar
Den er vel vist før, men fortsatt, for noe tull!

 

I så fall vil dets stadig økende gravitasjonskraft vokse seg til et glupsk monster som vil sluke opp i seg både CERN, Genève, Europa, kloden og galaksen vår.

 

:D

 

Litt sånn som på barneskolen:

 

Fra:

Kyrre

Gate

By

Norge

Europa

Verden

Solsystemet

Melkeveien

Den lokale hopen (ok, jeg hadde kanskje ikke med denne...)

Universet

Tidrommet (hmm. litt usikker på rekkefølgen her, samt om den egentlig er et alternativ til den over, ikke noe som kommer før/etter...)

 

:)

Lenke til kommentar

CERN er noe av det mest ganiale som er grunnlagt, om du spør meg. Drømmen er å få dra dit som utveklsingsstudent eller noe lignende for noen måneder mens jeg er på universitet.

 

Og de som er der vet hva de holder på med. Om det er en ørliten sjanse for at noen av prosjektene deres vil "sluke" jorden, tror jeg ikke de ville tatt sjansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...