Gå til innhold

CERN blir slutten på universet.


Anbefalte innlegg

Vi skal ha direkteoverføring av "knappetrykkingssermonien" til Store Fysiske Auditorium på Blindern kl. 900-1000 på selve dagen (10. september).

 

EDIT:

Programmet inkluderer også bla. annet. foredrag med Prof. Alex Read

 

er det bare å komme? jeg er knyttet til bachlorprogramet FAM ved uio.

 

Jada, bare å komme - har du ikke sett plakatene? De henger überalles på fysisk institutt for tiden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om 200 år kan det godt være at mye av dagens vitenskap er endret/oppdatert pga. nye oppdagelser.

Det vil ikke skje hvis alle "bremseklosser" får viljen sin. Skal forskerne sitte og tvinne tommeltotter i 200 år i den tro at kun fordi det går 200 år så får de ny viten? Den eneste måten man kan oppnå ny viten på er å utføre grunnleggende eksperimenter, bl.a slike som planlegges på CERN.

Haha, nei! De må bare kjøre på. Går det galt så går det galt. Bryr meg katta om det jeg. Det som derimot irriterer meg er alle "vitenskapsfolk" her på forumet som er så bastante og mener at sånn og sånn er det. Manglende evne til å tenke utenfor boksen kaller jeg det. Man skal ha et åpent sinn og se alternative muligheter og scenarioer for å virkelig kunne kalle seg vitenskapsmann. Nedskrevet vitenskap er til for ny vitneskap, og vitenskap er ikke vitenskap hvis man setter punktum.

 

Det er ingen som setter punktum, men det er meningsløst å bruke lang tid på å tanke igjennom enhver hypotese, uansett hvor usaklig den er, vldig mye kan man veldig kjapt utelukke som særlig reellt. At ingenting er 100% sikkert endrer ikke dette faktumet. Hvorfor er det slik at man ikke har et åpent sinn bare fordi man ikke støtter opp under uvitenskaplige og usannsynlige påstander?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva sa de i de 5 minuttene du så på? Håper noen har sett og kan fortelle, for det vises visst ikke i reprise den neste uken hvertfall.

 

 

En ting jeg er skeptisk til når forskere sier at "dette her skjer da hele tiden over hodene våre" - er at det vel vitterlig to forskjellige ting? For det første, over hodene våre er det vel langt flere stoffer, partikler etc. som kan motvirke et eventuelt "smell". I Cern blir det vel kun vakuum og de partiklene(?) som skal kræsjes, ikke noe mer. Det andre er at slik jeg har forstått det blir det forsvart med at partikler treffer "jorden" med samme hastighet hele tiden, men selv om det som treffer jorden har lysets hastighet, så beveger jo ikke jorden i seg i lysets hastighet og treffer dem i samme hastighet. I Cern skal de jo kræsje to partikler(?) inn i hverandre som begge vil bevege seg i lysets hastighet, noe som blir noe helt annet.

 

Hvordan forsvarer dere det?

 

Ja, jeg har helt sikkert misforstått noe eller beveger meg ut på tynn is. Vennligst få isen til å sprekke, slik at jeg føler meg trygg 10. September :p

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Hva sa de i de 5 minuttene du så på? Håper noen har sett og kan fortelle, for det vises visst ikke i reprise den neste uken hvertfall.

 

 

En ting jeg er skeptisk til når forskere sier at "dette her skjer da hele tiden over hodene våre" - er at det vel vitterlig to forskjellige ting? For det første, over hodene våre er det vel langt flere stoffer, partikler etc. som kan motvirke et eventuelt "smell". I Cern blir det vel kun vakuum og de partiklene(?) som skal kræsjes, ikke noe mer. Det andre er at slik jeg har forstått det blir det forsvart med at partikler treffer "jorden" med samme hastighet hele tiden, men selv om det som treffer jorden har lysets hastighet, så beveger jo ikke jorden i seg i lysets hastighet og treffer dem i samme hastighet. I Cern skal de jo kræsje to partikler(?) inn i hverandre som begge vil bevege seg i lysets hastighet, noe som blir noe helt annet.

 

Hvordan forsvarer dere det?

 

Ja, jeg har helt sikkert misforstått noe eller beveger meg ut på tynn is. Vennligst få isen til å sprekke, slik at jeg føler meg trygg 10. September :p

 

Det er lite forskjeller, og argumentet ditt går imot seg selv, fordi hvis det kunne dannes stabile, sorte hull, er det større sannsynlighet for at de hadde begynt å "spise" i atmosfæren, som følge av den langt høyere tettheten av partikler der. Når det kommer til det andre spørsmålet ditt, så er den kombinerte energien til begge partiklene som beveger seg med nesten lysets hastighet, er ikke i nærheten av det disse partiklene fra universet har. Relativitetsteori slår inn her, og selv om begge beveger seg mot hverandre med nesten lysets hastighet, er ikke summen av hastighetene, lik eller over lysets hastighet.

