Gå til innhold

Sommeren 2008 - en vitenskapelig revolusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

CERN sin partikkelaksellerator vil bli ferdig, som gjør at man kan kollidere protoner i mye høyere hastigheter enn før. Dette kan da gi mange fine svar på mye av fysikkens vanskeligste nøtter. F.eks er håpet om "teorien om alt", hvor man kan få gravitasjon (relativitet) og elektromagnetisk, sterk og svak kjernekraft (kvantemekanikk) under en teori istedet for to som idag.

 

Med en kombinert teori kan man gjøre beregninger i de mest ekstreme tilfellene hvor noe har stor masse og veldig liten størrelse (svart hull f.eks).

 

 

Ganske enkelt forklart, fra en stakkars liten VG2-elev :)

Lenke til kommentar

Det at den nye partikkelakseleratoren i CERN startes opp sommeren 2008 betyr ikke at resultatene kommer rennende umiddelbart. Det å analysere alle dataen tar ofte flere år, den forrige akseleratoren var i drift i flere tiår, likevel begynte man å planlegge arvtageren etter få år fordi man så akseleratorens begrensinger. Den som settes i gang nå i sommer vil heller ikke bli den siste i rekken, de første planene for arvtageren rundt 2030 er allerede på tegnebordet.

 

Jeg tror kvantefysikerne får svar på noen uløste spørsmål med denne akseleratoren, men jeg tror ikke på umiddelbare endringer i samfunnet vårt ut fra det de finner ut der de kommende tiårene. Dette er grunnforskning, grunnforskning har aldri som mål å kunne bruke kunnskapene til noe i praksis, bare å finne grunnleggende sammenhenger.

 

Hvis noen andre forskere etterhvert finner ut at de nye kunnskapene kan brukes til noe nytt i "vår" verden, så må det ytterligere målrettet forskning til for å kunne utvikle teknologien som er nødvendig.

 

Gigantanlegget i CERN kolliderer kun enkeltprotoner, riktignok i hastigheter nesten opp til lyshastigheten, men selve "smellen" vil bli omtrent like kraftig som to flygende mygg som kolliderer. Man må nesten være grunnforsker for å synes sånt er interessant.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

De som virkelig er interessert i dette bør gå inn på hjemmesidene til CERN, som faktisk er ganske informative, også for sånne som oss som egentlig ikke har filla peiling på hva de egenlig gjør der nede. På disse sidene viser de bilder av anlegget, forteller om en spesiell strømavtale de har med lokalmiljøet (som må spare på strømmen i noen timer hver gang en smell skal skje). Anbefales!

 

http://public.web.cern.ch/Public/Welcome.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
altså: nei, det som skal skje der i sommer kommer IKKE til å forandre vår virkelighetsoppfatning og oppdagelsene kommer IKKE til å kunne karakteriseres som de største i menneskehetens historie.

 

lol, hadde liksom håpet på litt bedre uttelling der.

 

vel, er ganske mange forskere som håper på å finne higgsbosonet, the missing link i standarmodellen. finner de den vil jeg si at det er uttelling nok, men vanelige folk vil nok fortsatt gå rundt og være like ignorante som vanelig uansett...

Lenke til kommentar

Man regner nå med å se Higgs ganske fort, om den er der.

 

Videre er allerede de to neste generasjonene akseleratorer under planlegging: SuperLHC (en oppgradering av LHC, kommer til å komme om ikke så alt for mange år), og en ny, monstersvær lineærakselerator.

 

Forøvrig, LHC kommer etterhvert til å kollidere tyngre ting enn protoner, men man starter der da disse er relativt lette å kontrollere.

Lenke til kommentar
altså: nei, det som skal skje der i sommer kommer IKKE til å forandre vår virkelighetsoppfatning og oppdagelsene kommer IKKE til å kunne karakteriseres som de største i menneskehetens historie.

 

lol, hadde liksom håpet på litt bedre uttelling der.

 

vel, er ganske mange forskere som håper på å finne higgsbosonet, the missing link i standarmodellen. finner de den vil jeg si at det er uttelling nok, men vanelige folk vil nok fortsatt gå rundt og være like ignorante som vanelig uansett...

