Gå til innhold

Big bang-test i Sveits/Frankrike


Anbefalte innlegg

Såg på magasinet på lørdag(tv2) at de skulle prøve å gjenskape big-bang i nederland(tror det var nederland).

 

Noen andre som fikk med seg dette?

 

 

Synes det var utrolig artig at de skal prøve på dette.

 

edit: Var ikke nederland, men Frankrike og Sveits som hadde denne partikkelakselerator.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke Nederland. Du tenker sikkert på partikkelakseleratoren til CERN, nedgravd 100 meter under bakken mellom Sveits og Frankrike. Et par minimale byggeklosser skal sendes gjennom 27 kilometer med rør, fortere og fortere til de holder tett opp mot lyshastighet. Så skal partiklene knuses mot hverandre, noe som sikkert gir god lyd. Det de håper på er at dette vil resultere i enkelte observerbare fenomener som ikke har funnet sted siden big bang, og at de kan bruke dette til å lære enda mer om tilværelsen.

 

Dette var min ukyndige, synsete HF-versjon, så får Simen1 og de andre ultrageeksa bidra med tall.

 

EDIT: Litt trivia du ikke bruker som sjekketriks:

http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

 

Det finnes faktisk folk blant oss som er så enkle og lite nysgjerrige som det du gir uttrykk for å være, og det irriterer meg. Et tegn på intelligens er å hele tiden undre seg. Å ville finne forklaringer på mysterier, bevise at ting som fungerer på papiret også fungerer i praksis, oppnå forståelse. "Heller bruke pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn"? Kan man ikke gjøre det også, da? Verden fungerer ikke slik at man har én pose med penger som kan brukes til alt. Budsjett er et fint ord. Prioriteter. Jeg mener at forskning på akkurat slike ting som denne tråden omhandler er noe av det viktigste man kan bruke penger på. Man kan nesten ikke bruke nok! Vitenskap har alltid - og vil alltid - vært det som fører menneskeheten videre. Og så kommer det folk som "ikke stoler på amøber og heller ser ut av vinduet mens de konstaterer at bladene på treet utenfor stuevinduet er grønne i dag også". Jaha? Virkelig dyp tankegang.

Endret av Olsenhower
Lenke til kommentar
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

Det finnes folk som hjelper fattige barn, det finnes folk som reparerer biler og det finnes folk som driver med vitenskap. Men den innstillingen du har der, hadde vi ennå levd i middelalderen. Ting som du tar for gitt har man brukt lang tid på å utforske og lage. Hvor mye bidrar du til nødhjelp forresten ?

Lenke til kommentar
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

 

Er det ikke det som er hele poenget da, finne ut hva som kommer til å skje? Det mest spennende hadde jo vært om det hadde vært noe totalt uforutsett, slik at vi kunne laget masse nye teorier :)

 

Forøvrig: Jorda blir ikke slukt. Dersom den kunne blitt det, ville det ha skjedd for lenge siden - det skjer langt heftigere hendelser omtrent kontinuerlig i atmosfæren, og det har det "alltid" gjort.

 

Men når det er sagt, ber jeg deg vennligst skru pc'n din pent av, og levere den til noen som kan gjøre seg bedre nytte av den (f.eks. "fattige barn i afrika"). Den er nemlig et produkt av noe så idiotisk som "forskning", som du tydligvis er motstander av. Videre kan du ta av deg alle klærne dine (som høyst sannsynlig er laget på en "vev" - et annet produkt av "forskning"), og sende disse med pc'n. Det er høyst sannsynlig plass inne i kabinettet.

 

Deretter kan du finne deg en trestokk, og flytte ut under ett tre i skogen. Bruk trestokken til å klubbe en kanin (eller noe) i hodet, slik at "ånden" flyr ut (at det er hjernen som sitter i hodet, og at det er denne som kontrollerer kroppen, er også noe vi vet pga. "forskning" og "nyskjerrighet", som du er motstander av. Dermed må du heller bruke "religion". Hmm. Det er også et produkt av folks trang til å forklare verden (nyskjerrighet). Finn på noe annet du, jeg gidder ikke...). Kle på deg dette skinnet. Lek huleboer. Bli spist av en bjørn (klør og tenner >> trestokk).

 

Evolusjonen går videre. Forhåpentligvis uten slike som deg...

 

*argh*

Lenke til kommentar
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

 

Er det ikke det som er hele poenget da, finne ut hva som kommer til å skje? Det mest spennende hadde jo vært om det hadde vært noe totalt uforutsett, slik at vi kunne laget masse nye teorier :)

 

Forøvrig: Jorda blir ikke slukt. Dersom den kunne blitt det, ville det ha skjedd for lenge siden - det skjer langt heftigere hendelser omtrent kontinuerlig i atmosfæren, og det har det "alltid" gjort.

 

Men når det er sagt, ber jeg deg vennligst skru pc'n din pent av, og levere den til noen som kan gjøre seg bedre nytte av den (f.eks. "fattige barn i afrika"). Den er nemlig et produkt av noe så idiotisk som "forskning", som du tydligvis er motstander av. Videre kan du ta av deg alle klærne dine (som høyst sannsynlig er laget på en "vev" - et annet produkt av "forskning"), og sende disse med pc'n. Det er høyst sannsynlig plass inne i kabinettet.

 

Deretter kan du finne deg en trestokk, og flytte ut under ett tre i skogen. Bruk trestokken til å klubbe en kanin (eller noe) i hodet, slik at "ånden" flyr ut (at det er hjernen som sitter i hodet, og at det er denne som kontrollerer kroppen, er også noe vi vet pga. "forskning" og "nyskjerrighet", som du er motstander av. Dermed må du heller bruke "religion". Hmm. Det er også et produkt av folks trang til å forklare verden (nyskjerrighet). Finn på noe annet du, jeg gidder ikke...). Kle på deg dette skinnet. Lek huleboer. Bli spist av en bjørn (klør og tenner >> trestokk).

 

Evolusjonen går videre. Forhåpentligvis uten slike som deg...

 

*argh*

8750209[/snapback]

Nominerer dette til ukens innlegg. Bare så synd han som postet det første innlegget trolig ikke kommer tilbake og leser mer her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...