Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eventen i morgen blir live. Ang. kollisjoner og full energi så vet man rett og slett ikke helt når det blir ennå.

Sannsynligvis før 21. oktober, da de skal holde pressekonferanse og styr da etter det jeg leste. 14 TeV blir ikke før etter jul, men håpet er jo 10 TeV i løpet av en måneds tid.

*krysse fingrene for higgs bosonet*

Lenke til kommentar
Hvorfor peiser de ikke bare på med 14 TeV med en gang a?

 

Dette er ikke akkurat som når du kjøper ny PC fra Dell, og alt som skal til er å sette i stikkontakten.

 

Om de kjører med full energi og luminositet, så har beamen omtrent like mye energi i seg som et TGV hurtigtog - ikke noe du ønsker å prøve på før du er heeeeeelt sikker på at alt funker...

 

Uansett så starter beamen med denne "lave" energien (450 GeV ?), da dette er det som kommer ut av akseleratoren "før" LHC (SPS). Deretter må LHC jobbe noen timer for å få beamen opp i 14 TeV...

Lenke til kommentar

Så om det finnes flere dimensjoner så kan alt gå til hel****? Ah jeg som liker å tro på overtroiske ting som dimensjoner :)

 

Men siden det i det hele tatt er en bitte liten sjans for at det skal skje så skjønner jeg ikke helt hvordan i huleste de 5 forskerne har lov til å risikere 65 000 000 menneskeliv på dette...

 

Noen som vet om den endelige datoen da dette skjer? Hørt at det skjer i morra, men bruker de flere uker på å bli ferdig?

Lenke til kommentar

Det er en bitteliten sjangs for at du spontant slutter å eksistere akkurat nå. Men den er veldig veldig liten.

 

Jeg tror jeg ville vært laaaaangt mer bekymra for at USA's presisdent blir spontant gal, og bestemmer seg for å atom-teppebombe verden. Eller at grønne små menn kommer og spiser all kaken på bursdagen din. Det siste er, kanskje, kanskje, litt mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
5 forskere?

Det jobber da fler enn 7000 forskere og teknikkere på LHC/CERN

 

[står ett eller annet sted i denne tråden]

 

Ikke flere?

 

Men uansett: Pell dere ut å ta en øl med vennene dine før det er for seint (det har vi tenkt til på partikkelfysikk i allefall, muligens noe spøkefullt...). For dere som er under 18: To bad.

 

*MUHAHAHAHAHAHAAAAAAA.....*

 

(Jeg er veldig veldig veldig lei av å spille forståelsesfull, for så å forklare "neida, det er ikke farlig". Selvsagt er det kjempefarlig! Du kan bli drept av en masse flytende helium, tilsvarende denne karen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:The_Dea...s_Grishenko.jpg

)

Endret av kyrsjo
Lenke til kommentar
5 forskere?

Det jobber da fler enn 7000 forskere og teknikkere på LHC/CERN

 

[står ett eller annet sted i denne tråden]

 

Ikke flere?

direkte link til posten hvor det under står

There are roughly 7000 people working across all the experiments and the detectors. These are grouped into 'collaborations' per detector, and usually the collaborations are seperate because they do very different things. My collaboration, the LHCb, is one of the smaller ones, with about 350 people involved. Within that team we all work fairly closely together, discussing things on mailing lists, in meetings, etc. This is absolutely necessary as no single person can understand the entire detector themselves. It is a very sociable atmosphere to work in.
Lenke til kommentar
Og så har man selvsagt forsiden til dagbladet:

http://www.dagbladet.no/

 

post-25283-1220970675_thumb.png

 

Herregud, hvorfor får man la uvitenhet bre om seg? Og artikkelen ser ikke særlig presis ut heller, man er redd for at det dannes et svart hull med ekstremt stor masse? Massen blir da vitterlig ikke større enn partiklense som kolliderer sin masse (ihvertfall ikke i første omgang), det er ikke massen som bestemmer om noe er et sort hull.

 

AtW

Lenke til kommentar

Stor overskrift på sol.no også. Går jorda under i morgen tidlig?

Det burde være obligatorisk informasjonskurs til alle som skal skrive artikler om det her. Med forbud mot bruk av lignende overskrifter.

 

Syns forresten en informasjonsvideo rundt dette burde bli lagd og sterkt oppfordret til å bli vist i naturfagstimer på ungdomskolen og videregående.

 

edit: leste litt av kommentarene på dagbladet sin artikkel, og de er bare :wallbash:

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...