Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Er ingen som er skråsikre på noe som helst. Tror bare de går ut og advarer. Selv mener jeg man aldri skal kunne utelukke ting med 100 % bastant holdning og i tillegg slå vitser om det. Historien har jo gjentatte ganger vist at dem som forutser ting blir latterliggjort helt til det viser seg å være sant. Om 200 år kan det godt være at mye av dagens vitenskap er endret/oppdatert pga. nye oppdagelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om 200 år kan det godt være at mye av dagens vitenskap er endret/oppdatert pga. nye oppdagelser.

Det vil ikke skje hvis alle "bremseklosser" får viljen sin. Skal forskerne sitte og tvinne tommeltotter i 200 år i den tro at kun fordi det går 200 år så får de ny viten? Den eneste måten man kan oppnå ny viten på er å utføre grunnleggende eksperimenter, bl.a slike som planlegges på CERN.

Lenke til kommentar
Dette med små sorte hull som sluker Jorda og små Big Bang som restarter universet har vært diskutert her på forumet opp og ned og i mente det siste året:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=773830 Big bang-test i Sveits/Frankrike

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=952054 Nedtellingen til LHC er i gang! yay

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=902897 Sommeren 2008 - en vitenskaplig revolusjon?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=772985 Kan jorden bli slukt om ikke lenge?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838496 "Det sorte hull" - Hva er dette for noe?

 

Og bare for å avlive myten om at i middelalderen trodde folk at Jorda var flat nok en gang:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/juli/1121171012.19

 

Kan legge på litt informasjon. I nyeste utgave av Illustrert Vitenskap, er det en artikkel som tar for seg kosmiske partikler med ekstremt høy energi. Vi snakker over 1020 eV, som tilsvarer like mye bevegelsesenergi som en baseball i rundt 100 km/t. Disse partiklene har langt mer energi enn de som blir produsert i partikkelakselleratorene her på Jorden. Disse har truffet Jorden helt siden Jorden ble skapt, og det har ikke dannet seg et sort hull som har spist oss opp fra innsiden. Det burde egentlig være nok bevis.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Kan legge på litt informasjon. I nyeste utgave av Illustrert Vitenskap, er det en artikkel som tar for seg kosmiske partikler med ekstremt høy energi. Vi snakker over 1020 eV, som tilsvarer like mye bevegelsesenergi som en baseball i rundt 60 km/t. Disse partiklene har langt mer energi enn de som blir produsert i partikkelakselleratorene her på Jorden. Disse har truffet Jorden helt siden Jorden ble skapt, og det har ikke dannet seg et sort hull som har spist oss opp fra innsiden. Det burde egentlig være nok bevis.

Berre for å pirke:

Står at den såkaldte "Oh My God"-partikkelen hadde like høg rørsleenergi som ein tennisball som vert sendt av sted med ein fart på 150 km/t, og hadde 3 * 1020 elektronvolt (eV). :)

 

Det er circa 100 millionar gangar meir energi enn kva dei kraftigaste partikkelakseleratorane her på Jorda får til.

[/pirk]

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Kan legge på litt informasjon. I nyeste utgave av Illustrert Vitenskap, er det en artikkel som tar for seg kosmiske partikler med ekstremt høy energi. Vi snakker over 1020 eV, som tilsvarer like mye bevegelsesenergi som en baseball i rundt 60 km/t. Disse partiklene har langt mer energi enn de som blir produsert i partikkelakselleratorene her på Jorden. Disse har truffet Jorden helt siden Jorden ble skapt, og det har ikke dannet seg et sort hull som har spist oss opp fra innsiden. Det burde egentlig være nok bevis.

Berre for å pirke:

Står at den såkaldte "Oh My God"-partikkelen hadde like høg rørsleenergi som ein tennisball som vert sendt av sted med ein fart på 150 km/t, og hadde 3 * 1020 elektronvolt (eV). :)

 

Det er circa 100 millionar gangar meir energi enn kva dei kraftigaste partikkelakseleratorane her på Jorda får til.

[/pirk]

 

Ja, jeg vet, men på wikipedia har de skrevet en lignende analogi med en baseball. Siden baseballen veier mer, så er automatisk farten mindre. Men det var en feil, på wikipedia står det i mph, mens det skal jo være km/h for å sammenligne med IllVit :) Altså, en 140 grams baseball i 100 km/t. Uansett, det er snakk om rundt 50 Joule, og 3 * 1020 eV, ligger i kategorien "over 1020 eV" :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Om 200 år kan det godt være at mye av dagens vitenskap er endret/oppdatert pga. nye oppdagelser.

Det vil ikke skje hvis alle "bremseklosser" får viljen sin. Skal forskerne sitte og tvinne tommeltotter i 200 år i den tro at kun fordi det går 200 år så får de ny viten? Den eneste måten man kan oppnå ny viten på er å utføre grunnleggende eksperimenter, bl.a slike som planlegges på CERN.

Haha, nei! De må bare kjøre på. Går det galt så går det galt. Bryr meg katta om det jeg. Det som derimot irriterer meg er alle "vitenskapsfolk" her på forumet som er så bastante og mener at sånn og sånn er det. Manglende evne til å tenke utenfor boksen kaller jeg det. Man skal ha et åpent sinn og se alternative muligheter og scenarioer for å virkelig kunne kalle seg vitenskapsmann. Nedskrevet vitenskap er til for ny vitneskap, og vitenskap er ikke vitenskap hvis man setter punktum.

Lenke til kommentar
Om 200 år kan det godt være at mye av dagens vitenskap er endret/oppdatert pga. nye oppdagelser.

Det vil ikke skje hvis alle "bremseklosser" får viljen sin. Skal forskerne sitte og tvinne tommeltotter i 200 år i den tro at kun fordi det går 200 år så får de ny viten? Den eneste måten man kan oppnå ny viten på er å utføre grunnleggende eksperimenter, bl.a slike som planlegges på CERN.

Haha, nei! De må bare kjøre på. Går det galt så går det galt. Bryr meg katta om det jeg. Det som derimot irriterer meg er alle "vitenskapsfolk" her på forumet som er så bastante og mener at sånn og sånn er det. Manglende evne til å tenke utenfor boksen kaller jeg det. Man skal ha et åpent sinn og se alternative muligheter og scenarioer for å virkelig kunne kalle seg vitenskapsmann. Nedskrevet vitenskap er til for ny vitneskap, og vitenskap er ikke vitenskap hvis man setter punktum.

 

Men det betyr ikke at man skal si "jo kanskje" til alt. Flat-jord-foreningens meninger er ikke alltid interessante, hvor langt utenfor boksen (og midt på jordet) de enn måtte være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehe, en bunkers hjelper ikke.

 

Men jeg kan garantere at ingenting skjer. For akkurat det som skjer (som kan produsere mikroskopiske svarte hull) i CERN, skjer hver dag i atmosfæren, bare med partikler med langt høyere energi. Dette har alltid skjedd (altså siden Jorden ble til), så CERN utgjør ingen trussel, akkurat som de som kommer fra universet og treffer atmosfæren ikke utgjør noen trussel mot oss.

Lenke til kommentar
Dere får si fra når de starter å tukle, så jeg kan komme med ned i bunkersen min. :)

Du har én måned på deg, i slutten av juli starter forsøkene:

http://www.forskning.no/artikler/2008/juni/186931

- Cern utgjør ingen fare

Jorden står ikke i fare for å bli slukt eller ødelagt av verdens største fysikkeksperiment, i følge en ny rapport.

 

atlasdetectorld6.jpg

Atlas-detektoren under bygging, legg merke til mannen nederst i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...