Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Ja, jeg nevnte romvesener. Vi prøver jo å utforske universet, så hvorfor skulle ikke romvesener gjør det samme? Og tenk litt på hvordan mennesker oppfører seg. Columbus "oppdaget" Amerika, men dessverre bodde det folk der. Ikke noe problem, bare slakt hele gjengen og si de var døde når han fant dem. :p Dessverre trengte de veldig mye arbeidskraft for å bygge opp landet, så da dro de like greit og hentet noen negre. Nå kom de ikke akkurat frivillig, men det var bare å tvinge dem.

 

Det er mennesker vi snakker om her. Hva tror dere skjer om romvesener dukker opp her? Enten ville vi ha angrepet dem før vi i det hele tatt gadd spørre hva de ville "for å vøre sikker" og dermed tapt en krig vi ikke hadde trengt starte i første omgang, ellers hadde de bare ignoreret oss og overtatt planeten. Hadde vi gjort motstand ville de bare drept oss på samme måte vi dreper primitive dyr som tilfeldigvis er i veien. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ganske langt og uveisomt mellom stjernene, så det å "kidnappe" folk eller ressurser, for den saks skyld å føre folk fra en annen planet hit, i større mengder, er så godt som umulig. Det eneste man kan utveksle på en fornuftig måte, er egentlig informasjon.

Lenke til kommentar
Det er mennesker vi snakker om her. Hva tror dere skjer om romvesener dukker opp her? Enten ville vi ha angrepet dem før vi i det hele tatt gadd spørre hva de ville "for å vøre sikker" og dermed tapt en krig vi ikke hadde trengt starte i første omgang, ellers hadde de bare ignoreret oss og overtatt planeten. Hadde vi gjort motstand ville de bare drept oss på samme måte vi dreper primitive dyr som tilfeldigvis er i veien. ;)

Hvorfor er folk alltid av den oppfatning at liv utenfor jorden er så overintelligent i forhold til oss?

Lenke til kommentar

Det kalles sannsynlighet. Med alle de galakser og stjernesystemer der ute så er det overveiende sannsynlig at det er blitt liv på en annen planet. Det er også tilsvarende usannsynlig at vi er det FØRSTE stedet det er dannet liv. Og jo lenger livet på en planet har hatt på å utvikle seg, jo større sannsynlighet er det for at de er rukket å bli mer intelligente enn oss.

 

Sånn. Da fikk jeg endelig tråden inn i mine innlegg.

Lenke til kommentar

L4r5: Ja, det er en vanlig tankegang du presenterer der. La meg presentere deg for en som forhåpentligvis ikke er ny:

 

Om det finnes flere livsformer i universet enn på vår egen klode, må en av disse livsformene (med mindre det finnes uendelig mange livsformer) være den mest intelligente. Det er like sannsynlig at det er mennesket som er den mest intelligente livsformen som at det skulle være en annen.

 

Og nettopp derfor finner jeg det så rart at menige mann alltid tenker på utenomjordiske som et øyeblikkelig mer intelligent vesen enn oss.

Lenke til kommentar

At det finnes mer intelligente raser enn oss der ute tviler jeg ikke et sekund på. Jeg kan ikke få meg til å tro at vi er "The pinnacle of evolution".

Men jeg er like fullt overbevist om at det finnes mange flere eksempler på liv som er mindre intelligent enn det vi er.

Vi er egentlig veldig unge som sivilisasjon sånn galaktisk sett. Tenk på alt som ligger bak oss av utvikling før vi tok steget og ble en avansert sivilisasjon. "De historiske tidene" er jo bare som et lite blunk om man ser på livets historie her på jorden. Så det vi ser er at når en art når et visst punkt så begynner utviklingen å gå i rasende fart. Hvertfall hvis vi ser på oss selv som eksempel. Om en art der ute bare har så lite som et par tusen års forsprang på vår sivilisasjon kan det gi enorme forskjellier i forståelsen av universet.

 

Så ja, jeg tror det er noen mer avanserte der ute. Men jeg tror brorparten er mindre avanserte enn oss.

Lenke til kommentar
L4r5: Ja, det er en vanlig tankegang du presenterer der. La meg presentere deg for en som forhåpentligvis ikke er ny:

 

Om det finnes flere livsformer i universet enn på vår egen klode, må en av disse livsformene (med mindre det finnes uendelig mange livsformer) være den mest intelligente. Det er like sannsynlig at det er mennesket som er den mest intelligente livsformen som at det skulle være en annen.

 

Og nettopp derfor finner jeg det så rart at menige mann alltid tenker på utenomjordiske som et øyeblikkelig mer intelligent vesen enn oss.

Øh, hva slags sannsynlighetsregning er det?

 

Hvis det er 3 intelligente arter der ute i tillegg til menneskene (vi ser bort i fra dyrene på vår planet) så er det 75% sjanse for at mennesket ikke er den smarteste.

Lenke til kommentar
Øh, hva slags sannsynlighetsregning er det?

 

Hvis det er 3 intelligente arter der ute i tillegg til menneskene (vi ser bort i fra dyrene på vår planet) så er det 75% sjanse for at mennesket ikke er den smarteste.

