Gå til innhold

Kan jorden bli slukt om ikke lenge?


Anbefalte innlegg

Det er ang. svarte hull.

http://www.forskning.no/Artikler/2002/oktober/1035191854.94

 

 

 

I denne (klikk her) artikkelen så står det at vi snart kan opprette små svarte hull.

 

jfr. til:

Så fundamentalt er det. Ved LHC tar vi sikte på å finne flere dimensjoner, finne ut hvorfor ting har masse, lage noen små svarte hull og forstå hva mørk materie er, sier en optimistisk Farid Ould-Saada til NTB.

 

Kan ikke svarte hull sluke alt da? Bare det blir presset godt nok sammen, tenkt om det skjer med jorden. Hvis disse forskerne gjør det?

Da kommer vi faen meg til å stryke med alle som en.

Dette er realistisk hvis det han tullingen Farid Ould Saada sier er sant!

 

 

Håper folk tar meg seriøst selv om det høres dumt ut!

Endret av SisteBert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror de brukte mange år på å fremlegge bevis for at de svarte hullene ville være helt harmløse før de fikk lov å gå videre med prosjektet, så du kan føle deg trygg.

8726997[/snapback]

Men er de det? De kan jo ikke bevise det før de har sett et svart hull.

Lenke til kommentar

Jordens undergang er varslet flere ganger. Før noen klarte å spalte atomer var det noen som trodde at klarte de først å spalte ett atom, så ville hele kloden eksplodere i en gedigen kjedereaksjon. Det skjedde ikke, i kjernekraftverkene spalter de atomer hver eneste dag og kloden er fortsatt like hel. Før noen klarte å lage antipartikler så spådde noen at eksperimentet ville løpe løpsk og at hele kloden ville forsvinne i et lysglimt. Det skjedde ikke, på mange sykehus, også norske, brukes antimaterie hver eneste dag for å finne kreftsvulster inne i levende pasienter (PET-skanning). Nå er det altså noen som frykter at små svarte hull inne i CERN-akseleratoren skal sluke hele Jorda. Tro meg, det skjer ikke. Om noen år bruker man kanske slike små svarte hull til dagligdagse gjøremål? ;)

Lenke til kommentar

Jeje jeg er da litt overtroisk noen ganger.

Men allikevel jeg er ikke forsker men vet at:

 

Svarte hull sluker massen som er mye mye større, sluker lys alt. Hvorfor skal vi da lage svarte hull? noen nærmere forklaring

Og da har det ikke noe å si om svarte hull er 0.00000000000000000001nm i radius eller stort som et stor hus?

Lenke til kommentar

For at et sort hull skal kunne fortsette å eksistere i mere enn en brøkdel av et sekund, så må det ha en utgangsmasse som er betydelig større enn Sola. Først med en sånn masse vil et sort hull forbli et sort hull. De sorte hullene man eventuelt lager i CERN-akseleratoren vil ha en masse på noen få atomer, og det vil være for lite masse i nærheten til at de overlever lenge nok til å overleve. Selv hele jordas masse er for lite til å opprettholde et sort hull.

Lenke til kommentar
For at et sort hull skal kunne fortsette å eksistere i mere enn en brøkdel av et sekund, så må det ha en utgangsmasse som er betydelig større enn Sola. Først med en sånn masse vil et sort hull forbli et sort hull. De sorte hullene man eventuelt lager i CERN-akseleratoren vil ha en masse på noen få atomer, og det vil være for lite masse i nærheten til at de overlever lenge nok til å overleve. Selv hele jordas masse er for lite til å opprettholde et sort hull.

8728998[/snapback]

nja skeptisk.

Vi har da ikke bevis for dette?

I verdensrommet har jo ikke størrelse så mye å si?

Lenke til kommentar
For at et sort hull skal kunne fortsette å eksistere i mere enn en brøkdel av et sekund, så må det ha en utgangsmasse som er betydelig større enn Sola. Først med en sånn masse vil et sort hull forbli et sort hull. De sorte hullene man eventuelt lager i CERN-akseleratoren vil ha en masse på noen få atomer, og det vil være for lite masse i nærheten til at de overlever lenge nok til å overleve. Selv hele jordas masse er for lite til å opprettholde et sort hull.