Lenke til kommentar
For det første, over hodene våre er det vel langt flere stoffer, partikler etc. som kan motvirke et eventuelt "smell". I Cern blir det vel kun vakuum og de partiklene(?) som skal kræsjes, ikke noe mer.

Du vet at det er forskjell på "vakuum" slik vi vanligvis bruker ordet og faktisk vakuum? Det vi snakker om her er menneskeskapt vakuum som i realiteten betyr at det ikke er 100% tomt rom sett på partikkelnivå, bare nesten tomt rom. Det vil fortsatt være relativt tett med partikler i "vakuumet" (selv om tettheten er langt, langt lavere enn i luft).

 

Det andre er at slik jeg har forstått det blir det forsvart med at partikler treffer "jorden" med samme hastighet hele tiden, men selv om det som treffer jorden har lysets hastighet, så beveger jo ikke jorden i seg i lysets hastighet og treffer dem i samme hastighet. I Cern skal de jo kræsje to partikler(?) inn i hverandre som begge vil bevege seg i lysets hastighet, noe som blir noe helt annet.

Vi snakker i realiteten om små partikler som kolliderer hele tiden. Når vi snakker om at det kan oppstå et astronomisk antall slike kollisjoner på kort tid (har ikke helt tallene, sorry) så er det vel ikke helt usannsynlig at det fra tid til annen faktisk vil kollidere partikler med lysets hastighet nær eller i Jorden :)

Lenke til kommentar
Hva sa de i de 5 minuttene du så på? Håper noen har sett og kan fortelle, for det vises visst ikke i reprise den neste uken hvertfall.

 

 

En ting jeg er skeptisk til når forskere sier at "dette her skjer da hele tiden over hodene våre" - er at det vel vitterlig to forskjellige ting? For det første, over hodene våre er det vel langt flere stoffer, partikler etc. som kan motvirke et eventuelt "smell". I Cern blir det vel kun vakuum og de partiklene(?) som skal kræsjes, ikke noe mer. Det andre er at slik jeg har forstått det blir det forsvart med at partikler treffer "jorden" med samme hastighet hele tiden, men selv om det som treffer jorden har lysets hastighet, så beveger jo ikke jorden i seg i lysets hastighet og treffer dem i samme hastighet. I Cern skal de jo kræsje to partikler(?) inn i hverandre som begge vil bevege seg i lysets hastighet, noe som blir noe helt annet.

 

Hvordan forsvarer dere det?

 

Ja, jeg har helt sikkert misforstått noe eller beveger meg ut på tynn is. Vennligst få isen til å sprekke, slik at jeg føler meg trygg 10. September :p

 

Har ikke sett noe tv-program, men jeg føler likevel at jeg kan svare.

- Vakuum: "eksplosjonsrestene" fra en kollisjon vil fort bevege seg ut av beampipen, og treffe detektoren. De innerste lagene til detektoren er ikke så massive, men når du kommer utover mot det hadroniske kalorimeteret (detektordel som måler energien til hadroner, dvs. partikler med sterk vekselvirkning - i praksis protoner, kjernebiter, og andre morsomme saker og ting) er det massivt jern som gjelder.

 

Ang. at en kollisjon ved en akselerator er balansert slik at den "står stille" - i motsetning til en kollisjon i atmosfæren, hvor decayproduktene må bevege seg med stor fart, er helt korrekt. Vi ser likevel ingen grunn til at det gjør det til et større problem, mtp. studier av nøytonstjerner etc. Jeg tror jeg tidligere i denne tråden har postet link til en sikkerhetsvurdering gjort ift. eksperimentet, hvor de blant annet tar opp dette.

Lenke til kommentar
Hva sa de i de 5 minuttene du så på? Håper noen har sett og kan fortelle, for det vises visst ikke i reprise den neste uken hvertfall.

 

 

En ting jeg er skeptisk til når forskere sier at "dette her skjer da hele tiden over hodene våre" - er at det vel vitterlig to forskjellige ting? For det første, over hodene våre er det vel langt flere stoffer, partikler etc. som kan motvirke et eventuelt "smell". I Cern blir det vel kun vakuum og de partiklene(?) som skal kræsjes, ikke noe mer. Det andre er at slik jeg har forstått det blir det forsvart med at partikler treffer "jorden" med samme hastighet hele tiden, men selv om det som treffer jorden har lysets hastighet, så beveger jo ikke jorden i seg i lysets hastighet og treffer dem i samme hastighet. I Cern skal de jo kræsje to partikler(?) inn i hverandre som begge vil bevege seg i lysets hastighet, noe som blir noe helt annet.