Det der blir HVERTFALL feil. Da går du ut i fra at alle arter har samme utgangspunkt for utvikling og at de startet utviklingen ca. samtidig. Det har vi ingen forutsetninger for å kunne si. Tvert i mot så mener jeg å huske å ha lest at vårt solsystem er ganske ungt i forhold til mange andre der ute. Det vil si at det antagelig er noen der ute som har hatt mer tid på seg å utvikle seg. Hvor mange steder som har mulighet for å støtte liv vet vil vel egentlig ikke.
Lenke til kommentar

Du har ingen referanse for å kunne hevde det. Det har alltid vært en holdning blant mennesket å se smått på seg selv. Dessuten vil liv andre steder utvikle seg i helt andre retninger. Se for deg at dinosaurene ikke bukket under. Da ville det ikke vært rom for mennesket, og livet på jorden ville sett helt annerledes ut i dag. Jeg stiller meg skeptisk til at det ville vært noe intelligent liv her på høyde med oss.

 

PS: Vi bør lage en egen tråd om dette

Endret av atomtissetasen
Lenke til kommentar
Øh, hva slags sannsynlighetsregning er det?

 

Hvis det er 3 intelligente arter der ute i tillegg til menneskene (vi ser bort i fra dyrene på vår planet) så er det 75% sjanse for at mennesket ikke er den smarteste.

Det der blir HVERTFALL feil. Da går du ut i fra at alle arter har samme utgangspunkt for utvikling og at de startet utviklingen ca. samtidig. Det har vi ingen forutsetninger for å kunne si. Tvert i mot så mener jeg å huske å ha lest at vårt solsystem er ganske ungt i forhold til mange andre der ute. Det vil si at det antagelig er noen der ute som har hatt mer tid på seg å utvikle seg. Hvor mange steder som har mulighet for å støtte liv vet vil vel egentlig ikke.

Klart det er feil, men vi kan jo umulig regne på dette når vi ikke har peiling på ting som sjansene for at en stjerne har planeter, planeter har mulighet for liv osv.

 

Slenger med en liten

, den har ingen direkte sammenheng, men setter ting litt i perspektiv. :)

 

PS: Vi bør lage en egen tråd om dette
Rapporterte akkurat mitt eget innlegg med forespørsel om det ikke hadde vært lurt å splitte ut denne diskusjonen. ;)

Fint. :)

Lenke til kommentar
Du har ingen referanse for å kunne hevde det. Det har alltid vært en holdning blant mennesket å se smått på seg selv. Dessuten vil liv andre steder utvikle seg i helt andre retninger. Se for deg at dinosaurene ikke bukket under. Da ville det ikke vært rom for mennesket, og livet på jorden ville sett helt annerledes ut i dag. Jeg stiller meg skeptisk til at det ville vært noe intelligent liv her på høyde med oss.

 

PS: Vi bør lage en egen tråd om dette

 

Faktum er uansett at vi ikke vet noe som helst om hvor vanlig det er med liv i resten av universet, og det er heller ikke noe ultimat mål for evolusjonen å nå maksimal intelligens. Jeg tror likevel at det finnes mange planeter med mange forskjellige livsformer, hvor en liten del er intelligente (liten er fortsatt ganske stort med tanke på hvor mange stjerner det finnes i universet, og at nesten alle disse kan ha en planet som går i bane rundt seg med muligheter for liv).

 

Uansett, det er ingen grunn til å påstå at vi er de meste intelligente eller de minst intelligente av de intelligente rasene. Men jeg vil si at sjansen er stor for at det er raser der ute som er langt mer intelligente enn oss, men det betyr ikke at flertallet er det.

Lenke til kommentar
PS: Vi bør lage en egen tråd om dette
Rapporterte akkurat mitt eget innlegg med forespørsel om det ikke hadde vært lurt å splitte ut denne diskusjonen. ;)

 

 

Jeg er i det late hjørnet (eller rettere sagt det travle hjørnet). Det hadde vært fint om man bare startet en egen tråd med denne problemstillingen (ikke at jeg er lat, men om intelligensen til eventuelle andre dotter i universet) og så la den digresjonen avslutte i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint om man bare startet en egen tråd med denne problemstillingen (ikke at jeg er lat, men om intelligensen til eventuelle andre dotter i universet) og så la den digresjonen avslutte i denne tråden :)

Sånn. Puh.

 

Er det sånn at sortehull trekker til seg ting innenfor en radius eller noe? Så hvis det kommer et sort hull, så vil det kun ''ete'' litt av maskinen? Hvis den i det heletatt har sterkt nok magnetfelt ? Skjønner ikke så mye av dette :p

Et svart hull "suger" til seg alt materie som er innenfor en viss radius, til og med lys. Man kan se for seg den som en gigantisk, kosmisk støvsuger. Men de svarte hullene som eventuelt vil oppstå i CERN-eksperimentene vil være alt for små og kortlivede til å kunne gjøre noe som helst skade. Ellers må jeg nevne at det ikke er snakk om noen magnetisk tiltrekningskraft i svarte hull, det er noe helt annet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...