Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Og vi har ikkje detektorar som kan måle dei som vi vert bomba med frå rommet så difor må vi byggje denne svære saken under Sveits.

 

Ingen (kanskje sveitsarane, do) som bryr seg om Sveits forsvinn uansett. :fun:

Lenke til kommentar

Vi har vel egentlig detektorer (skal se cherenkov stråling som oppstår når noe farer fortere enn lysets hastighet gjennom et medium, som vann, der lysets hastighet bare er rundt 3/4 av det den er i vakuum), men det er svært vanskelig å få målt de på en så kontrollert måte som i CERN. I nest nyeste utgave av Illustert Vitenskap er det en artikkel som skal prøve å fange opp slike partikler med ultra-høy energi.

 

I tillegg så går jo den ene partikkelen over til flere milliarder andre partikler når den treffer atmosfæren ;)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ah, det stemmer. Las artikkelen for sånn ei veke sidan. Men så er det jo ikkje heilt det same dei leitar etter der som dei gjer hos CERN ;)

Lenke til kommentar
Er du på/i CERN nå kyrsjo? :D

 

Kom hjem på torsdag, men ja :) Sitter og skriver på en liten artikkel i husbjørnen (realistforeningen på UiO sin blekke) som kommer ut til høsten om du er interessert.

 

Vel. Har bekymret meg for at vi skal tukle for mye selv.

 

Dere får si fra når de starter å tukle, så jeg kan komme med ned i bunkersen min. :)

 

*tukle tukle tukle* :D

 

Fordi det er det samme. De sammepartiklene som knuser i hverandre med en helt enorm kraft. Eneste forskjellen er at partiklene fra universet har enda høyere fart og derfor enda høyere energi.

 

Vel, det er en (liten) forskjell. Når man krasjer kosmiske partikler mot "stillestående" atmosfære, så vil et evt. hull bli dannet med en fart, som gjør at det vil fyke pokkerivold unna før det kan gjøre noen skade.

 

Ikke at jeg mister nattesøvnen av det :) Noen som gidder regne på hvor mange head-on kollisjoner som har skjedd hittil i solsystemet mellom kosmiske partikler, eller om energien er høy nok samtidig som sum bevegelsesmengde er lav nok, mot protoner etc. fra sola ? Evt. atmosfærepartikler laaaaangt ute på maxwell-kurva?

Lenke til kommentar

Vel vel, en får leve livet i mellomtiden.

 

Helt seriøst, noen som vet når de begynner og hvordan det vil fungere med opptrapping etc.? Er det og planlagt at de noen gang vil være ferdig med "tuklingen" eller vil de fortsette til gikta eller et svart hull tar dem? :p

 

Blir sikkert spennende å se de første resultatene, hvis vi ikke selv blir en del av det :ermm:

Endret av TSP
Lenke til kommentar

De planlegger vel å holde på til gikta på dem. :p

 

Jeg leste et sted at de kommer til å produsere nok data i løpet av et år til å fylle et cd-tårn på 20 kilometer (Skal se om jeg finner igjen kilden).

 

Det er egentlig veldig spennende, men det tar nok noen år før de kommer frem til resultater som vil "revolusjonere" fysikken.

Lenke til kommentar
De planlegger vel å holde på til gikta på dem. :p

 

Jeg leste et sted at de kommer til å produsere nok data i løpet av et år til å fylle et cd-tårn på 20 kilometer (Skal se om jeg finner igjen kilden).

 

Det er egentlig veldig spennende, men det tar nok noen år før de kommer frem til resultater som vil "revolusjonere" fysikken.

 

Sånn lagrer man data på CERN:

post-25283-1214843632_thumb.jpg

 

Hver av de tapene tar i underkant av en terrabyte. Og det er flere av disse maskinene - og likevel er det kanskje ikke nok til å lage den delen av originaldataene som ikke øyblikkelig blir kastet...

Lenke til kommentar
:omg:

 

Har du flere bilder derifra som du kan poste?

 

Joda :) Det forrige bildet tok jeg like etter påske på datasenteret. Merk at du ser bare ca. halve lengden av taperoboten, pga. selve roboten blokkerte utsikten.

 

Kan jo laste opp noe jeg tok på eksperimentet jeg jobbet på nå i sommer:

post-25283-1214848352_thumb.png

 

Her driver vi og tester en pixeldetektor for partikler - vi bruker en beam av pioner på ca. 160 GeV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...