 

Hvordan forsvarer dere det?

 

Ja, jeg har helt sikkert misforstått noe eller beveger meg ut på tynn is. Vennligst få isen til å sprekke, slik at jeg føler meg trygg 10. September :p

 

Nå er kanskje ikke "det skjer oer hodene våre" det beste argumentet, men et argument som er lett å ty til når mange tilsynelatende ikke hører på mer solide fysiske forklaringer på hvorfor dette ikke er farlig. Og som andre har vært inne på, at det er færre partikler i omegn i akkseleratoren taler jo for at det skal være mer sikkert, ikke mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar
cern.JPG

Hopper over på tv-en og ser siste del nå.

 

edit: Fikk dessverre ikke med meg mer en de siste 5 minuttene. Noen som vet om det kommer en reprise?

 

Dette vil jeg se! Jeg håper at de lager det serøst, og ikke driver skremselspropaganda.

Programmet kan sees på nett-TV: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/406677

 

 

Hmm, dette var tordagens normale sending, ikke søndagens spesial. Spesialen blir neppe satt opp på nett-TV fordi:

post-51414-1220868177_thumb.jpg

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Puh .. 12 sider lesing gjort unna

 

Da er det bare 2 dager igjen. Må si spenningsnivået økte utover tråden :)

 

Takk for mye info og spennende dommedagsteorier

 

Men her er en dere ikke har tenkt på :

 

Aliens har hatt en hånd med i spillet siden atombomben ble funnet opp. Perioden mellom 16 Juli 1945 å fram til i dag har bare vært en lang ventestund for våre grønne venner. for i det maskinen blir startet nå på Onsdag , så "kaprer" aliens ormehullet å invaderer jorda fra innsiden.

 

Relativt usansynlig , men ikke umulig :)

Lenke til kommentar
noen som vet når på dagen "resonans kaskaden" skulle skje?

 

Forøvrig: På tross av hva som står på forsiden av VG i dag, så kan man ta onsdagen med ro - det blir ingen kollisjoner, kun test på at man faktisk får en stråle til å sirkulere - og det på "injeksjonsenergien", dvs. den energien strålen kommer ut av forrige akselerator (som har vært i drift siden 70-tallet) på.

Lenke til kommentar
Hva sa de i de 5 minuttene du så på? Håper noen har sett og kan fortelle, for det vises visst ikke i reprise den neste uken hvertfall.

Det lille jeg så var blant annet et intervju med en svensk fysikker som har jobbet/jobber i CERN og som demonstrerte hva slags energi som ville bli skapt av partiklene som kræsjet. Dette illustrerte han som at en partikkel var en klinkekule som han såvidt dultet bort (rullet 3-5 cm) og at sammenstøtet dermed ikke hadde mer energi enn om to av disse kræsjet.

 

Mye mer enn det fikk jeg ikke med meg, og det ser da ut til at det ikke blir noen reprise (var tydeligvis en reprise fra nrk1 i Juni), og på nett-tv ser det heller ikke ut til at det er noe.

 

Hvis noe snubler over et annet program så hadde det vært fint om dere sa ifra. :)

Lenke til kommentar

ALICE er ganske kul. Ettersom den mottar en lavere stråledose enn ATLAS og CMS, bruker den faktisk programmerbare Linux-maskiner (muligens med onboard FPGA'er) inne i selve detektoren.

 

Magneten (den digre røde greia på bilder) er en rest fra LEP (eksperimentet som bodde i tunnellen før LHC) - den var faktisk leid. Men da utleier prøvde å be om mer leie for at folk skulle få lov å bruke den videre med ALICE, fikk de beskjeden "så kom og hent den". Dette er en ganske så massiv, antagelig godt bestrålt, monsterklump med jern. Som ligger nederst i en dyyyyp sjakt, inne i et industribygg, innerst i en bitteliten boligvei.

 

Man hørte aldri noe mer fra utleier :p

Lenke til kommentar
Forøvrig: På tross av hva som står på forsiden av VG i dag, så kan man ta onsdagen med ro - det blir ingen kollisjoner, kun test på at man faktisk får en stråle til å sirkulere - og det på "injeksjonsenergien", dvs. den energien strålen kommer ut av forrige akselerator (som har vært i drift siden 70-tallet) på.

 

Når skal den første kollisjonen skje da?

Lenke til kommentar

Når man trekker ut tenner ved dørhåndtaksmetoden, sier man aldri i fra AKKURAT når det skal skje, gjør man?

 

Første kollisjonen kommer nok ikke så lenge etter, men det tar litt tid å få opp ennergien. Så "forhåpentligvis enellerannen gang før vi må stenge pga. energibruken" (LHC er stengt på vinteren - da trenges strømmen til å varme Geneve...). Så oktober-november en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...