 

Det var da en rimelig arrogant holdning. Mener du at vanlige folk er ignorante fordi de ikke er spesielt interessert i partikkelfysikk? Hvorfor i ALLE DAGER skulle mennesker som ikke A:Er nysgjerrige på emnet fordi de synes det er morsomt/interessant eller B: Har et yrke som gjør det relevant, ta seg bryet med å lære noe særlig om partikkelfysikk?

 

Hvis du forventer at man skal vite noe om betydningen av Higgsbosonet for ikke å være ignorant, så må man vel også forlange at du skal være like bevandret innen historie, politikk, biologi, barneoppdragelse, psykologi, kunst, elektronikk, språk, data osv osv.

 

Jeg kjenner IKKE mange mennesker som er eksperter på alle disse områdene, men vil ikke kalle dem ignorante for det.

(Jeg vet det er dårlig etikette å ta for seg rettskriving på nettet, men likevel; siden du konsekvent skriver vanelig i stedet for vanlig, så kan det kanskje hende at du selv er ignorant etter disse kriteriene?)

Endret av ponderstibbons
Lenke til kommentar
altså: nei, det som skal skje der i sommer kommer IKKE til å forandre vår virkelighetsoppfatning og oppdagelsene kommer IKKE til å kunne karakteriseres som de største i menneskehetens historie.

 

lol, hadde liksom håpet på litt bedre uttelling der.

 

vel, er ganske mange forskere som håper på å finne higgsbosonet, the missing link i standarmodellen. finner de den vil jeg si at det er uttelling nok, men vanelige folk vil nok fortsatt gå rundt og være like ignorante som vanelig uansett...

 

Det var da en rimelig arrogant holdning. Mener du at vanlige folk er ignorante fordi de ikke er spesielt interessert i partikkelfysikk? Hvorfor i ALLE DAGER skulle mennesker som ikke A:Er nysgjerrige på emnet fordi de synes det er morsomt/interessant eller B: Har et yrke som gjør det relevant, ta seg bryet med å lære noe særlig om partikkelfysikk?

 

Hvis du forventer at man skal vite noe om betydningen av Higgsbosonet for ikke å være ignorant, så må man vel også forlange at du skal være like bevandret innen historie, politikk, biologi, barneoppdragelse, psykologi, kunst, elektronikk, språk, data osv osv.

 

Jeg kjenner IKKE mange mennesker som er eksperter på alle disse områdene, men vil ikke kalle dem ignorante for det.

(Jeg vet det er dårlig etikette å ta for seg rettskriving på nettet, men likevel; siden du konsekvent skriver vanelig i stedet for vanlig, så kan det kanskje hende at du selv er ignorant etter disse kriteriene?)

 

jeg mente ikke å være arrogant, men jeg ser at det kan tolkes sånn. jeg var (er fortsatt) frustrer over hvor ignorante mange folk faktisk er når det kommer til vitenskap generelt, noe jeg anser som det ypperste av hva menneske kan gjøre av intelektuelle prestasjoner. men får så utrolig liten annerkjennelse i media eller andre steder utenom forskermiljøer og spessielt interesserte.

 

og når det kommer til skrivefeilen, vel det kommer av at ejg ikke leser gjennom innlegg før jeg poster og når jeg skriver som jeg tenker er det lett å få ordlyd skrevet ned. dette innleggete er sikkert fult av skrivefeil (har aldri brydd meg om regler egentlig) med det som er, er at jeg ikke bryr meg og skriver så mange skrivefeil jeg vil.. kanskje jeg er arrogant :)

Lenke til kommentar
Det jeg er litt redd for er at det tukles for mye. Kan de ikke risikere å lage sorte hull som "sluker" jorden fra innsiden nærmest?

 

Nei, det skjer hele tiden langt heftigere ting over hodene våre, men det er da litt vanskelig å få plassert måleutstyr på riktig tid til riktig sted...

Lenke til kommentar
Nei, det skjer hele tiden langt heftigere ting over hodene våre, men det er da litt vanskelig å få plassert måleutstyr på riktig tid til riktig sted...

 

Det er vel litt bastant å si blankt nei? Det er de som bekymrer seg for dette siden man ikke egentlig vet helt hvordan micro sortehull oppfører seg eller om teorien om hawking stråling stemmer helt.

 

Er uansett ikke sikkert at det kan oppstå sorte hull i LHC, standar modellen sier nei, men noen tillegg til den sier at det kan skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...