8728998[/snapback]

Så det du mener er at det sorte hullet, vil være et sort hull for kort til at det kan sluke jorda?

Lenke til kommentar

Som sagt så må det svarte ha stor nok gravitasjon for å faktisk kunne greie å sluke noe. Et svart hull på noen atomer vil ikke være i stand til å sluke noe. Hullet må av en enormt stor masse for å kunne greie å sluke store ting.

For at det skal dannes et stort sort hull med en enorm masse ute i universet må en stjerne eksplodere som en Hypernova. Det er heller få stjerner som eksploderer som en hypernova. Derimot går flere i lufta som Supernovaer, men de har som regel ikke stor nok kjerne til å i det hele tatt lage et svart hull.

Lenke til kommentar

Hvorfor må et sort hull ha en viss masse for å kunne sluke noe? Greit nok, et bittelite sort hull vil ikke ha noen nevneverdig "sugekraft", men hvis det sorte hullet ikke "fordamper" gjennom hawkingstråling slik man venter så har det jo lang tid på seg til å bare famle rundt og i ny og ned sluke en atomkjerne. Gitt nok tid vil vel det sorte hullet bygge opp en ikke ubetydelig masse?

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt (f.eks. her) ser det ut som om at slike stabile sorte hull vil legge seg i midten av jorda og sakte men sikkert spise oss opp. Det vil dog i så fall ta veldig lang tid, så antageligvis har sola slukket før det blir noe problem :)

 

Dette med antagelsene at mikroskopiske sorte hull kan eksistere i det hele tatt, dvs. at hawkingstråling ikke eksisterer, eller i det minste at slike mikroskopiske sorte hull oppfører seg annerledes fra sine større søsken. Det er vel langt fra utenkelig at den allerede litt kontroversielle hawkingstrålingen ikke gjelder for sorte hull i kvanteskala.

Lenke til kommentar
Det er ang. svarte hull.

http://www.forskning.no/Artikler/2002/oktober/1035191854.94

 

 

 

I denne (klikk her) artikkelen så står det at vi snart kan opprette små svarte hull.

 

jfr. til:

Så fundamentalt er det. Ved LHC tar vi sikte på å finne flere dimensjoner, finne ut hvorfor ting har masse, lage noen små svarte hull og forstå hva mørk materie er, sier en optimistisk Farid Ould-Saada til NTB.

 

Kan ikke svarte hull sluke alt da? Bare det blir presset godt nok sammen, tenkt om det skjer med jorden. Hvis disse forskerne gjør det?

Da kommer vi faen meg til å stryke med alle som en.

Dette er realistisk hvis det han tullingen Farid Ould Saada sier er sant!

 

 

Håper folk tar meg seriøst selv om det høres dumt ut!

8726943[/snapback]

 

 

Muhaha :p Vel, dersom det går til helvete, så er det ingen som kan ta oss på det :) En jeg kjenner uttalte at "dersom det går til et-vist-varmt-sted, så skal jeg gå med en t-skjorte hvor det står "i dit it!" i etterlivet" :)

 

På den seriøse siden: Jada, jada, LHC er stort og flott og vi får ganske heftige energier. Men det er likevel null og nix i forhold til hva jorden blir truffet av kontinuerlig i form av høyenergetiske partikler fra rommet. Så dersom det kan dannes "svarte hull" av dette, ville jorda vært slukt mer eller mindre før den var blitt skapt. Så vi kan ta det helt med ro!

 

EDIT: Skrive ferdig innlegg

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
Jeg tror de brukte mange år på å fremlegge bevis for at de svarte hullene ville være helt harmløse før de fikk lov å gå videre med prosjektet, så du kan føle deg trygg.

8726997[/snapback]

 

Med mindre hullet stabiliserer seg og synker til jordens indre og "spiser og spiser" masse til det blir så stort at det suger opp hele Jorden til slutt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...